Sakari Sarkimaa

Seutula 1958

22 viestiä aiheessa

Teen historiakirjaa, ja löysin vaimoni isän albumista kiinnostavia kuvia Seutulasta 1958. Lentokenttä oli valmistunut kuusi vuotta aiemmin.

Karttoja piirtävä topografi Severi Lauronen oli innokas kuvaaja. Hän on kuvannut käsittääkseni samana päivänä 11.5.1958 lentokentällä venäläisen rahtikoneen ja amerikkalaisen US Air Forcen. Mikähän oli koneiden tarkoitus? Katselijat saivat kävellä koneen viereen, kuvasta päätellen!

 

Seutula. Venäläinen kone 11.5.1958. ©Severi Lauronen.jpg

Seutulan lentokentän terminaali 11.5.1958 ©Severi Lauronen.jpg

Seutulassa 11.5.1958 US Air Force. ©Severi Lauronen.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, se on Il-14, ja tuskin rahtikone. Tyyppi tuli käyttöön 1954, ja oli siis tuolloin Aeroflotin modernia kalustoa. Kuvan kone näyttäisi olevan CCCP-L1565, joka oli tyyppiä Il-14M. Tunnus vaihtui jossakin vaiheessa CCCP-91565:ksi ja kone siirtyi myöhemmin Aeroflotin Azerbaidzanin osastolle, ja sieltä edelleen lokakuussa 1961 Kambodzan ilmavoimille tunnuksella 01305, myöhemmin 305. Kone tuhoutui onnettomuudessa yöllä tapahtuneen laskeutumisen yhteydessä vuonna 1968.

Tuo amerikkalainen DC-3 on USAF:n sarjanumero 44-77204, valmistusnumero 33536, alkujaan tyyppiä C-47B-40-DK ja myöhemmin muunnettu VC-47D:ksi, eli VIP-versioksi. Oliskohan tämä ollut USA:n Suomen suurlähetystön käytössä ennenkuin heille tuli Convair T-29?

Edit: Löytyi tuosta amerikkalaisesta koneesta lisää tietoa: 17.8.70 se siirtyi U.S. Department of Agriculturen omistukseen, rekisteritunnuksella N49249, poistettiin rekisteristä 14.3.74. On siirretty Davis Monthan AFB:een varastoon sitä ennen jo 23.6.73. Veikkaanpa, ettei tästä ole enää paljoa jäljellä. 

Edit2: Löytyi taas uutta tietoa tuosta amerikkalaisesta. Näkyykin olleen USA:n suurlähetystön kone Tukholmassa. Tässä linkki ruotsalaiselle sivulle, jossa siitä lisää tietoa. Tämän mukaan se ei koskaan mennyt Department of Agriculturen käyttöön, vaikka siviilitunnus olikin varattu, vaan myytiin Salvadorin ilmavoimille, ja tuhoutui sissien hyökkäyksessä Ilopangossa 27.1.82. Saattaa pitää paikkansa, tuon ruotsalaisen blogin pitäjä on varsin luotettava yleensä. Mielenkiintoisia tarinoita kumminkin.

Muokattu: , käyttäjä: Juha Ritaranta
typoja
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sakari , tervetuloa forumille.

Tuolla amerikkalaisella koneella lensivät lähetystön pilottipojat sen verran että saivat pidettyä lupakirjat voimassa.

Jokaisena jouluna he lensivät Ivaloon ja sieltä käsin veivät lahjoja Riuttalan kylään.

Sittemmin he saivat oman koneen ja ja aikanaan Convairin. 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Heikki ja Juha, onpas hurjan kiinnostavia tietoja. Olivatkos nämä pilottipojat sieltä Ruotsin vain Suomen Usan lähetystöstä. Ja miksi Riuttalan kylään sekä missä se sijaitsi? Oli vähän heikkolaatuiset kuvat, mutta näköjään tietävät löytävät tietoja!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heikille sattui kirjoitusvirhe. Lapissahan tuo Riutula sijaitsi. Operaatio ” Kulkuset” oli homman nimi.

Convairilla tehtyjä lentoja on palstallakin selvitelty.

Tässä lähdeaineistoa:

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2010/04/29/riutula-maailman-pohjoisin-lastenkoti

 

....no, Ilkka tuntee seudut paremmin. Ehti jo.

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Laiho
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 minuutti sitten, Jorma Laiho kirjoitti:

Heikille sattui kirjoitusvirhe. Lapissahan tuo Riutula sijaitsi. Operaatio ” Kulkuset” oli homman nimi.

Convairilla tehtyjä lentoja on palstallakin selvitelty.

Tässä lähdeaineistoa:

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2010/04/29/riutula-maailman-pohjoisin-lastenkoti

 

....no, Ilkka tuntee seudut paremmin. Ehti jo.

Ok hienoa, ei tarvinnut lasten jouluna riutua Riutulassa. Hieno homma, Riuttala veikin Keski-Suomeen.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
44 minuuttia sitten, Heikki Pullinen kirjoitti:

Sakari , tervetuloa forumille.

Tuolla amerikkalaisella koneella lensivät lähetystön pilottipojat sen verran että saivat pidettyä lupakirjat voimassa.

Jokaisena jouluna he lensivät Ivaloon ja sieltä käsin veivät lahjoja Riuttalan kylään.

Sittemmin he saivat oman koneen ja ja aikanaan Convairin. 

Pitääpä Heikki paikkansa, paitsi että tuo kuvan kolmonen näyttäisi olevan USA:n Ruotsin lähetystön kone, vissiin kyläilemässä Suomessa. Helsingissähän oli samanmoinen, ja minäkin olen niin vanha, että muistan nähneeni sen myöhemmin tulleen Convairin. Ja tosiaan Riutula taisi olla se paikka, kuten Ilkka kertoikin...

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ne pilottipojat olivat töissä Helsingin lähetystössä ja jos muistan oikein Helsingissä ei ollut aluksi omaa kolmosta vaan ruotsalaiset kävivät 

lainaamassa omaansa.

Muisti näköjään pettää. Riutulan lastenkotihan se  tietysti oli.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sakari , unohdin kysyä tunnistatko ensimmäisestä postauksestasi keskimmäisen kuvan. Se on  ensimmäinen lennonvarmistusrakennus jossa oli 

lähilennonjohto, lähestyminen , aluelennonjohto ja tutka, meteo , kaukokirjoitin , lennonneuvonta ja radiotekniikka.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen lähetystön koneella lennettiin tosiaan Lappiin ja vietiin Riutulaan joululahjoja, se operaatio Kulkuset - mutta lentäjät olivat Saksassa palvelevia amerikkalaista Ylen mainion dokumentin mukaan. He viipyivät Suomessa 8-10 päivää  ja matka oli 3000 km. Mutta lennettiinkö se kone ensin Saksaan ja lastattiin siellä laivueen jäsenten hankkimat lahjat siihen, ja sitten Lappiin. Eli oliko sama kone käytössä Suomessa, Ruotsissa ja Saksassa? 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä olen aina kuvitellut että he olivat pääosin täkäläisiä pilotteja. He järjestivät silloin tällöin pippaloita jossa kertoivat näistä matkoistaan.

Mutta en epäile jos joku on perehtynyt asiaan tarkemmin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä pieni huomio tuosta IL-14. Aina kun joku venäläinen kone tuli Helsinkiin niin meillä piti olla venäjänkielentaitoinen lennonjohtaja paikalla.

Venäläiset pilotit eivät vielä tuolloin puhuneet englantia. Meillä oli kaksi jotka puhuivat venäjää. Anthony Remý ja balalaikansoittaja emigrantti Fredrik Lehto.

Molemmat värikkäitä persoonia. RIP

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

IL-14 -kone (ei kuvassa ollut) meni laskussa pitkäksi "Seutulassa" 2.12.1957.  Kone oli tulossa Moskovasta, ja välilasku oli Leningradissa. Sumuisessa säässä kolmas laskuyritys päättyi pitkäksi menoon, kuolonuhreja ei tullut. Kone meni maassa lopulta maantien poikki, maantietä pitkin oli Helsingin Sanomien mukaan mennyt juuri kuorma-auto, johon kone ei törmännyt. HS:ssä mainittiin suomalaisten lentäjien arvelleen, että onnettomuutta ei ehkä olisi tapahtunut, jos koneessa olisi ollut "potkurijarrut".  Keskimmäisessa kuvassa ollut vanha lennonjohtorakennus oli vielä jäljellä purkamattomana muutama vuosi sitten (2000-luvulla).    

 

Tuossa sivulla IL-14 kaputista, toisesta kulmasta kuvatussa kuvassa olisi näkynyt, että kone meni maantien poikki, maantie koneen pyrstön lähellä.

(Sivulla oleva päivämäärä heittää yhdellä, oikea päivämäärä on 2.12.1957)

https://www.baaa-acro.com/crash/crash-ilyushin-ii-14p-helsinki

 

Muokattu: , käyttäjä: Simo Lallukka
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ohessa 50-v uusinta Hesarin jutussa tapauksesta. Olin tuolloin 12-v koulupoika. Läheisyyttä tapaukseen toi se, että mainittu taiteilija Lauri Santtu asui Käpylässä samassa taloyhtiössä (As. Oy Soutaja). Santtu oli taiteillut hienon veistoksen taloyhtiön tontille.5ca37c7553ea7_2019-04-0218-05-48_2824.thumb.jpg.11bfd1d29adf9c7deeea9df6924e0f93.jpg

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
‎29‎.‎3‎.‎2019 at 17.34, Heikki Pullinen kirjoitti:

Sakari , tervetuloa forumille.

Tuolla amerikkalaisella koneella lensivät lähetystön pilottipojat sen verran että saivat pidettyä lupakirjat voimassa.

Jokaisena jouluna he lensivät Ivaloon ja sieltä käsin veivät lahjoja Riuttalan kylään.

Sittemmin he saivat oman koneen ja ja aikanaan Convairin. 

USA:n lähetystön Convairista vanha tarina kertoi seuraavaa: Jotta pilottien kelpuutukset pysyivät voimassa, lensivät kerran viikossa Frankfurtiin, jossa lähetystön pyykki pestiin.;D

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei, kiitän lämpimästi kaikkia keskusteluketjuuni Seutula 1958 osallistuneita. Sain kullanarvoisia tietoja, jotka vein juhannuksena ilmestyneeseen suku- ja historiakirjaani Rakuunat ja raivaajat. Jos ketä kiinnostaa tällainen historiakirja, sitä voi tilata minulta, sakari@sarkimaa.net . Kirjassa on kaksi sivua tätä Seutula-asiaa. (kirjan info: https://www.epressi.com/tiedotteet/kustannustoiminta/uutuuskirja-sakari-sarkimaa-rakuunat-ja-raivaajat.html)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään