Peter Lord

Mihin olen oikeutettu?

9 viestiä aiheessa

Olen Ruotsissa. 

Varasin lennon ARN-HEL ja sen jatkoksi HEL-JYV. 

Tultuani lähtöselvitykseen sain kuulla, että JYVÄSKYLÄN lento on ”peruutettu lentäjäpulan vuoksi”. Tulen siis klo 23 aikoihin Vantaalle. Jatkoyhteyttä ei ole  

Mitä korvausta voin odottaa lentoyhtiöltä?

Ei olisi pitänyt valita reittilentoja.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Periaatteessa olisit oikeutettu EU-vakiokorvaukseen, mutta et siinä tapauksessa jos lentäjäpulan syynä on työtaistelu. Minä olin Kemin Scandicissa pari kuukautta takaperin yöllä klo 3 saakka Norran peruttua iltalennon Helsinkiin. Yöllä sitten lähdettiin bussilla kohti Oulun ensimmäistä aamukonetta Helsinkiin ja perillä olin joskus aamulla. Tein korvaushakemuksen, mutta koska lentäjäpula johtui työtaistelusta, ei EU-vakiokorvauskäytäntöä sovelleta.

Työtaistelu, koska Norralla oli ylityökielto päällä. En tiedä tämän hetkistä tilannetta.

Edit, Finnair piti kyllä sinällään hyvää huolta asiakkaastaan. Tuon Scandic majoituksen lisäksi maksoivat illallisen hotellin ravintolassa.

Muokattu: , käyttäjä: Pauli Hankonen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikö ne järjestä bussia Jyväskylään? Pari viikkoa sitten oli sama tilanne, silloin järjestivät bussikuljetuksen, joka olisi ollut Jyväskylässä noin 3:20. Eli ei olisi edes kolmen tunnin korvausraja mennyt rikki.

Itse päätin tuolloin viettää yöbussin sijaan ylimääräisen yön ja päivän Helsingissä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mihin olen oikeutettu - eli huomenna aamulla suunniteltu klo 8:45 lähtevä lentoni D85973 on siirtynyt lähteväksi klo 21:30. Syytä ei kerrota, mutta johtunee konepulasta. Olenko oikeutettu vakiokorvaukseen 400€?

Muokattu: , käyttäjä: Sami Siltanen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Sami Siltanen kirjoitti:

Mihin olen oikeutettu - eli huomenna aamulla suunniteltu klo 8:45 lähtevä lentoni D85973 on siirtynyt lähteväksi klo 21:30. Syytä ei kerrota, mutta johtunee konepulasta. Olenko oikeutettu vakiokorvaukseen 400€?

Jos syy on 737 MAXin maadoitus, et ole. Olet oikeutettu huolenpitoon, eli ruokaa ja puheluita pitäisi tarjota, ainakin, jos jaksat lähteä kentälle norkoilemaan. Majoitusta et saa, koska ei mene yön yli. Tätä mieltä ovat jopa ne yritykset, joiden bisnes on hakea korvauksia matkustajien puolesta, esim. https://www.skycop.com/cancelled-boeing-737-max-8-flights-can-you-claim-compensation/

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
6 tuntia sitten, Raine Ampuja kirjoitti:

tatu todista oikein. Jos löydät porsaanreiän, on oikea rahojen palauttamisen kohden Bojojoing.

Jos peruutus johtuu Boeing 737 MAX -koneista, ei korvausta tietenkään saa. Tämä johtuu siitä, että kyseessä on viranomaismääräys. Viranomaismääräyksellä tapahtuvat peruutukset, viivästykset yms eivät oikeuta korvauksiin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lentoni siirtyminen menikin niin mutkikkaaksi, että myöhästyimme lennolta :(

Eilen illalla tosiaan Norwegianin appiin ilmestyi tieto, että lento on siirretty ja muutos pyydettiin hyväksymään. Päätettiin ettei lähdetä lentokentälle notkumaan vaan siirrytään sinne vasta lähempänä muuttunutta aikataulua.

Tänään herätessäni tarkastin tilanteen ja edelleen appi näytti lähtöajaksi 21:30, mutta Finavian sekä Norwegianin lennon tila -sivun mukaan lähtö olisi ajallaan klo 8:45. Tosin jos Norskin sivulta haki lennon tilaa lennon koodilla, tiedoksi tuli että lento on siirretty iltaan. Eli toisistaan poikkeavaa tietoa riippuen vähän mistä katsoo. Päätin ottaa yhteyden Norwegianin chattiin ja kysyä, että onko lento siirtynyt vai ei. Sain vastauksen "Pahoittelemme, mutta lentonne on siirtynyt iltaan". Hetken jo mietimme lennon peruutusta ja siirtoa Finnairille, mutta päätimme että lennetään sitten illalla.

Klo 8:26 tuli tekstiviesti Norwegianilta "Lähtöportti sulkeutuu pian, siirry heti portille 24" jonka jälkeen jäin vain katselemaan FR:stä kuinka lentoni lähti kohti Kanariaa samalla kun vaimo ja lapsi olivat ihan hiilenä. Tässä kohtaa myös appiin päivittyi uusi lähtöaika klo 8:39 ja taas pyydettiin hyväksymään muutos.

Otin jälleen yhteyden chattiin josta sain vastauksen "I see your flight back has been rescheduled significantly more than 1 hour. I do apologize for this." ja minulle tarjottiin peruutusmahdollisuutta tai uudelleenbuukkausta. Keskustelun jälkeen päädyttiin uudelleenbuukkaukseen huomiselle aamulle klo 8:45 lähtevään koneeseen.

Tämä törttöily maksoi meille menetetyn lomapäivän ja valmiiksi tilatun kuljetuksen, joten vähillä vammoilla selvittiin. Meidän lisäksi sama ongelma osui myös vaimoni vanhemmille, jotka olivat tulossa samalle lennolle omalla varauksellaan. Kuinkahan moni muu myöhästyi tänään ko. lennolta.

En tiedä onko tässä oikeutettu mihinkään korvauksiin, mutta nyt lähdetään kohti Helsinkiä viettämään iltaa johonkin hotelliin. Kotona ei jaksaa enää istua :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kun Peter seuraavalla kerralla sinulle käy näin, harkitse ongelman ratkaisua vanhanaikaisella tavalla. Neuvottele lentoyhtiön kanssa korvaus taksimatkasta keskustaan ja aamulla takaisin. Tämän tehtyäsi hyppää taksiin ja sano osoitteeksi "Mummotunneli". Sinun esiintymiskyvyllä ja habituksella uskon sekä iltaruokailun että yöpymisen ratkeavan helposti. Aamulla sitten takaisin kentälle kohti uusia seikkailuja.;)

Seppo  

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään