Ville Elomaa

Mitä kuvankäsittelyohjelmaa käytätte?

28 viestiä aiheessa

Olen tässä ajatellut hankkia nykyaikaisemman kuvankäsittelyohjelman (käytössä Picture Publisher 8.0) ja olen nyt tutustunut sekä Photoshop CS:n, Photoshop Elements 3.0:n, että Paint Shop Pro 9.0:n demoversioihin.

Olen itse kallistumassa Paint Shop Pron:n puolelle, syynä mm. käytettävissä oleva työkaluvalikoima. En väitä, että Photoshop CS:ssä olisi paljon huonompi, mutta Paint Shopin valikoima vain tuntui soveltuvan minulle paremmin. Sitäpaitsi tuossa Paintshopissa on muutama sellainenkin työkalu, joita ei muissa ohjelmissa taida olla, kuten tynnyrivääristymän korjaus. Photo Shop Elements 3.0:aan petyin aika pahan kerran, ohjelma tuntui tahmaiselta ja oli ainakin minulle jo liiankin pelkistetty.

Onko teillä muilla minkälaisia kokemuksia?

- Ville -

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse käytän pääasiassa Photoshopin CS:ää ja osittain myös Elementsiä.

Suosittelen Elementsiä peruskäyttöön. Elementsissä saa muuten toimimaan ison kasan ison PS:n toimintoja tärkeimpänä ICC profiilit. ;D RAW toimii ihan pelkästään vakiona. Kaksi isoa juttua ainakin minulle mitä ei PSP:stä löydy.

Edit: Pistetään vielä linkki ohjeisiin miten ison PS:n systeemejä voi käyttää elementsissä (toimii myös versiossa 3)

http://www.digicamera.net/keskus/viewtopic.php?t=4321

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse käytän eniten Paint Shop Pro 8:ia. Myöskin Photoshop CS:ää on tullut käytettyä, mutta PSP on monilta osin huomattavasti kätevämpi ja nopeampi. Täytyisi varmaan jossain vaiheessa tutustua PSP 9:iin josko se korjaisi joitain pieniä puutteita. Esim. tekstiä ei pysty muokkaamaan 8:ssa kun se on kerran kuvaan laitettu.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kumpi lienee parempi, Photoshop vai PSP..? :D:D:D

- Kumpaankin voi totuttaa itsensä, joskin ammattilaiset käytettävyyden puolesta taipuvat herkästi Photoshopin puoleen. Aloittelevalle graafikolle voisi Suomenkielinen Photoshop 7 olla hyvä softa, web työkaluineen, sekä mukana tulevalle Image ready html graffa softineen. Hommaan vaikuttaa tietenkin graffa softan käyttötarve ja joillekin siihen satsattu hinta, eli vähän kuin kaivinkone vs pistolapio.. Kannattaa myös huomioida, ettei kallis ja monien suosima softa välttämättä tee jokaisesta huippu kuvankäsittelijää, koska kaikki opimme, sekä näemme eri lailla. Myös joiltain tahtoo jäädä 80/90 % resursseista opettelematta, joten perusvehkeetkin ehkä välttää. Mikäli oma motivaatio resursseineen on kuitenkin hallinnassa, niin vehkeetkin voi vähän maksaa, sekä tuovat pitemmällä tähtäimellä hyötyä moneen muuhunkin pointtiin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla on Photoshop CS työn puolesta, mutta omilla rahoillani en sitä ostaisi (saati sitten varastaisi sitä netistä). Ei välttämättä olisi pöllömpi idea opetella Gimp.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Käytän vanhaa Paint Shop Pro 7:aa. Ainoa puute PSP:ssä Photoshoppiin verrattuna, mihin vasta nyt ihan hetki sitten digijärkkäriin siirtymisen myötä olen törmännyt, on raakakuvien huono tuki. Mutta onneksi sitä varten löytyi ilmainen RawView, joka on aivan loistava ohjelma...

Itse sanoisin, että jos ei ole kuvankäsittelyn ammattilainen, pärjää aivan hyvin PSP:llä. Turha pistää Photoshoppiin hirveitä summia rahaa, kun saa lähes samanlaisen ohjelman 10 kertaa halvemmalla...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin kameran kuvien pääasiallisen ja yleensä ainoan käsittelyn teen Nikon Capturessa.

Onko sulla Mikko Nikon View käytössä? Sen saa ladata ilmaiseksi Nikonin tukisivuilta. Se osaa lähettää NEF-kuvan Photoshop 7:ään. Se on myös nopea ja näppärä ohjelma NEF-kuvien selailuun ja esikarsintaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko sulla Mikko Nikon View käytössä? Sen saa ladata ilmaiseksi Nikonin tukisivuilta. Se osaa lähettää NEF-kuvan Photoshop 7:ään. Se on myös nopea ja näppärä ohjelma NEF-kuvien selailuun ja esikarsintaan.

Ei ole Nikon Viewiä, kun ei ole Photoshoppiakaan :P Mä tykästyin tuohon RawViewiin ja olen käyttänyt sitä NEFien käsittelyyn, vaikka siinä pari pientä bugia onkin... Toisaalta mä kuvaan RAW+JPEG Basic:nä. Niistä Basic tason JPEG:istä saa PSP:llä nopeasti forumitason kuvat ilman isompia härväyksiä. Sitten jos haluaa tehdä paperikuvia tai muuten vaan laadukkaampaa jälkeä, niin niistä kuvista sitten muokkaa NEF:ista haluamansa...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tarkoitit kai tuolla sitten että käytät PSP 7:aa? :)

No hemmetti. No onneks mä voin puolustautua sillä, että silmiin koskee tää ruudun tuijottaminen sen verran, ettei näe edes mitä itse kirjoittaa :P PSP 7 tietenkin tarkoitin...

[ Attachment removed / expired ]

Nimim. Huomenna nenänoikaisuoperaatioon pelonsekaisin tuntein :-\

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse sanoisin, että jos ei ole kuvankäsittelyn ammattilainen, pärjää aivan hyvin PSP:llä. Turha pistää Photoshoppiin hirveitä summia rahaa, kun saa lähes samanlaisen ohjelman 10 kertaa halvemmalla...

Ihan vaan vinkkinä, että esimerkiksi eBay:stä saattaa saada tuon Photoshop CS:n aika edullisesti, jopa avaamattoman ja rekisteröimättömän paketin.

En kovin tarkkaan tunne PSP 9:ää, mutta minulla on sellainen käsitys, että siinä olisi parempi RAW-tuki, kuin aiemmissa versioissa.

- Ville -

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

- Tuo turvotus kun vielä hieman lievittää, niin eikö se ole siinä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

PSP8 käytössä, 9 asennettu työkoneeseen jo, mutten ole vielä ehtinyt käyttämään....pitäähän sitä palkka saada uuteen versioon tutustumisesta ;D, kotona päivitetään vasta myöhemmin :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miltäs se toinen jätkä näytti? :o

Miltäs se. Nauro niin perhanasti, kun meikäläisellä tulee veri molemmista sieraimista :P

Velipojan kanssa otettiin vähän veljespainia hangessa. Ensimmäinen kerta kun isoveljen nenä oli pikkuveljen polvea heikompi. 8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

- Tuo turvotus kun vielä hieman lievittää, niin eikö se ole siinä.

Sepä se. Mutta kun todennäköisin vaihtoehto on se, että se turvotus huomenna vain pahenee, kun rusauttavat tuon nenänvarren taas suoraksi. Aih, hirvittää koko operaatio. Koukut nenään ja sitten alkaa rusauttelu ja vääntely, kunnes ruutisarvi on taas suora. Tarkemmin ajateltuna minusta on pikkuhiljaa alkanut tuntumaan, että olen itseasiassa varsin tyytyväinen nykyiseen klyyvariin :P

Tältä se näytti sen jälkeen, kun veret oli pesty pois, mutta turvotus ei vielä ollut noussut...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aih, hirvittää koko operaatio. Koukut nenään ja sitten alkaa rusauttelu ja vääntely, kunnes ruutisarvi on taas suora.

Tuli ihan kylmiä väreitä, kun ajattelee tuota operaatiota! :-X Kurvit suoraksi, sanoisi Kankkunen! ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

- Mitä tulee tuohon alkuperäiseen kuvankäsittely softa meditointiin, niin tuo croppaukseni Mikon tapaturmasta, oli lekurilta tulon jälkeen, eli nenä on oikaistu ja silmän punoitus lähtenyt, ainakin toiselta puolen.

Kulmakarvoja jouduttiin vähän "raakaamaan" nenän päältä, oikean "landing linen" hakemiseen. Esim. Photoshopissa noihin toistuviin templauksiin, rajauksiin, häivytyksiin ja satoihin muihin toistuvais suorituksiin editoinnissa, on mahdollisuus nk. makrojen nauhoituksiin, joten sekin tekee softasta työkalun, vaikka urakkahommiin valokuvaamossa, mikäli mielii. Pikselitasolle laskeuduttaessa tulokset ovat alan guruilla jo inferno luokkaa. .

Tuohon nenän uudelleen suoraksi murtamiseen, voisi vähän verrata, ehkä itellä hurjassa teini iässä poliisien pamputtaman nenäni "auki poraamista" ruston läpi. Eli nenän reiät porattiin puuduttamatta auki, rustottumisen vuoksi, jolloin koko kärsä turposi joka suuntaan, valuen verta pari viikkoa. Jalkakäytävilläkin annettiin vapaaehtoisesti koko kaista aina käyttöön munsterin tullessa, sekä luonnollinen selitys murjomisille oli tietysti oma kaatuilu, niin valtion, kuin omasta puolesta. Hyvä kolvista kuitenkin ajan myötä tuli, mitä nyt vähän kroonista nuhaa, joka kossulla lähtee. Nimim. "laku" on namia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään