Kirjoitettu Joulukuu 23, 2019 47 minuuttia sitten, Ilkka Mäkelä kirjoitti: Melkoisen tylysti Muilenburg heitettiin pihalle. Boeingin tiedotteesta ei löydy esim. minkäänlaista kiitosta tehdystä työstä. 737 MAXien julkistus tapahtui v. 2011 ja Muilenburg nousi johtajaksi vasta 2015, joten MAX-fiasko ei ollut alunperin hänen syytään. Muilenburg sopi ilmeisesti nyt syntipukiksi, joka sai lähteä ovesta ulos "välittömästi". Boeingin tiedotteen pääkohdat esim. täällä: https://www.aviation24.be/manufacturers/boeing/boeing-announces-ceo-muilenburg-stepping-down-over-737-max-names-david-calhoun-as-new-ceo/ Itse epäilen että siellä on taustalla jotain sisäisiä riitoja varmaankin. Olen sellaisessa käsityksessä että Muilenburg ei ollut kovin helposti lähestyttävä ja ihmisläheinen henkilö. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 23, 2019 50 minuuttia sitten, Ilkka Mäkelä kirjoitti: Melkoisen tylysti Muilenburg heitettiin pihalle. Boeingin tiedotteesta ei löydy esim. minkäänlaista kiitosta tehdystä työstä. 737 MAXien julkistus tapahtui v. 2011 ja Muilenburg nousi johtajaksi vasta 2015, joten MAX-fiasko ei ollut alunperin hänen syytään. Muilenburg sopi ilmeisesti nyt syntipukiksi, joka sai lähteä ovesta ulos "välittömästi". Boeingin tiedotteen pääkohdat esim. täällä: https://www.aviation24.be/manufacturers/boeing/boeing-announces-ceo-muilenburg-stepping-down-over-737-max-names-david-calhoun-as-new-ceo/ Muilenburg oli kuitenkin johtaja kun konetta koelennettiin, tehtiin koneen sertifiointi, jätettiin kertomatta asioita FAA:lle, tehtiin päätöksiä MCAS:n statuksesta ja koulutusvaatimuksista jne. Potkut ovat mielestäni aivan ansaitut. https://www.businessinsider.com/boeings-ceo-on-why-737-max-pilots-not-told-of-mcas-2019-4?r=US&IR=T 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 25, 2019 Ja tässä varmaan merkittävä syy Ville Vallattoman lähtöpasseille: Boeingin yritykset pelastaa maineensa ontuvat pahoin, yhtiö antoi raskauttavia lisätietoja 737 Max -koneen turvallisuudesta Lainaa Yhtiö lähetti maanantai-iltana uutistoimisto AFP:n mukaan yhdysvaltalaisille viranomaisille ja kongressille raskauttavia lisätietoja Boeing 737 Max -lentokoneen turvallisuudesta. Lainaa Kyse on siitä, että Boeing on yrittänyt vähätellä lentokoneen turvallisuusongelmia. Avustajan mukaan Boeing lähetti uudet tiedot myöhään maanantai-iltana, jolloin suuri osa Boeing 737 Max -lentokoneen onnettomuuksia tutkivista oli siirtynyt viettämään joulua. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 30, 2019 Boeing vaihtaa johtoaan urakalla. Huippujuristi, Muilenburgin neuvonantaja Mike Luttig eroaa. Kevin McAllister, Commercial Airplanes-osaston johtaja, lähti jo lokakuussa. Anne Toulouse, tiedotusosaston VP lähtee vuodenvaihteessa. Lainaa A close adviser to Boeing’s ousted CEO will also leave the company. Mike Luttig was Boeing’s general counsel from 2006 until this spring. Shortly after the crash of a second Boeing 737 MAX, the company’s premier aircraft, he was assigned to head the company’s legal strategy and to advise the board. Luttig, who will retire next week, is the latest executive to leave the beleaguered company. In addition to CEO Dennis Muilenburg who was pushed out this week, Kevin McAllister, the head of Boeing Commercial Airplanes, was forced out in October. Anne Toulouse, senior vice-president of communications, will leave at the end of the year. https://globalnews.ca/news/6339899/boeing-general-counsel-leaves-company/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 2, 2020 Turkish Airlines ja Boeing ovat sopineet korvauksista, jotka Boeing maksaa Turkishille Maxien maadoittamisen takia vuoden 2019 osalta. Mediatietojen mukaan korvauksista maksetaan 150 miljoonaa dollaria rahana ja 75 miljoonaa varaosina ja koulutuksena, eli yhteensä 225 miljoonaa USD. Lainaa Turkish Airlines has agreed on a compensation deal with planemaker Boeing Co over the grounding of the Boeing 737 MAX following two fatal crashes, the carrier said on Tuesday. It did not specify the size of the payment but Turkey's Hurriyet newspaper reported that it was worth $225 million including $150 million in compensation and $75 million covering things such as spare parts and training. The 737 MAX has been grounded since March after a Lion Air crash in Indonesia and an Ethiopian Airlines crash killed 346 people within five months, costing the plane manufacturer more than $9 billion so far. Turkish Airlines had taken delivery of 12 737 MAX planes before the grounding out of 75 it has ordered. It was supposed to have received 12 more since. https://www.foxbusiness.com/markets/turkish-airlines-compensation-deal-boeing-737-max Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 4, 2020 Ryanairin johtaja O´Leary on pessimistinen ja uskoo nyt, että Ryanair saa ensimmäisen 737 Maxin vasta lokakuussa. Lainaa Ryanair (RYA.I) may only receive its first delivery of the grounded 737 MAX aircraft from Boeing (BA.N) in October, chief executive Michael O’Leary said in an interview with German magazine Wirtschaftswoche. https://ca.reuters.com/article/idCAKBN1Z20GB Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 6, 2020 (muokattu) Onko päiviä ilman uusia 737 MAX - löydöksiä? Potentiaalisten uhkatekijöiden etsinnässä on löydetty ongelma muun muassa kaapeloinnissa, jonka korjaaminen sinällään ei ole Boeingin ilmoituksen mukaan vaikeaa, mutta se pitää ehkä tehdä kaikkiin noin 800 jo valmistettuun MAX-koneeseen. Boeingin mukaan tämän kaltainen ongelma ei koske pelkästään 737 MAX koneita, mutta nyt potentiaalisiin vikaantumiskohteisiin kiinnitetään aiempaa tarkemmin huomiota, joilla voisi olla fataalit seuraukset. Lainaa Boeing is looking at whether two bundles of critical wiring are too close together and could cause a short circuit. A short in that area could lead to a crash if pilots did not respond correctly, the people said. Boeing is still trying to determine whether that scenario could actually occur on a flight and, if so, whether it would need to separate the wire bundles in the roughly 800 Max jets that have already been built. The company says that the fix, if needed, is relatively simple. The senior Boeing engineer said that finding such problems and fixing them was not unusual and not particular to the Max or to Boeing. Voi olla että sama muutos tulee ulottaa myös 737 NG - koneisiin, joka onkin aika paljon suurempi urakka... Lainaa The company may eventually need to look into whether the same problem exists on the 737 NG, the predecessor to the Max. There are currently about 6,800 of those planes in service. NY Timesin jutussa on kerrottu myös muista konetta koskevista ongelmista, joihin haetaan ratkaisua. https://www.nytimes.com/2020/01/05/business/boeing-737-max.html Muokattu: Tammikuu 6, 2020, käyttäjä: Petri Lehtovirta Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 8, 2020 Boeing on tehnyt täyskäännöksen MAXilla lentävien pilottien koulutustarpeen suhteen. Nyt Boeing "suosittelee", että kaikki 737 MAXeilla lentävät pilotit saavat koulutuksen 737 MAX full flight simulaattoreissa, eikä iPadeillä tehtävä pikakoulutus tai 737NG-simuissa tehtävä koulutus enää riitä. Asiassa on useampia mutkia: simuvalmistaja CAE on myynyt/toimittanut MAX-simuja vain jokusen 48 kappaletta ja tarve olisi luonnollisesti paljon suurempi. Lisäksi Boeing lupasi Southwest Airlinesille konekauppojen yhteydessä, että Southwest saa miljoonan dollarin alennuksen per kone, mikäli simulaattorikoulutusta tarvitaan. Lopullisesti koulutustarpeen määrittelee FAA. Lainaa Well, the New York Times is reporting that Boeing has “recommended” to the FAA that 737 MAX pilots have to train in 737 MAX simulators before being able to fly the plane, rather than just in standard 737 simulators (as was previously the case). According to sources familiar with the matter, Boeing has recently informed the FAA administrator, Stephen Dickson, of this recommendation, and it will be up to the FAA to decide if this is required or not. I would assume the FAA will require this, given that Boeing is erring on the side of caution here (and it’s going to be costly for them). Airlines are going to be really unhappy about this, at least in comparison to what they were first promised by Boeing when they ordered the 737 MAX. For example, allegedly when Boeing and Southwest were negotiating the 737 MAX order, Boeing stated that they would give Southwest a discount of $1 million per plane if simulator training were required, given the cost of these simulators (a single full motion simulator can cost over $5 million). Given that Southwest has 280 737 MAXs on order, this could get costly. https://onemileatatime.com/boeing-737-max-pilot-simulator/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 8, 2020 (muokattu) 3 tuntia sitten, Ilkka Mäkelä kirjoitti: Boeing on tehnyt täyskäännöksen MAXilla lentävien pilottien koulutustarpeen suhteen. Nyt Boeing "suosittelee", että kaikki 737 MAXeilla lentävät pilotit saavat koulutuksen 737 MAX full flight simulaattoreissa, eikä iPadeillä tehtävä pikakoulutus tai 737NG-simuissa tehtävä koulutus enää riitä. Asiassa on useampia mutkia: simuvalmistaja CAE on myynyt/toimittanut MAX-simuja vain jokusen 48 kappaletta ja tarve olisi luonnollisesti paljon suurempi. Lisäksi Boeing lupasi Southwest Airlinesille konekauppojen yhteydessä, että Southwest saa miljoonan dollarin alennuksen per kone, mikäli simulaattorikoulutusta tarvitaan. Lopullisesti koulutustarpeen määrittelee FAA. https://onemileatatime.com/boeing-737-max-pilot-simulator/ "Vain" 48 kpl? Eihän koneita ole toimitettu kuin muutama sata, eiköhän tuolla simumäärällä lennetä aika helposti se eroavuuskoulutus, jos sellaiseen päädytään. Mitään täyttä tyyppikurssia ei MAX tule konversiossa varmasti vaatimaan. Boeing ilmoitaa määräksi tosin 34 simua, ainakin usatodayn tietojen mukaan. Yhdellä simulla kouluttaa vuorokaudessa vähintään 10 lentäjää / 5 miehistöä, eli kuukaudessa vaikkapa 30 simulla kouluttaa 9000 lentäjää. Eiköhän se ole aikalailla riittävä määrä, vaikka joku yhtiö joutuisikin hetken aikaa lentämään niin, että vain tietty osa 737NG-lentäjistä lentää myös MAXia, ennen kun kaikki on saatu käytettyä simussa. Ei tuo nyt valtava lisäys ole normaaliin OPC/LPC/tyyppikurssirumbaan kuitenkaan. Muokattu: Tammikuu 8, 2020, käyttäjä: Tatu Koiranen 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 8, 2020 Tuon 48 kpl MAX-simuja poimin CAE:ta koskevasta uutisesta joka on viime marraskuun puolenvälin tilanne. 48 oli "myyty", mutta vasta 19 oli toimitettu. Aikovat kuitenkin valmistaa lisää, koska kysyntää tuntuu olevan. Lainaa CAE expects airlines will buy additional simulators or require their pilots to use them at training centres. The pre-emptive build affected CAE’s working capital this quarter, but Parent “fully expects” orders for them once the Max is back. The company said it has captured the majority of the market share for Boeing 737 Max simulators, stating it has already sold 48 and delivered 19 to date, with plans to deliver nine more this fiscal year. https://business.financialpost.com/transportation/cae-builds-extra-boeing-737-max-simulators-expecting-pent-up-demand Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 9, 2020 OK, CAE:lla on myös kilpaileva MAX-simuvalmistaja, Textronin omistama TRU simulation + training, mikä selittänee sen, että MAX-simuja on maailmalla enemmän kuin CAE on pystynyt tähän mennessä toimittamaan. https://www.trusimulation.com/aviation-simulation-services/flight-simulation-training-devices Videokin löytyy, tosin maaliskuulta vuodelta 2018, joten videossa näkyvä simu ei liene "ajan tasalla": Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 10, 2020 (muokattu) Lainaa "Apinoiden valvomien pellejen kehittämä"-Boeing julkisti sisäisiä viestejä turmakone 737Maxin kehitystyöhön liittyen. https://www.hs.fi/talous/art-2000006368078.html Muokattu: Tammikuu 10, 2020, käyttäjä: Juhani Hämäläinen Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 10, 2020 (muokattu) Toimisikohan tämä linkki: https://www.hs.fi/talous/art-2000006368078.html EDIT. Hesarin juttu perustuu New York Timesin artikkeliin: https://www.nytimes.com/2020/01/09/business/boeing-737-messages.html Muokattu: Tammikuu 10, 2020, käyttäjä: Ilkka Mäkelä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 10, 2020 12/19/2019 at 22.07, Petri Lehtovirta kirjoitti: Oranssipäinen herra oli keskustellut Boeingin Dennis Muilenburgin kanssa ennen tuotannon keskeytysilmoitusta, ja saanut vakuuttelut että tuotannon keskeytys ei tule aiheuttamaan Boeingilla irtisanomisia. Alihankkijoilla irtisanomiset alkoivat, ensimmäisenä merkittävänä yhtiönä Spirit AeroSystems ilmoitti perjantaina aikovansa irtisanoa 2 800 työntekijäänsä Kansasin tuotantolaitokseltaan. Syynä irtisanomisiin on se, että Boeing on keskeyttänyt Max-konemallin tuotannon. Irtisanottavien määrä vastaa 16 prosenttia yhtiön työvoimasta. https://www.hs.fi/talous/art-2000006369313.html https://www.spiritaero.com/release/137053/spirit-aerosystems-to-suspend-boeing-737-max-production-in-january-2020 Lainaa Spirit AeroSystems calls itself a "significant supplier" to the Max program, building parts including thrust reversers, wing components, engine pylons and the entire fuselage. The company added "the MAX represents more than 50 percent of Spirit's annual revenue." Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 12, 2020 Boeingin työntekijöiden sisäisestä viestinnästä, joka siis äskettäin tuli julkisuuteen, paljastuu surkuhupaisia mielipiteitä 737 MAX-ohjelman laadusta. Esimerkiksi tämä viestienvaihto: Lainaa “This is such a shit show,” one employee wrote to another on a chat system in mid-2018. “Totally,” a colleague replied, “I’ll be shocked if the FAA passes this turd.” Tai nämä: Lainaa “This airplane is ridiculous,” an employee wrote to another in one message. “We are having issues with every update we do.” “At this point point there are more nails than wood in the coffin,” a message from 2018 said. https://www.yahoo.com/news/boeing-737-max-clowns-monkeys-memos-143411318.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 13, 2020 12/23/2019 at 20.30, Sami Tuomisto kirjoitti: Muilenburg oli kuitenkin johtaja kun konetta koelennettiin, tehtiin koneen sertifiointi, jätettiin kertomatta asioita FAA:lle, tehtiin päätöksiä MCAS:n statuksesta ja koulutusvaatimuksista jne. Potkut ovat mielestäni aivan ansaitut. https://www.businessinsider.com/boeings-ceo-on-why-737-max-pilots-not-told-of-mcas-2019-4?r=US&IR=T Varmasti harmittaa kovasti, toivottavasti tuskaa lievitää erokorvaus Lainaa His exit package of vested awards, pension and deferred compensation benefits totals $62.2m. He also has vested stock options from 2013 totalling $18.5m. Financial Times Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 13, 2020 9 minuuttia sitten, Petri Lehtovirta kirjoitti: Varmasti harmittaa kovasti, toivottavasti tuskaa lievitää erokorvaus Tuo erokorvaus ei riitä edes Maxin hankkimiseen, ainakaan uutena. Rodney Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 13, 2020 16 minuuttia sitten, Jorma Kosonen kirjoitti: Tuo erokorvaus ei riitä edes Maxin hankkimiseen, ainakaan uutena. Rodney Eiköhän Muilu saa yhden henkilökuntahintaan. Ja nuo ”korvaukset” ovat lähes aiempien 100 miljoonan tulojen suuruiset. Boeing laittoi syrjään 50 miljoonaa MAX-turmien uhrien perheille, mutta tapausten vuoksi kengitty toimitusjohtaja saa 80 miljoonaa. Ihan kohtuullista. 3 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 13, 2020 1 tunti sitten, Jorma Kosonen kirjoitti: Tuo erokorvaus ei riitä edes Maxin hankkimiseen, ainakaan uutena. Rodney Ei kukaan maxeista, tai mikä nimi sille keksitäänkään, tule enää maksamaan täyttä hintaa. Boeingin vaan pitää yrittää minimoida vauriot. Ainoa "pelastus" olisi jos Airbus sössisi nyt jotain pahasti. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 15, 2020 Bloomberg-uutistoimisto arvioi, että Boeingin pitää varata 5 miljardia dollaria MAX-pilottien simulaattorikoulutukseen, mikäli siitä tulee vaatimus. Arvio perustuu siihen, että Boeing lupasi lentoyhtiöille, ettei simukoulutusta tarvita, joten lasku tulisi Boeingin maksettavaksi. Tämä on kuitenkin vain yhden-kahden uutistoimiston analyytikon arvio. Lainaa Boeing Co.’s costs would rise an estimated $5 billion if pilots need to get simulator training before flying the 737 Max, according to Bloomberg Intelligence. That would nearly double the $5.6 billion that Boeing had committed to cover costs from last year’s grounding of the jetliner. The manufacturer will be expected to reimburse airline expenses for simulator training because it sold the plane on the basis that pilots certified for the previous 737 variant would need minimal additional training, analyst George Ferguson said in a note Thursday. There are about a dozen existing Max simulators in the U.S., including six at Boeing, three at Southwest and one each at American and United Airlines Holdings Inc., according to the Federal Aviation Administration. CAE Inc. has been making Max simulators in anticipation of increased demand. Savanthi Syth, an analyst with Raymond James Financial, also has said Boeing likely would bear the costs of incremental pilot training on the Max. https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-01-09/boeing-seen-facing-5-billion-tab-on-737-max-simulator-training Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 20, 2020 737 MAXeissa on havaittu uudenlainen ohjelmistovika, joka vaatii pientä laittoa. Boeing työskentelee jo ongelman parissa. Lainaa Boeing said on Friday it had discovered a new software error on its 737 MAX aircraft and that it had notified the US Federal Aviation Administration (FAA). The return of this aircraft to the air could, therefore, take even longer. The issue concerns software that verifies whether monitors tracking key systems of the aircraft are operating properly. Boeing is already working on the necessary updates and is in contact with the American aeronautical authority FAA. https://www.aviation24.be/manufacturers/boeing/737/max/boeing-discovers-new-software-problem-on-the-737-max/ ABC Newsin artikkelissa hieman lisätietoa: Lainaa Boeing decided to not just rewrite the software for the MCAS flight control system, which is believed to have contributed to both MAX crashes, but the entire flight computer software. The new software intends to have the 737 Max's two separate flight computers communicate with each other for the first time. In the past, one of the 737’s flight computers would operate independently and switch to the other during the next flight. During the audit last weekend, they found that the two flight computers were not talking to each other at start-up. This is the second time regulators have asked Boeing for additional work to be completed before approving the audit. The Federal Aviation Administration must complete the software audit before a certification test flight can be scheduled -- a key step in the eventual ungrounding of the troubled jet. https://abcnews.go.com/Politics/software-issues-delay-return-boeings-737-max/story?id=68357961 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 21, 2020 Paluu venyy ja paukkuu: HS - Boeing: 737 Max -koneet lentokäyttöön aikaisintaan tämän vuoden puolivälissä Lainaa YHDYSVALTALAINEN lentokonevalmistaja Boeing kertoi tiistaina odottavansa, että Boeing 737 Max -malliset koneet saadaan käyttöön aikaisintaan tämän vuoden puolivälistä alkaen. Lentokonevalmistaja kertoi uutistoimisto Reutersin mukaan, ettei usko konemallin saavan ilmailuviranomaisten hyväksyntää ennen tätä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 22, 2020 (muokattu) Aviation Week kertoo samaa ja myös ettei kone tule liikenteeseen ennen syyskuuta. https://aviationweek.com/air-transport/boeing-dont-expect-max-approvals-mid-year Muokattu: Tammikuu 22, 2020, käyttäjä: Juhani Hämäläinen Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 22, 2020 Air Lease Corp-leasingyhtiön puheenjohtaja Steven Udvar-Hazy vaatii Boeingia luopumaan "vaurioituneesta" MAX-nimestä/brändistä, jottei koneiden arvo laskisi. Air Leasella on tilauksessa 150 konetta. Lainaa The chairman of major aircraft leasing firm Air Lease , which has 150 of Boeing's grounded 737 MAX jet on order, on Monday called on the U.S. manufacturer to drop the "damaged" MAX brand to avoid it undermining the plane's value. The comments by Steven Udvar-Hazy, one of the founders of the airplane leasing industry which finances around half of the world's passenger fleet, echoes a call by U.S. President Donald Trump in April last year to "rebrand" its 737 MAX jetliner. Boeing said last June it had no plans to change the name of the jet. "We've asked Boeing to get rid of that word MAX," Udvar-Hazy told the Airline Economics aviation finance conference in Dublin. "I think that word MAX should go down in the history books as a bad name for an aircraft." "The MAX brand is damaged and there is really no reason for it," he added. https://www.journalpioneer.com/business/reuters/boeing-customer-air-lease-says-damaged-max-brand-should-be-dropped-400335/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 28, 2020 Boeing varautuu MAX-kriisistä aiheutuviin korvauksiin ottamalla pankeista 12 miljardin dollarin suuruiset lainat: Lainaa Boeing has secured commitments of more than $12 billion in financing from more than a dozen banks, according to people familiar with the matter, as the industrial giant shores up its balance sheet amid the nearly yearlong grounding of the 737 Max. The manufacturer was trying to secure a loan of at least $10 billion, CNBC reported last week. https://www.cnbc.com/2020/01/27/boeing-secures-more-than-12-billion-in-financing-to-help-weather-737-max-crisis.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla