Kirjoitettu Elokuu 21, 2019 Boeing palkkaa satoja tilapäisiä työntekijöitä auttamaan varastoitujen MAXien huoltotoiminnassa ja asiakastoimitusten valmistelussa. Samassa uutisessa Boeingin toimari Muilenberg kertoo uskovansa, että MAXien maadoittaminen päättyy vuoden loppuun mennessä. Lainaa Boeing is hiring hundreds of temporary workers to assist with aircraft maintenance and customer delivery preparations of grounded 737 Max jets at Grant County International Airport in Washington State. This marks the first publicly detailed plans for Boeing to attempt to deliver hundreds of parked planes to airline across the world. Recently, Boeing chief executive Dennis Muilenberg has reaffirmed his expectation that the company will have the grounding of Boeing 737 Max jets lifted by the end of the year. https://www.aviationnews-online.com/people/boeing-hires-hundreds-of-staff-to-assist-with-resuming-737-max-flights/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 27, 2019 Lainaa Venäläinen lentokoneita vuokraava yhtiö Avia Capital Services on haastanut yhdysvaltalaisen lentokonevalmistajan Boeingin oikeuteen sopimusrikkomuksista koskien lentokiellossa olevaa 737 Max 8 -konetta. Venäläisyhtiö haluaa nyt perua 35 Max 8 -konetyypin tilauksen, jonka se teki ennen viime maaliskuun onnettomuuksia. Avia haluaa myös oikeusteitse takaisin maksamansa käsirahan sekä vahingonkorvauksia menetetystä tulosta yhteensä 115 miljoonaa dollaria eli 103 miljoonaa euroa. FT:n mukaan Avia Capital Services haluaa näiden vaatimuksien lisäksi moninkertaisen summan rangaistusluonteisia vahingonkorvauksia. https://yle.fi/uutiset/3-10940124 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 1, 2019 Norwegian lensi lentokiellossa olleen Boeing 737 Max -koneen Kittilästä Osloon tiistaina. Kone oli ollut kentällä pysäköitynä melkein puoli vuotta, maaliskuusta lähtien, jolloin konetyypin lentokielto alkoi. https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006224048.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 3, 2019 Amerikkalaiset ja kanadalaiset isot yhtiöt ovat jälleen lykänneet eteenpäin arvioitaan siitä, koska MAXit saadaan ilmaan. United on poistanut MAXit aikatauluistaan 19. joulukuuta asti, American joulukuun 3. päivään asti, Southwest 5. tammikuuta asti ja Air Canada tammikuun 8. päivään asti. Lainaa Boeing stock fell as much as 4% on Monday trading after United Airlines and American Airlines announced an extended cancellation of 737 Max flights until December. United said Friday it would delay of 737 Max flights until December 19 as it waits for the model's government certification. American announced Sunday it would keep the controversial model from its lineup until December 3. Southwest Airlines said in July it won't add the plane to its schedules until January 5. Air Canada omitted the 737 Max from its logs until January 8. https://markets.businessinsider.com/news/stocks/boeing-stock-price-737-max-delays-to-december-american-united-2019-9-1028494377 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 9, 2019 Simulaattorivalmistaja CAE on saanut jo 47 Boeing 737 MAX-simulaattoritilausta lentoyhtiöiltä ja kertoo toimittavansa niitä 22 kpl vuoden loppuun mennessä. Ainakaan FAA ei ole toistaiseksi kertonut, tullaanko simukoulutusta edellyttämään. Lainaa Airlines have ordered dozens of MAX simulators since the planes were grounded earlier this year. In its most recent quarterly earnings report, CAE, the largest manufacturer of airliner simulators, said it had taken orders for 47 MAX simulators and expected to deliver 22 by the end of the year. “Clearly there is going to be a lot of training to be done when the aircraft are cleared so I would see pent-up demand there when the airlines start to fly,” CEO Marc Parent told analysts in August. https://www.avweb.com/aviation-news/max-simulator-sales-spike/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 14, 2019 Intian ilmailuviranomainen DGCA vaatii lentoyhtiöitä ja Boeingia huolehtimaan siitä, että kaikki lentäjät, jotka lentävät 737 MAX-koneita Intiassa, saavat simulaattorikoulutusta, kunhan konetyyppi on jälleen hyväksytty lentokelpoiseksi. Intiassa vain Spicejetillä on MAXeja, 12 kpl. Intian viranomainen aikoo myös suorittaa omat tarkastuksensa, ennenkuin se antaa oman hyväksyntänsä konetyypille. Lainaa Aviation regulator DGCA has asked the airlines and Boeing to ensure that pilots who are qualified to fly 737 Max planes in India are given simulator training in order to ensure passenger safety once the aircraft is back in operation, said a senior official. https://economictimes.indiatimes.com/industry/transportation/airlines-/-aviation/dgca-wants-all-737-max-pilots-to-be-given-simulator-training-to-ensure-passenger-safety/articleshow/71113335.cms Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 24, 2019 FAA:n johtaja on myöntänyt, että muiden maiden viranomaiset eivät välttämättä seuraa FAA:n esimerkkiä sitten, kun FAA hyväksyy MAXit jälleen lentokelpoisiksi, vaan haluavat suorittaa omat arviointinsa Boeingin tekemistä muutoksista. Dicksonilla oli eilen tapaaminen 50 eri ilmailuviranomaisen edustajan kanssa, ja hän myöntää, että työtä on vielä jäljellä siihen, että hyväksyminen voidaan antaa. FAA:n aikaisemmin nauttima arvostus on kokenut kovan kolauksen. Lainaa The previous “gold standard” perception of FAA aircraft certification has been tarnished by issues with the MAX and other countries have said they’ll do their own reviews of the fixes proposed by Boeing to address flight control system issues implicated in the crashes of a Lion Air MAX in October of 2018 and an Ethiopian Airlines aircraft last March. Dickson is scheduled to meet 50 international regulators on Monday and he acknowledged the U.S. may go it alone in returning the MAX to service if other countries are not ready. He said there is still some work to be done to evaluate those fixes before the FAA approves the airplane for revenue flights. https://www.avweb.com/aviation-news/humble-faa-to-meet-50-international-regulators-on-max/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 6, 2019 Samassa uutisessa, jossa Ethiopian Airlines ilmoittaa harkitsevansa 20 Airbus A220-koneen ostoa, Ethiopianin johtaja sanoo Ethiopianin tulevan olemaan viimeinen yhtiö, joka ottaa 737 Maxit uudelleen käyttöön, siis vasta sitten, kun kaikkien muiden maiden viranomaiset ovat hyväksyneet Maxit turvallisiksi ja vasta sitten, kun yhtiön lentäjät, matkustamohenkilökunta ja lentomatkustajat on saatu vakuuttuneiksi siitä, ettei vaaraa ole. Lainaa With a total operating fleet of 120 aircrafts, Ethiopian Airlines is Africa's biggest and most consistently profitable carrier. Other than the A220 order, the carrier has already placed orders for 53 more planes, including 11 Airbus A350-900XWB, 9 Bombardier Q400, 6 Boeing B787-900 and 27 Boeing B737 MAX 8s. The MAX 8 order, however, remains clouded by uncertainty following the model's grounding by most airlines around the world following the March crash which occurred just six minutes after the Ethiopian Airlines plane left Bole International Airport in Addis Ababa. Tewolde said Ethiopian Airlines would be the last to resume operation of the of the MAX 8. "It's only natural for us to be the last one to decide on the Max," the CEO said. "If we're convinced the problems are fully addressed, and that the re-certification is done in a collaborative manner with all regulators, then we will take the time, effort and energy to convince our pilots, crew and passengers that the aircraft is safe to get back in the air." https://newsaf.cgtn.com/news/2019-10-05/Ethiopian-Airlines-close-to-deal-to-order-new-Airbus-A220-planes-KwHNE6GXy8/index.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 8, 2019 Boeing saa kovaa kritiikkiä yhdeltä tärkeimmistä asiakkaistaan, Southwestiltä. Southwest Airlinesin lentäjien yhdistys on haastanut Boeingin oikeuteen palkkojen menetyksistä, jotka johtuvat siitä, että Southwest on joutunut perumaan 30000 lentoa yhtiön 34 Maxin ollessa edelleen maadoitettuina. Vaadittu summa on 100 miljoonan dollarin luokkaa. Perusteena on mm. se, että Boeing on johtanut kaikkia osapuolia harhaan väittäessään Maxien toimivan kuten aikaisemmat 737 NG:t ja pimittäessään tietoja kriittisistä koneiden designiin tehdyistä muutoksista mm. MCAS-järjestelmän osalta. Lentäjät väittävät myös, että Maxit eivät alunperinkään täyttäneet lentokelpoisuusvaatimuksia eivätkä edelleenkään täytä niitä. Lainaa Texas-based Southwest Airlines pilots announced Monday that they have filed a lawsuit against Boeing, accusing the planemaker of “deliberately misleading” them about the 737 MAX, a model now grounded after two deadly crashes. “We have to be able to trust Boeing to truthfully disclose the information we need to safely operate our aircraft. In the case of the 737 MAX, that absolutely did not happen,” said Captain Jonathan Weaks, president of the Southwest Airlines Pilots Association (SWAPA). The complaint, filed in the District Court of Dallas County (Texas), alleges that Boeing “abandoned sound design and engineering practices, withheld safety critical information from regulators and deliberately misled its customers, pilots and the public about the true scope of design changes to the 737 MAX.” https://www.aviation24.be/airlines/southwest-airlines/southwest-airlines-pilots-sue-boeing-for-misleading-them-about-737-max-airworthiness/ Lainaa According to the suit, “Boeing is liable to SWAPA for the damages it and its pilots have sustained, and continue to sustain, as the result of: Boeing’s false representations concerning the 737 MAX aircraft; Boeing’s interference in SWAPA’s contract and business relationship with Southwest that led to SWAPA agreeing to include the 737 MAX aircraft as a term of the CBA and to operate the aircraft; and Boeing’s negligence in self-certifying an aircraft that Boeing knew would be subject to a grounding order if the truth were discovered because it did not meet—and, to this day, does not meet—federal airworthiness requirements.” https://www.avweb.com/aviation-news/boeing-sued-by-southwest-pilots-assn/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 9, 2019 Kiva, kun AY.-toiminta ja lentoturvallisuus sekoitetaan. Jos Bojo avaa kukkaron nyörit, SW:n lentäjät ovat varmaan yllättäen sitä mieltä, että kyllähän ne oikeastaan lentokelpoisia ovatkin kun tarkemmin katsoo... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 11, 2019 (muokattu) Tässä iltalukemista: Joint Authorities Technical Review Boeing 737 MAX Flight Control System. Observations, Findings, and Recommendations https://www.faa.gov/news/media/attachments/Final_JATR_Submittal_to_FAA_Oct_2019.pdf Muokattu: Lokakuu 11, 2019, käyttäjä: Harri V. Matikainen Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 12, 2019 Kaikki kolme suurta jenkkiyhtiötä joilla on 737 Max-koneita, eli American, Southwest ja United, ovat nyt siirtäneet Maxit aikatauluistaan vuoden 2020 puolelle. Lainaa United is joining the two other U.S. operators of the model, Southwest Airlines Co. and American Airlines Group Inc., in taking the Max out of its flight schedule until January. Boeing has targeted this quarter for the narrow-body plane’s return, but regulators must first approve new software and other changes meant to avoid a repeat of the malfunctions linked to the accidents. https://www.bnnbloomberg.ca/united-follows-american-southwest-in-pulling-737-max-until-2020-1.1330209 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 14, 2019 11/10/2019 at 18.15, Harri V. Matikainen kirjoitti: Tässä iltalukemista: Joint Authorities Technical Review Boeing 737 MAX Flight Control System. Observations, Findings, and Recommendations https://www.faa.gov/news/media/attachments/Final_JATR_Submittal_to_FAA_Oct_2019.pdf Mitä olennaisia havaintoja tuossa oli? Ilmeisesti ainakin suositellaan sakkausominaisuuksien testaamista 'pelkällä raudalla' (ts. ilman sähköavustimia) ja tulosten mukaan pitäisi luokitella ko. avustimet joko apu- tai turvajärjestelmiksi. Luokittelulla on sitten vaikutuksia mm. luotettavuusvaatimuksiin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 15, 2019 Ja ettei FAAlla ole ollut aina ammattitaitoisia ihmisiä arvioimassa. Ja että FAAn insinöörit ovat olleet paineen/painostuksen alaisena. Noi nyt ainakin oli tuolla äkkivilkaisulla. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 16, 2019 Suomen Kuvalendessä Jyri Raivion juttu 737 MAX -sagasta: Lainaa Kansainvälisten lentokelpoisuusasiantuntijoiden työryhmä esittää viiltävää kritiikkiä tavasta, jolla MAX muutama vuosi sitten sai tyyppihyväksyntänsä. Arvostelu kohdistuu sekä Boeingiin että FAAhan. FAAlta edellytetään muun muassa huomattavasti nykyistä kattavampaa hyväksymisprosessia tapauksissa, joissa lentokoneen valmistaja tuo markkinoille uusia versioita olemassa olevista konetyypeistään. Kantelun tehneen insinöörin Curtis Ewbankin mukaan prosessissa hylättiin kaikki ehdotukset, jotka olisivat lisänneet kustannuksia ja vieneet aikaa. Yhtiö muun muassa salasi eurooppalaiselta lentokelpoisuusviranomaiselta EASAlta sen pyytämiä tietoja 737:n automaattisessa tehonsäätöjärjestelmässä havaituista ongelmista ja päätti korjata ne vähin äänin itse. MAXin tyyppihyväksymisprosessin epäselvyydet ovat muuttaneet tilannetta. Nyt isojen ilmailumaiden viranomaiset, kuten Euroopan EASA ja Kiinan CAAC, tuntevat syvää epäluuloa FAAta kohtaan ja haluavat tehdä omat, itsenäiset arvionsa MAXin lentokelpoisuudesta ja lentomiehistöjen tyyppikoulutustarpeista. Ainakin toistaiseksi myös FAA näyttää olevan sitä mieltä, ettei lentokieltoa voida purkaa ellei niin tapahdu kaikissa maissa yhtä aikaa. Koko järjestelmän uskottavuus vaarantuu, jos kone todetaan turvalliseksi ja lentokelpoiseksi yhdessä maassa mutta vaaralliseksi ja lentokelvottomaksi naapurissa. Artikkeli vapaasti luettavissa: https://suomenkuvalehti.fi/jutut/ulkomaat/boeingin-737-max-draamasta-pyyhkeita-myos-viranomaisille-eivat-huomanneet-etta-konejatti-painosti-tyontekijoitaan/?shared=1096231-bc319c39-500 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 16, 2019 1 tunti sitten, Petri Lehtovirta kirjoitti: Ainakin toistaiseksi myös FAA näyttää olevan sitä mieltä, ettei lentokieltoa voida purkaa ellei niin tapahdu kaikissa maissa yhtä aikaa. Koko järjestelmän uskottavuus vaarantuu, jos kone todetaan turvalliseksi ja lentokelpoiseksi yhdessä maassa mutta vaaralliseksi ja lentokelvottomaksi naapurissa. Huomannette tässä mielenkiintoisen yhtymäkohdan meneillään olevaan USA-Kiina kauppakinasteluun? Kiina nimittäin saa tämän lausunnon valossa CAAC:n kautta oikein ihanan kuristusotteen Boeingista. 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 18, 2019 10/12/2019 at 17.40, Ilkka Mäkelä kirjoitti: Kaikki kolme suurta jenkkiyhtiötä joilla on 737 Max-koneita, eli American, Southwest ja United, ovat nyt siirtäneet Maxit aikatauluistaan vuoden 2020 puolelle. https://www.bnnbloomberg.ca/united-follows-american-southwest-in-pulling-737-max-until-2020-1.1330209 Air Canada on liittynyt joukkoon ja poistanut Maxit aikatauluistaan helmikuun 14. päivään asti: Lainaa "Today we are extending to February 14, 2020 the removal of the Boeing 737 Max from our operating schedule," says Air Canada executive vice-president and chief commercial officer Lucie Guillemette. "We are taking this prudent step as a result of the ongoing regulatory uncertainty about the timing of the aircraft returning to service." https://www.flightglobal.com/news/articles/air-canada-cancels-737-max-flights-until-middle-of-f-461545/ Southwest on jälleen siirtänyt Maxien paluuta kuukaudella eteenpäin, 8. helmikuuta asti: Lainaa Southwest Airlines Co., the largest operator of Boeing Co.’s grounded 737 Max, moved the return of the aircraft further into 2020, pulling it from flight schedules through Feb. 8. The carrier, which announced the change in a statement Thursday, previously targeted Jan. 6 to resume Max flights. https://www.bnnbloomberg.ca/southwest-air-extends-absence-of-boeing-max-to-early-february-1.1332982 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 20, 2019 (muokattu) NPR:n (National Public Radio, julkisesti rahoitettujen paikallisradioiden) mukaan MCAS liian voimallinen toimita on tullut ilmi ohjelman johtavalle lentäjälle jo vuonna 2016 ja käy ilmi pikaviesteistä ohjelman toiselle lentäjälle. https://www.npr.org/2019/10/18/771451904/boeing-pilots-detected-737-max-flight-control-glitch-two-years-before-deadly-cra?t=1571557299552 Lainaa Sent: Subject: Wed 11/16/2016 2:55:56 AM (UTC) Conversation with Forkner, Mark A ... Mark Forkner 6:50 PM: Oh shocker alerT! MCAS is now active down to M .2 It's running rampant in the sim on me at least that's what Vince thinks is happening Gustavsson, Patrik H 6:51 PM: Oh great, that means we have to update the speed trim descritption in vol 2 Mark Forkner 6:51 PM: so I basically lied to the regulators (unknowingly) Gustavsson, Patrik H 6:51 PM: it wasnt a lie, no one told us that was the case Mark Forkner 6:51 PM: I'm levelling off at like 4000 ft, 230 knots and the plane is trimming itself like craxy I'm like, WHAT? that's what i saw on sim one, but on approach Gustavsson, Patrik H 6:52 PM: I think thats wrong Mark Forkner 6:52 PM: granted, I suck at flying, but even this was egregious Gustavsson, Patrik H 6:52 PM: No, i think we need aero to confirm what its supposed to be doing Mark Forkner 6:53 PM: Vince is going to get me some spreadsheet table that shows when it's supposed to kick in. why are we just now hearing about this? Gustavsson, Patrik H 6:53 PM: I don't know, the test pilots have kept us out of the loop It's really only christine that is trying to work with us, but she has been too busy Mark Forkner 6:54 PM: they're all so damn busy, and getting pressure from the program Gustavsson, Patrik H 6:54 PM: That is true, I wouldnt want to be them Ok, its time to log off Mark Forkner 6:55 PM: ok later man Gustavsson, Patrik H 6:55 PM: Muokattu: Lokakuu 20, 2019, käyttäjä: Harri V. Matikainen 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 23, 2019 10/20/2019 at 11.30, Harri V. Matikainen kirjoitti: NPR:n (National Public Radio, julkisesti rahoitettujen paikallisradioiden) mukaan MCAS liian voimallinen toimita on tullut ilmi ohjelman johtavalle lentäjälle jo vuonna 2016 ja käy ilmi pikaviesteistä ohjelman toiselle lentäjälle. Liian voimallinen toiminta simulaattorissa? Tällä perusteella voisi sitten groundata aika monta muutakin lentävää konetyyppiä, ei nimittäin ole nuo simut täydellisiä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 23, 2019 Ei mitään hätää, tämän uutisen jälkeen on varmaan taas hyvä hetki ostaa lisää osaketta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 23, 2019 8 tuntia sitten, Tatu Koiranen kirjoitti: Liian voimallinen toiminta simulaattorissa? Tällä perusteella voisi sitten groundata aika monta muutakin lentävää konetyyppiä, ei nimittäin ole nuo simut täydellisiä. Keskustelussahan viitataan että pitäisi tehdä lentotestejä tarkastaakseen toimiiko se tuolla tavalla. Kun testilentäjiä painostetaan ja he eivät puhu mitään. 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 24, 2019 Olen joskus miettinyt, miten tällainen "valmistusvika" on voinut sattua? Luulisi, että tänä päivänä on hyvät tavat testata laitteita, ohjelmistoja jne. monella tapaa, mutta mikä on pettänyt niin radikaalisesti että ollaan tähän pisteeseen tultu? Kuinka täydellisiä nuo simulaattorit on tänä päivänä? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 25, 2019 Tänään klo 19:30 YLE Tv1:llä Panorama: Boeingin turmakoneet. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 25, 2019 Southwest Airlines ja American Airlines ovat laskeskelleet, että Maxien maadoitus tulee vuoden loppuun mennessä aiheuttamaan niille yhteensä miljardin dollarin tappiot, ja summan odotetaan edelleen kasvavan. Boeing on varannut tähän mennessä 5 miljardia dollaria korvausten maksamiseen lentoyhtiöille. United Airlines ei ole ilmoittanut omia vastaavia tappioitaan. Lainaa The grounding of the Boeing 737 Max will cost American and Southwest airlines at least $1 billion between them, the airlines reported Thursday. And that price tag is expected to climb. Southwest said the seven-month grounding cost it $435 million through the end of September. It has 31 of the troubled jets, more than any other Boeing customer. Southwest said the costs will continue to mount in the fourth quarter and into next year. American, which has 24 of the jets, said it forecasts that the full-year hit to its pre-tax profit will be $540 million. It canceled 9,500 flights due to the grounded jets in the third quarter alone. Boeing has already set aside $5 billion to compensate airline customers because of the 737 Max grounding. https://www.channel3000.com/news/money/737-max-grounding-will-cost-american-southwest-airlines-over-1b/1135277518 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 30, 2019 Boeingin toimitusjohtaja Dennis Muilenburg oli eilen USA:n senaatin komitean kuultavana 737 Maxien ongelmista. Kuulemistilaisuus jatkuu vielä tänään. Seattle Timesin pitkässä artikkelissa kerrotaan, että Muilenburg sai kuulla vihaisia mielipiteitä ja syytöksiä, muttei oikeastaan suostunut myöntämään Boeingin tehneen yhtään suurta virhettä. Kohtauskulma-anturin varoituksen puuttuminen oli se, minkä Muilenburg myönsi. Yksi senaattoreista sanoi mieluummin kulkevansa kävellen kuin astuvansa 737 Maxiin. Toinen senaattori syytti Boeingia salailusta ja valehtelusta sekä voittojen asettamisesta turvallisuuden edelle, kutsuen Maxeja "lentäviksi ruumisarkuiksi". Useat eri mediat lähettivät kuulemistilaisuuden suorana, joten lentomatkustajillakin on ollut mahdollisuus seurata Muilenburgin esitystä ja muodostaa oma mielipiteensä siitä, onko konetyyppi uhka vai onko kuulemistilaisuus vain pakollinen näytelmä, jonka jälkeen kone jälleen hyväksytään käyttöön. Lainaa Boeing CEO Dennis Muilenburg faced a litany of hostile questioning in a Senate hearing on Capitol Hill Tuesday, but mostly escaped being pinned down on key details related to specific failures that led to two fatal crashes of the 737 MAX. His appearance at least clarified how the company accepts only limited accountability for what happened. Muilenburg admitted that “we made mistakes, we got some things wrong.” Yet, the only specific mistake he cited was that a warning light that should have indicated an error in an angle-of-attack sensor was not working due to a software glitch. “We got the implementation wrong,” Muilenburg said of this error, which Boeing knew about more than a year before the first crash a year ago, but assessed as not serious. Muilenburg flatly dismissed accounts that Boeing inadequately communicated the details of MCAS to the Federal Aviation Administration (FAA), despite investigative reports by safety agencies and regulators saying otherwise. And he never had to address how a design without redundancy passed muster during the MAX’s development. Hostile comments Muilenburg’s only discomfiting moments came when a few senators chose to vent. Sen. Richard Blumenthal, D-Conn., abandoned questioning and went on a rant. “My anger has only grown,” Blumenthal said as he accused Boeing of “a pattern of deliberate concealment.” “Boeing came to my office shortly after the accidents and said they were the result of pilot errors,” he added. “Those pilots never had a chance.” Calling the MAX aircraft “flying coffins,” he shouted that “you were lying to us” and accused Boeing of “putting profits over safety.” Sen. Jon Tester, D-Mont., declared “I would walk before I would get on a 737 MAX … I see corners being cut.” Tester then moved on and Muilenburg never did seize the opportunity to respond to this remark and offer reassurance to air travelers who might feel the same way. https://www.seattletimes.com/business/boeing-aerospace/boeing-ceo-muilenburg-gets-through-day-one-of-d-c-hearings-on-the-737-max-mostly-unscathed/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla