Eero Aitamaa

Pelastushelikopteri

8 viestiä aiheessa

Kysyisin asiaa liittyen meripelastushelikopteriin. Siis kun haaksirikkoutuneen laivan kannelta pelastetaan ihmisiä helikopterilla, niin heidät vinssataan ylös yksi kerrallaan. Miksei helikopterin nostokoukkuun voisi ripustaa korin tai häkin, joka laskettaisiin laivan kannelle ja johon matkustajat kävelisivät omin jaloin? Tietääkseni helikopterissa on sellainen ulkoisen kuorman nostamiseen tarkoitettu koukku roottorin akselin kohdalla pohjassa? Häkkiin otettaisiin sen verran ihmisiä, mitä kopteri jaksaa nostaa ja kopteri veisi häkin matkustajineen lähimpään rantaan, jossa matkustajat poistuisivat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Myrskyssä keinuvassa laivassa häkin käsittely kannella on aika vaarallista. Suht painava häkki heiluu kannella nosto ja laskuvaiheessa aiheuttaen vaaratilanteita kannella olijoille. Samoin nosto-/nousuvaiheessa häkki voisi heilahtaa laivan rakenteisiin. Häkin pitäisi myös olla täyttövaiheessa kannella ja vaijerin löysällä, mitä tapahtuu jos laiva 'putoaa' aaltojen väliseen kuoppaan ja vaijeri kiristyy äkkiseltään.

Mikäli helikopteri sattuisi putoamaan kuljetusvaiheessa, niin häkki olisi varma surmanloukku. Veteen putoavassa (hallitusti pakkolaskun tekevä) meripelastushelikopterissa on laukaistavat ilmatyynyt jotka yrittävät pitää kopterin kellumassa pystyasennossa. 

Mitään kovin avomallista häkkiä ei voi käyttää hätääntyneiden ja/tai shokkitilaisten matkustajien kuljetukseen. Ainakin matkustajien pitäisi olla kytkettyinä häkkiin kiinni.

Muokattu: , käyttäjä: Matti Palosuo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo no häkistä pitäisi tietysti roikkua pari nostoliinaa, joilla laivan miehistön jäsenet hollaisivat heilumista? Eikä häkin tarvi olla sen umpinaisempi kuin yksi avattava portti, mistä pääsee kävelemään. Eikä matkustajien tarvitse olla kytkettyinä häkkiin kiinni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miehistö ei kyllä pystyisi hollaamaan heilumista, varsinkin siinä vaiheessa kun siellä häkissä on jo useampia henkilöitä sisällä. Teoreettinen skenaario voisi olla, että häkki olisi kannella irti vaijereista lastauksen ajan. Kopterin vaijerin päässä oleva koukku sitten kiinnitettäisiin 'nostoliinoihin' ja häkki vietäisiin turvapaikkaan tyhjennettäväksi. Laivan kannella olisi koulutetut pelastajat, ei laivan miehistö, hoitamassa häkin irroituksen ja kiinnityksen vaijeriin. Tässä kyseisessä Norjan lyhyen matkan evakuoinnissa olisi sitten pärjätty parilla häkillä ja yhdellä kopterilla. Tyhjä kori lastauksessa laivalla, helikopteri toisi tyhjän korin ja ottaisi täyden mukaansa. Turvapaikassa jättäisi täyden korin tyhjennettäväksi ja ottaisi tyhjän korin laivalle vietäväksi.

Tuo oli siis skenaario. Kyllähän noita isoja häkkejä on kehitelty ja testattukin. Eivät vain ole yleistyneet ja käytössä. En tiedä miksi. Tuskin ne kovin kalliita olisivat.

https://en.wikipedia.org/wiki/Helicopter_rescue_basket

Elokuvissahan näkee yleisesti käytössä olevia pieniä yhden-kahden henkilön pelastushäkkejä, joilla nostetaan veden varasta (tai maalta) loukkaantunutta. Yleensä mukana nostossa myös pintapelastaja.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaaha, että toi rescue basket on kuin onkin keksitty. Noi kolmas ja neljäs kuva ylhäältä päin on juuri sellaisia, mitä ajattelin. Mää kuvittelin keksineeni uuden jutun, mutta en sitten keksinytkään. Ja mitä tulee heilumisen hallintaan, niin painava kori on helpompi hallita. Ainakin nosturilla ajaessa painava taakka pysyy helpommin hallinnassa kuin kevyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos minulta kysyttäisiin, niin kayttäisin vain yhtä koria/helikopteri. Nostoliina pitäisi laskea niin löysälle, että laivan keinuminen ei kiristäisi sitä. 220px-FullBasket.JPG220px-Heli-Basket%C2%AE_in_Venezuela.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6 tuntia sitten, Eero Aitamaa kirjoitti:

Jaaha, että toi rescue basket on kuin onkin keksitty. Noi kolmas ja neljäs kuva ylhäältä päin on juuri sellaisia, mitä ajattelin. Mää kuvittelin keksineeni uuden jutun, mutta en sitten keksinytkään. Ja mitä tulee heilumisen hallintaan, niin painava kori on helpompi hallita. Ainakin nosturilla ajaessa painava taakka pysyy helpommin hallinnassa kuin kevyt.

Ja kun ei pysykään hallinnassa, niin ratkaisu on painaa napista ja vapauttaa kori ihmisineen mereen? Se, että koria käytetään paikallaan olevalta alustalta ihmisten nostamiseen on aika eri tilanne kuin se, että alla on laiva, jonka korkeus vaihtelee 10 metriä ja joka kallistelee puolelta toiselle, ja sää on todennäköisesti melko huono (jos sää olisi hyvä, miksi kopterievakuointia tehtäisiin). Millä ihmeellä edes pitäisit sen korin paikallaan siellä kannella, ei sitä ainakaan ihmisvoimin pidä siellä kukaan vaikka mitään kopteriakaan ei olisi. Jos laiva kallistelee vaikkapa +/- 10 astetta ja kopteritaso on 40 metriä kölin yläpuolella, voi nopeasti laskea, montako metriä se kopteritaso liikkuu sivusuunnassa.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä sama keskustelu pulpahtaa pinnalle aina kun merellä jotain dramaattista sattuu. Estonian jälkeen VLLV muistaakseni jopa kokeili pelastuslautan nostamista kuormakoukussa
Miksi näitä ei käytetä? Syitä on monia, mutta yksi on ylitse muiden. Helikopterin oman turvallisuuden varmistamiseksi ohjaajan tulee voida laukaista ulkoinen kuorma tarvittaessa. Kukaan kopterin päällikkö ei halua joutua ratkaisemaan pelastaako itsensä, miehistönsä ja koneensa dumppaamalla 10-15 ihmistä varmaan kuolemaan.
Koukku laukeaa sähköllä, se voi siis sähköhäiriön sattuessa aueta myös itsekseen. Laukaisunappi on ohjaussauvan päässä, näppihäiriöitäkin on nähty.

Vinssivaijerikin voi toki napsahtaa poikki. Jos näin käy menetetään yksi, korkeintaan kaksi ihmistä. Kylmää matematiikkaa, mutta totta.

Nosturin taakan hallinta on varmasti helpompaa, sitä ei liikutella kymmenien solmujen nopeudella, eikä siihen vaikuta roottorivirta. Tyynessä kelissä päällä leijuvan Super Puman roottorivirta kieputtaa koneet seis kelluvaa yli 500 tonnista vartiolaivaa iloisesti.

 

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään