Lari Nylund

Kone laskeutui kiitotielle rengas rikkoutuneena Helsinki-Vantaa

11 viestiä aiheessa

Ahaa, että kun koneesta menee rengas, ja se laskeutuu ilman vahinkoja, tarvitaan OTKES selvittämään tapahtumia. Tyhmä kysyy, että miksi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
8 tuntia sitten, Tapani Vatanen kirjoitti:

Kokenut lennon opettamisen koulutuspäällikkö kertoo IS:lle, mitä kaikkea laskeutuminen rikkoutuneella renkaalla on vaatinut ohjaamossa.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006062023.html

T.TV

"Baker kertoo, millaista taitoa lasku on vaatinut ja miten tilanteessa on todennäköisesti toimittu.
– Lentäjälle on tullut varoitus ohjaamoon vasemman päälaskutelineen renkaan rikkoutumisesta. Tämän jälkeen on alettu varautua laskuun ja on pyritty saamaan mahdollisimman pitkä kiitorata laskua varten, jotta laskuun voidaan tulla rauhassa, hän sanoo.
– Laskuun on tultu siten, että oikean puolen renkaat tulevat ensin kiitoradalle. Kun vauhti on vähentynyt, vasen puoli on tullut kiitoradalle. Laskuun on tehty nokkapyörätelineohjaus päällä, ettei kone ole lähtenyt kampeamaan vasemmalle, Baker kertoo.
Hän antaa tunnustusta toiminnasta.
– Ohjaamossa on toimittu oikein, kun laskeutumien on sujunut vaikeassa tilanteessa onnistuneesti."

Siis mitä? Toinen pyörä vasemmasta telineestä tussuna,toisessa täydet paineet,ei ilmeisesti mitään tuntemuksia ohjaamossa tai matkustamossa. Tuo painottaminen toiselle telineelle opitaan jo alkeiskoulutuksessa!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aiempi tapaus

DC-9:n aikakaudella tapahtui seuraavaa: Finnairin aamukone Helsingistä Tukholmaan; Tukholman välilaskutarkastuksessa mekaanikko havaitsi toisen päätelineen pyörän puuttuvan. Tätä ennen ei kukaan tiennyt puutteesta, paitsi kaksi vielä aamuhuurussa olevaa miesmatkustajaa. Istuivat siiven takana, ja havaitsivat pyörän irtoamisen Helsingissä lähtökiidossa. Eivät uskaltaneet koneessa kertoa kenellekään, koska pelkäsivät joutuvansa ongelmiin kännissäolonsa takia, josko heidän kertomustaan olisi otettu vakavastikaan. Irronnut pyörä löytyi muistaakseni 22:n jatkeelta pöpeliköstä tuohon aikaan.

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5 tuntia sitten, Jaakko Männistö kirjoitti:

"Baker kertoo, millaista taitoa lasku on vaatinut ja miten tilanteessa on todennäköisesti toimittu.
– Lentäjälle on tullut varoitus ohjaamoon vasemman päälaskutelineen renkaan rikkoutumisesta. Tämän jälkeen on alettu varautua laskuun ja on pyritty saamaan mahdollisimman pitkä kiitorata laskua varten, jotta laskuun voidaan tulla rauhassa, hän sanoo.
– Laskuun on tultu siten, että oikean puolen renkaat tulevat ensin kiitoradalle. Kun vauhti on vähentynyt, vasen puoli on tullut kiitoradalle. Laskuun on tehty nokkapyörätelineohjaus päällä, ettei kone ole lähtenyt kampeamaan vasemmalle, Baker kertoo.
Hän antaa tunnustusta toiminnasta.
– Ohjaamossa on toimittu oikein, kun laskeutumien on sujunut vaikeassa tilanteessa onnistuneesti."

Siis mitä? Toinen pyörä vasemmasta telineestä tussuna,toisessa täydet paineet,ei ilmeisesti mitään tuntemuksia ohjaamossa tai matkustamossa. Tuo painottaminen toiselle telineelle opitaan jo alkeiskoulutuksessa!

Minkä alkeiskoneen kanssa harjoitellaan laskeutumista niin, että paripyöristä yksi pyörä on tyhjänä? AMC FCL:n mukaisessa koulutusohjelmassa ei myöskään ole opetusaiheena laskeutumisen opettamista vajaalla rengasmäärällä LAPL(A)- tai PPL(A)-lupakirjoihin.

Väittäisin myös, että jos laskuun ei tultaisi nokkapyörätelineohjaus päällä bussilla, se olisi poikkeuksellista ja johtuisi varmaan nokkapyöräohjauksen viasta, sikäli kun se normaalisti on päällä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
20 tuntia sitten, Tatu Koiranen kirjoitti:

Minkä alkeiskoneen kanssa harjoitellaan laskeutumista niin, että paripyöristä yksi pyörä on tyhjänä? AMC FCL:n mukaisessa koulutusohjelmassa ei myöskään ole opetusaiheena laskeutumisen opettamista vajaalla rengasmäärällä LAPL(A)- tai PPL(A)-lupakirjoihin.

Väittäisin myös, että jos laskuun ei tultaisi nokkapyörätelineohjaus päällä bussilla, se olisi poikkeuksellista ja johtuisi varmaan nokkapyöräohjauksen viasta, sikäli kun se normaalisti on päällä...

Älähän nyt Tatu pillastu.En todellakaan ole "kuin" PPL-harrastelentäjä,vaikkakin pitkän linjan sellainen. Sinun,ammattilentäjä-opettajan kanssa en alkaa kinaamaan,tiedäthän sinä lentämisestä paljon,kaikkea ei tiedä kukaan.Sen toki tiedän,että cessna-piperissä ei ole tuplapyöriä,olen tiennyt sen jo yli 50 vuotta ja senkin tiedän,että pikku-busseilla voi täysin ongelmitta laskeutua vaikka toisen puolen paripyörän puolisko olisikin poissa pelistä (ellei nyt satu jumissa olemaan). Mutta tuo että "terveen" puolen kakkulat koskettaa ensin kiitotiehen,sitä on varmaan jokainen kokeillut tai peräti harjoitellut,ainakin oma lennon-openi jo 70 luvulla piti sitä ohjelmassaan.Myös sivutuulilaskut tavallaan kuuluvat tähän kategoriaan. Luulisin,että perusjuttu näissä "kallistetuissa" laskuissa on about sama,oli kone iso tai pieni.Tuosta bussin nokkapyörästä en pysty sanomaan mitään.

Muokattu: , käyttäjä: Jaakko Männistö

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoinen yksityiskohta, että kyseinen Vaasan yöpyvä vuoropari AY321/322 olivat OH-LVA:n ensimmäiset lennot Prahasta kuukauden mittaisesta huollosta palaamisen jälkeen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6 tuntia sitten, Olavi Uotila kirjoitti:

Aiempi tapaus

DC-9:n aikakaudella tapahtui seuraavaa: Finnairin aamukone Helsingistä Tukholmaan; Tukholman välilaskutarkastuksessa mekaanikko havaitsi toisen päätelineen pyörän puuttuvan. Tätä ennen ei kukaan tiennyt puutteesta, paitsi kaksi vielä aamuhuurussa olevaa miesmatkustajaa. Istuivat siiven takana, ja havaitsivat pyörän irtoamisen Helsingissä lähtökiidossa. Eivät uskaltaneet koneessa kertoa kenellekään, koska pelkäsivät joutuvansa ongelmiin kännissäolonsa takia, josko heidän kertomustaan olisi otettu vakavastikaan. Irronnut pyörä löytyi muistaakseni 22:n jatkeelta pöpeliköstä tuohon aikaan.

Olkos nää nyt sama tapaus?

Muokattu: , käyttäjä: Heikki Tynys

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään