Kirjoitettu Lokakuu 30, 2019 (muokattu) Paljon uutistilaa nämä senaatin kuulemiset ja niissä esitettävät provokatiiviset heitot saavat, vaikka kyse on suurilta osin melkoisesta showsta, jolla ei ole mitään tekemistä ainakaan turvallisuuden kanssa. Ongelma näissä tilaisuuksissa on se, että kysymyksiä esittävät ihmiset, joilla ei ole suurimmalla osalla kuvan palaakaan koko asiasta sen enempää tekniseltä kuin muultakaan kannalta. Tämä vitsi konkretisoitui hyvin esimerkiksi silloin, kun Zuckerberg oli senaatin oikeus- ja kauppakomiteoiden kuultavana tuntikausia, josta parhaita paloja on kerätty useaan koosteeseen: Muokattu: Lokakuu 30, 2019, käyttäjä: Tatu Koiranen Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 31, 2019 Senaatin komitean kuulemistilaisuudessa oli todistamassa MAXien turvallisuudesta myös muita kuin Boeingin johtoa, eli NTSB:n puheenjohtaja Robert Sumwalt ja Joint Authorities Technical Review-työryhmän puheenjohtaja Christopher Hart, joilla ei liene niin paljon omaa lehmää ojassa kuin Muilenburgilla, jonka työpaikka saattaa olla katkolla. Jälkimmäisessä JATR-työryhmässä olivat mukana 10 eri maan ilmailuviranomaisen edustajat. Työryhmästä tietoa täällä: https://www.skybrary.aero/index.php/The_Joint_Authorities_Technical_Review_(JATR)_-_Boeing_737_MAX_Flight_Control_System Lainaa The committee will first hear from Boeing on actions taken to improve safety and the company’s interaction with relevant federal regulators. The second panel will follow and be comprised of government officials and aviation experts to discuss the status of Boeing 737 MAX and relevant safety recommendations. Witness Panel 1: Mr. Dennis Muilenburg, President and Chief Executive Officer, The Boeing Company, accompanied by: Mr. John Hamilton, Vice President and Chief Engineer, Boeing Commercial Airplanes Witness Panel 2: The Honorable Robert Sumwalt, Chairman, National Transportation Safety Board The Honorable Christopher Hart, Chairman, Joint Authorities Technical Review https://www.commerce.senate.gov/2019/10/aviation-safety-and-the-future-of-boeing-s-737-max/dd0f5a92-0362-45e8-bab1-957d0e82f168 Ylläolevalta sivulta löytyy koko senaatin 3-tuntinen videolähetys (joka alkaa noin 20 min kohdalla) ja Sumwaltin sekä Hartin lausunnot: https://www.commerce.senate.gov/services/files/C38E64CB-4693-42F1-B428-E86E8BA0BF6C https://www.commerce.senate.gov/services/files/F56AD012-6D47-4258-BFF0-08D6F5B0A22D Seuraavana päivänä oli sitten vuorossa kongressin vastaavan komitean kuulemistilaisuus, jossa komitean jäsenet grillasivat Muilenburgia peräti 5 tuntia. Siitä on tehnyt vastaavan artikkelin Seattle Times. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 31, 2019 Tähän väliin muuta asiaan liittyvää: Southwest Airlines arvioi, että siltä saattaa mennä jopa 5 kuukautta kaikkien yhtiön MAXien saamiseen takaisin liikenteeseen sen jälkeen, kun FAA on uudelleensertifioinut konetyypin. Lainaa Southwest Airlines (WN, Dallas Love Field) will need up to five months to resume B737-8 operations once the type is re-certified by the Federal Aviation Administration (FAA), Chief Operating Officer Mike Van de Ven said during a quarterly investors call. He said that Southwest estimates it will need between 30 and 40 days from the date of recertification to update its training procedures and manuals, as well as to re-train pilots. A further two to four months will be needed to resume the type's full-scale operations. The LCC managed to take delivery of thirty-four B737 MAX 8s before the type's grounding in March this year. https://www.ch-aviation.com/portal/news/82920-southwest-airlines-to-need-up-to-5-months-to-resume-max-ops Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 1, 2019 2. päivän 5 tuntia kestäneessä kuulemistilaisuudessa Kongressin komitean edessä paljastui Seattle Timesin artikkelin mukaan uusia tietoja siitä, miten Boeingin sisällä vähäteltiin MCAS:n mahdollisen vian aiheuttamaa katastrofaalisen onnettomuuden mahdollisuutta, ja useat kongressiedustajat vaativat Muilenburgin eroa, mihin hän ei suostunut. Lainaa In a tense and revelatory hearing Wednesday, a U.S. House committee presented startling new evidence from internal Boeing documents showing that, before the first crash in 2018, some company engineers had discovered that a failure in a new flight-control system could be “potentially catastrophic” — information that was dismissed and never communicated to regulators. Another document showed that this catastrophic potential was reiterated in a presentation to the Federal Aviation Administration (FAA) seven weeks after the Lion Air crash of a 737 MAX in Indonesia killed 189 people. Boeing decided pilots could deal with it and continued to let the airplane fly. But less than three months later, after a similar erroneous activation, another 157 people died on an Ethiopian Airlines MAX. Those revelations set the stage for an intense five-hour grilling of Boeing CEO Dennis Muilenburg on details of the design, certification and marketing of the MAX during a second consecutive day of Congressional testimony. The hearing was punctuated by repeated calls by members of the House Transportation and Infrastrucutre Committee for Muilenburg to step down. “I think it’s pretty clear to me, to the families of the victims and to the American public that you should resign and do it immediately,” said Rep. Jesus Garcia, D-Ill. With the new evidence displayed on slides in front of Muilenburg, the hearing turned into a relentless critique of Boeing’s management and its culture that will intensify the sense of crisis around the MAX. Muilenburg myönsi lopulta myös sen, että koko MCAS:n viallinen arkkitehtuuri oli erehdys, samoin kuin se, ettei siitä annettu tarpeeksi tietoja piloteille ja lentoyhtiöille. Komitean jäsenten mukaan Boeingilla oli tietojen antamiseen niukkuuteen taloudellinen motiivi, eli se, että lentoyhtiöille kerrottiin ettei simulaattorikoulutusta tarvittaisi. Muilenburg myönsi, että kun Southwest teki suuren konetilauksen, sille luvattiin miljoonan dollarin alennus per kone, jos simukoulutus olisi tarpeellista. Lainaa “The design of MCAS was fatally flawed,” said Rep. Greg Stanton, D-Ariz. “And relinquishing approval of MCAS by the FAA was a grave mistake with severe consequences.” During the hearing, Rep. Rick Larsen, D-Everett, pressed Muilenburg on errors Boeing made in development of the MAX. Muilenburg had previously admitted that an angle-of-attack warning light didn’t work due to a software glitch. On Wednesday he also acknowledged that the overall architecture of the failed flight-control system was a mistake, as was the lack of information provided to pilots and airlines about the system. Though Muilenburg repeated several times that “the only sustainable business model for Boeing is safety,” many members of the committee didn’t buy it. Committee members noted that Boeing had an economic motive to downplay MCAS and omit information about it: to cut costs to Boeing’s airline customers, who were demanding no changes from the previous model so that pilots could transition to the MAX without simulator training. Muilenburg acknowledged that when Southwest Airlines signed a launch order for up to 280 MAXs, Boeing promised the carrier a $1 million rebate per airplane if simulator training were required. https://www.seattletimes.com/business/boeing-aerospace/in-five-hour-grilling-over-737-max-crashes-house-panel-reveals-boeing-memos-and-calls-on-ceo-muilenburg-to-resign/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 1, 2019 Lainaa Säästöt ohittivat turvallisuuden, valmistaja vähätteli ongelmia – 737 MAX -turmaraportti piirtää karun kuvan Boeingin toiminnasta 737 MAX -kriisi uhkaa jo maailman suurimman ilmailuteollisuusyhtymän olemassaoloa. Jyri Raivion juttu Suomen Kuvalehdessä. (ei maksumuuria) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 7, 2019 FAA ja EASA ovat todenneet 737 MAXin ohjelmistokorjauksiin liittyviä asiakirjoja tarkastaessaan, että niissä on yhä puutteita. Boeingin omasta mielestä he ovat toimittaneet dokumentoinnin sellaisena kuin aiemminkin. Tarkastuksia jatketaan Boeingin korjattua puutteet. Lainaa U.S. Federal Aviation Administration (FAA) and European Union Aviation Safety Agency (EASA) officials flagged a number of issues over the weekend at an Rockwell Collins facility in Cedar Rapids, Iowa, during a documentation audit of how the new software was developed Reuters Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 7, 2019 Kaivoin ketjun alusta esiin Boeingin 11. maaliskuuta, eli juuri Ethiopianin onnettomuuden jälkeen, julkaiseman tiedotteen. Sen mukaan Boeing oli jo useita kuukausia, Lion Airin lokakuisen onnettomuuden jälkeen, työskennellyt MCAS:n ohjelmistopäivityksen aikaansaamiseksi, yhteistyössä FAA:n kanssa, ja päivitys jaettaisiin lentoyhtiöille "lähiviikkojen aikana", viimeistään huhtikuussa. Eli päivityksen kimpussa on kohta mennyt lähes vuosi viikkojen sijasta. Ei tainnut mennä ihan putkeen. Lainaa For the past several months and in the aftermath of Lion Air Flight 610, Boeing has been developing a flight control software enhancement for the 737 MAX, designed to make an already safe aircraft even safer. This includes updates to the Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS) flight control law, pilot displays, operation manuals and crew training. The enhanced flight control law incorporates angle of attack (AOA) inputs, limits stabilizer trim commands in response to an erroneous angle of attack reading, and provides a limit to the stabilizer command in order to retain elevator authority. Boeing has been working closely with the Federal Aviation Administration (FAA) on development, planning and certification of the software enhancement, and it will be deployed across the 737 MAX fleet in the coming weeks. The update also incorporates feedback received from our customers. The FAA says it anticipates mandating this software enhancement with an Airworthiness Directive (AD) no later than April. We have worked with the FAA in development of this software enhancement. https://boeing.mediaroom.com/news-releases-statements?item=130402 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 8, 2019 Amerikkalaiset ja kanadalaiset (Americanin, Unitedin ja Southwestin sekä Air Canadan, Sunwingin ja Westjetin) lentoemännät ovat pistäneet lusikkansa mukaan soppaan vaatien, että viranomaisten sekä lentoyhtiöiden pitää antaa heille täydelliset tiedot 737 MAX-koneiden turvallisuudesta, koska kongressin kuulemistilaisuudet olivat "askel taaksepäin" ja jättivät enemmän kysymyksiä auki kuin antoivat vastauksia, ja heidän pitää ensin itse vakuuttua koneiden turvallisuudesta ennenkuin he pystyvät vakuuttamaan matkustajat, ja heidän mielipidettään on kuultava. Lainaa Unions representing flight attendants at the three U.S. airlines that operate Boeing Co’s (BA.N) 737 MAX said they are more reluctant to support the grounded jet’s return after congressional hearings this week on its development. Sara Nelson, president of the Association of Flight Attendants-CWA, which represents flight attendants at 20 airlines including United, said: “This week took a step backward in this process, not forward.” Boeing spokesman Gordon Johndroe said in an emailed statement that the company is committed to providing flight attendants, pilots and its airline customers the information they need to re-earn their trust and that of the traveling public. Southwest and United executives have told Reuters that flight attendants - along with pilots, call center agents and gate agents - will play a key role in defending the jet to passengers once it is approved to fly again. https://ca.reuters.com/article/idCAKBN1XB4AE Lainaa The unions representing flight attendants at Air Canada, Sunwing and WestJet stand in solidarity with the American flight attendant unions who expressed safety concerns about the Boeing 737 Max flying again soon. The Air Canada Component of CUPE (Air Canada Mainline and Air Canada Rouge), CUPE local 4055 (Sunwing), and CUPE local 4070 (WestJet, WestJet Encore and Swoop) are calling on Transport Canada to take its responsibility in ensuring the safety of these aircraft. The safety of passengers and crew must always come first. The federal government's decision to ground the Boeing 737 Max in Canada was the right thing to do. Given the record of Boeing and the Federal Aviation Administration in that file, it will now be up to Transport Canada to provide assurances that these aircraft are fully compliant and safe for our members and the travelling public. Like the US flight attendant unions, CUPE must be consulted before Transport Canada makes the decision to allow the Boeing 737 Max to fly in our skies again. We need access to all the information required to assess the safety of these aircraft. The highest possible safety standards will be called for to avoid another tragedy. Simply stating these aircraft are safe does not make it so. https://www.newswire.ca/news-releases/media-advisory-transport-canada-will-have-to-demonstrate-that-the-boeing-737-max-are-safe-to-fly-816762138.html 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 10, 2019 American ja Southwest ovat jälleen siirtäneet eteenpäin MAXien paluuta aikatauluissaan, nyt maaliskuun 2020 puolelle. Lainaa American Airlines Group Inc said on Friday it is extending cancellations of Boeing Co 737 MAX flights through March 4, 2020, mirroring an earlier announcement by Southwest Airlines. American had previously canceled about 140 flights a day through January 15 and now expects a return to service on March 5. Southwest said on Friday it would remove Boeing 737 MAX jets from its schedule until March 6, 2020, just shy of the one-year anniversary of an Ethiopian Airlines crash of the jet that led to a worldwide grounding. Uutisessa on muutakin luettavaa asiasta kiinnostuneille: Lainaa It's reported that this week U.S. and European regulators will need to return to a Rockwell Collins facility in Iowa to complete an audit of Boeing's software documentation after regulators found gaps and substandard documents. Boeing has confirmed it must submit revised documentation. That has thrown into question when Boeing would be able to complete a certification test flight. The Federal Aviation Administration has said it would not unground the planes until 30 days after that flight occurs. https://news.cgtn.com/news/2019-11-09/American-Airlines-follows-Southwest-pulls-737-MAX-until-early-March-LtQv7Xo2xG/index.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 16, 2019 Boeing toivoo saavansa uusien MAXien asiakastoimitukset vireille jo joulukuussa, jolloin koneet voitaisiin ottaa koulutuksen jälkeen käyttöön tammikuussa: Lainaa If the 737 MAX grounding is lifted in December and training approved in January “airlines could resume commercial service,” a Boeing spokesman said. “We know they need more time to get their fleets ready and pilots trained, but the plane and training [approvals] will both be done by January, permitting commercial service.” https://www.ch-aviation.com/portal/news/83420-boeing-hopes-for-737-max-service-return-in-january-2020 FAA:n johtaja Steve Dickson kuitenkin sanoi torstaina, että FAA ei taivu painostuksen alla, ja kehottaa alaisiaan käyttämään kaiken tarvitsemansa ajan varmistaakseen MCAS-ohjelmistoon tehtyjen muutosten täydellisen turvallisuuden. Dicksonin sanoma on selkeä: Boeing ei määrää sertifioinnin aikataulua, vaan FAA. Myös kongressilla on edelleen avoimia kysymyksiä Boeingille. Lainaa Steve Dickson, administrator of the Federal Aviation Administration (FAA), on Thursday acknowledged to his agency’s staff that there is “a lot of pressure” to fast-track the Boeing 737 MAX’s return to the air. But he instructed FAA technical employees assessing the MAX’s revised flight-control software to take all the time required to ensure complete safety. “I’ve got your back,” he told them. The clear message was that Boeing will not control the timetable for getting clearance to fly the MAX again, despite repeated declarations by the company that it expects the go-ahead by year-end. And on Friday, Congress added to the pressure on Boeing by demanding answers to a series of supplementary questions based on testimony at an Oct. 30 public hearing about how the MAX was originally designed, and what and when the company knew about “potentially catastrophic” vulnerabilities. https://www.seattletimes.com/business/boeing-aerospace/faa-boss-says-agency-wont-be-swayed-by-pressure-to-approve-boeings-737-max/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 28, 2019 Yksi Transport Canadan ja myös yksi FAA:n lentoturvallisuusekspertti haluaisi, että kiistanalainen MCAS poistettaisiin kokonaan MAXeista ehtona konetyypin uudelleensertifiointiin. Lainaa At least two safety experts, from each of Transport Canada and the US Federal Aviation Administration (FAA), have suggested removing the Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS) from B737 MAX aircraft in order to recertify the type, The New York Times has reported. In a letter to his counterparts in the FAA, the European Union Aviation Safety Agency (EASA) and Brazil's civil aviation authority (Agência Nacional de Aviação Civil - ANAC), Transport Canada's Manager (Aircraft Integration & Safety Assessment) Jim Marko suggested that given multiple issues with MCAS, the only feasible way forward was to remove the system altogether. https://www.ch-aviation.com/portal/news/83741-transport-canada-faa-experts-suggest-removing-mcas Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 28, 2019 15 minuuttia sitten, Ilkka Mäkelä kirjoitti: Yksi Transport Canadan ja myös yksi FAA:n lentoturvallisuusekspertti haluaisi, että kiistanalainen MCAS poistettaisiin kokonaan MAXeista ehtona konetyypin uudelleensertifiointiin. Oheisesta The Air Current'in linkistä löytyy tuo Jim Markon sähköposti. https://theaircurrent.com/aviation-safety/transport-canada-safety-official-urges-removal-of-mcas-from-737-max/ Rodney Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 29, 2019 Osoitus tämänhetkisestä luottamuksen puutteesta FAA:n ja Boeingin välillä on se, että FAA ottaa Boeingilta pois oikeuden itse sertifioida jokainen linjalta ulostuleva 737 MAX, senjälkeen kun konetyyppi ylipäänsä on uudelleensertifioitu, mihin FAA tarvitsee vielä useita testejä. Tähän saakka on riittänyt se, että Boeing sertifioi linjalta vastavalmistuneet koneyksilöt itse. Lainaa Boeing's plans to return its once-best selling 737 Max jets to the skies soon have suffered another setback after the FAA said Tuesday it "will not approve the aircraft for return to service until it has completed numerous rounds of rigorous testing" and that the agency will certify individual planes as they roll off the assembly line. A source working with the aviation regulator on the project told International Business Times that there is a "severe lack of trust" between the FAA and Boeing. “The FAA notified Boeing today that the agency will retain authority over the issuance of Airworthiness Certificates for all newly manufactured 737 Max aircraft,” the agency added. Usually, the FAA would certify a specific design and plane type, and it would fall on the manufacturer to certify each plane rolling off the assembly line. Now, the FAA says it will have to certify each plane as it is made. https://www.ibtimes.com/faa-upends-boeings-plans-737-max-return-vow-ramp-oversight-jets-2874495 Flightglobalin artikkelissa samaa asiaa: https://www.flightglobal.com/news/articles/faa-takes-737-max-airworthiness-certificate-issuance-462555/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 11, 2019 Ryanairin suupaltti johtaja O´Leary ei välttämättä ole maailman luotettavin uutislähde, mutta hänen mukaansa 737 Maxit eivät lennä Euroopan alueella ennen huhti- tai toukokuuta, koska EASA hidastelee omissa tutkimuksissaan FAA:han verrattuna. Lainaa Ryanair may not receive any 737 MAX aircraft from Boeing by next summer over European delays in testing the grounded jets, group chief executive Michael O'Leary said. Mr O'Leary told Reuters today that testing in Europe was running behind the US and planes were likely to remain grounded until April or May. "We're still looking to meet with Boeing in mid-early January. We expect the MAX to be back flying in early January, particularly in North America," Michael O'Leary said in an interview. "We think it could be a bit slower in Europe because the EASA (European Union Aviation Safety Agency) seems to be dragging their heels a little bit," he added. https://www.rte.ie/news/business/2019/1210/1098248-ryanair-max-planes/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 12, 2019 FAA:n johtaja Dicksonin mukaan 737 Maxien sertifiointi siirtyy vuoden 2020 puolelle useasta syystä, mm. sertifiointikoelennon järjestämisen ja lentäjien koulutustarpeen määrittelyn takia: Lainaa The U.S. Federal Aviation Administration will not complete re-certification of the Boeing 737 Max before the end of the year, FAA administrator Stephen Dickson said Wednesday before testifying at a House Transportation Committee hearing in Washington, D.C. Appearing on CNBC’s Squawk Box, Dickson said that authorities must meet a number of milestones before allowing the airplane to fly in service again, including definition of pilot training requirements and completion of a report that the FAA must release for public comment. During the hearings, Dickson pledged to fly the airplane himself before clearing it for certification. “The FAA fully controls the approvals process and is not delegating anything to Boeing,” said Dickson. “When the 737 Max returns to service it will be because all of the safety issues have been addressed and pilots have received all the training they need to safely operate the aircraft,” added Dickson. “This process is not guided by a calendar or schedule.” Dickson listed actions that remain pending before re-certification, including a certification flight test and completion of work by the joint operations evaluation board involving evaluation of pilot training needs. https://www.ainonline.com/aviation-news/air-transport/2019-12-11/737-max-certification-process-will-run-2020 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 12, 2019 T&T siteeraa TWSJ:a (maksumuurin takana). Rodney https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/ensimmaisen-737-max-onnettomuuden-jalkeen-viranomaisten-analyysi-varoitti-uusista-turmista-koneen-annettiin-silti-jatkaa-liikenteessa/f93ee99b-93e2-4637-9819-bff7b706c7ec “Ensimmäisen 737 MAX -onnettomuuden jälkeen viranomaisten analyysi varoitti uusista turmista - koneen annettiin silti jatkaa liikenteessä” “Internal FAA Review Saw High Risk of 737 MAX Crashes House committee hearing focuses on FAA and Boeing moves between the tragedies U.S. regulators decided to allow Boeing Co.’s 737 MAX jet to keep flying after its first fatal crash last fall even when their own analysis indicated it could become one of the most accident-prone airliners in decades without design changes.” Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 16, 2019 Boeing kertoo tänään maanantaina(16.12-19) aikeistaan 737MAX-konetyypin valmistukseen ja mahdolliseen keskeyttämiseen. Keskeyttäminen meinaisi konetyypin paluun liikenteeseen myöhästyvän edelleen. https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/f676f272-5864-415b-b220-e60fcbeb64e4 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 17, 2019 Boeing on nyt vahvistanut keskeyttävänsä 737 MAXin tuotannon Tammikuusta lähtien. https://boeing.mediaroom.com/2019-12-16-Boeing-Statement-Regarding-737-MAX-Production Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 17, 2019 (muokattu) Cfm 56 moottorit leappien tilalle ja NG versiona alehintaan kaupaksi. Ja sitten puhdas paperi piirtopöydälle. Monilla vanhat NGt jo väsyneitä, joten jos hinta on kohdallaan kyllä varmaan menee kaupaksi. Muokattu: Joulukuu 17, 2019, käyttäjä: Jori Lamberg Arvio Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 17, 2019 1 tunti sitten, Jori Lamberg kirjoitti: Cfm 56 moottorit leappien tilalle ja NG versiona alehintaan kaupaksi. Ja sitten puhdas paperi piirtopöydälle. Monilla vanhat NGt jo väsyneitä, joten jos hinta on kohdallaan kyllä varmaan menee kaupaksi. Ei taida olla ihan mutkatonta iskeä CFM 56:t LEAP-X:n paikalle. Siipeen pitäisi tehdä kaikenlaisia muokkauksia ja softaa päivittää... 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 17, 2019 BBC:n uutisen mukaan Boeingilla on Max-koneiden tuotantoketjussa 300 alihankkijaa, joihin tuotannon keskeyttäminen saattaa vaikuttaa: Lainaa For Boeing, being forced to shut down the production line is deeply embarrassing - and likely to prove costly. But it is a huge business, and it can at least redeploy many of its workers. But if the stoppage goes on for long, suppliers could be badly hit. Boeing sits at the top of a global supply chain, ranging from major businesses to small operators. Here in the UK, for example, the company works across 65 sites, including a factory in Sheffield. But it draws on a network of some 300 suppliers. For smaller firms in particular, losing 737-related work could prove serious - hitting revenues and potentially forcing them to lay off workers as well. https://www.bbc.com/news/business-50817124 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 19, 2019 (muokattu) 12/17/2019 at 07.27, Sami Myllymaa kirjoitti: Boeing on nyt vahvistanut keskeyttävänsä 737 MAXin tuotannon Tammikuusta lähtien. https://boeing.mediaroom.com/2019-12-16-Boeing-Statement-Regarding-737-MAX-Production Oranssipäinen herra oli keskustellut Boeingin Dennis Muilenburgin kanssa ennen tuotannon keskeytysilmoitusta, ja saanut vakuuttelut että tuotannon keskeytys ei tule aiheuttamaan Boeingilla irtisanomisia. Lainaa Muilenburg assured Trump that the company's plan to halt output on the troubled plane would not result in layoffs. 12/17/2019 at 13.32, Ilkka Mäkelä kirjoitti: BBC:n uutisen mukaan Boeingilla on Max-koneiden tuotantoketjussa 300 alihankkijaa, joihin tuotannon keskeyttäminen saattaa vaikuttaa: https://www.bbc.com/news/business-50817124 Päätöksen johdosta kuitenkin luokituslaitokset S&P ja Moodys alensivat Boeingin luokitusta ja S&P vielä kommentoi, että mahdollinen pidempi keskeytys tulee aiheuttamaan likviditeettiongelmia erityisesti pienemmillä alihankkijoilla. news.yahoo.com Väistämättä tulee mieleen nämä "Hilter kuulee" videot siltä ajalta, kun Boeing taisteli B787 viivästysten kanssa: esim Youtube Muokattu: Joulukuu 19, 2019, käyttäjä: Petri Lehtovirta Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 21, 2019 USA:n isot lentoyhtiöt ovat jälleen siirtäneet eteenpäin sitä ajankohtaa, kun ne pääsevät aloittamaan liikennöinnin Maxeilla. United Airlinesin uusi aloituspäivä on kesäkuun 4. 2020, Southwest ja American aikovat tällä näkymin aloittaa huhtikuun alussa. Lainaa United Airlines Holdings Inc said on Friday it is extending cancellations of Boeing 737 MAX flights from early March until June 4, the longest that any U.S. carrier is scheduling without the grounded aircraft. The decision follows comments from the U.S. Federal Aviation Administration (FAA) that it still has nearly a dozen steps to complete before approving the jets for flight after a mid-March global safety ban in the wake of two fatal crashes. Reuters reported earlier U.S. officials do not expect the FAA to allow flights until at least February and it could slip to March. Southwest Airlines Co and American Airlines Group Inc, the other two U.S. carriers that had 737 MAX jets in their fleets at the time of the grounding, are scheduling without the aircraft until early April. https://news.cgtn.com/news/2019-12-21/United-Airlines-pulls-Boeing-737-MAX-jets-until-early-June-MB8DnuxRTy/index.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 23, 2019 Muilenburg on saanut fudut: https://yle.fi/uutiset/3-11133859 Lainaa –Yhtiön hallitus päätti, että johdon vaihto oli tarpeen luottamuksen palauttamiseksi sen suhteen, että yhtiö tekee töitä korjatakseen suhteensa viranomaisten, kuluttajien ja muiden asianosaisten kanssa, yhtiö sanoi tiedotteessaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 23, 2019 2 tuntia sitten, Juri Pelkonen kirjoitti: Muilenburg on saanut fudut: https://yle.fi/uutiset/3-11133859 Melkoisen tylysti Muilenburg heitettiin pihalle. Boeingin tiedotteesta ei löydy esim. minkäänlaista kiitosta tehdystä työstä. 737 MAXien julkistus tapahtui v. 2011 ja Muilenburg nousi johtajaksi vasta 2015, joten MAX-fiasko ei ollut alunperin hänen syytään. Muilenburg sopi ilmeisesti nyt syntipukiksi, joka sai lähteä ovesta ulos "välittömästi". Boeingin tiedotteen pääkohdat esim. täällä: https://www.aviation24.be/manufacturers/boeing/boeing-announces-ceo-muilenburg-stepping-down-over-737-max-names-david-calhoun-as-new-ceo/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla