Marko Virkkula

B737 MAX-koneet lentokieltoon

533 viestiä aiheessa

1/6/2020 at 21.14, Petri Lehtovirta kirjoitti:

Potentiaalisten uhkatekijöiden etsinnässä on löydetty ongelma muun muassa kaapeloinnissa, jonka korjaaminen sinällään ei ole Boeingin ilmoituksen mukaan vaikeaa, mutta se pitää ehkä tehdä kaikkiin noin 800 jo valmistettuun MAX-koneeseen. Boeingin mukaan tämän kaltainen ongelma ei koske pelkästään 737 MAX koneita, mutta nyt potentiaalisiin vikaantumiskohteisiin kiinnitetään aiempaa tarkemmin huomiota, joilla voisi olla fataalit seuraukset.

https://www.nytimes.com/2020/01/05/business/boeing-737-max.html

Kyseessä ovat siis koneen peräosaan kulkevat kaapeliniput, jotka ovat liian lähellä toisiaan ja oikosulun syntyminen on periaatteessa mahdollista. Boeing ja FAA ehdottavat yksinkertaista ratkaisua, jossa niput erotetaan toisistaan ja tämä korjaustyö vie ehkä tunnin tai kaksi per kone. Wall Street Journalin lähteiden mukaan kyseenalaisia johdotuksia löytyy muualtakin koneesta ja niiden kaikkien korjaamiseen voi mennä jopa kaksi viikkoa per kone. EASA on sitä mieltä, että koko ongelma on korjattava kerralla, ennenkuin 737 MAX voidaan sertifioida. Joka tapauksessa koneen uudelleensertifioinnin aikatauluun on tullut lisää viivästystä tämän ongelman takia.

Lainaa

Boeing recently alerted the FAA that a wiring bundle for tail section controls on the MAX and maybe the previous generation NGs might not have enough clearance from each other and may be at risk for short circuits. The fix would be relatively simple and inexpensive, taking about an hour or two to install a clamp. But the WSJ report, quoting unnamed sources, says the issue affects wiring at various locations from nose to tail and rerouting the wires could take about two weeks. EASA wants the wiring fixed before a return to service but Boeing and the FAA say the issue isn’t that urgent. FAA Administrator is expected to rule on the wiring issue in coming weeks.

Although the issue hasn’t been resolved, it has already affected the recertification schedule since it has prompted the FAA to delay setting a date for a recertification flight.

https://www.avweb.com/aviation-news/faa-easa-argue-over-max-wiring-issue/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitetaanpa tämä nyt tänne vaikkei suoraan MAXiin liitykään, koska onnettomuudessa oli ollut huomattavia yhtäläisyyksiä MAXin onnettomuuksien ja ongelmien kanssa.  Juttu antaa perusteita ihmetellä Boeingin ja myös Yhdysvaltain liikenneturvaviraston NTSB:n, ehkä jopa FAA:n nykyistä toimintakulttuuria (alkuperäinen uutinen löytyy NYT:n sivuilta maksumuurin takaa ).

Lyhyesti, Boeing ja NTSB ovat kieltäytyneet yhteistyöstä Amsterdamin vuoden 2009 onnettomuuden (lienee tämä Turkkilaisten 737 -tapaus) uudessa tutkinnassa. Jutun mukaan Hollannin viranomaisia olisi alkuperäisessä onnettomuusraportissa painostettu poistamaan tai vähättelemään Boeingiin kohdistuvaa arvostelua NTSB:n ja FAA:n toimesta.

https://www.365news.com/2020/02/boeing-refuses-to-cooperate-with-new-inquiry-into-deadly-crash/

 

 

Muokattu: , käyttäjä: Matti Hyötyniemi
Stilisointia

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja lisää murhetta:

Bloomberg: Boeing Fixing New Software Bug on Max; Key Test Flight Nears

Tällä kertaa kyse  jonkin, ilmeisesti trimmin, varoitusvalon palamisesta turhan päiten, kerrotaan jutussa:

Lainaa

The planemaker identified the issue during flight testing and notified the Federal Aviation Administration last month, according to an email Thursday from Boeing. The problem was that an indicator light, designed to warn of a malfunction by a system that helps raise and lower the plane’s nose, was turning on when it wasn’t supposed to, the company said

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Southwest Airlines on nyt poistanut MAXit aikatauluistaan 10. elokuuta asti. Toisinsanoen, MAXien paluu liikenteeseen siirtyy jälleen eteenpäin.

Lainaa

Southwest, the largest operator of 737 MAX airplanes worldwide, said it would now keep the aircraft off its flight schedule until Aug. 10, instead of through June 6.

https://www.reuters.com/article/us-boeing-737max-southwest/southwest-extends-737-max-flight-cancellations-through-early-august-idUSKBN2071JT

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

United ilmoittaa ottavansa MAXit uudelleen käyttöön vasta aikaisintaan syyskuun 4. päivänä. American puolestaan on siirtänyt MAXien paluuta elokuun 17. päiväksi.

Lainaa

United Airlines has announced that it won’t return its Boeing 737 MAX aircraft into service until September 4th at the earliest.

Similarly, American Airlines has just shared that it won’t operate the aircraft till August 17th.

https://simpleflying.com/united-boeing-737-max-service/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Boeing ja FAA vääntävät kättä johdotusten muutoksista jo valmistettuihin 800 MAXiin.  Ja jos vaikka FAA:lle kelpaakin, niin entäs EASA:lle?  Onko muutosten tekeminen suurempi riski kuin ennalleen jättäminen?  https://www.seattletimes.com/business/boeing-aerospace/faa-faces-dilemma-over-737-max-wiring-flaw-that-boeing-missed/?utm_source=marketingcloud&utm_medium=email&utm_campaign=BNA_021520035412+Boeing+737+MAX+wiring+fix+debated_2_14_2020&utm_term=

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Jori Lamberg kirjoitti:

Nyt kone mallin voisi jo uudelleen nimetä. Mun ehdotus on b737 farce. 

Ja FAA:n äffän siinä samalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

2 tuntia sitten, Jori Lamberg kirjoitti:

Nyt kone mallin voisi jo uudelleen nimetä.

Jenkeissä(kin) on usein tapana antaa lentokonetyypille sama nimi kuin sukupolvi tai kaksi aiemmin. Boeingin historiasta löytyy MAXille ihan sopiva nimi, tosin sotilaspuolelta.

Rodney :cool:

https://www.militaryfactory.com/aircraft/detail.asp?aircraft_id=856

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen
Poistettu lainaus /linkki
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
19.2.2020 at 10.32, Juri Pelkonen kirjoitti:

No, tässähän on vain jatkettu Boeingin jo tankkerikoneissaan kokeilemaa tuotantomenetelmää.

Siis mitä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
19.2.2020 at 10.32, Juri Pelkonen kirjoitti:

No, tässähän on vain jatkettu Boeingin jo tankkerikoneissaan kokeilemaa tuotantomenetelmää.

 

25 minuuttia sitten, Akseli Keränen kirjoitti:

Siis mitä?

 

Rojua löytynyt 02/2019 uusista KC-46 tankkereista (B767).
https://www.seattletimes.com/business/boeing-aerospace/boeing-tanker-jets-grounded-due-to-tools-and-debris-left-during-manufacturing/
https://www.seattletimes.com/business/boeing-aerospace/air-force-wont-accept-any-more-boeing-tankers-until-manufacturing-process-is-cleaned-up/

Muokattu: , käyttäjä: Jussi Kurikka
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Leeham Newsin mukaan MAXien polttoainesäiliöiden tarkastukseen menee jopa 3 päivää per kone, koska tankit on ensin tyhjennettävä ja polttoainehöyryt päästettävä ulos, ennenkuin tankit voidaan avata tarkastusta varten. Tarkastettavia varastoituja koneita on noin 400 kpl. Toisaalta Boeingilla lienee juuri nyt joutilasta työvoimaa, koska linjalta ei valmistu uusia koneita tällä hetkellä. Ja tämä asia ei liity koneiden maadoittamiseen, vaan on erillinen harmi, joka on korjattava.

Lainaa

It takes up to three days to inspect each airplane, LNA is told. Fuel must be drained and vapors dissipated before the fuel tanks can be opened.

It’s unclear what other areas of the airplane must be inspected.

https://leehamnews.com/2020/02/18/boeing-finds-debris-left-in-new-737-maxes-now-in-storage/

Flightglobalin mukaan Boeing myös suosittelee sellaisten jo asiakkaille toimitettujen koneiden tankkien tarkastamista, jotka ovat olleet varastoituina yli vuoden. Vuoden määräaika umpeutuu maaliskuun puolessavälissä, eikä maadoitusta varmaankaan peruuteta siihen mennessä. Toimitettuja koneita on myös noin 400 kpl.

Lainaa

Boeing has ordered the inspection of all undelivered 737 Maxes, after it found debris in the wing fuel tanks of some of the grounded narrowbodies.

The airframer states that it has also recommended 737 Max customers globally with aircraft in active storage for more than a year to inspect the fuel tank for foreign object debris (FOD).

https://www.flightglobal.com/programmes/boeing-orders-737-max-inspections-after-fuel-tank-fod/136819.article

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

10 päivää vanha, mutta ajankohtainen uutinen: tunnettu konsultti arvioi, että kun Boeing aloittaa MAXien tuotannon uudelleen, saattaa kestää jopa 2 vuotta siihen, että 400 Boeingin varastoimaa linjalta valmistunutta koneyksilöä saadaan toimitettua asiakkaille, jo toimitetut 387 ympäri maailman maadoitettua konetta lentokelpoiseen kuntoon ja Spirit AeroSystemsin valmistamat ja varastoimat 100 koneenrunkoa kokoonpanolinjalle ja valmiiksi. Alihankkijoilta menee oma aikansa tuotannon aloittamiseen. Lisäksi mahdollinen pilottien simukoulutusvaatimus ottaa myös oman aikansa, jos siihen mennään.

Lainaa

With the aerospace manufacturing sector expecting Boeing to restart 737 MAX production as early as next month or April, one widely followed industry consultant said it will take up to two years to clear out the stored inventory of narrowbody aircraft and fuselages.

Kevin Michaels, MD of AeroDynamic Advisory told the Pacific Northwest Aerospace Alliance this month that it will take 18-24 months to push out the roughly 400 undelivered MAXs stockpiled by Boeing, in addition to the 387 grounded MAXs at customers, along with the almost 100 fuselages that aerostructures supplier Spirit AeroSystems has parked in Wichita.

https://aviationweek.com/air-transport/max-inventory-clear-out-could-take-years-consultant-says

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MAX-simukoulutuksesta puheenollen, Boeing on varannut 2,6 miljardia dollaria avustaakseen lentoyhtöitä simukoulutuksesta syntyvissä kustannuksissa. Ensialkuun tulevat kyseeseen paljon koneita tilanneet yhtiöt kuten SpiceJet, FlyDubai ja Ryanair, jotka yhdessä ovat tilanneet 600 MAXia.

SpiceJet ja FlyDubai olivat kuulemma uhanneet siirtyä Airbusin asiakkaiksi.

Lainaa

Boeing is in talks with a number of airlines over funding simulator training for the grounded 737MAX once it’s cleared again to flight, according to Bloomberg.

The newswire reported that Boeing has already agreed to fund the entire cost for Spice Jet for simulator training on the MAX, with FlyDubai and Ryanair also in discussions – combined the three firms account for 600 MAX orders alone. 

Despite Boeing predicting a mid-year return to flight for the MAX, the FAA has refused to set-out targets and last month Chicago-based firm was forced to set aside $2.6 billion specifically to fund simulator training after the US regulator said this would be mandatory as part of the recertification process.

https://www.aviationnews-online.com/airline/boeing-to-fund-some-airlines-max-simulator-training/

Samaa asiaa, mutta lisää yksityiskohtia täällä:

https://ajot.com/news/boeing-dangles-funds-for-max-simulator-sessions-ahead-of-return

Muokattu: , käyttäjä: Ilkka Mäkelä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seuraavaksi Boeing varaa toimettomina olleiden/olevien alihankkijoiden tukemiseen osan 4 miljardin dollarin käteisennakoista ja antaa muutakin tukea, myös estääkseen alihankkijoitaan siirtymästä Airbusin ja sotilaspuolen alihankkijoiksi.

Lainaa

Boeing Co. is planning more support for suppliers for its 737 MAX jetliner to prepare them for restarting production -- and to dissuade some from seeking more business from Airbus SE.

Boeing suspended MAX production in January after building more than 400 planes it was unable to deliver. That has left a network of more than 600 big suppliers and hundreds of smaller firms in limbo about business that in some cases contributed half their annual sales.

The company said it plans to stockpile more parts than in the past to guarantee order flow for suppliers.

In addition, Boeing has earmarked some of the $4 billion set aside over the next 18 months for cash advances and other financial support to suppliers, to address MAX production fluctuations.

"Right now, it's really liquidity and where they need help or support," Boeing Chief Financial Officer Greg Smith said at an investor conference earlier this month.

The longer-term risk is that some suppliers may curb their business with the aerospace giant. Some, including Spirit AeroSystems Holdings Inc., are already reducing their reliance on Boeing by pursuing more work for Airbus and military customers.

https://www.foxbusiness.com/markets/boeing-737-max-suppliers

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuten aikaisemmin jo arveltiin, Kanadan viranomaiset aikovat suorittaa omat MAX-koelentonsa (sen jälkeen kun FAA on suorittanut omansa), todennäköisesti laativat oman Kanada-keskeisen supplementin konetyypin manuaaleihin, joka sisältäisi "kanadalaiset" non-normal proseduurit, ja tulevat edellyttämään lentäjien koulutusta simulaattorissa. Kanadassa Maxeja on Air Canadalla (24), Sunwing Airlinesilla (4) ja WestJetillä (13), ja kaikilla tilauksessa lisää. Air Canadalla on MAX-simulaattori.

Siitä, viivästyykö MAXien käyttöönotto Kanadassa USA:han nähden, ei ole tietoa.

Lainaa

Canadian authorities will conduct their own test flights of the Boeing 737 MAX before allowing it to fly in Canada and may also write their own supplement to the type’s flight manual.

“We are not bound exclusively with what the FAA comes out with,” said David Turnbull, director of national aircraft certification for Transport Canada. The flight manual supplement would describe “Canadian-unique” non-normal procedures, according to Reuters. Turnbull also indicated simulator training would be a requirement.

https://www.avweb.com/aviation-news/canada-unique-max-flight-manual-in-the-works/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Boeingin uusi toimitusjohtaja Calhoun syyttää MAX-fiaskosta edeltäjäänsä, Dennis Muilenburgiä:

Lainaa

In a revealing interview with The New York Times, Boeing’s new CEO, David Calhoun, blamed the 737 MAX crisis on his predecessor and conceded that the situation inside the company is worse than he thought. Calhoun said he’s trying to repair relationships with angry airlines and the FAA and hopes the troubled airliner will return to service sometime this summer. “It’s more than I imagined it would be, honestly. And it speaks to the weaknesses of our leadership,” Calhoun told Times reporters Natalie Kitroeff and David Gelles.

A protégé of the late General Electric CEO Jack Welch, who advanced shareholder value as a key business principle, Calhoun was blunt in his criticism of Dennis Muilenburg, who ran the company from 2015 until he was ousted last December.

https://www.avweb.com/aviation-news/boeings-new-ceo-blames-max-crisis-on-predecessor/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FAA vaatii Boeingia fiksaamaan sähkökaapelien muodostaman ongelman, Boeing vastustelee:

Lainaa

U.S. air-safety regulators are poised to order electrical wires relocated inside Boeing Co. 737 MAX jets in the latest complication and potential delay for their return to commercial service, according to people briefed on the deliberations.

https://www.foxbusiness.com/markets/boeing-737-max-jets-required-by-faa-to-have-electrical-wiring-fixed-before-flying-again

Transport Canada vaatii, että lentäjillä täytyy olla mahdollisuus kytkeä pois päältä virheellisesti käyttäytyvä stick shaker, FAA vastustelee:

Lainaa

  Bloomberg is reporting the disagreement revolves around whether the pilots should be able to shut off a malfunctioning stick shaker. Transport Canada says it’s important that pilots be able to eliminate irrelevant distractions in an emergency but the FAA claims allowing pilots to shut off safety systems (a single breaker switch stops the shaking and thumping) would set a dangerous precedent.

https://www.avweb.com/aviation-news/stick-shaker-disagreement-threatens-max-consensus/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Air Canada peruutti 11 vielä toimittamatonta  B737 MAX konetta. Silti tilauksessa on vielä 26 konetta + optiot.

Lainaa

 

Air Canada says it has cancelled orders for 11 Boeing 737 Max aircraft as it reassess its needs in the wake of the troubled aircraft’s year-long grounding.

The Montreal-based airline currently has 24 737 Max aircraft in its fleet. After the cancellations, it still has orders for 26 737 Max, plus options for 18 aircraft and rights to purchase an additional 30.

 

https://www.flightglobal.com/fleets/air-canada-cancels-11-737-max-orders/137192.article?referrer=RSS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1/6/2020 at 21.14, Petri Lehtovirta kirjoitti:

Onko päiviä ilman uusia 737 MAX - löydöksiä?

Potentiaalisten uhkatekijöiden etsinnässä on löydetty ongelma muun muassa kaapeloinnissa, jonka korjaaminen sinällään ei ole Boeingin ilmoituksen mukaan vaikeaa, mutta se pitää ehkä tehdä kaikkiin noin 800 jo valmistettuun MAX-koneeseen. Boeingin mukaan tämän kaltainen ongelma ei koske pelkästään 737 MAX koneita, mutta nyt potentiaalisiin vikaantumiskohteisiin kiinnitetään aiempaa tarkemmin huomiota, joilla voisi olla fataalit seuraukset.

Voi olla että sama muutos tulee ulottaa myös 737 NG - koneisiin, joka onkin aika paljon suurempi urakka...

NY Timesin jutussa on kerrottu myös muista konetta koskevista ongelmista, joihin haetaan ratkaisua.


https://www.nytimes.com/2020/01/05/business/boeing-737-max.html

Boeing on päättänyt korjata MAXien kaapeloinneista löytyneen ongelman sensijaan, että yrittäisi saada FAA:lta poikkeuslupaa. Kyseessä on yksinkertaistettuna se, että matalajännitekaapelit kulkevat liian läheltä korkeajännitekaapeleita paitsi koneen peräosassa, myös avioniikkaosastossa ja muuallakin koneessa..

Lainaa

The Seattle Times is reporting that Boeing will rewire the stabilator control systems and avionics bays of all 800 Boeing 737 MAX aircraft rather than battle the FAA for an exemption. During the post-grounding review of the aircraft, Boeing discovered that the wire bundle going to the motor that moves the stabilator didn’t have the required separation between low-voltage and high-voltage wires. The fear is that a so-called “hot short” in the higher voltage wire could send spurious signals to the motor over the low-voltage wires causing it to move the stabilator. It was subsequently discovered that noncompliant wiring was located in other areas of the aircraft.

https://www.avweb.com/aviation-news/boeing-to-rewire-all-maxes/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1/28/2020 at 13.16, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Boeing varautuu MAX-kriisistä aiheutuviin korvauksiin ottamalla pankeista 12 miljardin dollarin suuruiset lainat:

https://www.cnbc.com/2020/01/27/boeing-secures-more-than-12-billion-in-financing-to-help-weather-737-max-crisis.html

Boeing on pyytänyt Valkoiselta Talolta ja Kongressilta avustusta itselleen, alihankkijoilleen ja lentoyhtiöille:

Lainaa

Boeing Co. has asked White House and Congressional officials for short-term aid for itself, suppliers and airlines as the outlook for the travel industry worsens by the day because of the coronavirus outbreak, said people familiar with the matter.

https://finance.yahoo.com/news/boeing-seeks-u-aid-help-215325290.html

737 MAX-ongelmat ovat tähän mennessä maksaneet Boeingille 18,7 miljardia dollaria, ja summa kasvaa koko ajan:

Lainaa

Problems with the Boeing 737 Max took the lives of 346 people. They have cost the aircraft maker at least $18.7 billion. And on Tuesday's anniversary of the jet's second fatal crash, it is becoming apparent that the price tag could go significantly higher.

Boeing insists it is on course to get approval for the plane to fly passengers by the middle of this year. The estimated cost of the crisis, which Boeing (BA) spelled out for investors in January, includes $8.3 billion in compensation to the company's airline customers, and $6.3 billion in increased costs to build the jet.

https://edition.cnn.com/2020/03/10/business/boeing-737-max-cost/index.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään