Jaakko Männistö

BA lensi vahingossa Düsseldorfin sijasta Edinburghiin

24 viestiä aiheessa

2 tuntia sitten, Jaakko Männistö kirjoitti:

BA lensi vahingossa Düsseldorfin sijasta Edinburghiin.Syyksi kerrotaan koneeseen toimitettu väärä plaani :o                                                         https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/e69693ea-4044-418e-91e3-b31f71bf1062

Ainakin Spantax on kyennyt samanlaiseen suoritukseen. Vuosikymmenten kuluessa tosin maat ja kentät ovat kadonneet muististani, mutta muistan lukeneeni, että Convair Coronado ei kyennyt nousemaan lyhyeltä kiitoradalta, jonne se oli vahingossa laskeutunut. Muistelen, että koneen siivet olisi pätkäisty pois ja se olisi kuljetettu teitä pitkin oikealle kentälle. Täällä lienee ilmailueksperttejä, jotka tiennevät asiasta enemmän ja tarkemmin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
11 tuntia sitten, Lassi Vakkilainen kirjoitti:

Ainakin Spantax on kyennyt samanlaiseen suoritukseen. Vuosikymmenten kuluessa tosin maat ja kentät ovat kadonneet muististani, mutta muistan lukeneeni, että Convair Coronado ei kyennyt nousemaan lyhyeltä kiitoradalta, jonne se oli vahingossa laskeutunut. Muistelen, että koneen siivet olisi pätkäisty pois ja se olisi kuljetettu teitä pitkin oikealle kentälle. Täällä lienee ilmailueksperttejä, jotka tiennevät asiasta enemmän ja tarkemmin.

1967 on nähtävästi Spantaxin CV990 laskeutunut vahingossa Hampurin Finkenwerderiin Fuhlsbuttelin sijasta.

Mikä tästä tuoreesta tapauksesta tekee ehkä ainutlaatuisen on, että nyt lennettiin virheen seurauksena oikeasti pitkä matka väärään suuntaan. Tapauksia, joissa lähellä määränpäätä erehdytään kentästä ja laskeudutaan sille viereiselle tapahtuu maailmalla säännöllisen epäsäännöllisesti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm... Eikö BA:lla ole tapana kuuluttaa lähtiessä että "Welcome on board this BA flight to [destination] blaablaablaa?" Jotenkin aina olen vastaavan kuulevinani kun olen jonnekin lentävällä koneella lähdössä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
8 hours ago, Juri Pelkonen said:

Hmm... Eikö BA:lla ole tapana kuuluttaa lähtiessä että "Welcome on board this BA flight to [destination] blaablaablaa?" Jotenkin aina olen vastaavan kuulevinani kun olen jonnekin lentävällä koneella lähdössä.

On tapana, BA:lla ja muillakin yhtiöillä. Nykyään matkustajilla on myös tapana olla kuuntelematta tai seuraamatta matkustamohenkilökunnan ohjeita tai safetydemoja, istutaan vaan luurit päässä koko lennon ajan. 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9 tuntia sitten, Juri Pelkonen kirjoitti:

Hmm... Eikö BA:lla ole tapana kuuluttaa lähtiessä että "Welcome on board this BA flight to [destination] blaablaablaa?" Jotenkin aina olen vastaavan kuulevinani kun olen jonnekin lentävällä koneella lähdössä.

Harrastelija ihmettelee nyt kyllä, että eikös sen plaanin sitten laadi ja räätälöi juuri se sama ohjaamomiehistö joka sitten siirtyy sinne koneeseen suorittamaan sitä lentoa joka on juuri plaanattu? Eli siis miten ihmeessä näinkin voi käydä? Mikäli tuo Iltapulun teksti nyt yhtään pitää paikkansa, 

"Brittimedian mukaan sekaannus johtui koneeseen eksyneestä, virheellisestä lentosuunnitelmasta."

Muokattu: , käyttäjä: Jaakko Männistö
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Paavo Mäntylä kirjoitti:

On tapana, BA:lla ja muillakin yhtiöillä. Nykyään matkustajilla on myös tapana olla kuuntelematta tai seuraamatta matkustamohenkilökunnan ohjeita tai safetydemoja, istutaan vaan luurit päässä koko lennon ajan. 

No melko pitkälle juurikin näin :D

Jos kuitenkin tuolla lennolla  ennen nousua kuulutettiin että nyt kuulkaas mennään skotlantiin, niin kyllä takuuvarmasti joku siellä matkustamossa kuuli sen ja mietti että mitähän kerpelettä...

Edit: BBC:n uutisointi antaa ymmärtää että em. kuulutusta ei annettu. Myös se käy ilmi, että lentoa ei operoinut BA, vaan WDL:

https://www.bbc.com/news/business-47691478

Muokattu: , käyttäjä: Juri Pelkonen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Anteeksi jos kyselen tyhmiä, mutta tietävätkö pilotit yleensä töihin mennessään, mihin tänään lennetään, vai tuleeko se heille usein yllätyksenä? (Eli sitä mietin, kuinka kauan virheellinen suunnitelma on ollut olemassa ilman että kukaan huomasi virhettä.)

Guardian kirjoitteli tällaista:

Lainaa

BA said the fault with the path of BA3271, which went 500 miles in the wrong direction after takeoff on Monday morning, lay with its German operator.

The flight was run by a German company, WDL Aviation, under a “wet-lease” arrangement where the plane and crew are hired under BA CityFlyer branding.

BA said a paperwork error was to blame, with the pilot following orders from Germany, where WDL’s head office had filed the incorrect flight plan.

 

https://www.theguardian.com/business/2019/mar/25/british-airways-flight-dusseldorf-lands-edinburgh--mistake

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Jaakko Männistö kirjoitti:

Harrastelija ihmettelee nyt kyllä, että eikös sen plaanin sitten laadi ja räätälöi juuri se sama ohjaamomiehistö joka sitten siirtyy sinne koneeseen suorittamaan sitä lentoa joka on juuri plaanattu? Eli siis miten ihmeessä näinkin voi käydä? Mikäli tuo Iltapulun teksti nyt yhtään pitää paikkansa, 

"Brittimedian mukaan sekaannus johtui koneeseen eksyneestä, virheellisestä lentosuunnitelmasta."

Ei.

Firman ops (eli operations control/center/department) hoitaa plaanit ja laskee ofp:t kaikille lennoille. Miehistö tulee työvuorolla yleensä noin tuntia ennen ekaa lentoa töihin, siinä ajassa ei ehdi alkaa suunnittelemaan ja laskemaan reittejä 2-6 lennolle. Eikä miehistöllä ole edes tietoa esim. ylilentomaksuista yms lennon taloudelliseen suorittamiseen liittyvistä asioista. Koneellakin pitäisi olla vähintään 30min. ennen lähtöaikaa valmistelemassa. 

Briiffissä työvuoron alussa siis vain tarkastetaan paperit, eli kohteet, ofp:t, säät, notamit, koneen viat ja tilataan tankkaus, ja lähdetään siirtymään koneelle. Jos tarkastuksessa ilmenee jotain tarpeita muutoksille, ne tilataan ops:ta.

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
17 hours ago, Kaisa Rantanen said:

Anteeksi jos kyselen tyhmiä, mutta tietävätkö pilotit yleensä töihin mennessään, mihin tänään lennetään, vai tuleeko se heille usein yllätyksenä? (Eli sitä mietin, kuinka kauan virheellinen suunnitelma on ollut olemassa ilman että kukaan huomasi virhettä.)

Guardian kirjoitteli tällaista:

https://www.theguardian.com/business/2019/mar/25/british-airways-flight-dusseldorf-lands-edinburgh--mistake

 

Pääsääntöisesti miehistönjäsenet tietää viikkoja etukäteen seuraavien viikkojen rosterin. Tietysti voi olla eri jos lennetään juuri näitä wetleasekeikkoja tai on standby vuorossa oleva lentäjä joka lähtee kutsun tullen keikalle. 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

(Tämä aihe pätkäisty omaksi ketjukseen erikoisten tapahtumien ketjusta, koska juttua riittää)

Aika mystinen tapaus kaikenkaikkiaan. Varmaan ihan kaikkia taustietoja ei mediassa ole kerrottu.

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3/27/2019 at 10.59, Paavo Mäntylä kirjoitti:

Pääsääntöisesti miehistönjäsenet tietää viikkoja etukäteen seuraavien viikkojen rosterin. Tietysti voi olla eri jos lennetään juuri näitä wetleasekeikkoja tai on standby vuorossa oleva lentäjä joka lähtee kutsun tullen keikalle. 

Reservistä voi hyvinkin kuvitella näin käyvän. Puhelin soi, "meillä on teille kääntö Dusseldorfiin", mennään koneelle, usein aika viime tingassa, dispatch release/OFP sanookin Edinburgh. "Aha, no me mennäänkin näemmä Edinburghiin". Kapteeni skippaa matkustamokuulutuksen (ihan normaalia), ohjaamoon ei matkustamo-PA:t kuulu ellei niitä erikseen laita kuuntelulle (harvoin laitetaan).

Tavallaan aika helppo kuvitella tämmöinen tilanne, vaikka aika monta juttua onkin sössitty.

 

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

  Moi,

Kuten Kalle H. mainitsi, näitä viereiselle ketälle laskeutumisia tapahtuu silloin tällöin. Tässä on ATC-nauhoite tapauksesta, jossa torni joutuu pähkäilemään 747:n päällikön kanssa laskeutumisen jälkeen, että mille kentälle laskeutuminen tarkalleen ottaen tulikaan tehtyä.

https://www.youtube.com/watch?v=2P6LV-DKMrc

Mielenkiintoinen yksityiskohta on myös tuo nauhoitteen alussa toistuva kehotus "Check wheels down".

/ Jari M.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Jari Mutikainen kirjoitti:

"Check wheels down"

Saattaa olla SOP sotilaslentokentällä sillä tähtäsi McConnell AFB:iin. Ennen vanhaan muistaakseni valtion lentokerhon koneet ilmoittivat "teline, paine". Saatan olla väärässäkin.

Rod

P.S. Mielenkiintoinen nauhoite.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Expressenin jutun mukaan reittiä ei ollut ohjelmoitu. Eikös pilotit naputtele reittipisteet masiinaan. Eli siis kenttää ei löytynyt. Mistä seuraa kysymys. Lentokenttiä (ja reittipisteitä) on kuitenkin aika rajallinen määrä, eivätkö kaikki maailman kentät mahdu laitteen muistiin? Vai onko samoin kuin perinteisissä autonaveissa, joissa mahtui esim. Euroopan datat kerralla muistiin ja kun lähdit jenkkeihin, niin piti vaihtaa pohjoisen amerikan datasetti laitteeseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
11 minuuttia sitten, Matti Palosuo kirjoitti:

Expressenin jutun mukaan reittiä ei ollut ohjelmoitu. Eikös pilotit naputtele reittipisteet masiinaan. Eli siis kenttää ei löytynyt. Mistä seuraa kysymys. Lentokenttiä (ja reittipisteitä) on kuitenkin aika rajallinen määrä, eivätkö kaikki maailman kentät mahdu laitteen muistiin? Vai onko samoin kuin perinteisissä autonaveissa, joissa mahtui esim. Euroopan datat kerralla muistiin ja kun lähdit jenkkeihin, niin piti vaihtaa pohjoisen amerikan datasetti laitteeseen.

Varmaankin SAS:llä (tai kuka tuon lennon heille lensikään) on joku rajallinen määrä kenttiä FMC:n databasessa. Bisnesjeteissä useinkin löytyy kaikki maailman kentät, joille joku lähestymismenetelmä on julkaistu. Samaten kaikki väylät ja reittipisteet. Eikä sen bisnesjettipilotin välttämättä tarvitse niitä reittejä näpytellä itse, isommissa firmoissa kumminkin OPS tekee plaanit ja ne reitit saa ladattua ihan nappia tai kahta painamalla siihen laatikkkoon.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Juha Ritaranta kirjoitti:

Varmaankin SAS:llä (tai kuka tuon lennon heille lensikään)

SAS A319 OY-KBT oli kyseessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis jotain outoa tuossa. Reitti tulee firman järjestelmästä ja todella outoa, jos sieltä ei löydy Firentzeä olleenkaan. Lennetäänhän muutenkin tilauslentojakin mitä merkillisimpiin paikkoihin ja kentät ja kartat löytyvät kyllä ohjaamoläppäreiltä. En tiedä, mitä firmaa SAS käyttää, vai tekevätkö itse suunnittelun. Finnair ainakin käytti ennen LIDO:a (Lufthansan yhtiö) lennon suunnitteluun ja EAG:n karttoja läppäreissä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, minustakin outoa, jos A319:n databasesta ei löydy kaikkia Euroopan kenttiä. Ehkäpä tässä ei ole katsottu tarpeelliseksi avata kaikkia tapauksen yksityiskohtia tiedotteessa, tai sitten niitä ei ole ymmärretty. Tulee mieleen semmoinenkin asia, että Firenze on laskeutumisen suhteen yksisuuntainen, 05:n pituus on 1455 m, mutta toisesta päästä 23:n vain 977 m, johtuu esteiden takia runsaasti siirretystä kynnyksestä. 23:n käyttöön laskeutumiseen on myös erilaisia koulutus yms vaatimuksia, olisikohan tällä jotakin vaikutusta asiaan?

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
37 minuuttia sitten, Jyrki Ikonen kirjoitti:

Ainakin interwebin mukaan olisi Firenzessä 1750m baanaa...

On siellä, mutta laskupituudet on nuo, mitkä tuohon ylemmäksi laitoin. Kummallakin kiitotiellä on esteiden takia siirretyt kynnykset, 23:lla oikein runsaastikin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään