Kirjoitettu Kesäkuu 27, 2019 Eli faktat sivuun ja annetaan mielivallan (tai tukkapöllyn kohdalla väkivallan) hoitaa homma, eikä puhuta oikeista ongelmista, vaan niiden sijaan lässytetään jotain tyhjänpäiväistä esimerkiksi tyyppikurssivaatimuksen puuttumisesta? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 28, 2019 MAXeista löydetyn viimeisimmän ongelman korjaaminen valmistuu Boeingin mukaan aikaisintaan syyskuussa, minkä jälkeen FAA tarkistaa asiaa 2-3 viikkoa, joten koneet pääsevät ilmaan aikaisintaan lokakuussa. Lainaa Boeing Co will take until at least September to fix a newly identified problem on its grounded 737 MAX, a company official told Reuters, meaning the workhorse jet’s return to service will be delayed until October at the earliest, significantly longer than most airlines had expected. Once Boeing completes the update, the U.S. Federal Aviation Administration must review the fix and the results of a certification test flight that will not be scheduled until at least September, a process that will take at least two to three weeks. The new timeline means the plane is not likely to resume flying commercially until at least October, leading to thousands more flight cancellations. ---------------- A new problem with MAX software emerged last week when FAA test pilots were reviewing potential failure scenarios of the flight control computer in a MAX simulator, a Boeing official told Reuters. Under one scenario where a specific fault in a microprocessor caused an uncommanded movement of the plane’s horizontal tail, it took pilots too long to recognize a loss of control known as runaway stabilizer, the Boeing official said. https://www.theglobeandmail.com/business/international-business/article-software-problem-for-boeing-737-max-to-be-fixed-in-september/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 28, 2019 21 tuntia sitten, Tatu Koiranen kirjoitti: Eli faktat sivuun ja annetaan mielivallan (tai tukkapöllyn kohdalla väkivallan) hoitaa homma, eikä puhuta oikeista ongelmista, vaan niiden sijaan lässytetään jotain tyhjänpäiväistä esimerkiksi tyyppikurssivaatimuksen puuttumisesta? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 29, 2019 737max ja 787 ohjelmistoja suunniteltu Intiassa. 737Max. Made in USA, engineered in India https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-06-28/boeing-s-737-max-software-outsourced-to-9-an-hour-engineers Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 29, 2019 Belgian (!) ilmailuviranomainen on päättänyt jo tässä vaiheessa, että 737 MAXit eivät nouse ilmaan ennen vuoden loppua. Belgiassa koneita käyttää vain TUI Fly. 4 konetta on pysäköitynä Brysselin kentällä. Lainaa The Belgian Civil Aviation Authority (BCAA), the Belgian watchdog for safe air traffic, has decided that aircraft of the type Boeing 737 MAX will not be allowed to take off at least until the end of the year. https://www.vrt.be/vrtnws/en/2019/06/29/boeing-737-max-grounded-at-least-until-the-end-of-the-year/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 3, 2019 Lainaa Boeing lupaa antaa sata miljoonaa dollaria eli yli 88 miljoonaa euroa kahdessa koneturmassa kuolleiden läheisten auttamiseen. Luvatut miljoonat on tarkoitus käyttää sekä uhrien läheisten että koneturmista kärsineiden alueiden avustamiseen. Boeing kertoo tekevänsä yhteistyöstä paikallisviranomaisten ja kansalaisjärjestöjen kanssa. Sen mukaan kyse on vasta "ensimmäisestä kädenojennuksesta" uhrien läheisille. Nyt luvattu sadan miljoonan dollarin summa on joka tapauksessa pienempi kuin useimpien 737 Max -koneiden yksikköhinta. Boeing on näillä näkymin kohtaamassa turmissa kuolleiden läheisiä myös oikeussaleissa, sillä useat perheet ovat nostaneet kanteita yhtiötä vastaan. https://yle.fi/uutiset/3-10861026 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 12, 2019 Boeingin 737-ohjelman johtaja Lindblad eroaa: Lainaa The head of the Boeing 737 program in Renton, Washington, Eric Lindblad, has decided to retire, according to a letter to employees from Boeing Commercial Airplanes CEO Kevin McAllister obtained by AIN. Lindblad’s retirement comes less than a year after he assumed responsibility for the Renton plant as the 737 program struggled to overcome engine and fuselage supply shortages. But his success in guiding the program through the supply chain problems would become overshadowed by one of the most serious crises in the company’s history, following the second fatal crash of a 737 Max jet over the course of five months. https://www.ainonline.com/aviation-news/air-transport/2019-07-11/head-boeing-737-program-retire Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 13, 2019 USA:n isoista yhtiöistä United poistaa jälleen kahden kuukauden verran lisää MAX-lentoja aikatauluistaan. United on nyt peruuttanut MAX-lennot aina marraskuuhun asti, mikä tietää sitä, että Unitedin kaikkien peruuntuvien lentojen yhteismäärä voi nousta jopa yli 10000:een. Peruutukset kiihtyvät sen takia, että United odotti Boeingin toimittavan vuoden kuluessa lisää koneita nykyisten maadoitettujen 14 koneen lisäksi. Lainaa United Airlines has yanked Boeing 737 Max flights from its schedule for another two months until 3 November, a move United estimates will result in cancellation of another 5,000 flights. All told, United's 737 Max cancellations between March and November could top 10,300. United operated only 14 737 Max aircraft when the grounding took effect but planned to have 30 of the type by year end, meaning the grounding's impact on United's operation has worsened as the year progressed. https://www.flightglobal.com/news/articles/united-axes-two-more-months-of-737-max-flying-from-s-459646/ Delta, jolla ei ole MAXeja, on hyötynyt Unitedin, Americanin ja Southwestin peruutuksista ja tehnyt hyvän tuloksen: Lainaa Delta Airlines has profited from being unaffected by the grounding of Boeing 737 Max jets. The airline reported a 39.3% rise in profit during its second-quarter 2019 results, which it attributes to higher fares and flying fuller planes. https://www.aviationnews-online.com/airline/delta-airlines-posts-quarterly-profits-rise-of-39/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 15, 2019 Wall Street Journalin (maksullisen) artikkelin mukaan konsensus asiasta Boeingilla ja FAA:ssa tietävien tahojen joukossa on nyt, että MAXeja ei saada ilmaan ennen ensi tammikuuta, koska kaikkien ilmenneiden ongelmien korjaaminen sertifiointikuntoon tulee kestämään odotettua pitempään. Lainaa It's looking more likely that the 737 MAX won't make it back into service this year. --- A July 14 report suggests that the 737 MAX grounding is more likely to persist into 2020. According to the Wall Street Journal, the most recent timeline shows the 737 MAX going back into service next January. --- The latest unofficial consensus from "senior Boeing executives and some FAA leaders" is that "based on a history of previous delays and unexpected technical challenges... sentiment seems to be building that a conservative January timeline is more realistic," according to the Journal. https://www.forbes.com/sites/petercohan/2019/07/15/with-737-max-delay-stretching-to-2020-delta-to-benefit-most/#3b8645807207 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 15, 2019 Noniin, nyt on tehty ainakin Ryanairin osalta se silmänkääntötemppu mistä Trumppi huuteli jo aiemmin, eli koneen kyljessä ei lue enää MAX vaan mystinen 737-8200 (joka on ainakin viranomaisten käyttämä nimitys tuosta ison matkustajakapasiteetin variantista). https://www.theguardian.com/business/2019/jul/15/boeing-737-max-ordered-by-ryanair-undergoes-name-change Lainaa A Boeing 737 Max due to be delivered to Ryanair has had the name Max dropped from the livery, further fuelling speculation that the manufacturer and airlines will seek to rebrand the troubled plane once it is given the all clear to fly again. Photos have emerged of a 737 Max in Ryanair colours outside Boeing’s manufacturing hub, with the designation 737-8200 – instead of 737 Max – on the nose. The 737-8200 is a type name for the aircraft that is used by aviation agencies. https://www.flightglobal.com/news/articles/new-name-for-ryanair-737-max-is-not-actually-new-459666/ Lainaa The European Union Aviation Safety Agency had been referring to the 737-8200 in documents such as its 2015 annual activity report, published in June 2016, almost a year before the first ever 737 Max delivery. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 19, 2019 Boeing kirjaa toisen vuosineljänneksen tulokseen 4,9 miljardin dollarin tappioerän, joka johtuu MAXien maadoittamisesta ja asiakkaille toimitettavien koneiden viivästymisestä maksettavista korvauksista. Tästä johtuen tuotot pienenevät 5,6 mrd. dollaria ko. ajanjaksona. Lisäksi koneiden valmistuskulut nousevat 1,7 mrd dollaria johtuen valmistustahdin hidastumisesta. Lainaa Boeing will record an after-tax charge of $4.9 billion ($8.74 per share) in connection with an estimate of potential concessions and other considerations to customers for disruptions related to the 737 MAX grounding and associated delivery delays. This charge will result in a $5.6 billion reduction of revenue and pre-tax earnings in the quarter. Additionally, Boeing’s estimated costs to produce the aircraft in the 737 accounting quantity increased by $1.7 billion in the second quarter, primarily due to higher costs associated with a longer than expected reduction in the production rate. The increased 737 programme costs will reduce the margin of the 737 programme in the second quarter and in future quarters. https://www.aviation24.be/manufacturers/boeing/737/boeing-to-recognise-4-9-million-charge-and-increased-costs-in-second-quarter-due-to-737-max-grounding/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 25, 2019 Southwest Airlines on nyt poistanut MAXit aikatauluistaan aina tammikuun 5. päivään asti, koska yhtiö ei usko koneita saatavan lentokuntoon ennen sitä. Lainaa Southwest Airlines has extended the removal of the 737 Max from its flight schedule through January 5, after receiving an estimate from Boeing of a fourth-quarter return to service of the grounded narrowbody. Southwest added that it would take between one and two months to prepare the Max for service following the lifting of the FAA’s order to ground the airplane to comply with any regulatory directives and perform any additional pilot training the agency might require. https://www.ainonline.com/aviation-news/air-transport/2019-07-25/southwest-nixes-737-max-flights-rest-2019 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 30, 2019 Toistaiseksi pessimistisimmän arvion 737 MAX-koneiden tulevaisuudesta on antanut Ryanairin rääväsuinen O´Leary, joka pelkää, ettei Ryanair saa uusia koneitaan lainkaan käyttöön edes ensi kesänä, "if Boeing don´t get their sh*t together pretty quickly" : Lainaa “I am concerned that the MAX return to service keeps slipping,” O’Leary told a conference call with analysts. While its current estimate is for the company to take 30 aircraft for summer 2020, that could fall to as few as 20, “which would significantly truncate our growth rate,” O’Leary told analysts on a conference call. “It could move to 10 and it could move to zero if Boeing don’t get their shit together pretty quickly with the regulator,” he added. https://uk.reuters.com/article/uk-ryanair-results-boeing/ryanair-says-delays-may-leave-it-with-no-max-jets-next-summer-idUKKCN1UO10E Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 30, 2019 Boeingin entinen "senior engineer", 30 vuoden työkokemuksella, sanoi BBC:n haastattelussa, ettei anna perheensä lentää Boeing 737 MAXilla. Kulttuuri Boeingilla oli erittäin kustannus-orientoitunutta, ja työntekijöitä painostettiin etenemään turvallisuuden kustannuksella. Lainaa 'Certainly what I saw was a lack of sufficient resources to do the job in its entirety. The culture was very cost-centred, incredibly pressurised. Engineers were given targets to get certain amount of cost out of the aeroplane'. Boeing kiistää väitteet, että suunnittelussa olisi tingitty. Lainaa Boeing spokesman told the BBC that its former employee's comments were not correct. 'We did not cut corners or push the 737 Max out before it was ready. We have always held true to our values of safety, quality and integrity and those values are complementary and mutually reinforcing with productivity and company performance.' https://www.dailymail.co.uk/news/article-7296429/Boeing-737-crashes-Ex-engineer-blames-lack-resources-manufacturing.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 30, 2019 10 tuntia sitten, Petri Lehtovirta kirjoitti: Boeingin entinen "senior engineer", 30 vuoden työkokemuksella, sanoi BBC:n haastattelussa, ettei anna perheensä lentää Boeing 737 MAXilla. Kulttuuri Boeingilla oli erittäin kustannus-orientoitunutta, ja työntekijöitä painostettiin etenemään turvallisuuden kustannuksella. Ei ole vaikea arvata, että jos työllistää yhteensä yli 150 000 henkeä, myös tälläinen mielipide senior engineerin suusta voi löytyä. Aika paljon vaarallisempiakin liikkumistapoja kuitenkin löytyy maailmalta yleisesti, kuin 737MAX, ainakin toteuman valossa... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 31, 2019 China Southern Airlines on uutisten mukaan peruuttanut 64 konetta käsittävän 737 MAX 8:n tilauksensa. Yhtiölle on jo toimitettu koneita, jotka ovat maadoitettuina. Lainaa China Southern Airlines has cancelled its order for as many as 64 Boeing 737 Max 8 aircraft. Speaking at a breakfast briefing in London, UK and Ireland key account manager Dean Saxby said the airline has 26 of the aircraft in its fleet. He said while the impact of the grounding of the aircraft in March following two deadly crashes has had little impact on current operations, he admitted the airline had quietly cancelled its order for more. https://www.ttgmedia.com/news/news/china-southern-cancels-max-8-order-18876 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 31, 2019 19 tuntia sitten, Tatu Koiranen kirjoitti: Ei ole vaikea arvata, että jos työllistää yhteensä yli 150 000 henkeä, myös tälläinen mielipide senior engineerin suusta voi löytyä. Aika paljon vaarallisempiakin liikkumistapoja kuitenkin löytyy maailmalta yleisesti, kuin 737MAX, ainakin toteuman valossa... Mitä liikkumistapoja tarkoitetaan? Ja olisiko jotain lukuja heittää? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 1, 2019 Airbus on todennut omissa tutkimuksissaa, että myös A320neo ja A320neo -konetyyppien osalta olevan alttiita samankaltaiselle ongelmalle, kuin mikä on tavattu Boeing 737 MAX -koneissa. EASAn mukaantällaista tilannetta ei ole koskaan havaittu todellisten lento-operaatioiden aikana. Airbus on valmistelemassa toimepiteitä ongelman minimoimiseksii. Lainaa Airbus has determined that the A320neo is potentially vulnerable to an angle-of-attack protection weakness which could result in excessive pitch attitude under certain circumstances. The condition is "different" from the excessive-pitch anomaly recently discovered during analysis of the larger A321neo, says the European Union Aviation Safety Agency, although it appears outwardly similar. EASA stresses that the condition has never been encountered during A320neo operations. https://www.flightglobal.com/news/articles/a320neo-also-potentially-vulnerable-to-pitch-up-scen-460046/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 2, 2019 19 tuntia sitten, Petri Lehtovirta kirjoitti: Airbus on todennut omissa tutkimuksissaa, että myös A320neo ja A320neo -konetyyppien osalta olevan alttiita samankaltaiselle ongelmalle, kuin mikä on tavattu Boeing 737 MAX -koneissa. EASAn mukaantällaista tilannetta ei ole koskaan havaittu todellisten lento-operaatioiden aikana. Airbus on valmistelemassa toimepiteitä ongelman minimoimiseksii. https://www.flightglobal.com/news/articles/a320neo-also-potentially-vulnerable-to-pitch-up-scen-460046/ Ilman omiin muroihin kusemista? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 2, 2019 2 hours ago, Esa Rantamäki said: Ilman omiin muroihin kusemista? Kyse on oikeasta turvallisuusasenteesta. Myös vastuullisesta toiminnasta voidaan puhua sekä omienkin mokien avoimesta selvittämisestä heti, kun jokin ongelma havaitaan. Toivottavasti edes Airbus hoitaa asian selvityksen ja korjaavat toimenpiteet nopeasti, avoimesti ja hyvin, muuten voi luottamus nykyisten liikennelentokoneiden turvallisuuteen alkaa rapistua yleisemminkin. Boeinghan on välttänyt tätä oman pesän likaamista lyhytnäköisen voitontavoittelun nimissä peitellen jo sisäisesti havaittujakin ongelmia ja seuraukset ovat nyt nähtävissä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 5, 2019 Boeing tekee isoja muutoksia Boeing 737 MAX-koneiden ohjelmiston arkkitehtuuriin. https://www.avweb.com/aviation-news/boeing-redesigning-max-control-system/ Rodney Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 13, 2019 FAA:n tuore uusi johtaja Stephen Dickson, joka on taustaltaan entinen ilmavoimien lentäjä sekä liikennelentäjä Delta Air Linesilla, mistä jäi eläkkeelle 27 vuoden palveluksen jälkeen lento-osaston varapresidenttinä, on ottanut kantaa 737 MAX-koneiden ongelmiin. Dickson sanoo, että FAA ei hyväksy MAXeja uudelleen lentokelpoisiksi, ennenkuin FAA ja myös hän itse on 100 % varmoja siitä, että kone on turvallinen. Lainaa US President Donald Trump's pick for leading the Federal Aviation Authority (FAA) will be tasked with boosting the government body's reputation after facing intense scrutiny from Congress, who are demanding stricter oversight into Boeing’s progress in fixing defects with its flagship plane. Boeing faces a new set of troubles as the FAA’s newly-appointed administrator said that 737 MAX airplanes would not be allowed to fly unless he was fully sure that they were safe to fly again. “This plane will not fly in commercial service again until I am completely assured that it is safe to do so,” FAA administrator Stephen Dickson said during swearing in ceremony on Monday. “The FAA is not following any timeline for returning the aircraft to service,” he said. https://sputniknews.com/us/201908131076538862-boeing-737-max-not-to-return-to-skies-until-govt-fully-sure-plane-is-safe-new-faa-chief-says/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 13, 2019 Indonesian onnettomuuden tutkintaselostus julkaistaan syys-lokakuussa joka toivon mukaan tuo myös niitä kaivattuja faktoja esille: https://www.aerotime.aero/ruta.burbaite/23810-indonesia-to-release-final-report-on-lion-air-crash-by-october Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 15, 2019 Vaikka ei ole vielä kirkossa kuulutettu, että FAA tulee vaatimaan piloteilta lisäkoulutusta nimenomaan MAX-simulaattoreissa, isot jenkkiyhtiöt ovat päättäneet hankkia niitä. Southwest on tilannut simulaattorivalmistaja CAE:lta yhteensä kuusi 737 MAX full-flight-simua, joista yksi on jo toimitettu ja saadaan käyttöön lokakuussa. Americanilla asennetaan parhaillaan yhtiön ensimmäistä MAX-simua käyttökuntoon ja United odottaa saavansa ensimmäisen oman simunsa vuoden 2020 1. neljänneksellä. Kumpikaan näistä yhtiöistä ei kerro, kuinka monta simulaattoria tulevat hankkimaan. Lainaa Southwest Airlines ordered another three Boeing 737 Max simulators from flight training company CAE in the second quarter of 2019, doubling its Max simulator orders ahead of the expected lifting of the Max's global grounding. The airline has already received, and is now setting up, one 737 Max full-flight simulator, the carrier's vice-president of flight operations Alan Kasher told FlightGlobal last week. Southwest expects that unit will be operational in October. American Airlines has "one simulator that is in the process of being installed", and United Airlines anticipates receiving its first simulator in the first quarter of 2020, those carriers say. Neither American nor United have said how many additional Max simulators they have on order. https://www.flightglobal.com/news/articles/southwest-ups-737-max-sim-order-first-to-go-online-460278/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 18, 2019 Kanadalainen Sunwing-yhtiö on poistanut MAXit aikatauluistaan koko talvikauden osalta, eli toukokuun puoleenväliin 2020 asti. Lainaa Canadian leisure airline Sunwing said on Thursday it removed the Boeing 737 MAX jet from its network’s winter schedule through May 2020, the longest of any carrier yet, as the plane’s grounding drags on longer than the industry previously expected. Sunwing said in a statement that its winter schedule, which goes into effect on Nov. 5 and runs until mid-May, is being planned without the MAX to give passengers “much-needed reassurance” while planning their winter vacations. https://ca.reuters.com/article/businessNews/idCAKCN1V529S-OCABS Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla