Markku Rantanen

Finavian hinnoittelu ammattimaiselle lentämiselle

6 viestiä aiheessa

3/16/2019 at 15.15, Markku Rantanen kirjoitti:

Finavian laskeutumismaksujen uusi hinnoittelupolitiikka max 2000 kg MTOW siirtää lentäjäkoulutusta pois Suomesta. Tällä hetkellä laskeutumismaksut ovat 20% suunnitellusta. 1.7. 2019 alkaen 40% noussen 2022 mennessä tavoiteltuun 56,35€/laskeutuminen ( sis alv) tavanomaisella koulutuskalustolla. 

https://www.aamulehti.fi/a/201510474?c=1522737894164

Siirtymäkautta on selvästi pidennetty. Aiemmin hinnan piti nousta puolen vuoden välein portaissa, ja olla tapissa (muistaakseni) jo tämän vuoden lopussa tai viimeistään ensi vuoden aikana.

Lainaa

Muutoksen aiheuttamia vaikutuksia kevennetään neljän vuoden siirtymäkaudella, jotta sopeutumiseen jää enemmän aikaa. Kaikille enintään 2000 kg painoisille koneille myönnetään hakemuksesta seuraavat alennukset laskeutumis-, TN- ja paikoitusmaksuista:

1.7.2018 - 30.6.2019: 80 %:n alennus
1.7.2019 - 30.6.2020: 60 %:n alennus
1.7.2020 - 30.6.2021: 40 %:n alennus
1.7.2021 - 30.6.2022: 20 %:n alennus

 

https://www.finavia.fi/fi/ilmatilan-kayttajille/yleisilmailijoiden-kausikortti

Järjettömintä tai irvokkainta koko kuviossa on laskutushintojen tarkastelun kannalta mielestäni se, että suurin rahastaja on nimenomaan Finavia, jonka laskeutumismaksu on 30 euroa (+alv). Se sisältää siis esimerkiksi kiitotien käytön ja lyhytaikaisen pysäköinnin ja siitä katetaan kentän valaistusta ja aurausta jne. Lennonjohtotoiminnasta valtionyhtiö ANS Finland (joka tietysti on Finaviasta alunperin lähtöisin) veloittaa TN-maksua veroineen vajaa 20 euroa per lähestyminen/laskeutuminen, vaikka todelliset operaatiosta aiheutuvat kulut ovat varmasti paljon suuremmat ANSF:n kuin Finavian puolella.

Mopocessna, Tecnam tai Diamond ei käytännössä kuluta kiitotietä lainkaan, eikä lentoasemien kiitoteitä mitoiteta näiden koneiden mukaan, vaan kustannukset 30-60 metriä leveistä, pitkistä ja satojen tonnien kosketuspainojen kestoista liittyvät kaikki raskaaseen kaupalliseen liikenteeseen. Veloitus on järjettömän suuri. Jos PPL-kurssi esimerkiksi C152:lla lennettynä on maksanut kaikkineen jotain 8000-13000 euron väliltä, kausikortin kustannusten edustavan ehkä satasta tai paria kurssihinnasta, uusi hinta Finavian kentillä (lennonjohdon aukiollessa) lennettynä on n. 4000-8000 euroa korkeampi, riippuen vähän siitä, miten paljon laskukierrosta lennetään.
 

Suuressa mittakaavassa toki koko laskeutumismaksupelleily Suomessa on täysin päätön, ja kertoo vain siitä, miten pihalla Finavia Oyj on yhtiönä ilmailun edistämisen (tai kääntäen sen haittaamisen) vaikutuksista kaupalliseen liikenteeseen sillä maantieteellisellä alueella, jossa se harrastaa liiketoiminnaksi kutsumaansa valtion varoilla maksetun infrastruktuurin käytöstä laskuttamista. Myöskään omistajaohjaus ei tässä kohdin näytä toimivan. Määräävän markkina-aseman väärinkäytöstä ei mikään isompi toimija ole tainnut vielä toistaiseksi puhua, liekö sitten tarkoitus säilyttää jonkinlaiset välit vai...

Seuraavaksi voidaankin sulkea valtakunnallinen tieverkko, koska sen käytöstä aiheutuu vain kuluja, mutta SUORIA maksuja tieverkon ylläpitäjälle tieverkon käytöstä ei tule.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa tulla uudelleen mieleen siirtää DA42NG:t Tallinnaan, kuten jo harkittiin Malmin ilmaliikennepalvelujen lopettamisen yhteydessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
7 minuuttia sitten, Tauno Voipio kirjoitti:

Taitaa tulla uudelleen mieleen siirtää DA42NG:t Tallinnaan, kuten jo harkittiin Malmin ilmaliikennepalvelujen lopettamisen yhteydessä.

Pyhtäälle ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
48 minuuttia sitten, Tauno Voipio kirjoitti:

Niille tarvitaan IFR-kenttä, mieluiten ILS:illä. Palataan asiaan, kun Pyhtäällä on kelpuutukset.

ILS:ää sinne tuskin ikinä tulee, mutta LPV kyllä varmaan. Tietysti käytännön toiminnan kannalta on sitten merkityksellistä se, millainen lähestymisvalorivi tulee, jos huonoissa olosuhteissa lähestymistä miettii. Harjoitustoiminnan kannalta taas esim. Utti on aivan vieressä, jos siitä on kyse, ja kohtuullisilla aukioloajoilla varustettu varakenttä 550 metrin minimillä (EFHK) tunnin ajomatkan päässä.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään