Marko Virkkula

B737 MAX-koneet lentokieltoon

533 viestiä aiheessa

2 tuntia sitten, Jorma Kosonen kirjoitti:

Lisään Sepon erinomaiseen kertomukseen Quiton vanhasta Mariscal-Sucre lentokentästä linkin ASN:n dataan kyseisen kentän onnettomuuksista. Se on korutonta kertomaa. 

Rodney

https://aviation-safety.net/database/airport/airport.php?id=UIO

Menee jo aikalailla sivuun aiheesta, mutta Ecuadorissa on vissiin pulaa kansalissankareista, koska Mariscal Sucren kentän muutama vuosi sitten korvannut uusi lentoasema nimettiin Mariscal Sucren lentoasemaksi. Tämä uusi on parituhatta jalkaa alempana kuin se vanha. Sillä vanhalla kävin kerran Falcon 900:lla, onneksi ei tarvinut sieltä Limaa pidemmälle lentää, muistaakseni kovin paljon kauemmaksi ei painojen puolesta olisi polttoainetta saanutkaan mukaan.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jorman linkittämää taulukkoa kun katsoo, näyttää viikatemies vierailleen kentällä aika usein. Näillä kentillä on useita miinoja ja ainoa oikea tapa on tehdä asiat oikein tai olla kokonaan menemättä. Se näille latinoille on haasteellista, kun luulevat usein itsestään liikoja. Olen ikuisesti kiitollinen venezuelalaisen firmani isolle pomolle, kun antoi valtuudet vaatia oikein toimimista ja puolusti kiistatilanteissa. Pahin miina lienee se, että ILS on vain toiseen päähän. Jos myötätuulikomponentti on niin voimakas, ettei se onnistu, on jäljellä erittäin haastava kiertolähestyminen vastakkaiselle radalle. ILS:ssä tullaan laskuun max 10 solmun myötätuulikomponentilla ja silloin variometri näyttää kynnyksellä noin 2000 ft/min. Siitä sitten vaan nättiä istumista noin 170 solmun maanopeudella väsäämään, kun siirretyn kynnyksen takia laskupituus on noin 1900 metriä. Esimerkiksi se Iberian uudenkarhea A340 meni juuri tähän halpaan, kun yrittivät istuttaa konetta väkisin ylinopeudella. Ei se paljon jarruta, jos ainoastaan nokkapyörä on maassa. Toinen miina on se, että siellä on usein ukkosta laaksoissa eikä koneen träkkiä (lentorataa) voi juurikaan muuttaa kun kiveä on joka puolella. Tuon nämä seikat esille korostaakseni, että vaativilla kentillä sekä koneet että ukot ovat suorituskykynsä rajoilla ja silloin ei enää tarvita mitään koneen omia anturivikoja, joiden takia nokka alkaa laskea omia aikojaan.

Seppo        

7 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No eihän tässä mittään uutta. Neuvoihan Trump myös ranskalaisia palomiehiä miten Notre Damen tulipalo pitää sammuttaa. Varsinainen moniosaaja tämä herra🤔

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5 minuuttia sitten, Jukka Joutsijärvi kirjoitti:

Varsinainen moniosaaja tämä herra

Varmaan tarttunut toisesta Suuresta Johtajasta, jonka on tavannut jo kaksi kertaa.

Rod

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
17 hours ago, Petri Lehtovirta said:

Nyt johtavat "asiantuntijatkin" puuttuvat ongelmaan omilla kommenteillaan:
 

Tuon twiitin kommenteissa listataan nämä Johtajan epäonnistuneet brändäykset...joista suurin osa on ajautunut konkkaan:

Trump Taj Mahal
Trump Castle Hotel & Casino
Trump Entertainment Resorts
Trump Hotels & Casino Resorts
Trump Plaza Casino
Trump Plaza Hotel
Trump Marina
Trump Steaks
GoTrump 
Trump Airlines
Trump Vodka
Trump Mortgage
Trump: The Game
Trump Magazine
Trump Ice
Tour de Trump
Trump Network
Trumped! Radio Show

Muokattu: , käyttäjä: Matti Palosuo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Boeingin pääjohtaja Dennis Muilenberg kertoo, että Indonesian ja Etiopian lento-onnettomuuksissa käytössä ollut 737 MAX -konemalli on nyt valmis sertifiointilennolleen.

Muilenberg kertoo varhain torstaina Twitterissä julkaistulla videolla, että 737 MAX -koneilla on nyt lennetty 120 koelentoa, ja koneet ovat olleet ilmassa yli 200 tuntia. Hänen mukaansa viimeinen koelento on nyt takana.

– Olemme vahvasti matkalla kohti sertifiointia, Muilenberg sanoo.
 


https://yle.fi/uutiset/3-10745998

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Boeingilla alkaa pikkuhiljaa loppumaan tuotantolaitosten yhteydessä olevat säilytystilat valmistumassa oleville tai toimitusta odottaville yksilöille.

Oliko Maxeilla lentäminen kielletty jenkeissä kokonaan lukuunottamatta koelentoyksilöä/-yksilöitä? Eli Boeing ei saa lennättää valmiita, ohjelmistopäivitystä ja toimitusta odottavia koneita muille kentille väliaikaissäilytykseen.

https://amp.businessinsider.com/boeing-737-max-fills-storage-lots-2019-4

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joidenkin 737 MAX-koneiden Leap-1B-moottorit on myös tarkastettava:

Lainaa

At least three airlines have conducted inspections on the grounded Boeing 737 Max concerning an issue that could damage some engine parts.

The possible buildup of carbon around fuel nozzles prompted manufacturer CFM International to recommend that some operators examine and potentially replace those components of the Leap-1B models used on the Max. American Airlines and Southwest Airlines, the two biggest USoperators of the new jet, and Canada’s WestJet Airlines Ltd. have been affected.

While only a small fraction of the engines have been affected, the checks add to the challenges for operators of the 737 Max, Boeing’s top-selling model and a workhorse of the global aviation fleet.

https://www.thenational.ae/business/aviation/airlines-to-conduct-engine-checks-on-grounded-boeing-max-1.851251

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3/22/2019 at 09.13, Petri Lehtovirta kirjoitti:

Indonesian kansallinen lentoyhtiö Garuda on ilmoittanut lentokonevalmistaja Boeingille peruuttavansa miljardien dollarien lentokonetilauksen. Garudan piti tilata 49 Boeingin 737 MAX 8 -konetta, mutta kaksi viimeaikaista konetyypin turmaa muuttivat yhtiön mielen.
Yhtiö odottaa parhaillaan Boeingin vastausta. Boeingin edustajien odotetaan vierailevan Indonesiassa ensi viikolla.


Neuvottelujen jälkeen suuntaa muutetaan niin, että alkuperäistä tilausta muutetaan 737 MAX10 ja 787 - kalustoon:
 

Lainaa

While Garuda Indonesia decided to cancel its order of the Boeing 737 MAX 8 over safety concerns, it is looking to replace the order with other 737s and 787s.
"We will replace the orders with Boeing's Max 10s and 787s," Garuda President Ari Ashkara told


http://www.flightsinasia.com/article/4396

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika mielenkiintoinen Australian 60 minutes- tekemä dokkari. Vissiin aika tuore. Jos ja kun kaikki väitteet pitävät paikkansa järkyttävää toimintaa Boeingilta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Jukka Joutsijärvi kirjoitti:

Aika mielenkiintoinen Australian 60 minutes- tekemä dokkari. Vissiin aika tuore. Jos ja kun kaikki väitteet pitävät paikkansa järkyttävää toimintaa Boeingilta

Olin jo linkannut videon toisessa ketjussa ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä taisi olla jo aiemminkin, että Boing on itse-itselleen toiminut "asiantuntijana" FAA:lle koskien MAX:n ominaisuuksia.

https://yle.fi/uutiset/3-10783350

https://www.wsj.com/articles/faa-saw-737-max-flight-control-system-as-non-critical-safety-risk-11557831723

Lainaa

Yhdysvaltain ilmailuhallinto FAA ei arvioinut itsenäisesti Boeingin 737 Max -lentokoneen sakkauksenestojärjestelmän turvallisuutta, kirjoittaa Wall Street Journal.

Lehti perustaa tietonsa teollisuus- ja hallituslähteisiin.

...

Wall Street Journalin mukaan Yhdysvaltain ilmailuhallinto tukeutui turvallisuusarviossaan pitkälti lentokonevalmistaja Boeingilta saamiinsa varhaisiin arvioihin. Asia on käynyt ilmi FAA:n sisäisessä tarkastuksessa. Boeing ei myöskään tuonut esille, että sakkauksenestojärjestelmän vialla saattaisi olla tuhoisat seuraukset. Asian nostaminen esiin olisi todennäköisesti johtanut perusteellisempaan tarkastukseen.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Boeing on joutunut myöntämään, että 737 MAX-simulaattorit, jollainen myös Ethiopian Airlinesilla oli käytössään jo ennen onnettomuutta, eivät mallinna kaikkia tilanteita oikein. Kyse on nimenomaan MCAS-vikatilanteesta, jossa vakaajaa pitäisi säätää käsivoimin trimmipyörää kääntämällä. 737 MAX-simulaattorissa tämä onnistuu koneen nopeudesta riippumatta, mutta tositilanteessa tarvittava vääntövoima on niin suuri, että trimmipyörästä säätäminen on mahdotonta. MAX-simuja joudutaan muuttamaan vastaamaan todellista tilannetta.

Lainaa

Boeing recently discovered that the simulators could not accurately replicate the difficult conditions created by a malfunctioning anti-stall system, which played a role in both disasters. The simulators did not reflect the immense force that it would take for pilots to regain control of the aircraft once the system activated on a plane traveling at a high speed.

On Ethiopian Airlines Flight 302, the pilots tried to follow Boeing’s instructions and manually adjust or trim the horizontal tail — called the stabilizer — using a large mechanical wheel beside the pilot seat. However the heavy forces on the tail made it impossible to move the wheel. It’s this condition the flight simulators failed to reproduce.

In a statement, an Federal Aviation Administration (FAA) spokesman said the safety agency “is aware that Boeing Co. is working with the manufacturers of Boeing 737 MAX flight simulators to adjust the fidelity of the stabilizer trim wheel.”

Lainaa

The flight simulators, on-the-ground versions of cockpits that mimic the flying experience, are not made by Boeing. But Boeing provides the underlying information on which they are designed and built.

“Boeing has made corrections to the 737 MAX simulator software and has provided additional information to device manufacturers to ensure that the simulator experience is representative across different flight conditions,” said Gordon Johndroe, a Boeing spokesman.

https://www.seattletimes.com/business/boeing-discovers-flaw-in-sought-after-737-max-simulator-the-same-kind-that-ethiopian-airlines-had/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
22 tuntia sitten, Seppo Kolehmainen kirjoitti:

Voi helvetti, en paremmin sano.

Seppo

 

Sepolta on aina tullut tanakkaa asiantuntevaa tekstiä kuten ammattimieheltä odottaakin joten tämä hänen kommenttinsa kyllä kertoo kaiken Boeingin MAX keissistä.

Olen aina ollut Boeingin miehiä ja tälläkin saitilla haukkunut Airbusia  kovin sanoin tunnetuin seurauksin. Nyt kyllä Boeingin pistepussi kaatui omassa kategoriassa eli päivitys on paikallaan mielipiteisiini.

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Joutsijärvi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko Boeingin sotilaspuoli kokonaan erillinen siviilipuolesta, vai onko sotilaspuolellakin odotettavissa jotakin vastaavaa, erityisesti HX-hanketta ajatellen? Siviilipuolen yrityskulttuuri ainakin alkaa vaikuttaa täysin sopimattomalta ilmailuteollisuuteen.

Törmäsin Dreamlineristä jo muutama vuosi aiemmin tehtyyn dokumenttiin taannoisen litiumakkuhässäkän aikaan tuossa alla, jonka mukaan johtajat kumosivat laaduntarkastajien järjestämiä tuotannon keskeytyksiä aikataulusyistä, ja sittemmin laaduntarkastajat olisivatkin paikoitellen alkaneet tinkiä omankin työnsä laadusta. Joillakin tuotantolaitoksilla oli duunareillakin pahoja asenneongelmia laadun suhteen. Ilmaisevatpa jotkut näistä suoraan välttävänsä kyseisellä koneella lentämistäkin. 

Ennen kaikkea tässä dokumentissa heitetään melko synkkä epäily koko firman nykyiseen tapaan toimia, jossa laadusta ei enää välitettäisi pelkän kannattavuuden ollessa päämääränä. No, al Jazeera on periaatteessa vähän epävarma lähde, mutta kyllähän tässä on perustelut caselle.

 

Tuohon aikaan FAA sentään maadoitti koneet suunnilleen ilman viivytyksiä ongelmien ilmestyttyä, mutta nykyään nähtävästi kyseisenkään viranomaisen toiminnan asiaankuuluvaan ripeyteen tarvittaessa ei enää voi välttämättä luottaa. 

Kyllähän Sepon ilmaisu on täysin paikallaan, mutta ehkä myös ilmaisu "repetitive clusterfuck" voisi olla melko kuvaava ilmaisu tilanteesta.. >:(

Muokattu: , käyttäjä: Matti Hyötyniemi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5/18/2019 at 18.49, Matti Hyötyniemi kirjoitti:

Onko Boeingin sotilaspuoli kokonaan erillinen siviilipuolesta, vai onko sotilaspuolellakin odotettavissa jotakin vastaavaa, erityisesti HX-hanketta ajatellen?

En tiedä, mutta ainakin USAF:n KC-46 ohjelma on ollut aikamoinen clusterfuck mutta sillä erotuksella että USAF on kieltäytynyt vastaanottamasta "valmiitakin" koneita ennen kuin asiat on hoidettu sopimuksen mukaisesti. En nyt chekannut montako vuotta ohjelma on myöhässä alkuperäisestä. Tuotannossa on myös ollut laatuongelmia esim. työkalujen tai muun foreign objectin jäämisestä rakenteisiin.

Rodney

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen
typo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OT . Mä olen ajatellut että toi military puoli on sellainen koekenttä. Siellä kun voi aina vedota tutkinnassa johonkin valtiosalaisuuteen. Esim A400 moottoriohjelmat, Korean MUH-1 roottorin masto. Kehitystyö oli vielä vähän kesken. Mutta sotilas toiminnassa tappiot on hyväksyttävämpiä. 

Ainiin trimmipyörän halkaisija on maxissa tuuman pienempi kuin classikissa. 

 

Muokattu: , käyttäjä: Jori Lamberg
Lisätietoa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Indonesian ilmailuviranomaisen mukaan he tekevät omat päätöksensä 737 MAX-koneiden turvallisuudesta ja saattavat pitää koneet maadoitettuina jopa ensi vuoden puolelle:

Lainaa

Regulators in Indonesia might extend the grounding of the 737 MAX until 2020 as it makes its own decisions over the certification of the aircraft and pilots.

Indonesia civil aviation authority director general Polana Pramesti stated to the press that there were “a lot of issues” to address and it was uncertain whether the aircraft would be allowed to fly in Indonesia this year.

Pramesti said there would stricter certification and simulator training requirements for MAX pilots, including conversion from other 737 types. She added that Boeing must provide reassurances and restore confidence in the MAX aircraft.

https://www.hmgaerospace.com/news/lara/max-grounded-beyond-2019-in-indonesia/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kolme Kiinan suurinta lentoyhtiötä tytäryhtiöineen, ja myös Turkish Airlines, ovat ilmoittaneet vaativansa Boeingilta korvauksia MAX-koneiden maadoittamisen aiheuttamista tappioista.

Lainaa

The three largest Chinese airlines have formally asked for compensation from Boeing over the grounding of the troubled 737 Max.

https://www.flightglobal.com/news/articles/chinese-carriers-ask-boeing-for-737-max-compensation-458392/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään