Matti Relander

Luotilanka

46 viestiä aiheessa

Jos Lentokoneen ohjaamossa olisi ollut luotilanka katosta roikkumassa ja lentäjän / lentäjien näköpiirissä, niin monta lento-onnettomuutta olisi estetty tapahtuvaksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mittaristossa on jo vastaava vehje: kallistusmittari eli ns. kuula, eräänlainen vesivaaka, tai elektronisissa mittaristoissa vastaava näyttö.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suhteelisen tasainen lentotila, kun on luettu horisontti väärin, niin luotilanka näyttää hyvin kallistuksen ja myös kohtauskulman, näiden syiden takia on koneita tullut ales,. kun pitot putket ovat jäässä, ja nopeusnäyttö on virheelinen, niin kohtauskulmalla ja mootoriteholla hallitaan tilanne

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
7 minuuttia sitten, Matti Relander kirjoitti:

Suhteelisen tasainen lentotila, kun on luettu horisontti väärin, niin luotilanka näyttää hyvin kallistuksen ja myös kohtauskulman, näiden syiden takia on koneita tullut ales,. kun pitot putket ovat jäässä, ja nopeusnäyttö on virheelinen, niin kohtauskulmalla ja mootoriteholla hallitaan tilanne

Tuossa sinänsä yksinkertaisen nerokkaassa systeemissä on se huono puoli, että se ei toimi. Kohtauskulman kanssa luotilangalla ei ole kerta kaikkiaan mitään tekemistä. Kallistuskulman se näyttää paikallaan olevassa lentokoneessa, mutta ei silloin, kun tietoa lentämiseen tarvittaisiin, eli lentävässä koneessa. Siispä pientä jatkokehittelyä vielä ennen kuin tuolla keksinnöllä on kaupallista potentiaalia, mutta kannustan lämpimästi jatkokehittelemään keksintöä, yksinkertainen on kaunista.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuten jo todettu, ei toimi. Toimisi, jos kiihtyvyys vaikuttaisi aina maan keskipisteeseen kuten paikallaan oltaessa maan pinnalla. Liikkuvassa lentokoneessa kiihtyvyyden suunta voi kuitenkin olla mihin suuntaan tahansa, vedetyn silmukan laella esimerkiksi suoraan ylöspäin, jolloin luotilankakin osoittaa kohti taivasta, tai lentokoneen suhteen katosta lattian suuntaan.

Puhtaan silmukan (ja puhtaan kaarronkin) aikana luotilankasi pysyy periaatteessa koko ajan pystysuorassa alaspäin ohjaamon suhteen, joten luotilanka ei todellakaan toimi asentoanturina. 🤸

 

Muokattu: , käyttäjä: Matti Hyötyniemi
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Matti Relander kirjoitti:

Suhteelisen tasainen lentotila, kun on luettu horisontti väärin, niin luotilanka näyttää hyvin kallistuksen ja myös kohtauskulman, näiden syiden takia on koneita tullut ales,. kun pitot putket ovat jäässä, ja nopeusnäyttö on virheelinen, niin kohtauskulmalla ja mootoriteholla hallitaan tilanne

Täyttä roskaa. Kohtauskulmasta luotilanka ei tiedä yhtään mitään edes suorassa vaakalennossa, paitsi jos siitä jätetään paino pois ja se teipataan toisesta päästä kiinni sopivaan paikkaan lentokoneen ulkopintaan.

Siellä lentokoneessa on keinohorisontti, jota on aika pirun paljon helpompi lukea, kuin luotilankaa. Siinä keinohorisontissa ja luotilangassa on myös se ero, että ensiksi mainittu näyttää jotain järjellistä, kun taas luotilanka näyttää yksinkertaisesti siihen vaikuttavien kiihtyvyysvoimien summaa, eikä sillä tiedolla tee oikeastaan yhtään mitään.

Kuten yllä jo viitattiin, luotilanka toimii ihan hyvin kuin vesilasi, eli ei siis toimi.

 

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen
5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
7 tuntia sitten, Pekka Suuronen kirjoitti:

Luotilanka olisi ohjaamossa vaarallinen. Heiluva puntti voisi kolkata ohjaajat tainnoksiin...  ;D

Luoti olisi vieläkin vaarallisempi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
14 tuntia sitten, Pekka Suuronen kirjoitti:

Luotilanka olisi ohjaamossa vaarallinen. Heiluva puntti voisi kolkata ohjaajat tainnoksiin...  ;D

Purjelentäjät ovat eliminoineet tuon vaaran teippaamalla "luotilangan" ohjaamon ulkopuolelle tuulilasiin...ilman punttia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 hours ago, Ari Simonen said:

Purjelentäjät ovat eliminoineet tuon vaaran teippaamalla "luotilangan" ohjaamon ulkopuolelle tuulilasiin...ilman punttia.

Purjelentäjät kutsuvat laitetta ammattijargonilla "villalangaksi" ;) Sillähän saadaan mitattua todellinen sivuluisu paljon kuulaa tarkemmin, nopeammin ja paremmin. Voisihan sitä kutsua myös HUD - näytöksi, koska mittaria ei tarvitse edes etsiä mittaritaulusta.

Mutta lentokoneen asentoa horisontin suhteen sekään ei mittaa....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Ari Simonen kirjoitti:

Purjelentäjät ovat eliminoineet tuon vaaran teippaamalla "luotilangan" ohjaamon ulkopuolelle tuulilasiin...ilman punttia.

Ja tämähän onkin sitten ihan eri juttu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Matti Hyötyniemi kirjoitti:

Purjelentäjät kutsuvat laitetta ammattijargonilla "villalangaksi" ;) Sillähän saadaan mitattua todellinen sivuluisu paljon kuulaa tarkemmin, nopeammin ja paremmin. Voisihan sitä kutsua myös HUD - näytöksi, koska mittaria ei tarvitse edes etsiä mittaritaulusta.

Mutta lentokoneen asentoa horisontin suhteen sekään ei mittaa....

Toimii myös meteorologisena havaintovälineenä.

Jos lanka on märkä, sataa vettä :)

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Matti Hyötyniemi kirjoitti:

Purjelentäjät kutsuvat laitetta ammattijargonilla "villalangaksi" ;) Sillähän saadaan mitattua todellinen sivuluisu paljon kuulaa tarkemmin, nopeammin ja paremmin. Voisihan sitä kutsua myös HUD - näytöksi, koska mittaria ei tarvitse edes etsiä mittaritaulusta.

Mutta lentokoneen asentoa horisontin suhteen sekään ei mittaa....

No se asento on myös siinä samalla näkyvissä, nokka vs. horisontti, esimerkiksi mittaritaulun mukaan. Toki oikein usvaisessa kelissä tai pilvessä ei niin hyvin toimi 🙂. Sitten lisänä audiovariometri, niin ei sinne mittareihin kovin paljoa tarvitse tuijotella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3/27/2019 at 17.46, Matti Relander kirjoitti:

Jos Lentokoneen ohjaamossa olisi ollut luotilanka katosta roikkumassa ja lentäjän / lentäjien näköpiirissä, niin monta lento-onnettomuutta olisi estetty tapahtuvaksi.

No nyt minulle selvisi miksi ilmailun alkuaikoina sattui niin paljon onnettomuuksia. Koneissa oli avo-ohjaamot eikä tätä lankaa saanut asennettua kun ei ollut kattoa ohjaamossa.

Rod :cool:

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 hours ago, Ari Wan said:

Toimii myös meteorologisena havaintovälineenä.

Jos lanka on märkä, sataa vettä :)

Joo, ja jos sen kiinnittää siipeen eikä se liiku ollenkaan, kannattaa käydä uudestaan jäänpoistossa..  Alkaa hiljalleen jo hipoa offtopicin rajoja, tuleekohan tästä kohta uusi ketju.. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10 minuuttia sitten, Matti Hyötyniemi kirjoitti:

Alkaa hiljalleen jo hipoa offtopicin rajoja

Mielestäni tämä ketju voi mennä OT:ksi ainoastaan jos siirrytään luotilangan käyttöön rakentamisessa.

Rod :cool:

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
28.3.2019 at 00.42, Tatu Koiranen kirjoitti:

Kuten yllä jo viitattiin, luotilanka toimii ihan hyvin kuin vesilasi, eli ei siis toimi.

 

 

Olen lentänyt purjekoneella, jossa oli ns. vesilasi ja kyllä se ihan hyvin toimi, näytti nokan asennon ja reagoi reaaliajassa nopeusmittariin verrattuna.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 hours ago, Risto Sollo said:

Mihinkähän perustuu kaarto-ja kallistusmittarin toiminta?Gyrohyrrään?

Kyllä, taitaa olla yksinkertaisimpia - ja ensimmäisiä - hyrrämittareita lentokoneissa. Tuolta  https://en.wikipedia.org/wiki/Turn_and_slip_indicator kopsattua:

Quote

As the aircraft yaws, a torque force is applied to the gyro around the vertical axis, due to aircraft yaw, which causes gyro precession around the roll axis. The gyro spins on an axis that is 90 degrees relative to the direction of the applied yaw torque force. The gyro and gimbal rotate (around the roll axis) with limited freedom against a calibrated spring.

The torque force against the spring reaches an equilibrium and the angle that the gimbal and gyro become positioned is directly connected to the display needle, thereby indicating the rate of turn

Eli kaartomittari indikoi kiertymisnopeutta lentokoneen pystyakselin ympäri, ja kallistusmittari eli "kuula" toimii oikeastaan samalla periaatteella kuin luotilankakin (silläkin voidaan indikoida kiihtyvyyden poikittaiskomponenttia joka lentokoneella on yleensä, normaaleissa lentotiloissa, verrannollinen sivuluisukulmaan). 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
8 tuntia sitten, Heimo Paakkinen kirjoitti:

Olen lentänyt purjekoneella, jossa oli ns. vesilasi ja kyllä se ihan hyvin toimi, näytti nokan asennon ja reagoi reaaliajassa nopeusmittariin verrattuna.

Olen myös lentänyt purjekoneella, mutta mitään kuvamaasi kaltaista höpötystä ei niiltä lennoilta päähäni tarttunut, vaikka mukana onkin ollut vesipullo.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään