Pauli Hankonen

Madridiin tutustumaan Museo del Aireen (Getjet A320, Wizz A321, Swiss CSeries ja TAP A320 & A319)

10 viestiä aiheessa

Kaverin kanssa oli talvella puhetta, että keväällä pitäisi testata Bombardierin CSeries. Periaatteessa läheltä olisi löytynyt Air Baltic, mutta emme halunneet lentää BT:llä koska sen yhtiön kanssa ei koskaan tiedä mikä kone lähtöportilla lopulta odottaa. Siispä katse kääntyi Swissiin ja heidän ZRH-MAD reittiin, joka näytti olevan FR24 mukaan varma reitti päästä CSeriesin kyytiin. Lisäksi Madridin puolesta puhui se, että Iberia on renoveerannut lounget MAD:ssa ja niitä on kehuttu kovasti. Takaisin tultaisiin oneworld lipuilla.

Lopulta suunnitelmaksi tuli lentää Helsingistä Budapestiin Finnairilla Getjetin operoimana ja jatkaa sieltä Wizz Airilla Baseliin. Baselista Swiss möi lipun Madridiin, jossa siirtyminen Zurichiin hoitui ensin junalla. Zurichista vielä samana iltana Madridiin Swissin CSerieksen kyydissä viettämään viikonloppua Hispaniassa. Paluulento Madridista olisi kulkenut Iberialla Heathrowlle ja sieltä edelleen Finnairilla kotiin.

Maaliskuun ensimmäisenä viikonloppuna lähdettiin matkaan, mutta koska kaikki ei mene aina niin kuin on suunniteltu, niin paluu Madridista muuttui TAP:n lipuiksi Lissabonin kautta Iberian sekoilujen vuoksi.

maps.gif.64a2bd0a77dd22257bd032b75c305ece.gif

Kyytipeleiksi valikoituivat seuraavat ilma-alukset:

HEL-BUD Getjet Airbus A320-214 LY-FOX
BUD-BSL Wizz Air Airbus A321-231(WL) HA-LXV
ZRH-MAD Swiss Bombardier CSeries CS100 HB-JBH
MAD-LIS TAP Air Portugal Airbus A320-214 CS-TNY
LIS-HEL TAP Air POrtugal Airbus A319-112 CS-TTU

Maaliskuun ensimmäisenä päivän Etelä-Suomessa oli vielä valkoinen maa.

IMG_9244_1200.jpg.c1ff02dff0c12abc88093906ba590fd7.jpg

 

Näin sitä mennään tyylillä Getjetillä kohti Budapestia.

IMG_9245_1200.jpg.bdda936708e26d1ed814cc2800c8cfb9.jpg

 

Unkarissa ei enää ollut niin talvisen näköistä.

IMG_9248_1200.jpg.e5db9973a72c6e38a988bc57efb27c31.jpg

 

Viime vuonna alkuperäiseen väritykseen palautettu Tupolev Tu-154B-2 HA-LCA. Kone on aloitti uransa Malevilla vuonna 1973 ja se poistettiin käytöstä vuonna 1994.

IMG_9251_1200.jpg.aabdd1a930da15c98e68b4009419135e.jpg

 

Mutta Malevista ei ole jäljellä kuin muistot ja nykyään kenttää hallitsee Wizz Air jonka Airbus A320-232 HA-LWK rullaa tässä malliksi.

IMG_9256_1200.jpg.dd16724dec0e45a46ae99570dd78f2ab.jpg

 

Loungeen nautiskelemaan vähän hiukopalaa ja juotavia ennen siirtymistä Wizz Airin portille.

IMG_112556_1024.jpg.3ee55b0c8551d67b71bfe917f30227cc.jpg

 

2020-luvun ihmiskarjankuljetusta Budapestin tyyliin.

IMG_123323_1200.jpg.7433d8013db63509f30f5e4cf7cb3d79.jpgIMG_123441_1200.jpg.a4f0f3f5ed88da74a6f4723c21208f13.jpgIMG_123532_1200.jpg.848088acb5cdfd7155bf9ccaa0c2a54d.jpgIMG_124014_1200.jpg.1c954f2f9e8c7b719530d1b3d18bc5a4.jpg

 

Kyytipelinä Baseliin toimisi puolentoista vuoden ikäinen Wizz Air Airbus A321-231(WL) HA-LXV.

IMG_124539_1200.jpg.bf74aefddd5339947db091bfd1ffd0c5.jpg

 

Ja kun kerran halpalentoplatalla oltiin, niin vieressä seisoi kymmenvuotias Ryanair Boeing 737-8AS(WL) EI-EFF.

IMG_9260_1400.thumb.jpg.6a29df0bf52fa625cede6787fa6263b2.jpg

 

Rullatessa kiitotielle kameran kennolle löysi tiensä Arkia - Israeli Airlines Embraer ERJ-195AR 4X-EMA.

IMG_9262_1400.thumb.jpg.fe683317d7d412f649aafb390f5adf99.jpg

 

Pitkälle on Southwest lentänyt kotipesästään. Kyseessä on joko ex- N620SW,  tai N635SW. Koneet ovat jättäneet Southwestin laivaston vuonna 2017 ja maanneet Victorvillessä vuoden ennen siirtolentoa Budapestiin viime vuoden lopulla. Koneet ovat menossa Bul Airille rekistereillä LZ-BVS ja LZ-BVU.

IMG_9265_1024.jpg.1d6090beea75373a129409865c73a0a2.jpg

 

Wizz Airin aistikas kabiini matkalla Budapestista Baseliin.

IMG_9271_1200.jpg.e53df08f92aff6f6d2ea0d81b6e4b28c.jpg

 

Perjantain kunniaksi ostoksia juomakärrystä.

IMG_9272_1200.jpg.f66a3d31f3453f9e8c027a5859a6cdee.jpg

 

Reilun tunnin lennon jälkeen lähestyminen Baseliin.

IMG_9273_1200.jpg.5d5d99940777d3ef2a9542b4842e3861.jpg

 

Paloharjoittelukoneena(?) toimiva Sunshine Aviation Fokker F27-200 HB-ISH. (Juha Ritarannalta tuli tietoa tämän ketjun kommenteissa, että kone on myös entinen Finnairin OH-LKC.)

IMG_9275_1024.jpg.144eb6c6e6189f78b60646f1707483e7.jpg

 

Kolmen maan kolmea kaupunkia palveleva lentoasema.

IMG_9277_1200.jpg.a9a52aaa9456c6747ad55f578c87f0b1.jpg

 

Solinair Airbus A300B4-605R(F) S5-ABW.

IMG_9281_1200.jpg.25d087df862f558e63458c3f2393b3ac.jpg

 

Aikaa junan lähtöön Baselin keskustasta Zurichiin oli useita tunteja, niin Lidlin pussikaljan voimin kerkesi vähän kiertelemään kaupunkia.

IMG_160237_1200.jpg.297631b9e1c53b78062c67fd12eea47f.jpg

IMG_164845_800.jpg.cb28f129613e01aff4446aca56a6bbf5.jpg

IMG_9287_1200.jpg.47b82f0bea4246585daf12ef99c356bf.jpg

 

Jotenkin arvostan sitä, että kirkossa on sisällä kalja- ja nakkisämpylä kioski. Olisi hauska tietää milloin tuolta saa ostaa vahvistusta? Jumalanpalveluksen aikanako?

IMG_9286_1200.jpg.0cdbbcf022625c4fa1adb3e0b1d42805.jpg

IMG_173341_1200.jpg.6d86d4dcece84ebf91c7ab3f586b2d7e.jpg

 

Rautatieaseman edessä oli käynnissä miekkari.IMG_9303_1200.jpg.be3188679d2e3f831ff30b8ab6c1cd95.jpg

 

Siitäkin selvittiin ja siirryimme junaan ja kohti Zurichia.

IMG_182403_1200.jpg.d195f281a7bfa4c5980efcf1bf0de46c.jpg

 

Zurichin Aspire tai Dnata lounge, jossa kerkesi vielä syömään muutaman voilevän ennen illan lentoa Madridiin.

IMG_203157_1200.jpg.4b1c60a39467ffb8392c7a451bf4e9ea.jpg

 

Lähtöportilla odotteli Swiss Bombardier CSeries CS100 HB-JBH. Ja kyllä, nimenomaan Bombardier CSeries, eikä Airbus A220. Koneet jotka on toimitettu ennen heinäkuuta 2018 ovat Bomabardier koneita ja sen jälkeen toimitetut ovat Airbus A220 koneita. Viimeinen Bombardier CSeries on toimitettu planespotters.netin mukaan 9.7.2018 Korean Airlinesille ja ensimmäinen Airbus A220 on toimitettu saman lähteen mukaan 19. heinäkuuta Air Balticille.

IMG_20204150_1400.thumb.jpg.cbba41bc5d2d16022201b7a0aef81e44.jpgIMG_204245_1200.jpg.5972ca2991df3f41138b667dd34131b7.jpg

 

Kone on tilava, mutta meluisampi kuin odotin. Reissukaveri väitti, että Embraer E190-E2 on paljon hiljaisempi kone kuin CSeries.

IMG_9313_1200.jpg.a7a0e44cb3027058dc5affcaf00acada.jpg

 

Hauskana yksityiskohtana katossa pienet karttanäytöt.

IMG_9307_1024.jpg.18d20ee25f1c36318730eee2a16fe6c7.jpg

 

Tarjoilu tunnin lennolla sveitsiläisittäin.

IMG_9315_1200.jpg.c31c0aba1221860800591a1809aa4e49.jpg

 

Seuraavana päivänä oli ohjelmassa tutustua Madridin ilmailumuseoon Museo del Aireen, joka on käsittääkseni jollain tavalla kytköksissä Espanjan ilmavoimiin. Ainakin museossa on todella paljon sotilaskoneita ja kokoelmat ovat laajat. En laita tähän kaikkea tarjolle, mutta joitain maistiaisia kuitenkin. Jos aikaa on, niin ehdottomasti vierailemisen arvoinen paikka.

Transavia PL-12 VH-TRQ

IMG_9316_1400.thumb.jpg.6f39a727edaaf84fcc5637b89593d5cc.jpg

 

PZL Mi-2 CCCP-23760.

IMG_9317_1400.thumb.jpg.a55c7febaa98318e10d7211497478ca7.jpg

 

Morane Saulnier 6.

IMG_9319_1400.thumb.jpg.f12ba743eb06f856b253b99e5b91fc35.jpg

 

Hispano Aviacion HA-220 A.10C-91.

IMG_9320_1400.thumb.jpg.03e4035d0b3897b74ee091c7c9a277f5.jpg

 

CASA 352L T2B-211.

IMG_9321_1400.thumb.jpg.52c60d8078b9a87de9d041a482acfd37.jpg

 

Nord Pingouin L.15-2 on Ranskassa lisenssillä rakenettu Messerschmitt Bf 108.

IMG_9322_1400.thumb.jpg.6ebe62288c329d4a592e8cc1753ff650.jpg

 

Aerotecnica AC-12 Z.2-6. Jos Tintti ja kapteeni Haddock tekisivät etsintöjä helikopterilla, niin tässä olisi juuri sarjakuvan henkeen sopiva peli!

IMG_9325_1400.thumb.jpg.f2cf75b2afb2e94c43b5b69027a643a1.jpg

 

Olley Air Service de Havilland DH.89 Dragon Rapide G-ACYR.

IMG_9326_1400.thumb.jpg.422d14d717bc07f4202b05d5c6046be9.jpg

 

Iberian Douglas DC-9-32 EC-BYE ja Boeing 727-256(A) EC-CFG museoidut nokat.

IMG_9328_1400.thumb.jpg.58976ae9cf3f601fce3268e709d1b369.jpg

 

DDR:n ilmavoimien Sukhoi Su-22 25-18.

IMG_9329_1400.thumb.jpg.5cd3082cc950289805544ce06bc4eb5b.jpg

 

Consolidated PBY Catalina DR.1-1.

IMG_9330_1400.thumb.jpg.d413ff8aedb448670bb938307eea4b22.jpg

 

Candair CL-215 UD.13-1.

IMG_9331_1400.thumb.jpg.0af3235fd2407f6166dcc609fb55b386.jpg

 

Piper PA-24 Comanche E30-2

IMG_9332_1400.thumb.jpg.968a61d313913f327e6e6c153661b568.jpg

 

Saab 32 Lansen 32543.

IMG_9333_1400.thumb.jpg.6b41de52cb0b555d2e4dd46006f895ce.jpg

 

Saab 37 Viggen 37074.

IMG_9334_1400.thumb.jpg.c639e9be89ca88d6df53b3d76e0e0128.jpg

 

Mitchell B-25 74-17 (N86427).

IMG_9335_1400.thumb.jpg.112e6037b8151ef143f61fbe003671de.jpg

 

CASA C-207 Azor T.7-6.

IMG_9337_1400.thumb.jpg.941c875d9009b95f55ca7330dd0149a3.jpg

 

Douglas C54 Skymaster (DC-4) T.4-10.

IMG_9339_1400.thumb.jpg.569f551f95779c136a5ddb5835754be7.jpg

 

Boeing KC-97 Stratofreighter TK.1-3. Enpä ollut tällaistakaan viritystä nähnyt aiemmin. Suihkumoottoreilla varustettu Stratofreighter ilmatankkeri, joka suihkumoottorien ansiosta pääsee kiihdyttämään tarpeeksi nopeaan vauhtiin kyetäkseen tankkaamaan suihkukalustoa.

IMG_9343_1400.thumb.jpg.7e46fec7b0eba8aad01902123b0322a2.jpgIMG_9344_1400.thumb.jpg.c049782261e97746347113e4514c5c02.jpg

 

Väliin kirsikankukilla mässäileviä Munkkiaratteja.

IMG_9348_1400.thumb.jpg.d735ad9a9c8b44f0e828241bc8620806.jpgIMG_9349_1400.thumb.jpg.0539f504421a9cdc9370fa9e8778b913.jpg

 

Koska päivää oli vielä jäljellä, eikä kumpikaan meistä ollut järin innostunut katselemaan Madridin perinteisiä nähtävyyksiä (kaupunki on molemmille tuttu aiemmilta vierailuilta), päätimme lähteä notkumaan lentokentän aidalle tarkkailemaan liikennettä. En ottanut tälle reissulle järkkäriä mukaan koska alunperin suunnitelmissa ei ollut harrastaa spottailua, joten nämä kuvat on otettu Canon Powershot G 7 X Mark II:lla.

Air Europa Express Embraer ERJ-195LR EC-KRJ.

IMG_9363_1400.thumb.jpg.82e6b45d2a9775d3b29ca8cfa4b1ac37.jpg

 

Iberia Express Airbus A320-214 EC-LUC.

IMG_9366_1400.thumb.jpg.a2e40ffab921a04007253aa2be82c8f2.jpg

 

Air Europa Airbus A330-343 EC-LXR.

IMG_9372_1400.thumb.jpg.aeed852152f34a1eceb9e609ccf28637.jpg

 

Air Europa Boeing 737-85P(WL) EC-MPS.

IMG_9382_1400.thumb.jpg.2fd2aff7da48531a54cb562dd0b566de.jpg

 

Alitalia Airbus A320-214 I-BIKC.

IMG_9386_1400.thumb.jpg.3c95f60d90429a65d12b81be686aacba.jpg

 

Iberia Express Airbus A320-214 EC-JFG.

IMG_9395_1400.thumb.jpg.3e0047a1f5668b4a2335970dedb6f922.jpg

 

Iberia Airbus A321-212 EC-HUI.

IMG_9401_1400.thumb.jpg.4325b95058c281584a402326d2aad6da.jpg

 

Iberia Airbus A320-216(WL) EC-LXQ.

IMG_9408_1400.thumb.jpg.24032a969eef1d9e88d5e33d0b941051.jpg

 

Ryanair Boeing 737-8AS(WL) EI-GDR.

IMG_9413_1400.thumb.jpg.4d672efb4c89fc6657da4419c4644fc7.jpg

 

Turkish Airlines Airbus A330-343 TC-JNO.

IMG_9416_1400.thumb.jpg.629c6d7cf6adc6081df87bc87fcd64f1.jpg

 

Air France Airbus A321-212 F-GTAZ.

IMG_9422_1400.thumb.jpg.17f9a272ccb5ea3d0fe870500e79c9dc.jpg

 

Air Nostrum Bombardier CRJ-1000 EC-MTZ.

IMG_9426_1400.thumb.jpg.4475d4cfc2d23e462537d117c694ed2e.jpg

 

Iberia Airbus A319-111 EC-JXJ.

IMG_9436_1400.thumb.jpg.772bf4ec03e2a3f002e1ce647a99bcc6.jpg

 

Vueling Airbus A320-214 EC-LOC.

IMG_9437_1400.thumb.jpg.c6c5a66bd872cb8e9099abe48fdec78a.jpg

 

Air Nostrum Bombardier CRJ-1000 EC-MLO.

IMG_9440_1400.thumb.jpg.3253ce26ba1ed7d6bf2840c2b5715dc9.jpg

 

Iberia Express Airbus A321-213 EC-JDM.

IMG_9446_1400.thumb.jpg.a46f3cb2b6160ef05c68f3d9679f3a0c.jpg

 

Air Europa Boeing 737-85P(WL) EC-LPQ.

IMG_9460_1400.thumb.jpg.42ecf7f1168e307b7f16f6282aa69ab4.jpg

 

Air Europa ATR 72-500 EC-LJY.

IMG_9463_1400.thumb.jpg.ab2dc6332cb97caea5dea5f2576f6a3e.jpg

 

Iberia Airbus A320-251N EC-MXU.

IMG_9482_1400.thumb.jpg.16bd429d4794e808f1796da92bc25ef2.jpg

 

Aerolineas Argentinas Airbus A330-202 LV-FVI.

IMG_9492_1400.thumb.jpg.7ab12d88d4ca31c1c21a184b72acb7ad.jpg

 

Norwegian Long Haul Boeing 787-9 Dreamliner LN-LNN.

IMG_9501_1400.thumb.jpg.bd7f5e0cc608b38dd81689a5cb87a9f9.jpg

 

Seuraavana päivänä alkoi kotimatka. Kaikki meni aluksi hienosti suunnitelmien mukaan, lento Lontooseen oli ajoissa ja mieli oli iloinen. Mutta jonkun aikaa lounkessa istuttuamme taululle rätkähti puolen tunnin delay, joka ei vielä sinällään ollut kriittinen. Meillä oli erilliset liput MAD-LHR ja LHR-HEL, sekä vaihto LHRssa T5 -> T3, joten olimme suunnitelleet Lontooseen yli kolmen tunnin koneenvaihdon. Virallinen minimivaihtoaika LHRssa T5 ->> T3 on puolitoista tuntia. Jonkin ajan kuluttua taululle tuli lisää delayta ja portti vaihtui terminaalin toiseen satelliittiin. No ei muuta kuin kamat kasaan ja siirtyminen toiseen satelliittiin junalla. Siellä odotteli ulkorivissä A340-600 joka veisi meidät Lontooseen ja meille jäisi juuri se 1h 30min aikaa vaihtaa lentoa jos kaikki menisi nappiin. Mutta ku ei mennyt. Boordaus alkoi aikanaan hyvin seesteisesti ja siinä sitten odoteltiin putken portaisssa ensin bussia ja sen jälkeen, että bussi lähtisi koneelle. Kun lopulta pääsimme koneeseen saakka, totesimme tilanteen Lontoon koneenvaihdon puolesta todella nihkeäksi. Ja kun kippari vielä kuulutti lisäviivästyksestä, niin meillä ei oikeastaan ollut muuta vaihtoehtoa kuin pyytää miehistöltä, että saisimme poistua koneesta. Pyyntöömme suostuttiin ja lentokenttäbussi vei meidät takaisin terminaaliin.

Olimme katselleet kaiken varalta jo ensimmäisen delay ilmoituksen jälkeen mahdollisia vaihtoehtoisia reittejä Helsinkiin ja kaikkein järkevimmältä vaikutti TAP Air Portugalin lippu samana iltana 141 eurolla Lissabonin kautta. Päästyämme takaisin terminaaliiin, aloimme hakata varauskoneita saadaksemme liput, mutta aikaa lennon lähtöön oli enää vajaa pari tuntia joten lipun osto online palveluista ei enää onnistunut. Siitä sitten aikamoisella kiireellä ulos terminaalista ja shuttlebussiin, joka kuljetti toiselle puolelle kenttää TAP:n käyttämään terminaaliin. Siellä ryysäsimme TAP:n tiskille ja ostimme liput Helsinkiin. Aika tiukille meni.

Lontooseen emme oikein voineet/halunneet lentää Iberian delay vuorolla, sillä emme olisi enää samana iltana päässeet millään Helsinkiin ja olisimme joutuneet ottamaan hotelliyön LHR:lta. Lisäksi maanantain ensimmäinen aamulento LHR-HEL maksoi yli 350 euroa, joten TAP oli erittäin hyvä vaihtoehto. Iberia käytännössä perui aikaisemman lennon ja yhdisti sen myöhemmin lähtevään laajarunkokoneeseen, mutta se esitettiin delayna eikä lennon perumisena. Tämän laajarunkokoneen miehistö kertoi meille. Syy myöhästelyihin Iberian mukaan oli Madridin lentoaseman kiitotieremontti. Jännä vaan, ettei se näkynyt taululla kovin moneen muun IB:n lennon myöhästelynä.. ..no kotiin päästiin mutkan kautta ja taas tuli yksi sivu lisää kirjaan "Kokemuksia lentomatkustamisesta ja koneenvaihdoista".

Palataan kuitenkin vähän taaksepäin ja siihen hetkeen kun kaikki oli vielä hyvin ja astelimme Iberian Dali loungeen tutustumaan tapaksiin ja viinbaarin antimiin.

IMG_122734_1400.thumb.jpg.cfdb6c5bd15ec4c0991f5107e8a755cc.jpg

IMG_122946_1024.jpg.348da0099a3e3ded84631cb8b171f619.jpg

IMG_123613_1400.thumb.jpg.9223a094948564e69a862c71a22927d6.jpgIMG_123623_1400.thumb.jpg.f91a506b0a717ef1d5a4beca133e025b.jpg

 

Tässä kohdassa piti siirtyä toiseen satelliittiin odottelemaan myöhäisemmäksi ilmoitettua lähtöä. Onneksi sielläkin oli Iberian lounge. Siispä tarkistamaan Velazquesin tarjonta.

IMG_143401_1400.thumb.jpg.d8227812a1382d10926e220bfcb6243f.jpg

Tässä lounkessa oli myös hyvät näkymät ikkunoiden läpi platalle.

Royal Jordanian Airbus A320-232 JY-AYU.

IMG_144014_1400.thumb.jpg.7ab82e8818eaeb155896b48ded90d289.jpg

 

Iberia Airbus A340-642 EC-LFS.

IMG_9503_1400.thumb.jpg.648c682f866bf3549f659b28035376f0.jpg

 

Evelop Airlines Airbus A330-343 EC-LXA.

IMG_9504_1400.thumb.jpg.6644ccdef6d3465d96e85008d383762a.jpg

 

Ja itse lounke.

IMG_154340_1400.thumb.jpg.0538e922b29e5c414be819d65ec188f0.jpg

 

Tässä kohdassa jännitti sen verran, että oli pakko ottaa vähän tiukkaa. Erinomaista brandya!

IMG_153243_1024.jpg.0b4e4c126f994a62daa104c9af63545c.jpg

 

Lopulta bussi vei koneelle ja vielä oli joitain mahdollisuuksia, että Lontoon vaihto voisi onnistua hirveällä läpijuoksulla.

IMG_161342_1400.thumb.jpg.41f949a0b8d4a61c24b34fd44d0e9731.jpg

 

On se Trentti komea moottori.

IMG_161419_1400.thumb.jpg.ed779710c13b97d414ddc6811554f2e6.jpg

 

Istuimme jo tässä, kun päätimme ettei homma toimi ja pyysimme poistua koneesta.

IMG_161718_1024.jpg.535f1caf36a713b9f75cac4d12f3c1fa.jpg

 

Samalla lentokenttäbussilla takaisin terminaaliin.

IMG_163702_1024.jpg.c924d28a85d51cbcb23404d7d92160d1.jpg

 

Ja edelleen kiireellä Iberian terminaali 4:stä TAP:n käyttämään terminaali 2:een ostamaan lippua Helsinkiin. Aikaa jäi vielä muistaakseni vajaa kymmenen minuuttia ennen kuin lennon myynti laitettiin kiinni.

IMG_175730_1024.jpg.eb138ef206cc8978019e25a4f926f7a0.jpg

 

Nyt pystyi hetken hengähtämään ja menimme Diners loungeen syömään pari voileipää.

IMG_183133_1200.jpg.653aa9eb3e5bb737f9c69b9b04bd7916.jpg

 

Lopulta koneessa joka lensi aikataulun mukaisesti.

IMG_9506_1400.thumb.jpg.592dee6505ccaf221a42b3a808861334.jpg

 

LaudaMotion Airbus A321-211 EO-LCS.

IMG_9511_1400.thumb.jpg.e06df20e60950ebc767421d5b928aa7d.jpg

 

Ilmaan kiitotieltä 36L ja kohti Lissabonia.

IMG_9513_1400.thumb.jpg.90fe151893f7f7dfaf753759c50db9a7.jpg

 

TAP:n tarjoilua tunnin lennolla.

IMG_9515_1200.jpg.b80b1736bec7ffa910a4addb7ee0188f.jpg

 

Laskuun Lissaboniin vaihtamaan konetta.

IMG_9517_1400.thumb.jpg.40e290cedb46ca297544b293f2aab100.jpg

 

Lissabonin kentältä ei tullut yhtään kuvaa, alkoi jo matka väsyttämään tässä kohtaa. Tässä kuitenkin LIS-HEL lennon lämmin ateria.

IMG_9522_1200.jpg.be94bf5b5a7a2d7250bee01aecd18cf0.jpg

 

Ja vielä loppuun kuva TAP:n Airbus A319:n kabiinista.

IMG_9524_1400.thumb.jpg.e6dbff2f63bf5f92636baaedbeba4caf.jpg

 

Perillä olimme yöllä neljän aikoihin alkuperäisen puolenyön saapumisen sijasta, mutta parempi sekin kuin että olisimme viettäneet Hethrown liepeillä nihkeän hotelliyön ja lentäneet tarpeettoman kalliilla aamulennolla Helsinkiin. Tällaista tämä välillä on, kun lentää erillisillä lipuilla :)

 

 

Muokattu: , käyttäjä: Pauli Hankonen
Korjattu typoja
6 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno kertomus ja kuvia taas kerran sopivasti tutkittavaksi!

Pari kysymystä:

Oliko Wizzillä lentäessä jotain erityisiä ansoja ja millainen kone A321 oli? Mietinnässä on sillä lähtö Turusta Gdanskiin kesällä.

Ja miten epävarmaa on BT:llä saada CSeries/A220, jos se on merkitty kahdelle lennolle koneeksi?

Lopuksi vielä oma kokemus Iberiasta. Lensin 2017 keväällä LHR-MAD ja jotenkin jäi nihkeä kuva ko. firmasta, vaikka silloin oltiinkin ajoissa perillä. Ero takaisinpäin tulessa, kun lensin BA:lla, oli huima.

Muokattu: , käyttäjä: Joonas Pio

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuohon olisi vielä sopinut kuin kirsikkana kakkuun joku divertti Lissabonista tullessa, nyt tuo legi on turhan simppeli ja suora. Kiitokset taas melkoisen seikkaperäisestä tarinasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9 tuntia sitten, Pauli Hankonen kirjoitti:

Seuraavana päivänä oli ohjelmassa tutustua Madridin ilmailumuseoon Museo del Aireen, joka on käsittääkseni jollain tavalla kytköksissä Espnajan ilmavoimiin. Ainakin museossa on todella paljon sotilaskoneita ja kokoelmat ovat laajat. En laita tähän kaikkea tarjolle, mutta joitain maistiaisia kuitenkin. Jos aikaa on, niin ehdottomasti vierailemisen arvoinen paikka.

 

Museo on tosiaan Espanjan puolusturministeriön hallinnoima kuten selviää esimerkiksi museon kotisivuilta: http://www.ejercitodelaire.mde.es/EA/museodelaire/index.html#section01

Olen samaa mieltä, että tuolla kannattaa ehdottomasti vierailla, jos Madridissa on muutama tunti vapaata aikaa.

Teillä oli parempi tuuri kuin meillä, kun kolme vuotta sitten siellä vierailimme. Osa näyttelyhalleista oli kiinni ja yhdessä oli yksityistilaisuus.

Kiitos mielenkiintoisesta kuvasarjasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 hour ago, Juha Ritaranta said:

Mukava tarina ja hienoja kuvia. Semmoinen lisähuomautus, että se Baselin Fokker HB-ISH on entinen OH-LKC.

No mutta! Tämähän oli kiinnostava tieto. Lisäsin kuvatekstiin maininnan asiasta :thmbup:

1 hour ago, Joonas Pio said:

Hieno kertomus ja kuvia taas kerran sopivasti tutkittavaksi!

Pari kysymystä:

Oliko Wizzillä lentäessä jotain erityisiä ansoja ja millainen kone A321 oli? Mietinnässä on sillä lähtö Turusta Gdanskiin kesällä.

Ja miten epävarmaa on BT:llä saada CSeries/A220, jos se on merkitty kahdelle lennolle koneeksi?

Lopuksi vielä oma kokemus Iberiasta. Lensin 2017 keväällä LHR-MAD ja jotenkin jäi nihkeä kuva ko. firmasta, vaikka silloin oltiinkin ajoissa perillä. Ero takaisinpäin tulessa, kun lensin BA:lla, oli huima.

Wizz Air oli yllättävän positiivinen halpis. Ei sähläystä, ei vedätyksiä, ainoastaan neutraali perushalpa meiniki.

BT on siinä mielessä epävarma, että heillä on käytössä joustava laivaston käyttö. Eli vaikka aikataulussa lukee CSeries/A220, niin portilla voi odottaa kolmeseiska tai Dash8. Jos se on kahdelle lennolle merkitty koneeksi, niin kertoimet toki ovat suuremmat ja itsekin voisin ostaa lipun heille. Mutta tuosta joustavasta kaluston käytöstä johtuen me emme lähteneet tällä kertaa BT:n kyytiin.

9 minutes ago, Pekka Holopainen said:

Museo on tosiaan Espanjan puolusturministeriön hallinnoima kuten selviää esimerkiksi museon kotisivuilta: http://www.ejercitodelaire.mde.es/EA/museodelaire/index.html#section01

Olen samaa mieltä, että tuolla kannattaa ehdottomasti vierailla, jos Madridissa on muutama tunti vapaata aikaa.

Teillä oli parempi tuuri kuin meillä, kun kolme vuotta sitten siellä vierailimme. Osa näyttelyhalleista oli kiinni ja yhdessä oli yksityistilaisuus.

Kiitos mielenkiintoisesta kuvasarjasta.

No eihän se olisi Espanjan puolustusministeriön hallinnoima museo, jos kaikki hallit olisivat aina auki. Myös meidän vierailun aikana moni näyttelyhalleista oli kiinni vaikka oli aurinkoinen kevät lauantai ja museossa paljon kävijöitä.

Ai niin ja se unohtui mainita, että museoon ei ole pääsymaksua. Halutessaan voi voi heittää vapaaehtoisen summan keräyslippaaseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4/28/2019 at 01.04, Pauli Hankonen kirjoitti:

Aerotecnica AC-12 Z.2-6. Jos Tintti ja kapteeni Haddock tekisivät etsintöjä helikopterilla, niin tässä olisi juuri sarjakuvan henkeen sopiva peli!

Voin sieluni silmin nähdä kun tuo moottori nitkahtaa pilotin syliin kovan autorotaatiolaskun seurauksena! Toivottavasti mittaritaulun läpi menevät kaksi tukirankaa ovat mitoitettu oikein.

Jälleen hieno stoori Paulilta, kiitos!

Rod

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen
typo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisiko ollut aikaa käväistä myös kentän toisella puolella olevassa Fondacion Infante Orleansin museossa, jossa kaikki museokoneet ovat lentäviä. Se on vährmmän tunnettu kuin  tuo Museo Del Aire. Koneita ulkoilutetaan mustaakseni joka kuukauden ekana viikonloppuna talvikuukausia lukuunottamatta. Olen pari vuotta sitten postannut siitä jutun FF:lle.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4/28/2019 at 10.53, Pekka Holopainen kirjoitti:

Olen samaa mieltä, että tuolla kannattaa ehdottomasti vierailla, jos Madridissa on muutama tunti vapaata aikaa.

Teillä oli parempi tuuri kuin meillä, kun kolme vuotta sitten siellä vierailimme. Osa näyttelyhalleista oli kiinni ja yhdessä oli yksityistilaisuus.

Ehdottomasti samaa mieltä. Kesäaikaan toki aivan liian kuuma paikka, mutta keväisin ja syksyisin tällaiselle Turista del norte'lle sopivampaa. Kannattaa olla portilla heti aamulla auetessa.

Hangaari 6, josta pilkottavat nuo liikennekoneiden nokat ulos, sinne oli vieraillessani muutama vuosi sitten ovi houkuttelevasti raoillaan - niin pitihän sinnekin kurkistaa. Halli lienee ensiisjaisesti restaurointikäytössä. Ehdin siellä harppoa pienen tovin, kunnes tulivat kiukkuisesti häätämään pihalle.... sorry siitä.

Muokattu: , käyttäjä: Petri Lehtovirta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Antoisa matkakertomus! Harmi, että A346 meni tällä kertaa sivu suun. Itselläkin olisi projektina käydä kokeilemassa tuo MAD-LHR (tai LHR-MAD) välillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään