Juha Huvilinna

Mitä kuvien arkistointiohjelmaa käytät?

15 viestiä aiheessa

Tutustuin Adoben Photoshop Elements 3.0:n Organizer-osaan, johon petyin todella pahasti. Sitä on hypetetty lähes kaikissa tietokone lehdissä, mutta mielestäni se on erittäin epämääräinen ja sekava. Tuossa tagi-ajattelussakaan ei mielestäni ole mitään hyvää. Kuviin pitäisi pystyä tekemään esim. kenttä "henkilöt", johon kirjotettaisiin kaikkien kuvassa esiintyvien henkilöiden nimet. Nyt tuossa pitää tehdä jokaiselle henkilölle oma tagi, eli jos sinulla on tuhannesta eri henkilöstä kuvia, pitää sinulla olla tuhat eri henkilö-tagia ::)! Myöskään kuvien "albumointi" ei taida oikein onnistua järkevästi. Tähän asti minulla on eri tapahtumista otetut kuvat omissa hakemistoissaan, mutta Elements listaa kaikki kolmen vuoden aikana otetut kuvat kronologisesti yhteen pötköön.

Toinen ohjelma mihin tutustuin oli ACDSee 7.0. Tuossa kuvien listaus on humattavasti järkevämpi, sillä se listaa kovalevyn hakemistot ja niiden kuvat. Tämän suurin ongelma on, että kuvia ei esitetä niin kuin ne on kuvattu, vaan pystykuvat ova kallellaan. Eli ohjelma ei osaa EXIF-datasta lukea kuvan esitys tapaa. Mutta tässäkin tuo tagitus on yhtä hölmö kuin Adobessa.

Suurin ongelma käyttipä kumpaa ohjelmaa tahansa on se, että sitten on sidottu siihen ohjelmaan, sillä molemmat nämä luovat taginsa eri tavalla, eikä toisella ohjelmalla tagitettuja kuvia voi lajitella muilla ohjelmilla... :-[

Pystyykö noita EXIF-kenttiä luomaan lisää, jolloin meta-tiedot olisi ohjelmasta riippumattomia?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

ACDSee 6.0 on itselläni ollut pitkään käytössä. Siinä on kyllä itseni mielestä erittäin hyvä arkistointiohjelma. Tosta 7.0:sta en tiedä, toivottavasti eivät ole änkeneet siihen mitään turhaa sekoittamaan pakkaa.

Olen pistänyt merkille, että kyseinen ohjelma tuppaa muuttumaan sekavampaan suuntaa mitä pidemmälle kehityksessä mennään.

Tuosta pystykuvien esityksessä, niin mulla ainakin kaikki pystyyn kuvatut kuvat näkyvät myös pystyssä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

ACDSee 6.0 on itselläni ollut pitkään käytössä. Siinä on kyllä itseni mielestä erittäin hyvä arkistointiohjelma. Tosta 7.0:sta en tiedä, toivottavasti eivät ole änkeneet siihen mitään turhaa sekoittamaan pakkaa.

Olen pistänyt merkille, että kyseinen ohjelma tuppaa muuttumaan sekavampaan suuntaa mitä pidemmälle kehityksessä mennään.

Tuosta pystykuvien esityksessä, niin mulla ainakin kaikki pystyyn kuvatut kuvat näkyvät myös pystyssä.

Olen myös käyttänyt tuota 6.0-versiota, mutta minulla sekään ei näytä kuvia pystyssä :-[. Juuri tuon takia etsiskelenkin uutta ohjelmaa... Mikä kamera sinulla on (omani on Canon)? Ja mitä lukee pystykuvien orientation-kentässä (minulla on right upper/left lower - riippuen kummin päin kuva on)? Myöskään tuo kuvien kääntö (Ctrl+J) ei toimi EXIF-datan mukaan...

Kyllä 6.0 on mielyttävämpi käyttää, koska siitä ei ole turhaan väritelty, vaan pitäydytty selkeydessä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo eli Canonia itsekkin käytän ja siinä Orientation kohdassa lukee Upper Left.

Siis hetkinen, lukeeko niissä kuvissa jotka on otettu pystyyn, eikä siis vielä mitenkään käsitelty "upper left"? Miten siirrät kuvat koneelle? Onko nämä kuvat siis tiedostossa kumollaan, mutta ohjelma osaa näyttää ne pystyssä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nyt on löytynyt arkistointiohjelmien uusi kuningas - Picasa! Ohjelma on ilmainen ja hakkaa ACDSeen ja Adoben tuotokset aivan suvereenisesti. Ainoa ongelma on, että tuossa ei ole tukea ääkkösille. Laitoin palautetta ja toivomuksen tekijöille, katsotaan mitä vastaavat...

:):D;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siis hetkinen, lukeeko niissä kuvissa jotka on otettu pystyyn, eikä siis vielä mitenkään käsitelty "upper left"? Miten siirrät kuvat koneelle? Onko nämä kuvat siis tiedostossa kumollaan, mutta ohjelma osaa näyttää ne pystyssä?

Kuvia ei tarvitse kääntää. Tein juuri testin jossa otin kuvan vaakasuorassa ja käänsin kamerassa sen pystysuoraan, silti pysyy pystysuorassa koneellakin. Sama juttu luonnollisesti valmiiksi pystyyn otetuissa kuvissa. Siirrän A70:n mukana tullella datakaapelilla kuvat koneelle.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuvia ei tarvitse kääntää. Tein juuri testin jossa otin kuvan vaakasuorassa ja käänsin kamerassa sen pystysuoraan, silti pysyy pystysuorassa koneellakin. Sama juttu luonnollisesti valmiiksi pystyyn otetuissa kuvissa. Siirrän A70:n mukana tullella datakaapelilla kuvat koneelle.

Käytätkö jotain Canonin ohjelmaa kuvien siirtoon? Miltä kuva näyttää resurssien hallinnan kautta?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Käytätkö jotain Canonin ohjelmaa kuvien siirtoon? Miltä kuva näyttää resurssien hallinnan kautta?

Canonin Zoom Browser ohjelmistoa käytän. Huomasin just, että suurin osa pystyyn otetuista kuvista näkyy pystyssä, mutta joissakin kuvissa mitat ovat sellaiset, että windows näyttää ne vaakasuorassa. Eli vain joissakin kuvissa resoluutio 1536 x 2048 kääntyykin 2048x1536. Aika outoa.

Mutta enimmäkseen kuvat näkyvät pystysuunnassa, eikä vaakana. Tuli mieleen, että onkoha zoomilla mitään vaikutusta.

Jos tarkoitat windowsin resurssienhallintaa, niin ihan samalta se näyttää. ???

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kameran mukana tuli Canonin Zoom Browser joka on mielestäni hieman sekava. :-[ Windows XP:n kansiot ja esikatselutoiminto käytössä ja riittää minulle.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos tarkoitat windowsin resurssienhallintaa, niin ihan samalta se näyttää. ???

Eli sitten kuvia muokataan siinä siirtovaiheessa, itse en halua tätä tehdä, enkä läyttää Canonin omia ohjelmia. Haluan, että kuvat on nimenomaan vaakatasossa ja meta-datassa on tieto esitystavasta.

Linux + Apache + Imagemagic + pari tuhatta riviä omaa php-koodia

Nuo ovat käytössä webbisivuiillani, mutta kotikoneella ajattelin käyttää ihan "oikeaa ohjelmaa". Tällähetkellä tuo Picasa vaikuttaisi lupaavimmalta. Vähän tuon keskustelupalstaa selattuani vakuutuin siitä, että piakkoin saadaan myös 8-bittinen tekstin koodaus käyttöön. ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nuo ovat käytössä webbisivuiillani, mutta kotikoneella ajattelin käyttää ihan "oikeaa ohjelmaa". Tällähetkellä tuo Picasa vaikuttaisi lupaavimmalta. Vähän tuon keskustelupalstaa selattuani vakuutuin siitä, että piakkoin saadaan myös 8-bittinen tekstin koodaus käyttöön. ;)

Tuosta listasta näemmä unohtu MySQL.

Ihtellä kun on kotiverkossa parikin konetta niin mielellään säilytän kuvat keskitetysti yhdessä paikassa ja mielellään siten että softasta riippumatta saa kuvia selattua ja haettua avainsanojen perusteella. Lisäksi kun on muutama muu vaatimus siihen päälle, niin ei oikein ole nämä valmiit päässeet lähellekkään sitä mitä itsellä on hakusessa, joten päätin tehdä oman.

Ja tuohan on siis vain arkistointia ja kuvien katselemista varten. Käsittelyyn sitten on eri kalikat yhdellä koneella (joita tosin on viritelty toimimaan tuon webbiselaimen kanssa).

- J

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään