Kirjoitettu Tammikuu 23, 2021 Kaikki 737 Maxeihin liittyvät pienetkin ongelmat ylittävät uutiskynnyksen. Kanadalaisen WestJetin 737 Max oli lähdössä Calgarystä Torontoon ja jo rullaamassa, kun jokin varoitusvalo syttyi ja kone palasi portille. Matkustajat siirrettiin toiseen koneeseen, koska Maxin tarkastus edellytti mm. moottorien koekäyttöä, joita yhtiö ei tee silloin, kun matkustajat ovat sisällä koneessa. Lainaa WestJet Airlines cancelled a flight with the Boeing 737 Max aircraft from Calgary to Toronto on Friday after a warning light went off in the cockpit. Lauren Stewart, a spokesperson for the Calgary-based airline, said in a statement Friday that WestJet flight WS658 returned to the gate after the aircraft’s “health monitoring system indicated a potential fault that needed to be verified and reset.” Flight WS658 had been scheduled to depart Calgary International Airport at 8 a.m. MT. “This process takes time and requires a subsequent engine run, which we do not perform with guests on board,” Stewart said in an email, adding that passengers on the flight were rebooked on a Boeing Dreamliner. An engine run is a standard routine checklist testing the operation of an aircraft’s engine systems. A spokesperson for Transport Canada said in a statement Friday that “this incident is not related to the previous grounding of the Boeing 737 Max aircraft.” https://ca.finance.yahoo.com/news/west-jet-cancels-737-max-flight-after-warning-light-triggered-223511734.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 26, 2021 EASA aikoo ottaa itsenäisemmän roolin lentokoneiden sertifioinneissa suhteessa aikaisempaan menettelyyn, jossa muiden maiden ilmailuviranomisten, mm. FAA:n, hyväksynnät kelpasivat käytännössä sellaisinaan. Lainaa The European Union Aviation Safety Agency intends to move away from the established practice of relying on the FAA for the certification of U.S. aircraft and products, and said it will assert a more independent role in clearing their airworthiness. The new practice emerges as a result of the “many lessons learned” from the fatal crashes of Boeing 737 Max aircraft in October 2018 and March 2019 and the model’s subsequent worldwide grounding, noted EASA executive director Patrick Ky. Given the tragedies and what happened, he noted, referring to the lack of oversight of the FAA in certifying the Max-8 and -9, “we have stopped this trend and we will increase our level of involvement [and] our level of independent review of U.S. projects in order to build our own safety assessments.” The change, he added, will apply to U.S. products “in particular,” but also to aerospace products developed in Canada and Brazil—two countries with whom the EU also maintains a bilateral safety agreement. https://www.ainonline.com/aviation-news/air-transport/2021-01-25/easa-strengthen-safety-reviews-us-certified-aircraft Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 28, 2021 EASA hyväksyy Maxien paluun kaupalliseen liikenteeseen, kunhan lentokelpoisuusmääräyksen ehdot on toteutettu: Lainaa The European Union Aviation Safety Agency (EASA) on Wednesday cleared the Boeing 737 Max to return to service in the EU under the terms of an airworthiness directive mandating a package of software upgrades, electrical wiring rework, maintenance checks, operations manual updates, and crew training. https://www.ainonline.com/aviation-news/air-transport/2021-01-27/easa-clears-boeing-737-max-return-service Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 1, 2021 Nice to know: Bermudan ilmailuviranomainen hyväksyy Maxien paluun kaupalliseen liikenteeseen. Heti tuntuu turvallisemmalta. Lainaa The Bermuda Civil Aviation Authority said today it will allow flights of the Boeing 737 MAX aircraft to Bermuda with the removal of the airspace ban and it will also permit the operation of the aircraft type on the Bermuda Aircraft Registry. https://www.royalgazette.com/tourism/news/article/20210201/bermuda-safety-regulator-clears-boeing-737-max-for-takeoff/ 3 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 1, 2021 2 tuntia sitten, Ilkka Mäkelä kirjoitti: Nice to know: Bermudan ilmailuviranomainen hyväksyy Maxien paluun kaupalliseen liikenteeseen. Heti tuntuu turvallisemmalta. https://www.royalgazette.com/tourism/news/article/20210201/bermuda-safety-regulator-clears-boeing-737-max-for-takeoff/ En tiedä, montako 737MAXia bermudalle on rekisteröity, mutta yhteensä rekisterissä on tuhatkunta ilma-alusta painottuen liikenneluokan koneisiin ja liikesuihkuihin. Siinä suhteessa Bermudan viranomainen on aika kova luu :-) 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 1, 2021 3 tuntia sitten, Tatu Koiranen kirjoitti: En tiedä, montako 737MAXia bermudalle on rekisteröity, mutta yhteensä rekisterissä on tuhatkunta ilma-alusta painottuen liikenneluokan koneisiin ja liikesuihkuihin. Siinä suhteessa Bermudan viranomainen on aika kova luu :-) Esimerkiksi Aeroflotin kaikki koneet (VP-Bxx), kuten myös sen tytäryhtiön Pobedan (VQ-Bxx), jolla on ainakin ollut 20 MAXia tilauksessa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 20, 2021 USA:n ilmailuviranomainen FAA tarkkailee nyt Aireon-yhtiön toimittaman ADS-B-datan avulla kaikkien 737 MAXien liikkeitä ilmatilassaan ja etsii poikkeamia. Isoveli valvoo? Lainaa The U.S. Federal Aviation Administration (FAA) said on Friday it is tracking all Boeing 737 MAX airplanes using satellite data under an agreement with air traffic surveillance firm Aireon LLC. The FAA said on Friday that “Aireon is providing the agency with ADS-B flight data for all Boeing 737 MAX aircraft.” “Aireon’s system will flag deviations from certain parameters during all phases of flight and alert the FAA’s aviation safety division. Safety engineers and inspectors will use the early notification to further analyze the incident,” the agency said. https://www.reuters.com/article/us-boeing-737-max/u-s-faa-tracking-all-boeing-737-max-airplanes-via-satellite-data-idUSKBN2AJ2FG Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 25, 2021 (muokattu) 737 MAX-koneiden aikaisemmat ongelmat nousevat USA:ssa edelleen otsikoihin. Tällä kertaa USA:n liikenneministeriön ylitarkastaja antaa pyyhkeitä FAA:lle sertifioinnin puutteista etenkin mitä tulee uusien koneiden suurten riskien hallintaan..Ylitarkastaja julkaisi 14 suositusta, joiden avulla luottamus FAA:han saadaan palautettua. Lainaa Federal auditors say U.S. regulators didn’t understand a flight-control system that played a role in two deadly crashes of a Boeing jet and must improve their process for certifying new planes. The Transportation Department’s inspector general said in a report released Wednesday that the Federal Aviation Administration hasn’t taken enough steps to focus its oversight on high-risk elements of new planes. The inspector general issued 14 recommendations to “restore confidence in FAA’s certification process and ensure the highest level of safety” in future passenger planes. https://www.yahoo.com/news/federal-watchdog-blasts-faa-over-002556893.html Muokattu: Helmikuu 25, 2021, käyttäjä: Ilkka Mäkelä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 27, 2021 Norwegian hankkiutuu eroon Boeing 737 Max -koneistaan https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000007830348.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 4, 2021 Icelandair ei pakota ketään matkustamaan 737MAXilla, vaan matkustaja voi halutessaan vaihtaa maksutta toiselle lennolle jossa on toinen konetyyppi, tai perua lennon ja saada voucherin korvaukseksi. Americanilla, Unitedilla ja Southwestillä on sama politiikka, mikä johtuu osittain Reutersin kyselystä, jonka mukaan joka toinen amerikkalainen, jolta kysyttiin, kieltäytyy tässä vaiheessa lentämästä MAXilla.. Lainaa Det innebär att om du har bokat direkt med Icelandair och flygningen sker med en Boeing 737 MAX, så kan du boka om utan extra kostnad. Det går också att boka av helt och få en voucher i ersättning, skriver flygbolaget på sin hemsida. Det är inte bara Icelandair som ger passagerare möjlighet att välja bort en flight med en MAX-maskin. Bland andra American Airlines, United och Southwest har liknande villkor. Att de införts beror bland annat på en undersökning som Reuters genomfört och som visar att fler än varannan tillfrågad amerikan vägrar att flyga med en MAX. https://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=14100 Kiinalla ei ole kiirettä hyväksyä 737MAXeja. Kiinan viranomainen ei ole vielä edennyt omaan koelentovaiheeseensa asti eikä aikataulusta ole tietoa. Lainaa “Major safety concerns” raised by Chinese regulators have not been fully resolved, said Dong Zhiyi, deputy administrator of the Civil Aviation Administration of China, at a news conference. Design changes must pass approval for airworthiness, pilots must receive “effective flight training” and conclusions of investigations into the two crashes must be clear, Dong said. “The technical review has not yet entered the certification and flight test stage," Dong said Monday. He gave no timeline for when that might happen. https://finance.yahoo.com/news/regulator-china-not-read-let-113846119.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 13, 2021 Justiinsa tuli lennettya ORD-IAH Unitedin Max 9. Kone oli taynna eika ketaan kylla tuntunut konetyyppi kiinnostavan. 2 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 13, 2021 Kyydissä oli varmaan siihen toiseen "joka toinen amerikkalainen" -ryhmään kuuluvia. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 13, 2021 2 hours ago, Juri Pelkonen said: Kyydissä oli varmaan siihen toiseen "joka toinen amerikkalainen" -ryhmään kuuluvia. Veikkaan, että yli 90% matkustajista ei edes tiedä minkä merkkisessä lentokoneessa istuvat, saati että välittäisivät. Se yksi prosentti (tai sitä luokkaa), joka tietää, on sen verran fiksumpaa, että ymmärtää olla murehtimatta olemattomia. 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 13, 2021 Jos Chicago - Houston välisellä lennolla on fiksuja matkustajia, ne on turisteja. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 13, 2021 10 tuntia sitten, Juha Ritaranta kirjoitti: Veikkaan, että yli 90% matkustajista ei edes tiedä minkä merkkisessä lentokoneessa istuvat, saati että välittäisivät. Se yksi prosentti (tai sitä luokkaa), joka tietää, on sen verran fiksumpaa, että ymmärtää olla murehtimatta olemattomia. Jenkkilän "oikeus"käytännöstä minulla on kyllä semmoinen käsitys, että on olemassa iso riski sille, että haaste pamahtaa käteen jos matkustajalle ei kerrota että nyt mennään Maxilla Tietämättä millä yhtiöllä nyt lennettiin, taisi aika moni luvata että asiakkaat saavat ilmaiseksi vaihtaa toiselle lennolle jos on käymässä niin että kulkineeksi on päätymässä Max. En usko että moni kioski tuolla ottaa sellaista riskiä että hyssyttelisi menopelin tyyppiä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 14, 2021 Lisäksi vielä, olisikohan istuintaskun turvaohjeessa kerrottu, millä mennään...? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 14, 2021 Jo marraskuussa on jenkkimediassa kerrottu, miten selviää millä konetyypillä bookattu lento lennetään, jos asia sattuu kiinnostamaan. Ja Flightradar24 on myös yksi paikka, mistä konetyyppi selviää etukäteen. https://thepointsguy.com/news/check-737-max-flights/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 14, 2021 14 hours ago, Juri Pelkonen said: Jenkkilän "oikeus"käytännöstä minulla on kyllä semmoinen käsitys, että on olemassa iso riski sille, että haaste pamahtaa käteen jos matkustajalle ei kerrota että nyt mennään Maxilla Tietämättä millä yhtiöllä nyt lennettiin, taisi aika moni luvata että asiakkaat saavat ilmaiseksi vaihtaa toiselle lennolle jos on käymässä niin että kulkineeksi on päätymässä Max. En usko että moni kioski tuolla ottaa sellaista riskiä että hyssyttelisi menopelin tyyppiä. Ei sitä kukaan varmaan hyssyttelekään. Yli 90% matkustajista ei noteeraa asiaa millään tavalla, samoin kuin valtaosa ei seuraa safety demojakaan. Se nyt vaan on valtaosalle matkustajista täysin samantekevää minkä merkkiseen lentokoneeseen se varattu jakkara on pultattu kiinni. Realistinen asenne. Se vähemmistö, joka on niin kiinnostunutta ilmailusta, että noteeraavat koneen tyypin, on luultavasti enemmistältään niin fiksua, että ymmärtävät homman olevan turvallista joka tapauksessa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 14, 2021 4 tuntia sitten, Olavi Uotila kirjoitti: Lisäksi vielä, olisikohan istuintaskun turvaohjeessa kerrottu, millä mennään...? En tiedä miten USA:ssa, mutta muistini vahvasti kertoo, että Norwegianilla oli sama turvaohje 737-800/737MAX8. Taisi kaverini joskus 2018 lähettää kuvankin turvaohjeesta, missä ihmetteli, että onko tämä nyt silti sellainen Maxi-kone. 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 7, 2021 Viime kesänä Boeing huomasi ongelman MAX8 ja MAX9 -koneiden polttoaineen hallintajärjestelmässä, nyt FAA on julkaissut sen johdosta AD:n (.pdf) jossa vaaditaan vaihtamaan ongelman kohteena olevissa koneissa "installing a new fuel quantity processor unit (FQPU) and doing an FQPU software check" Lainaa On April 2nd, the US Federal Aviation Administration (FAA) proposed a new airworthiness directive regarding the Boeing 737 MAX’s fuel quantity processor unit. This AD would not be a blanket requirement for the entire MAX series, as it only concerns the MAX 8 and MAX 9 models. The FAA explains that: “This proposed AD was prompted by a report that, during refueling of the right main tank, if there is a failure of the automatic shutoff system, the refueling panel does not provide the required indication that the automatic shutoff has failed. This proposed AD would require installing a new fuel quantity processor unit (FQPU) and doing an FQPU software check.” https://simpleflying.com/faa-max-ad-fuel/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 9, 2021 Osassa 737 MAX -koneita on löytynyt ongelmia sähköjohdoissa ja ainakin Southwest, United ja American on toistaiseksi keskeyttänyt lennot Maxeilla. Seattle Times: Boeing Grounds Dozens of 737 Max Jets Months After Comeback Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 17, 2021 3/14/2021 at 13.48, Kim Granlund kirjoitti: En tiedä miten USA:ssa, mutta muistini vahvasti kertoo, että Norwegianilla oli sama turvaohje 737-800/737MAX8. Taisi kaverini joskus 2018 lähettää kuvankin turvaohjeesta, missä ihmetteli, että onko tämä nyt silti sellainen Maxi-kone. Southwestilla oli yhteinen turvaohje, otsikoilla 737-800 ja 737 MAX 8, mutta matkustajilta tulleen palautteen takia turvakortit ovat nyt erillään. Americanilla kortissa lukee 737 MAX 8 ja teksti on niin ylhäällä, että se varmasti näkyy kun kortti on paikallaan istuintaskussa. Unitedilla on erillinen B737-MAX 9-turvakortti, mutta teksti on kortin laidassa eli ei välttämättä näy, ennenkuin kortin ottaa istuintaskusta käteensä. Tämä pienen googlauksen ja yhden uutisvideonpätkän pohjalta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 17, 2021 4/9/2021 at 18.06, Esa Kaihlanen kirjoitti: Osassa 737 MAX -koneita on löytynyt ongelmia sähköjohdoissa ja ainakin Southwest, United ja American on toistaiseksi keskeyttänyt lennot Maxeilla. Seattle Times: Boeing Grounds Dozens of 737 Max Jets Months After Comeback Boeing on löytänyt MAXien ohjaamossa kaksi aluetta lisää, joissa saattaa olla sähkövikoja. Viat eivät liene vakavia, mutta on jokseenkin kiusallista, että niitä on jälleen putkahtanut esiin. Lainaa (Bloomberg) — Boeing Co. has found potential electrical flaws in two additional areas of the 737 Max’s cockpit, a week after a similar manufacturing defect prompted a temporary flying halt for recently delivered jetliners, said people familiar with the matter. The planemaker has inspected the Max’s flight deck for other electrical faults near the flaw revealed last week with the plane’s standby power-control unit, and is crafting plans for repairs. The maintenance isn’t expected to be time-consuming or complicated, requiring only basic hardware such as nuts and bolts, according to a Max customer briefed by Boeing. Still, the discovery of new problems adds to the embarrassment for Boeing, which is trying to engineer a smooth return for the Max after a 20-month grounding forced by two deadly crashes. The electrical issue potentially affects about 450 Max jets manufactured since early 2019, including about 90 aircraft operated by airlines with the rest still awaiting delivery. https://www.chicagobusiness.com/manufacturing/boeing-finds-electrical-issue-new-areas-max-cockpit Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 20, 2021 Intian viranomainen ei ole edelleenkään hyväksynyt sikäläisten yhtiöiden MAXien ottamista kaupalliseen käyttöön. Toisaalta vain SpiceJetillä on 13 MAXia maadoitettuina. Mutta nyt Intian viranomainen on tehnyt avauksen: ulkomaiset yhtiöt, joiden viranomaiset ovat hyväksyneet MAXit, saavat lentää Intian ilmatilan yli. Tämä helpottaa ainakin flydubain operaatioita. Samaten, mikäli ulkomaisia MAXeja on maadoitettuina Intiassa, ne saadaan lentää pois maasta, kunhan asianmukaiset luvat on anottu ja saatu. https://economictimes.indiatimes.com/industry/transportation/airlines-/-aviation/india-allows-overflying-of-boeing-737-max/articleshow/82161835.cms Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 29, 2021 FAA on antanut AD:n, joka koskee MAXeista löydettyjä sähkövikoja ja niiden korjausta. Käytössä olevia koneita, joita AD koskee, on 106 kappaletta, joista 71 USA:ssa ja loput USA:n ulkopuolisilla yhtiöillä, ja korjaus vie arviolta enintään 24 tuntia per kone. Tämän lisäksi "satoja" Boeingin valmiiksi saamia mutta ei vielä asiakkaille luovutettuja MAXeja on korjattava. Lainaa The US Federal Aviation Administration (FAA) has ordered Boeing to make repairs on a number of its 737 MAX jets that are currently grounded due to an electrical problem. In an airworthiness directive published on Wednesday, the agency issued specific instructions on how to fix the problem. According to the FAA, a total of 106 planes from the 737-8 and 737-9 series are affected, 71 of which are licensed in the US. The repairs should require an estimated maximum of 24 hours of work per aircraft. In addition to the jets in operation, hundreds of 737 MAX aircraft which Boeing has built since 2019 and not yet handed over to customers will also need to be repaired. https://www.dpa-international.com/topic/faa-orders-repair-electrical-problem-boeing-737-max-jets-urn%3Anewsml%3Adpa.com%3A20090101%3A210429-99-395222 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla