Marko Virkkula

B737 MAX-koneet lentokieltoon

533 viestiä aiheessa

MTV3:n toimittaja Kalle-Ville Lahtisen analyysiä MCAS-järjestelmästä:

Kyse on järjestelmästä nimeltä MCAS, Maneuvering Characteristics Augmentation System. Sen tehtävä on aistia erilaisten antureiden perusteella, että koneen lentoasento on oikea eli kone nojaa ilmaan niin, että siipien alle tulee ilmaa ja noste säilyy.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/etiopian-ja-indonesian-tuhoisat-lentoturmat-muistuttavat-toisiaan-onko-boeingin-automatiikka-mennyt-liian-pitkalle/7319642#gs.0zvzjb

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Ilkka Mannikainen kirjoitti:

Norskin MAX EI-FYI teki juuri ylösvedon Vantaalla. 

Nyt on aika maadoittaa ihan kaikki maailman MAXit.

Miten Norskin ylösveto liittyy aiheeseen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9 tuntia sitten, Hannu Örn kirjoitti:

Miten Norskin ylösveto liittyy aiheeseen?

Ei yhtään mitenkään. 

Muistakaa nyt jokainen, että Lentoaikataulutieteiden maistereiden (LATM) mukaan tässä(kin) asiassa kaikenlainen spekulointi, pohdinta ja keskustelu on kielletty; pelkästään Helsinki-Vantaan saapuvien ja lähtevien Finnairin longhaulien aikataulujen pohtiminen, myöhästelyjen kommentointi, raportointi sekä syiden (mutu)analysointi on palstalla sallittua toimintaa. 

 

Muokattu: , käyttäjä: Mikko Salminen
7 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pekka Henttu oli tänään ennen setsemää YLE:n Aamu-TV:n haastateltavana liittyen MAX 8 onnettomuuksiin. Selkeästi, kiihkottomasti ja riittävän kansantajuisesti hän vastaili kysymyksiin. Kuten Henttu lopuksi kysyttäessä totesi, lennon vaarallisimmat hetket ovat kentälle saapuminen, sieltä poistuminen ja matkatavarahyllyjen luukkujen avaaminen ( ettei kanssamatkustajan tuliaiset putoa päähän).

Sopiva loppukevenys sinänsä vakavaan aiheeseen. Hentun esiintymistä oli mukava seurata, vaikuttaa pätevältä omaan tehtäväänsä. Joku palstalainen joka tuntee / tietää miestä paremmin oikaiskoon jos olen väärässä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli uutta MCAS softaa (ja muuta päivitystä) on tulossa kevään mittaan
 

Lainaa

 

For the past several months and in the aftermath of Lion Air Flight 610, Boeing has been developing a flight control software enhancement for the 737 MAX, designed to make an already safe aircraft even safer. This includes updates to the Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS) flight control law, pilot displays, operation manuals and crew training. The enhanced flight control law incorporates angle of attack (AOA) inputs, limits stabilizer trim commands in response to an erroneous angle of attack reading, and provides a limit to the stabilizer command in order to retain elevator authority.

Boeing has been working closely with the Federal Aviation Administration (FAA) on development, planning and certification of the software enhancement, and it will be deployed across the 737 MAX fleet in the coming weeks.

 

https://boeing.mediaroom.com/news-releases-statements?item=130402

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Jorma Laiho kirjoitti:

Ja Singapore kielsi lennot sinne ja sieltä ko. konetyypillä.....

https://www.bbc.com/news/world-asia-47534292

Myös Australia ja Etelä-Korea kieltävät operoinnin MAXeilla. Tosin Autraliaan lentää niillä vain 2 yhtiötä ja Etelä-Koreassa 1.

Lainaa

Singapore and Australia's aviation authorities have temporarily banned Boeing 737 Max aircraft from flying into and out of their countries. No Australian airlines operate the Boeing 737 Max, and only two foreign airlines - SilkAir and Fiji Airways - fly the model into the country.

Lainaa

South Korea has asked Eastar Jet, the only airline in the country to own Max 8s, to ground its planes from Wednesday, according to the AFP news agency.

https://www.bbc.com/news/world-asia-47536502

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Harri Mattila kirjoitti:

Pekka Henttu oli tänään ennen setsemää YLE:n Aamu-TV:n haastateltavana liittyen MAX 8 onnettomuuksiin. Selkeästi, kiihkottomasti ja riittävän kansantajuisesti hän vastaili kysymyksiin. Kuten Henttu lopuksi kysyttäessä totesi, lennon vaarallisimmat hetket ovat kentälle saapuminen, sieltä poistuminen ja matkatavarahyllyjen luukkujen avaaminen ( ettei kanssamatkustajan tuliaiset putoa päähän).

Sopiva loppukevenys sinänsä vakavaan aiheeseen. Hentun esiintymistä oli mukava seurata, vaikuttaa pätevältä omaan tehtäväänsä. Joku palstalainen joka tuntee / tietää miestä paremmin oikaiskoon jos olen väärässä.

Ja kertoi myös ettei kyseistä MCAS korkeusjärjestelmää saa pois päältä. Taitaapi olla molemmissa tapauksissa tietokone laskenut nokkaa ja lentäjät yrittäneet nostaa, häviten taistelun. Mielelestäni todella outo suunnittelu jos automatiikkaa ei voi ohittaa. Se on herran haltuun sitten.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä MCASin saa pois päältä.

Ensinnäkin, MCAS ei ohita normaalia käsin trimmaamista sähkötrimmillä. MCAS:n pillastumisesta huolimatta konetta siis voi hallita ihan normaalisti sähkötrimmiä käyttämällä. Toki tämä vaatii jatkuvaa huomiota, koska heti kun pilotti lopettaa trimmaamisen, MCAS rupeaa taas trimmaamaan nokkaa alaspäin. Tätä kissa-hiiri-leikkiähän käytiin Lion Airin lennolla ja kone pysyi ihan hyvin hallinnassa, kunnes jostain syystä ilmeisesti pilottien huomio herpaantui hetkeksi ja trimmi karkasi liian eteen.

Trim cutout -kytkimillä saa estettyä kaiken sähköisen trimmin liikuttamisen. Eli kun ne laittaa cutout -asentoon, ei trimmiä liikuta enää mikään muu kuin trimmipyörästä pyörittäminen lihasvoimalla - ei MCAS, ei autopilotti, ei speed trim system, eikä pilotin peukalo sähkötrimmikytkimellä.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Googlerundin jälkeen, näyttävät eri yhtiöiden pilotit ihmettelevän, miksi tietoisuus/ohjeistus laitteen toiminnnasta vaihtelee niin paljon. Oheisessa linkissä myös Boeingin näkemyksiä/selityksiä tässä vaiheessa sekä kuvaa yllä mainituista trimmeistä sekä MCAS:n poiskytkemisestä ml. "Stabilizer Trim Cutout".

https://theaircurrent.com/aviation-safety/what-is-the-boeing-737-max-maneuvering-characteristics-augmentation-system-mcas-jt610/

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
33 minuuttia sitten, Mikko Lammi kirjoitti:

YLE uutisoi nyt myös Norwegianin keskeyttävän lennot 737 MAX 8:lla. Isona tekijänä taustalla saattaa ollla hetkeä aiemmin tiedotettu UK:n CAA:n päätös kieltää konetyypillä operointi toistaiseksi myös UK:n ilmatilassa. 

Myöskin TUI lopettaa lennot 737 MAX8:lla toistaiseksi.

https://www.travelnews.se/flyg/norwegian-stoppar-alla-flygningar-med-olycksdrabbat-boeing-plan

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

DY4545 Norwegianin lento Tel aviviin 737MAX8 kääntyi takaisin kesken matkan ilmeisesti tämän maadoituksen takia(?)

Screenshot_20190312-164327.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Ville Vilpas

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huoh! Kaikkien asioiden oranssi asiantuntija otti kantaa:
 

Lainaa

 

Donald Trump ottaa Twitter-tilillään kantaan viime päivien peruuntuneisiin lentoihin.

Presidentin mielestä lentokoneet ovat tekniikaltaan nykyään liian monimutkaisia.

– Lentäjät eivät ole enää lentäjiä vaan tietotekniikan asiantuntijoita MIT:stä

– En tiedä teistä, mutta en minä haluaisi Albert Einsteinia lentämään konettani.Haluan lentämisen ammattilaisia, jotka osaavat ohjata konetta ja pitää sen hallinnassa!

 


https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/26ca8ca9-5e90-447d-a2f9-cf5c9a706eb2

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
13 minuuttia sitten, Ilkka Mannikainen kirjoitti:

Milelenkiintoista että mitä tekee FlyDubain A6-FMF matkalla Vantaalle.

Kyllä vain, tuskin riittää polttoaine paluuseen lähtökentälle? Mikä on varakenttä ja miten sieltä matkustajat perille, jos koko EASA-alue on mahdoton?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuollahan se näkyy liihottelevan Ukrainan yllä pitäisi laskeutua klo 21.53 Vantaan kentälle. Voipi tulla lentäjille pitkä odotus ......

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään