Kirjoitettu Maaliskuu 19, 2020 USA:ssa ovat lähes kaikki tahot nyt kääntyneet käsi ojossa valtion puoleen saadakseen taloudellista apua lainatakuiden tai apurahojen muodossa. Boeing pyytää 60 miljardia, mistä summasta osa menisi alihankkijoiden talouden pönkittämiseen. Lentoyhtiöitä edustava Airlines for America haluaa 50 miljardia. Hotelliala haluaa 150 miljardia. Lainaa Boeing’s Wall Street rout deepened Wednesday as investors reacted with alarm to news that the planemaker is seeking at least $60 billion in U.S. government aid for itself and suppliers in a race to shore up cash to weather the coronavirus pandemic. Travel demand is cratering as consumers follow health warnings to isolate themselves at home. Airlines for America, a trade group, is lobbying for $50 billion in grants and loan guarantees for passenger carriers. A hotel association wants $150 billion in backstop measures. https://www.heraldnet.com/business/boeing-tumbles-after-seeking-60-billion-government-bailout/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 19, 2020 13 tuntia sitten, Ilkka Mäkelä kirjoitti: USA:ssa ovat lähes kaikki tahot nyt kääntyneet käsi ojossa valtion puoleen saadakseen taloudellista apua lainatakuiden tai apurahojen muodossa. Boeing pyytää 60 miljardia, mistä summasta osa menisi alihankkijoiden talouden pönkittämiseen. Lentoyhtiöitä edustava Airlines for America haluaa 50 miljardia. Hotelliala haluaa 150 miljardia. https://www.heraldnet.com/business/boeing-tumbles-after-seeking-60-billion-government-bailout/ Jo ennen koronavirusepidemian kriisiytymistä, on arvioitu Boeingin tarvitsevan lisärahoitusta. Pyyntö asettuu erikoiseen valoon, kun katsostaan taaksepäin. Vuodesta 2013 alkaen Boeing on käyttänyt varojaan osakkeiden takaisinostoon markkinoilta kaikkiaan 43 miljardin dollarin arvosta. Rahaa, joka yhtiöllä voisi teoriassa olla omassa kassassa. Sama toki koskenee valtaosaa muistakin suuryhtiöistä. Lainaa This mad scramble for cash and the existential urge to “preserve cash in challenging periods” comes after this master of financial engineering – instead of aircraft engineering – blew, wasted, and incinerated $43.4 billion on buying back its own shares, from June 2013 until the financial consequences of the two 737 MAX crashes finally forced the company to end the practice. https://wolfstreet.com/2020/03/11/boeing-crashes-as-43-billion-in-past-share-buybacks-turn-into-existential-threat/ 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 22, 2020 Silmukka kiristyy, Bojon osakkeen arvo on tällä hetkellä 95 usd, oltuaan kokolailla vuosi sitten hetkellisesti 440 usd tippuen MAX -perseilystä kärähtämisen ja muidenkin tohelointien johdosta n. 350 usd tuntumaan. Jatkon suhteen amerikaksi sanottaisiin että "all bets are off". Valtion väliintulo alkaa olemaan ihan todellinen vaihtoehto: Times of India: Will the US government nationalise Boeing? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 25, 2020 Boeing on sulkenut tuotantolinjat Washingtonin osavaltiossa kahdeksi viikoksi koronavirusepidemian takia. 29 Boeingin työntekijää on saanut tartunnan ja yhden kerrotaan menehtyneen. Boeing joutuu nyt murehtimaan sitäkin, että käytännösä valmiina on nelisensataa toimittamatonta MAXia, ja saattaa olla mahdollista, että sitten kun MAXit hyväksytään uudelleen käyttöön, nämä koneet tilanneilla yhtiöillä ei enää ole varaa tai tarvetta ottaa niitä vastaan. Lainaa Boeing announced a “temporary suspension” of production at its Washington factories to last two weeks. According to reports, 29 Boeing employees in the Puget Sound area have been infected with the COVID-19 infection and one has died. COVID-19 is just the latest challenge Boeing has had to face, following the 737 MAX issues, rapidly falling stock prices, and the possibility that once the MAX is cleared to fly, the airlines scheduled to take delivery of previously built aircraft will no longer be able to afford or need them. https://www.avweb.com/aviation-news/boeing-shuts-down-manufacturing-in-washington-state/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 17, 2020 General Electricin leasingyhtiö on peruuttanut 69 Maxin tilauksen. Boeing on ilmoittanut, että maaliskuussa asiakkaat peruivat yhteensä 150 koneen tilaukset. Lisäksi brasilialainen GOL on peruuttanut 34 koneen tilauksen. Lainaa General Electric Co.’s aircraft-leasing division scrapped orders for 69 undelivered 737 Max jets, dealing another blow to Boeing Co. amid a severe downturn in jetliner demand because of the coronavirus pandemic. The decision by one of the Max’s biggest customers deepens the pain for Boeing, which recently said it lost 150 orders for the beleaguered jet last month. https://www.bnnbloomberg.ca/ge-cuts-737-max-order-in-new-blow-to-boeing-s-best-selling-jet-1.1422993 https://www.ch-aviation.com/portal/news/89140-brazils-gol-reduces-b737-max-order Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 20, 2020 4/17/2020 at 17.17, Ilkka Mäkelä kirjoitti: General Electricin leasingyhtiö on peruuttanut 69 Maxin tilauksen. Boeing on ilmoittanut, että maaliskuussa asiakkaat peruivat yhteensä 150 koneen tilaukset. Lisäksi brasilialainen GOL on peruuttanut 34 koneen tilauksen. https://www.bnnbloomberg.ca/ge-cuts-737-max-order-in-new-blow-to-boeing-s-best-selling-jet-1.1422993 https://www.ch-aviation.com/portal/news/89140-brazils-gol-reduces-b737-max-order Peruutuksia tulee lisää: CDB Aviation on peruuttanut 29 Maxia. Tässä kuussa myös Avolon on peruuttanut 75 Maxia. Lainaa CDB Aviation is cancelling 29 of 99 Boeing 737 Max orders while making adjustments to the rest of its orderbook for the type. Avolon, fourth-largest lessor in the world with a $19.1 billion portfolio, announced on 3 April, that it cancelled orders for 75 737 Max jets. https://www.flightglobal.com/cdb-cancels-29-737-max-orders-defers-others/137965.article Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 23, 2020 Kuwaitilainen leasingyhtiö ALAFCO on haastanut Boeingin oikeuteen peruutetuista Max-koneista. Boeing ei haasteen mukaan kyennyt toimittamaan koneita ajoissa eikä ole palauttanut ALAFCOn maksamia ennakkomaksuja. ALAFCO vaatii 336 miljoonan dollarin korvauksia. Lainaa Boeing Co (BA.N) was sued for $336 million on Wednesday by a Kuwaiti leasing company that accused it of wrongly refusing to return advance payments on a now-canceled order for 40 of its troubled 737 MAX planes. In a complaint filed in Chicago federal court, ALAFCO Aviation Lease and Finance Co (ALAF.KW) accused Boeing of breach of contract for keeping the payments despite being unable to deliver the planes or provide a revised delivery schedule. https://www.reuters.com/article/us-boeing-737max-lawsuit/boeing-is-sued-for-336-million-over-canceled-737-max-order-idUSKCN2243FY Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 6, 2020 "Kesän lopulla" on nyt viimeisin ennuste sille, milloin 737 MAX saadaan lentokelpoiseksi. Pari pientä softwaren fixausta pitäisi vielä tehdä, ja uudelleensertifiointikoelento plus jotain muuta pientä. Lainaa Sources familiar with the latest expectations for fixing the 737 Max tell CNBC the plane is unlikely to be given the green light until late summer. Boeing still needs to complete two software updates and clear a number of other hurdles, including a recertification flight, before the Max can be cleared to return to commercial service. https://www.cnbc.com/amp/2020/04/24/boeing-737-max-fix-date-quietly-pushed-back-amid-coronavirus.html Konetyyppi on nyt ollut maailmanlaajuisesti maadoitettuna 13 kk ja vähän päälle. Alunperin ongelma piti poistua yhdellä pikku MCAS-softan muutoksella, mikäli muistan oikein. Ei tainnut käydä niinkuin toivottiin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 6, 2020 Ilkka: tais kiirekin loppua Koronan myötä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 6, 2020 Se, että kiire loppui voi olla ihan hyvä kun on nähty minkälaisen turvallisuuskulttuurin Ville Vallaton Boeingille rakensi. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 6, 2020 Mielestäni nyt pitäisi lyödä kaksi kärpästä yhdellä iskulla ja synkata hommat niin, että B737 MAX:in ensimmäinen kaupallinen lento lentokiellon jälkeen olisi myös Berliinin-Brandenburgin lentoaseman avauslento. Rodney Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 10, 2020 On 6.5.2020 at 5:40 PM, Juri Pelkonen said: Se, että kiire loppui voi olla ihan hyvä kun on nähty minkälaisen turvallisuuskulttuurin Ville Vallaton Boeingille rakensi. Turvallisuuskulttuuri on rappeutunut jo NG kehitysvaiheessa tai aikaisemmin... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 10, 2020 Tarkemmin asiaa tarkasteltuani, on todettava että näin lienee. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 10, 2020 Seattle Times on voittanut vuoden 2020 Pulitzer Prize-palkinnon vuoden mittaisesta 737 Max-artikkelisarjastaan, jota kirjoittivat mm. Dominic Gates, Steve Miletich, Mike Baker ja Lewis Kamb. Lehti on voittanut tämän arvostetun palkinnon nyt 11 kertaa, ja 3 kertaa Boeingista kirjoitetuista artikkeleista. https://www.seattletimes.com/inside-the-times/seattle-times-wins-pulitzer-prize-for-boeing-737-max-coverage/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 14, 2020 Brasilialainen Gol kertoo saaneensa Boeingilta ensimmäisen erän yht. 412 miljoonan dollarin korvauksesta, joka johtuu seitsemän Maxin maadoituksesta ja 25 koneen toimitusten viivästymisestä. Lisäksi Gol peruuttaa 34 Maxin tilaukset. Lainaa The scale of Boeing's liability to airlines for the 737 Max debacle became a little clearer Wednesday when Brazilian airline Gol said it has received 500 million reais ($86 million) out of a promised 2.4 billion reais ($412 million) in compensation related to the grounding of the jet and subsequent order-book restructuring. Gol, which had to ground all seven of the Max 8s it had taken since its first delivery on June 28, 2018, also cited non-delivery of 25 more of the airplanes in its claim of adverse effects on its operations, growth, and fleet renewal plan. Along with the cash compensation, Gol’s agreement with Boeing included the cancellation of orders for 34 airplanes, bringing its firm order total from 129 to 95. https://www.ainonline.com/aviation-news/air-transport/2020-05-13/brazils-gol-get-412-million-737-max-compensation Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 3, 2020 TUI ja Boeing ovat päässeet sopimukseen Maxien maadoitukseen liittyvistä korvauksista. Boeing maksaa korvausta TUIn 15 jo toimitetun Maxin maadoittamisesta johtuneista tappioista rahakorvauksena ja alennuksena tulevista konetilauksista. TUI myös vastaanottaa vähemmän koneita kuin oli alunperin suunniteltu. Toimitukset siirtyvät noin 2 vuodella eteenpäin. Lainaa TUI and Boeing have agreed on a comprehensive package of measures to offset the consequences of the grounding of the 737 MAX. While the details of the agreement are confidential, it provides compensation which covers a significant portion of the financial impact, as well as credits for future aircraft orders. The compensation will be realised over the next two years. In addition, both parties have agreed to a revised delivery schedule for the 61 737 MAX aircraft on order, meaning that TUI will get fewer 737 MAX deliveries from Boeing than previously planned in the next several years. The associated payment schedules have been adapted accordingly. https://www.aviation24.be/airlines/tui-aviation/tui-and-boeing-reach-a-comprehensive-agreement-to-resolve-737-max-grounding-impacts/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 22, 2020 (muokattu) Qatar Airways peruuttaa 25 Maxin toimitukset, koska "koneita ei enää tarvita" Air Italyn lopetettua toiminnan. Qatar Airways ei myöskään vastaanota mitään muita koneita tänä vuonna eikä ensi vuonna Boeingilta eikä Airbusiltakaan, ja toimituksia siirretään joissain tapauksissa eteenpäin jopa 8 tai 10 vuotta. Mikäli lentoliikenne elpyy aikaisemmin, Qatar Airways voi siirtää toimituksia aikaisemmiksi. Lainaa Qatar Airways (QR, Doha Hamad Int'l) will not take the remaining twenty-five B737-8s it has on order from lessors as the aircraft were due to be operated by now-defunct subsidiary Air Italy (IG, Milan Malpensa), Qatar Airways Group Chief Executive Akbar Al Baker told Sky News. "We have already informed Boeing that we will have to replace them with some other type of airplane because we had bought it for a particular airline in which we had invested, and we have withdrawn our investment from that airline, so we will not require anymore the B737 MAX," Al Baker said, without explicitly naming the Italian carrier. Al Baker underlined that besides the cancellation of its B737 MAX plans, Qatar Airways would also put the brakes on other fleet growth and renewal projects. "Quite a lot of deliveries will be deferred. We have already notified both Boeing and Airbus that we will not be taking any airplanes this year or next year. And all the other aircraft that we have on order that were supposed to be delivered to us within the next two or three years, will now be pushed back to as long as nearly eight to ten years," he said. https://www.ch-aviation.com/portal/news/92171-qatar-airways-says-b737-max-not-needed-after-air-italys-end Wikipedian listauksen mukaan viime ja tänä vuonna on peruutettu yhteensä 386 kappaletta Maxeja. https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Boeing_737_MAX_orders_and_deliveries Muokattu: Kesäkuu 22, 2020, käyttäjä: Ilkka Mäkelä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 28, 2020 Tällä välin on taas tullut esiin yksi whistleblower, ohjaamojärjestelmien spesialisti, joka väittää, että Maxeissa on Boeingin tietoisesti korjaamatta jättämiä vikoja, joiden takia koko koneen sertifikaatti pitäisi peruuttaa, koska jollei tiedettyjä vikoja korjata, on todennäköistä, että jossain joku pilotti joutuu kamppailemaan Maxin järjestelmän kanssa ja häviää, jolloin syntyy uusi onnettomuus.. Lainaa A whistleblower says the FAA should pull Boeing’s production certificate for the Boeing 737 MAX because of the company’s “continued deception and gross errors in the design and production” of the aircraft. Curtis Ewbank, a 34-year-old flight deck systems specialist, wrote a letter to the Senate predicting more fatal crashes if systemic issues with the aircraft’s design are not fixed. “… given the numerous other known flaws in the airframe, it will be just a matter of time before another flight crew is overwhelmed by a design flaw known to Boeing and further lives are senselessly lost,” Ewbank said in his letter, which was obtained by the Seattle Times. https://www.avweb.com/aviation-news/whistleblower-says-max-process-flawed/ Boeing ja FAA suunnittelevat useita päiviä kestävän koelentojen sarjan aloittamista ehkä jo ensi viikolla. Myös koulutussuunnitelmaa/vaatimuksia mietitään. Lainaa Boeing Co. and federal regulators are preparing to hold a critical set of test flights on the 737 Max early next week, and laying plans for other milestones toward ending the jetliner’s 15-month grounding including convening a panel of pilots to go over a proposed training course. https://www.chicagobusiness.com/manufacturing/boeings-737-max-poised-key-test-pilots-prep-training Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 28, 2020 FAA:n johtaja Stephen Dickson selittää lyhyesti, miksi 737 Maxin fiksaamisessa on mennyt näin kauan aikaa. En ala suomentamaan, teksti on aika teknistä. Lainaa Asked why the process has taken so long, FAA Administrator Stephen Dickson said the 737 Max's entire flight control system – not just the software – has come under scrutiny. The overhaul has been complicated by the need to get the changes to work in conjunction with the plane's redundancies and with other interdependent systems. https://www.yahoo.com/news/faa-explains-why-taking-long-202616284.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 29, 2020 FAA:n ja Boeingin pilottien yhteiset koelennot alkavat todennäköisesti tänään ja kestävät ainakin 3 päivää. Tämän jälkeen menee ehkä viikkoja koelentodatan käsittelyyn ja analysointiin. Jossain vaiheessa FAA:n johtaja Dickson, entinen F-15- ja liikennelentäjä tulee mukaan lennolle. Jos ja kun Dickson on tyytyväinen, konetyypin maadoitus voidaan ehkä peruuttaa syyskuussa ja koneet saada liikenteeseen vuoden lopulla. Tämäkin aikataulu voi olla optimistinen. Ja miten EASA, kanadalaiset ja kiinalaiset ym. viranomaiset asiaan suhtautuvat, on avoin kysymys. Lainaa The report says Boeing pilots have already logged hundreds of hours testing the new software and Monday will be the first flight with FAA pilots on board. It’s the first critical step toward a signoff flight by FAA Administrator Steve Dickson, a former F-15 and airline pilot. Assuming the administrator is satisfied, the 18-month grounding could be lifted by September with a return to service by the end of the year. That timeline could be optimistic. “Based on how many problems have been uncovered, I would be stunned if the flight tests are ‘one and done,’” one of Reuters sources is quoted as saying. “(The FAA will) make sure they find enough stuff wrong to demonstrate they are putting this jet through its paces. The last thing the FAA or Boeing wants is for the Administrator to do his own flight and say ‘it’s not ready.’ https://www.avweb.com/aviation-news/max-flight-tests-may-start-monday/ Tarkempaa tietoa Reutersin artikkelissa: Lainaa Boeing’s preparation has included hundreds of hours inside a 737 MAX flight simulator at its Longacres facility in Renton, Washington, and hundreds of hours in the air on the same 737 MAX 7 test airplane without FAA officials on board. At least one of those practice flights included the same testing parameters expected on Monday, one of the people said. After the flights, FAA officials in Washington and the Seattle-area will analyze reams of digital and paperwork flight test data to assess the jet’s airworthiness. Likely weeks later, after the data is analyzed and training protocols are firmed up, FAA Administrator Steve Dickson, a former F-15 fighter pilot who has promised the 737 MAX will not be approved until he has personally signed off on it, will board the same plane to make his assessments, two of the people said. If all goes well, the FAA would then need to approve new pilot training procedures, among other reviews, and would not likely approve the plane’s ungrounding until September, the people said. https://www.reuters.com/article/us-boeing-737-max-exclusive/exclusive-boeing-737-max-certification-flight-tests-to-begin-on-monday-sources-idUSKBN23Z040 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 1, 2020 Singaporelainen BOC Aviation peruuttaa kaikkiaan 30 Boeing 737MAX koneen tilauksen. Lainaa BOC Aviation said today it had canceled orders for 30 Boeing 737 MAX, also deferring the delivery of an undisclosed number of the type. Back in August 2014, BOC Aviation signed its first order for 50 Boeing 737 MAX 8, followed by an additional 22 in November of that year and 13 in March 2017. BOC is also one of the launch customers of the Boeing 737 MAX 10, with an order for 10 of the type placed in August 2017. https://airwaysmag.com/manufacturer/boc-aviation-to-cancel-defer-boeing-737-max-orders/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 8, 2020 Leasingyhtiö Avolon, joka jo huhtikuussa peruutti 75 Maxia, on peruuttanut 27 Maxia lisää. Avolonin taloustilanne on kuitenkin hyvä, yhtiöllä löytyy tarvittaessa 5,5 miljardia dollaria käteistä. Lainaa DUBLIN-BASED aircraft lessor Avolon has cancelled more commitments to buy Boeing's troubled 737 Max but said it continues to have strong liquidity, with $5.5bn (€4.87bn) available to support the company as airlines struggle to return to profitable flight schedules. It said it has cancelled orders for an additional 27 Boeing 737 Max aircraft. https://www.independent.ie/business/irish/jet-lessor-avolon-cancels-more-boeing-max-orders-39349382.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 22, 2020 Yhdysvaltain lentoturvallisuusviranomainen FAA aikoo antaa 45 päivää aikaa kommentoida koneeseen tehtyjä muutoksia, ennen kuin se antaa luvan aloittaa matkustajalennot 737 MAXilla. Lennot voisivat siten alkaa aikaisintaan lokakuun puolivälissä. Lainaa The FAA said Tuesday it will soon formally publish the proposed design changes to the Boeing 737 MAX flight control system as well as proposed new pilot procedures, and will allow 45 days for public comment ahead of clearing the jet to fly passengers again. https://www.seattletimes.com/business/boeing-aerospace/faa-will-give-the-public-45-days-to-comment-as-the-return-of-boeings-737-max-nears/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 5, 2020 Töitä on tällä välin tehty usealla taholla, mutta tässä Reutersin uutisessa olevan arvion mukaan Maxit eivät nouse USA:ssa ilmaan matkustajia mukanaan ennen vuoden loppua. FAA aikoo julkaista AD:n, jossa on tuttuja asioita: Lainaa The agency is issuing a proposed airworthiness directive to require updated flight-control software, revised display-processing software to generate alerts, a revision of certain flight-crew operating procedures and changes in the routing of some wiring bundles. FAA pn julkaissut myös erillisen 96-sivuisen raportin, joka antaa ymmärtää, että Boeingin ehdottamat muutokset Maxien designiin, miehistön proseduureihin ja huoltoprosesseihin tehokkaasti vähentävät lentokoneesta johtuvia turvallisuusongelmia. (Tässä pisti silmiin, että käytettiin termiä "mitigate" eli lieventää, vähentää, eikä "eliminate", poistaa.) Lainaa There are still a number of hurdles, including collecting public comments on the changes for 45 days, and finalizing a new set of pilot-training procedures. Transport Canada and Europe's EASA have their own concerns. Given the work left, it remains unclear whether U.S. flights will resume before year-end. Lainaa The FAA said in a separate 96-page report on Monday it "has preliminarily determined that Boeing's proposed changes to the 737 MAX design, flightcrew procedures and maintenance procedures effectively mitigate the airplane-related safety issues." Maxien maadoitus on maksanut Boeingille ainakin 19 miljardia dollaria, ja rikosperusteiset sekä kongressin tutkimukset ovat vielä kesken: Lainaa The crisis over the grounding of the once top-selling 737 MAX has cost the U.S. planemaker more than $19 billion, slashed production and hobbled its supply chain, with criminal and congressional investigations still ongoing. FAA on satsannut omaan tutkimukseensa yli 18 kk aikaa ja yli 40 kokoaikaista insinööriä/mekaanikkoa, lentäjää ja teknistä tukihenkilöä. 60000 työtuntia on saatu kulumaan. Lainaa The FAA's review has taken more than 18 months and included more than 40 full-time engineers, inspectors, pilots, and technical support staff. To date, the FAA has conducted more than 60,000 hours of review, certification testing, and document evaluation. https://www.yahoo.com/news/u-faa-proposes-requiring-key-190207719.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 5, 2020 EASA haluaa myös suorittaa omat koelentonsa, joiden järjestelyä koronan aiheuttamat matkustusrajoitukset ovat haitanneet. Lennot on suoritettava, ennenkuin EASA hyväksyy Maxit Euroopan ilmatilaan, ja se tapahtuu vasta sitten, kun konetyyppi on EASA:n mielestä turvallinen. Lisäksi tarvitaan kanadalaisten hyväksyntä ja sopimus lentäjien uusista koulutusvaatimuksista. Boeingin CEO Calhounin mukaan koneiden toimitukset asiakkaille alkanevat vuoden viimeisellä neljänneksellä, mikä on tulkittu niin, että koneet pääsevät USA:ssa kaupalliseen käyttöön mahdollisesti vasta ensi vuonna. Lainaa The European Union Aviation Safety Agency (EASA) declined to comment directly on the FAA documents, but said it was still waiting to conduct its own test flights before the commercial ban could be lifted in Europe. “...we are still working to conduct our test flights, scheduling of which has been hampered by the travel restrictions due to COVID-19,” a spokeswoman said by email. “The test flights are a prerequisite for EASA to approve the return to service of the 737 MAX in Europe.” EASA reiterated it would only return the aircraft to service once it felt it was safe. Boeing Chief Executive Dave Calhoun told analysts last week he expected MAX deliveries to resume in the fourth quarter, comments that were interpreted as a suggesting that the U.S. return to service could slip into next year. https://uk.reuters.com/article/us-boeing-737max/europe-air-safety-regulator-gives-no-firm-date-for-737-max-to-fly-again-idUKKCN2501LC Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla