Kirjoitettu Elokuu 5, 2020 Suora linkki FAA tiedotteeseen: https://www.faa.gov/news/media/attachments/737-MAX-RTS-Preliminary-Summary-v-1.pdf 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 18, 2020 Boeing kertoo, että tänä vuonna Maxien peruutuksia tai vaihtoja joihinkin muihin konemalleihin on tullut 416 kappaletta, ja kaikenkaikkiaan peruutuksia tai konversioita muihin konemalleihin on tullut yhteensä 864. Lainaa Boeing said it lost another 43 orders for the 737 MAX jet in July, bringing the total number of canceled orders, including those where buyers converted a MAX to a different model, to 416 for this year. Based on a tighter accounting standard, Boeing said order cancellations and conversions now stand at 864 for the MAX, recertification for which is still hanging in the balance more than a year after its worldwide grounding due to two fatal crashes. https://www.yahoo.com/news/boeings-2020-max-cancellations-near-152912343.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 24, 2020 Kanadan viranomainen Transport Canada on seuraavana vuorossa koelentää nykyinen 737 Max. Koska Kanadan ja USA:n rajalla on koronan takia rajoituksia, koelentoihin käytettävä Max hakee kanadalaisten koelentoryhmän Vancouverista, mutta lennot suoritetaan Washingtonin osavaltion yläpuolella ja lennon ollessa ohi kanadalaiset palautetaan Vancouveriin. Kanada vaatii Maxin lentäjille mahdollisuutta kytkeä stick shaker irti tilanteissa, joissa stick shaker on selvästi aktivoitunut virheellisesti. Väliaikaisena toimenpiteenä kanadalaiset haluavat koneen manuaaliin tiedon stick shakerin "sulakkeen" sijainnista, mutta kanadalaiset haluavat Boeingin myös asentavan koneeseen jonkinlaisen kytkimen, josta stick shaker voidaan kytkeä irti. Peruste vaatimukseen on se, että stick shaker oli toiminnassa koko Ethiopian Airlinesin onnettomuuden keston ajan ja oli piloteille huomattava häiriötekijä. Myös muiden maiden viranomaiset haluavat tehdä koelentoja, ennenkuin hyväksyvät Maxit käyttöön. Lainaa Canada wants pilots to be able to disable the stick shaker in the aircraft when it’s clearly been triggered erroneously. As an interim measure, Canada wants a change to the operating manual to show the location of the circuit breaker for the stick shaker but it also wants Boeing to come up with a switch of some sort to turn it off. The stick shaker operated throughout the Ethiopian Airlines MAX crash sequence and Canadian authorities believe it was a significant distraction to the pilots. Three Canadian airlines operate the MAX. https://www.avweb.com/aviation-news/canada-next-to-test-max/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 28, 2020 EASA aloittaa omat Max-koelentonsa näillä näkymin 7. syyskuuta alkavalla viikolla Vancouverista käsin, simulaattoritestien jälkeen. EASA on työskennellyt yhteistyössä FAA:n ja Boeingin kanssa 737 Max:ien saamiseksi jälleen käyttöön, mutta vasta kun EASA on vakuuttunut siitä, että (Maxit) ovat turvallisia. Boeingillakin on vielä EASA:n mukaan muutamia toimenpiteitä tekemättä. Lainaa The European Union Aviation Safety Agency expects to perform its flight tests on the Boeing 737 Max from Vancouver, Canada, starting the week of September 7, the agency confirmed Thursday. Plans also call for simulator testing to take place at London Gatwick Airport a week earlier, starting September 1, “EASA has been working steadily, in close cooperation with the FAA and Boeing, to return the Boeing 737 MAX aircraft to service as soon as possible, but only once it is convinced it is safe,” the agency noted. “While Boeing still has some final actions to close off, EASA judges the overall maturity of the re-design process is now sufficient to proceed to flight tests. These are a prerequisite for the European agency to approve the aircraft’s new design.” https://www.ainonline.com/aviation-news/air-transport/2020-08-27/easa-sets-schedule-737-max-validation-flights Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 9, 2020 Ja nyt EASA on saanut ensimmäiset testilennot tehtyä. Useammassa uutisessa kesällä väitettiin että EASA olisi vaatimassa Maxiin kolmannen kohtauskulma-anturin tai synteettisen ilmannopeuden. Kumpaakaan testikoneissa luonnollisestikaan ei ole. EASA voi kuulemma vaatia niitä myöhemmin. (Jaaha, niinpä niin.) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 16, 2020 Yhdysvaltain edustajainhuoneen liikennekomitea on saanut valmiiksi raporttinsa kahden Boeing 737 MAX -matkustajakoneen tuhoutumisiin johtaneista syistä. Lainaa Komitean mukaan turmat eivät olleet seurausta "yhdestä erehdyksestä, teknisestä viasta tai hallinnollisesta tapahtumasta", vaan olivat "kammottava huipentuma" suoranaiselle virheiden jatkumolle. Komitea toteaa, että turmat johtuivat hallinnon puutteellisesta valvonnasta, suunnitteluvirheistä ja Boeingin haluttomuudesta korjata jo tiedettyjä konetyypin vikoja. Liikennekomitea pyrki selvittämään, miksi lentäjät saivat luvan lentää konetyyppiä hyvin lyhyen koulutuksen jälkeen. Ilmeni, että Boeing oli vakuuttanut viranomaiset siitä, että konetyyppi oli vain uudistettu versio aiemmista 737-malleista, vaikka mallit poikkesivat toisitaan olennaisesti. Komitea löysi todisteita, että Boeing oli jättänyt kertomatta MCAS-järjestelmästä niin viranomaisille kuin lentoyhtiöillekin. Boeing ei myöskään kertonut, että MCAS toimi yhden ainoan sensorin varassa ja että kyseisen sensorin viasta kertova varoitin oli useimmissa koneissa viallinen. https://yle.fi/uutiset/3-11547944 Raportti on ladattavissa tuolta: https://www.faa.gov/news/updates/?newsId=93206 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 17, 2020 T&T uutisoi edustajainhuoneen liikennekomitean raportista raflaavammin kuin Yle. Rodney ”Yhdysvaltain kongressin murskaava raportti 737 MAX -onnettomuuksista julki: ”Boeing petti tietoisesti lentäjiä ja lentoyhtiöitä Myös Yhdysvaltain ilmailuviranomainen saa osansa edustajainhuoneen rajusta kritiikistä." "VIELÄ TÄSSÄKIN tilanteessa, joitakin päiviä turman jälkeen, Boeing ja FAA lähettivät 737 MAX -operaattoreille tiedotteen, jossa MCAS-järjestelmää ei edes mainittu. Vasta, kun eräät lentoyhtiöt erikseen tiedustelivat järjestelmän toiminnasta Boeingilta, yhtiö tiedotti asiasta asiakasyhtiöilleen. Joulukuussa 2018 FAA suoritti sisäisen riskiarvioinnin, jonka perusteella se arvioi, että ilman MCAS-järjestelmän uudelleensuunnittelua 737 MAX -kalustolle voisi sattua sen elinkaaren aikana jopa 15 lento-onnettomuutta, jotka johtaisivat 2 900 kuolemantapaukseen. Tästä, ja muista varoittavista esimerkeistä, huolimatta viranomainen ei asettanut konetta lentokieltoon ennen kuin toinenkin tuhoisa onnettomuus tapahtui maaliskuussa 2019." https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/170070ce-4c0d-4b19-b2fc-b8d406428f91?ref=newsletter:7cfb&utm_source=Teta_Aamukirje&utm_medium=email&utm_campaign=Teta_Aamukirje 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 18, 2020 Hieman USA:n läpimätää viranomaisvalvontaa sivuava huomio. Syy Copterlinen omistaman ja Sikorskyn valmistaman helikopterin tuhoutumiseen ja 14 ihmisen kuolemaan oli se, että tehdas käytti tehdasuuden helikopterin valmistukseen 20 vuotta vanhaa ja kahdeksaan kertaan vastoin viranomaisohjeita kunnostettua työsylinterin mäntää kriittisessä ohjausjärjestelmässä. Ja juuri tämä mäntä petti ja ohjauskyky menetettiin tuhoisin seurauksin. Syynä oli männän sallittuun verrattuna aivan liian paksu pinnan täyttöaine, ja senkin koostumus oli väärää. Sikorskyn johtajat tiesivät kaiken tämän, mutta eivät korjanneet tilannetta. Siksi Viron apulaisvaltakunnansyyttäjä haastoi Sikorskyn johtajat oikeuteen 14 kuolemantuottamuksesta, USA:n viranomaiset viivyttelivät tarkoituksella haasteasiassa niin kauan, että saivat syyteoikeuden vanhenemaan. Kaikki tämä täysin härskisti USA:n valvovan viranomaisen ja oikeuslaitoksen silmien alla. Eli näin toimii amerikkalainen "osuuskauppaväki". Sikorsky käytti enegiansa kaivaakseen tikulla mitä tahansa moitittavuutta Copterlinesta, jota sitten syötettiin medialle tarkoituksella häivyttää onnettomuuden todellinen syy. Ja ne, jotka tiesivät totuuden ja olisivat voineet vaikuttaa asiaan, ostettiin hiljaisiksi. Ja nyt tämä samainen Lockheed Martin (Sikorskyn omistaja) tarjoaa "uusia" hävittäjiä Suomelle. Seppo 6 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 18, 2020 Byrocrallitus Suomessakaan toiminta ei aina ihan puhtoista ollut. Mahtavan ja pelottavan byrocrallituksen siipien suojassa rakennusinsinöörit, ekonomistit ja lainoppineet pitivät itseään ilmailuasiantuntijoita, koska heillä oli korkekoulututkinto ja virallisessa nimessä oli sana ilmailu. Eräs kanssani kulkumiesten ja yleisten naisten ministerön ilmailuosastolla uransa aloiitanut kolleega kertoi, että erillaisissa saunatilaisuuksissa hyväveliporukassa sovittiin monenlaista. Onnneksi ilmailijat oppivat nopeasti käsittelemään byrocrallitusta. Se taitaa jo olla opetettu sisäsiistiksi. Esa 2 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 19, 2020 Boeing käy edelleen oikeutta Ethiopian Airlinesin uhrien omaisten kanssa korvauksista. Tämä Boeingin esittämä väite päihittää mielestäni kaikki aikaisemmat Boeingin pohjanoteeraukset: Boeing väittää, että "koska FAA oli sertifioinut koneen, se antaa Boeingille immuniteetin korvausvaatimuksia vastaan". Lainaa Chicago-based Boeing Co is facing around 100 lawsuits by families of 157 victims of an Ethiopian Airlines 737 MAX crash and has argued that because the aircraft was certified by the U.S. Federal Aviation Administration, it is immune from liability, court filings show. But families say manufacturers should not be allowed to "hide behind" FAA certification when a certified airplane turns out to be defective. https://www.yahoo.com/news/737-max-crash-victims-seek-190317376.html Kas kun Boeing ei vedonnut "immuniteettiin" Lion Airin 737 Max-onnettomuuden korvausoikeudenkäyntien yhteydessä, vaan jokaiselle uhrien perheistä oli luvattu 1,2 miljoonaa dollaria. Kone oli aivan vastaava ja tietysti myös FAA:n sertifioima. Lainaa Reuters, which first reported the settlements, said each of the families of those killed will receive at least $1.2 million. The settlements are the first to be announced among more than 50 lawsuits that were filed against Boeing relating to the Lion Air crash on October 29, 2018. https://www.cnbc.com/2019/09/25/boeing-settles-lion-air-lawsuits-for-at-least-1point2-million-apiece.html Onko käteiset niin vähissä, että täytyy turvautua näin tökeröihin väitteisiin? Jo entisestaan pohjamudissa oleva maine vajoaa vain syvemmälle pohjaan. 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 20, 2020 21 tuntia sitten, Ilkka Mäkelä kirjoitti: Boeing väittää, että "koska FAA oli sertifioinut koneen, se antaa Boeingille immuniteetin korvausvaatimuksia vastaan". Myös Talvitien mielestä vastuu siirtyi hyväksynnän jälkeen ilmailuviranomaiselle. Liiketoiminnan seuraukset ovat näköjään samanlaisia kaikkialla. Autoonlaskeutumisen (gear in transit) korvausvastuun ehti muuten kantaa Ilmailuhallitus, siis veronmaksajat, juuri ennen Ilmailulaitoksen perustamista. Esa 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 20, 2020 37 minuuttia sitten, Esa Karanko kirjoitti: Myös Talvitien mielestä vastuu siirtyi hyväksynnän jälkeen ilmailuviranomaiselle Näinhän se varmaankin on puhtaasti lakipykälien mukaan. Nythän tässä B737 maxin tapauksessa lienee kyse siitä, että sekä Boeingin että FAA:n isot päälliköt ovat yhteistuumin ja hyvässä yhteishengessä yrittäneet salata ongelman. Toivoneet, että ihme tapahtuisi eikä mainetahroja enää tulisi kummallekaan. Että pikkuhiljaa hys hys-mentaliteetilla asia korjattaisiin ennenkuin enempiä onnettomuuksia sattuu. Täsmälleen samoin kuin DC-10:n rahtioven modifikaation kanssa. Ja täsmälleen samoin kuin Sikorskyn laittomien ohjausjärjestelmän työsylinterin mäntienkin kanssa. Ei tässä ole mitään uutta, ihminen toimii näin jos sille se sallitaan. Pelin henkeen tietysti kuuluu, että kun asiaa ei enää pystytä hoitamaan "perinteisesti" eli salaamalla ja rahalla, silloin viranomainen käyttäytyy ikäänkuin asia olisi tullut täytenä yllätyksenä ja tietenkin pitää löytää joku ristiinnaulittava syntipukki, ettei omat perskarvat ole tulessa. Ei se Niccolo Machiavelli väärässä ollut kun antoi johtamisen oppeja tulevien sukupolvien suurille johtajille. Seppo 2 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 20, 2020 (muokattu) Etiopian casessa toki yksi suuri ero on siinä, että MCAS:n olemassa olosta oli siinä vaiheessa tiedotettu ja oikeaa toimintamenetelmää korostettu. Sitä en tiedä, miten hyvin tai huonosti ohjeistus oli sitten jalkautettu Ethiopianin lentävälle miehistölle. Muokattu: Syyskuu 20, 2020, käyttäjä: Tatu Koiranen Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 26, 2020 (muokattu) Neljästä ilmailuviranomaisesta (FAA, Transport Canada, EASA ja Brasilian ANAC) koostuva Joint Operations Evaluation Board on saanut arviointityönsä siihen vaiheeseen, että Boeingin ehdottama eroavuuskoulutus ja Maxien palauttamiseen liikenteeseen tarvittava koulutus on arvioitu. Koulutuksen yksityiskohdat ikävä kyllä puuttuvat toistaiseksi. Kuten oli luvannut, FAA:n johtaja Steve Dickson, entinen F-15- ja B737-lentäjä, aikoo itse lentää 737 Maxilla "ollakseen varma, että voi laittaa perheensä huoletta Maxin kyytiin". Lento on suunniteltu syyskuun 30 päiväksi, mitä ennen Dickson ja FAA:n varajohtaja Dan Elwell käyvät läpi Boeingin ehdottaman koulutuksen. Tämän lisäksi FAA:n on käytävä läpi kommentit, joita on tullut FAA:n laatimaan alustavaan lentokelpoisuusdirektiiviin, joka koskee 737 Maxien palaamista liikenteeseen. FAA:n ilmoituksessa virasto sanoo, ettei se hyväksy koneen paluuta matkustajaliikenteeseen, ennenkuin kaikki nyt tiedossaolevat ongelmat on kunnolla ratkaistu. Reuters kertoo, että EASA:n johtaja arvelee koneiden pääsevän liikenteeseen vuoden loppuun mennessä. Lainaa The Federal Aviation Administration on Friday notified key oversight committees in Congress that the U.S. agency, Transport Canada, the EASA, and the National Civil Aviation Agency of Brazil (ANAC) have concluded the Joint Operations Evaluation Board (JOEB) assessing Boeing’s proposed differences training and return to service training for the 737 Max. FAA Administrator Steve Dickson plans to fly the Max on September 30 after he and FAA deputy administrator Dan Elwell travel to Seattle earlier next week to take the recommended training the JOEB evaluated. https://www.ainonline.com/aviation-news/air-transport/2020-09-25/evaluators-wrap-work-faa-head-preps-fly-max EDIT: Pienellä googlauksella löytyi koulutuksesta hieman lisätietoa. American aloittaa MAX-lentäjiensä koulutuksen marraskuussa. Koulutus sisältää distance learning-moduulin, johon kuluu aikaa 1 h 40 min. ja simulaattorisession, johon kuuluu 1 h briiffaus ja 2 tuntia simussa. Lainaa “With the planned return to service for our B737 MAX aircraft in the near future, we will begin conducting B737 MAX Special Training for our B737 pilots,” Ameya Kingaonkar, director of flight training planning and scheduling, said in a memo on Monday, which was seen by Reuters. The training will consist of a distance learning training module that will last around 1 hour 40 minutes, as well as a simulator session entailing a 1-hour brief and a 2-hour simulator event, the memo said. American plans to release the distance learning module by Oct. 28 and train about 1,700 pilots in November. It expects to complete all of the training by the end of January 2021, the memo said. https://www.reuters.com/article/us-boeing-737max-american-airline/american-airlines-to-begin-boeing-737-max-pilot-training-in-november-memo-shows-idUSKCN26C22C Muokattu: Syyskuu 26, 2020, käyttäjä: Ilkka Mäkelä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 1, 2020 FAA:n johtajat Dickson ja Elwell suorittivat 737 Max-koulutuksen tiistaina ja 2 tuntia kestäneen koelennon keskiviikkona. Koelennosta on YouTubessa 2½ minuuttiin tiivistetty videopätkä: Tämän jälkeen jäljellä on lukuisia asioita, ennenkuin Maxit voidaan hyväksyä matkustajaliikenteeseen. FAA ei anna mitään aika-arviota vaan asiat etenevät sitämukaa kuin yksityiskohdat on saatu maaliin. Niiden suomentaminen on työläs urakka, joten detaljeista kiinnostuneet varmaankin lukevat englanninkielisen tekstin, jossa on 6 pääkohtaa alakohtineen. https://www.faa.gov/news/updates/?newsId=95899&omniRss=news_updatesAoc&cid=101_N_U Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 1, 2020 3 tuntia sitten, Ilkka Mäkelä kirjoitti: FAA:n johtajat Dickson ja Elwell suorittivat 737 Max-koulutuksen tiistaina ja 2 tuntia kestäneen koelennon keskiviikkona. Koelennosta on YouTubessa 2½ minuuttiin tiivistetty videopätkä Olisivat nyt näyttäneet jotain roplaamista MCAS:n toiminta-alueella, nyt vaan kierreltiin konetta, käytiin raapimassa käsivarsia ilmassa ja laskeuduttiin Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 2, 2020 (muokattu) Ryanair miettii lisätilausta, todennäköisesti aikoen puristaa Boeingilta isot alennukset: Lainaa Ryanair Holdings Plc is reported to be in talks to purchase between 150 and 200 Boeing Co. 737 Max aircraft, in a deal that would boost confidence in the grounded jet as it prepares for a return to service. Ryanair is discussing a mix of Max 200s, the version it has already ordered, and the bigger Max 10, the Irish Independent reported Friday, without saying where it got the information. An order could be placed by year-end, the newspaper reported. https://www.bnnbloomberg.ca/boeing-max-gets-boost-with-report-on-talks-for-ryanair-order-1.1502745 Toinen uutinen taas kertoo, että prioriteettina on saada tähän mennessä tilatut koneet toimitettua ensi vuonna: Lainaa “We’ve a current order with Boeing for 210 MAX aircraft, 135 of those firm orders and 75 options. We’re working with Boeing at the moment and our priority is to get that order back into service and we expect that to be in early 2021,” Eddie Wilson told national broadcaster RTE. https://www.metro.us/ryanair-says-priority-is/ Muokattu: Lokakuu 2, 2020, käyttäjä: Ilkka Mäkelä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 3, 2020 (muokattu) Boeing etsii asiakkaita niille koneille, jotka ovat periaatteessa valmiita toimitettaviksi lukuunottamatta maalausta, joka on joko valkea tai sellaisen yhtiön väreissä, jotka eivät koneita syystä tai toisesta tule ottamaan vastaan. Myytäviä koneita on kymmenittäin. Boeingilla on varastossa 460 Maxia, jotka ovat parkkeerattuina maaliskuusta 2019 lähtien. Toisaalta asiakkaat ovat peruuttaneet yli 400 tilausta tänä vuonna senjälkeen, kun vuosi oli kulunut maadoittamisesta, mikä ilmeisesti mahdollisti peruutukset ilman peruutussakkoja (ns. walkaway clause). Kaikille näille etsitään uutta ostajaa. Boeing tarjosi Maxeja mm. Deltalle, jonka johtaja Bastion on ensinnäkin tilannut Airbusseja ja toisekseen sanonut, että uusia tilauksia ei tehdä kahteen vuoteen. Oheinen Aviation Weekin artikkeli kertoo tarkempia tietoja kiinnostuneille. Lainaa Boeing is scrambling to find buyers for the so-called "white tails" - jets painted white, awaiting an airline livery, or whose color schemes need to be swapped. Boeing has built some 460 737 MAXs whose delivery has been frozen since the March 2019 grounding. Jefferies analysts estimate that ties up $16 billion in inventory. Customers have scrubbed more than 400 737 MAX orders this year after delays exceeded a year, triggering a walkaway clause, and analysts say dozens of these come from the stockpile of aircraft already built and waiting to be delivered. https://www.yahoo.com/news/boeing-courting-delta-others-737-093026003.html https://aviationweek.com/air-transport/aircraft-propulsion/analysis-shows-13-stored-max-fleet-has-no-customers Muokattu: Lokakuu 3, 2020, käyttäjä: Ilkka Mäkelä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 11, 2020 FAA on nyt julkaissut raportin, jossa käytännössä määrätään että 737 Maxin edellyttämä lisä/eroavaisuukoulutus tulee sisältämään erityisesti MCAS:ään liittyvää koulutusta simulaattorissa. Koulutus keskittyy myös korkeusvakaajan trimmin toimintoihin eri tilanteissa. Lainaa the FAA will require training in a full-flight simulator (FFS) demonstrating MCAS activation for each pilot during an impending or full stall and recovery demonstration during manual flight in a clean configuration. It also requires demonstration of MCAS activation stabilizer trim responses, according to the draft report, including "Stabilizer trim in the nose down direction when above threshold AOA [angle of attack] for MCAS activation during stall" and "Stabilizer trim in the nose up direction when below threshold AOA for MCAS activation during recovery." For instances of runaway stabilizer, training must emphasize recognition and timely pilot actions required by the runaway stabilizer non-normal checklist (NNC). It must also demonstrate control column functionality and its effect on a runaway stabilizer condition and emphasize the need to trim out forces on the column prior to selecting STAB TRIM cutout. Training must also include special emphasis on multiple flight deck alerts during non-normal conditions, such as when a single malfunction results in multiple flight deck alerts. Meanwhile, MCAS ground training must address the latest flight control computer system description, functionality, and associated failure conditions to include flight crew alerting. https://www.ainonline.com/aviation-news/air-transport/2020-10-07/faa-issues-draft-report-737-max-training Max-lentäjien koulutusohjelman detaljit sekä maassa että simussa tapahtuvan koulutuksen osalta löytyvät .pdf:n sivuilta 65-67, Appendix 7:ssä: https://www.faa.gov/aircraft/draft_docs/media/afx/FSBR_B737_Rev_17_Draft.pdf Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 16, 2020 EASA vaikuttaa olevan tyytyväinen Boeingin 737 Maxiin tekemiin muutoksiin, dokumentteja asiasta on luvassa marraskuussa. Lainaa Europe’s top aviation regulator said he’s satisfied that changes to Boeing Co.’s 737 Max have made the plane safe enough to return to the region’s skies before 2020 is out, even as a further upgrade his agency demanded won’t be ready for up to two years. After test flights conducted in September, EASA is performing final document reviews ahead of a draft airworthiness directive it expects to issue next month. https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-10-16/boeing-max-declared-safe-to-fly-by-europe-s-aviation-regulator Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 16, 2020 Se, mikä tuossa lausunnossa häiritsee, on että koneen oletetaan olevan "safe enough" eli "tarpeeksi turvallinen". Se kun on vähemmän kuin "turvallinen".tai "hyvin turvallinen". Maxejä on uusittu siten, että yhden sijasta niissä on nyt kaksi kohtauskulma-anturia (AoA sensors). Siinä on edelleen yksi liian vähän. Jos niistä toinen menee epäkuntoon ja näyttää erilaisia lukemia kuin toinen, mistään ei voi tietää kumpi on oikeassa ja kumpi viallinen. 787:ssäkin on kolmas, järjestelmä nimeltä Synthetic Airspeed. Tämä lienee se, mikä myös Maxeihin tulee kahden vuoden sisällä, mutta tässä vaiheessa se katsottiin liian kalliiksi. Rahasta kiinni, jälleen kerran, mutta Boeing sanoo "safe enough". Kolmannen kohtauskulman mittausmahdollisuuden puolesta puhuu myös tuttu pilotti Sullenberger ja Allied Pilots Associationin edustaja, joka on samaa mieltä Sullenbergerin kanssa, joka on käynyt Boeingin simulaattireissa vanhan ja uuden systeemin mukaiset koesessiot läpi Boeingin johtaja Calhounin kutsusta. Lainaus vahvistaa ylläolevan tekstin. Lainauksen jälkeen tulee lisääkin luettavaa kiinnostuneille, vaikka toisaalta ymmärrän, että Maxeista on jauhettu jo paljon ja toiset haluaisivat jo siirtyä eteenpäin. Lainaa His first concern echoes that of the European Aviation Safety Agency (EASA) and many of the public comments submitted on the FAA proposal: MCAS on the updated MAX will take input from the jet's two angle-of-attack sensors, but Sullenberger believes a third check is necessary. If one of two sensors is faulty, the computers won't know which is correct. The likely solution is not a third angle of attack vane on the jet's exterior, but an indirect, "synthetic" software calculation of the angle of attack based on parameters such as the aircraft's weight, speed, inertial position and GPS signal. Boeing's newest jet, the 787, has such a check on the reliability of its air data sensors called Synthetic Airspeed, a system Boeing rejected for the MAX on cost grounds. "It's really important that a third angle of attack input, or synthetic airspeed, be available on this airplane," Sullenberger said. "I would hope for a rapid adoption of that technology, and the sooner the better." EASA has said Boeing has agreed to develop a third angle of attack input after the MAX returns to service and to retrofit it to the MAX by the time the largest member of the family, the 737 MAX 10, is ready -- likely one or two years away. https://www.aviationpros.com/aircraft/commercial-airline/news/21157892/celebrated-pilot-capt-sully-urges-further-updates-to-boeings-737-max 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 16, 2020 Eikös noissa aina ole ollut kaksi kohtauskulma-anturia? MCAS oli vaan siinä mielessä persesysteemi, että sai tietoa vain toiselta. Nyt molempien antureiden antamaa tietoa verrataan, ja kun toleranssit ylittyy, saa lentäjät tästä tiedon. MCAS varmaankin tällaisessa tilanteessa tipahtaa pois päältä (kenties monen muun järjestelmän saattelemana?). 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 24, 2020 Kiinan ilmailuviranomainen on ottanut kantaa Maxien paluuseen liikenteeseen. Jonkin verran yhteistyötä muiden viranomaisten kanssa on ollut. Kiinalla on kolme kriteeriä, joiden on täytyttävä: Kaikki designmuutokset pitää hyväksyä, lentäjien koulutus on oltava tehokasta, ja molempien onnettomuuksien johtopäätöksien on oltava selvillä ja niistä johtuvien korjaustoimien on oltava tehokkaita. Ethiopianin onnettomuuden loppuraportti ei ole vielä valmis. Tutkinnanjohtajan mukaan on tarkoitus saada raportti valmiiksi ennenkuin 2 vuotta on kulunut onnettomuudesta, siis viimeistään 10.3.2021. Etiopian ilmailuviranomainen ja Ethiopian Airlines tarkastavat konetyypin turvallisuuden vielä itse, ennenkuin harkitsevat lentojen aloittamista uudelleen. Lainaa Feng Zhenglin, director of the Civil Aviation Administration of China, told reporters at a briefing in Beijing that the issue of the grounded Max was “high on our minds” and that there’d been some technical collaboration on the matter with U.S. and European counterparts. Three criteria need to be met before China allows the Max to fly again, Feng said Thursday. Any change of design needs to approved, pilot training must be efficient, and the conclusions of investigations into the two accidents involving the plane need to be clear and improvement measures effective. The Ethiopian government’s chief investigator said last week the goal is to release a final report before the second anniversary of the disaster. The country’s civil aviation authority and Ethiopian Airlines Group will carry out their own safety checks on the model before considering a return. https://www.bnnbloomberg.ca/boeing-max-high-on-china-s-minds-but-no-clear-return-date-1.1511571 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 25, 2020 American Airlines on nyt lyönyt lukkoon lentojen aloituspäivän 29.12., edellyttäen että kaikki viranomais- ja muut hyväksynnät on saatu. Mutta jo sitä ennen pitää vakuuttaa matkustajat siitä, että kone on nyt turvallinen.Tähän tarkoitukseen American valitsee nipun mahdollisimman asiallisen tuntuisia kapteeneita, jotka järjestävät matkustajille kiertokäyntejä koneessa ja vastaavat yleisön Maxeja koskeviin puheluihin tai videopuheluihin. Matkustajien vakuuttelu on lisäksi tehtävä kunnioittavasti ottaen huomioon kahdessa onnettomuudessa menehtyneet matkustajat. Lainaa American plans to resume MAX flights starting Dec. 29, assuming all the regulatory approvals are in place. Its plan to gain customer approval for the re-launch is to offer customer tours of the aircraft and to have pilots answer phone and video calls from jittery pax. the union representing the pilots wants it done respectfully, with the 346 people killed in two crashes of the MAX prior to it being grounded in early 2019 in mind. “There are 346 reasons to be respectful and not have a PR campaign,” Dennis Tajer, 737 captain and spokesman for the Allied Pilots Association, told the network. https://www.avweb.com/aviation-news/american-pilots-to-reassure-passengers-before-max-flights/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 7, 2020 Southwest Airlinesin lentäjät eivät ole tyytyväisiä Boeingin Maxeihin tekemiin parannuksiin. Kyse on siitä, että jos MCAS /runaway stabilizer mahdollisesti alkaa odottamatta painaa koneen nokkaa alaspäin, niin pilottien tämän johdosta tehtäviä toimenpiteitä pitäisi Southwestin lentäjien mielestä yksinkertaistaa, perustuen lentäjien Max-simulaattorisessioissa saamiin kokemuksiin.. Tarkastuslistassa on nimittäin kahdeksan memory itemia, jotka pitäisi osata ulkoa, ja kolme niistä on ehdollisia tilanteesta riippuen, mikä lisää virheiden mahdollisuutta ja tekee vaikeaksi muistaa kohtien oikean järjestyksen. Tarkastuslistan oikean kohdan löytymisessä oli myös ongelmia. Southwestin lentäjien ammattiliitto suosittelee koko proseduurin uudelleensuunnittelua. Southwestillä on 34 Maxia ja periaatteessa tilauksessa peräti 276 lisää, ellei tilauksia ole tällävälin peruttu. Lainaa The union representing pilots at Southwest Airlines on Monday urged U.S. regulators to simplify the procedure recommended to address an emergency that can force down the nose down of the Boeing 737 MAX, an issue in both of two fatal crashes and the plane's grounding. The Southwest pilots union said the revisions to the runaway stabilizer procedure should be simplified. The union added "error rates increase exponentially with a checklist containing eight memory steps including three conditional steps." After testing the checklist in a MAX "simulator" the union "found it difficult to recall the steps in order, and furthermore find this checklist is 'clunky at best.'" The union recommends redesigning the procedure. https://www.yahoo.com/news/southwest-pilots-seek-changes-737-223248000.html 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla