Tapani Vatanen

Aeroflotin kone syttyi tuleen Moskovassa

93 viestiä aiheessa

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/d58e64c0-4b4c-403e-ae06-9c3983ce2290 

 Lentäjien syyksihän tämä vieritetään jos paikkansa pitää tuo kirjoitus. Paniikki ja hätäily siinä avainsanat.

"Kommersant-lehden haastattelemien ilmailuasiantuntijoiden mukaan kone toimi juuri kuten pitääkin salaman iskiessä eli varmuuden vuoksi katkaisi virran lentokoneen generaattoreista ja siirsi virtalähteen Emergency Electrical Configuration eli EEC -moodiin. Samalla päälle kytkeytyi myös direct mode -tila eli koneen suora ohjaus.Asiantuntijalähteiden mukaan lähes kaikki nykyaikaiset lentokoneet toimivat juuri samalla tavalla, ja tämä myös opetetaan lentäjille simulaattoreilla.

Tällä  hetkellä vallitseva teoria Aeroflotin koneen onnettomuuden syystä on lentäjien virheellinen toiminta. Koneen äänitallenteesta kuuluu, että lentäjä on hyvin kiihtynyt ja paniikissa olevan oloinen ilmoittaessaan salaman iskeneen koneeseen ja jatkaessaan keskustelua lennonjohdon kanssa.

Lentäjät Denis Evdokimov ja Maksim Kuznetsov olisivat venäläisasiantuntijoiden mukaan hyvin voineet lentää pidempään ja tyhjentää hieman täysiä polttoainetankkeja.He päättivät kuitenkin palata Moskovan Sheremetjevon kentälle välittömästi.

Laskeutumisen yhteydessä kone ei laskeutunut kiitotien päähän, vaan keskelle.Mahdollisesti sen vuoksi eli saadakseen koneen maahan, lentäjät painoivat lentokoneen nokkaa voimakkaasti alas ja kasvattivat moottoreiden kierroksia. Kun kone 

pomppasi ensimmäisen kerran maasta, lentäjien olisi pitänyt aloittaa välittömästi nousu ja yrittää laskeutumista uudelleen. Sen sijaan he painoivat koneen nokkaa entistä alemmas.

Ne olivat venäläisasiantuntijoiden mukaan anteeksiantamattomia virheitä.

–Lentäjät yrittivät mahdollisesti tehdä niin sanotun pikalaskeutumisen, mitä käytettiin sotakoneissa neuvostoaikoina, esimerkiksi Afganistanin sodassa. Valitettavasti taitoa sellaiseen laskeutumiseen ei lentäjillä riittänyt, pohtii yksi Kommersantin asiantuntijalähteistä"

 

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Joutsijärvi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Avherald (http://avherald.com/h?article=4c78f3e6&opt=0)

Lainaa

On May 18th 2019 Rosaviatsia reported the captain (43, ATPL, 6,844 hours total, 1,570 hours on type) was assisted by a first officer (36, CPL, 773 hours total, 623 hours on type). About 30-40km (16-21nm) west of Sheremetyevo Airport there was rain in clouds, the clouds extended to a height of 8000 to 9000 meters (FL262-295) and contained a thunderstorm. The aircraft was climbing through 7900 feet at 15:08Z when an electrical failure occurred, the flight control system (FCS) degraded to "DIRECT MODE", the autopilot automaticaly disconnected, the aircraft was in the middle of thunderstorm activity. The captain assumed manual control of the aircraft until the end of the flight. Radio communication, that had taken place on VHF #1 radio so far, became unavailable, the crew was able to partially restore communication via VHF #2 on the emergency frequency only. The crew set the squawk for loss of communication. The crew decided to return to Sheremetyevo and performed a manual ILS approach to runway 24L. At the time the aircraft intercepted the glideslope the aircraft's mass was 42,600kg, which was 1600kg above the maximum landing weight. The crew deployed the flaps to 25 degrees in accordance with the flight crew operating manual for flight with minimum mode (DIRECT MODE) of the FCS as well as landing above MLW. At 15:26Z the crew set the emergency transponder code. Vapp was determined to be 155 KIAS, the descent on the glideslope was stabilized and without any deviation from Vapp. Winds during the approach came from 190 degrees at 30 knots, descending between 1100 and 900 feet the crew received 5 cycles of predictive windshear warnings "Wind Shear ahead, go around!". Descending through 260 feet AGL the aircraft began to deviate below the glide slope, a "GLIDESLOPE" warning occurred, descending between 180 to 40 feet the engine thrust was increased causing the aircraft to accelerate to 164 knots, at 16 feet AGL the speed was 170 KIAS. A Terrain Awareness Warning System aural signal "Retard" occurred, the engine thrust was reduced to idle. At that point the captain began to apply oscillating pitch inputs with increasing amplitude which changed the pitch angle up to +6 and -2 degrees. The aircraft made a "three point" touchdown 900 meters past the runway threshold at 158 KIAS and a vertical load of +2.55G and bounced up to 6 feet AGL. The spoilers did not deploy, in DIRECT MODE they are not permitted to operate automatically and need to be extended manually, however, the spoilers were not manually extended by the crew. 2 seconds after the first touch down the aircraft touched down a second time with the nose gear first at 155 KIAS and +5.85G, the aircraft bounced off again to 18 feet AGL. A third touchdown occurred at 140 KIAS in excess of +5G resulting in the destruction of the construction, a fuel spill and fire. While the aircraft was skidding along the runway at 100 KIAS a first fire alarm triggered in the aft cargo compartment, 16 seconds later in the tail section of the aircraft, the aircraft came to a stop 20 seconds after the first fire alarm. 40 seconds after the first fire alarm the fire extinguisher in the tail section was activated. The engines continued to run until end (at 15:31:04Z) of the FDR recording 47 seconds after the first fire alarm. The MAK is conducting the investigation which focusses also on the predicitive wind shear alerts and the reaction to them.

A video shows no smoke and no fire from the aircraft prior to touchdown.

Eli .... Lasku meni vituralleen syystä tai toisesta, kone hajosi siinä ja syttyi tuleen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kieltämättä pahasti näyttää siltä, että nyt ei vaan yksinkertaisesti ole osattu. MAK:n raportti perustuu ilemisesti vain FDR:n dataan, jos CVR:stä saadaan vielä jotain pihalle, saadaan parempi kuva siitä mitä ohjaamossa oikein on tapahtunut.

Lähteekö muuten pelastusajoneuvot automaattisesti liikkeelle (tornin käskemänä) jos laskeutuvasta koneesta on koodattu 7700 ja radioyhteys ei pelitä ? CVR:n data voisi tuoda selvyyttä siihen, miksi miehistö vielä viime minuuteilla päätti koodata tuon 7700:n.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Juri Pelkonen kirjoitti:

Lähteekö muuten pelastusajoneuvot automaattisesti liikkeelle (tornin käskemänä) jos laskeutuvasta koneesta on koodattu 7700 ja radioyhteys ei pelitä?

Kyllä, lähtökohtaisesti lennonjohdon tulisi hälyttää pelastuspalvelu tällaisessä tilanteessa.

Laskeutumisesta on muuten julkaistu uusi video toisesta kuvakulmasta: https://www.thesun.co.uk/news/9087985/video-aeroflot-jet-bouncing-runway-killing-41/

Muokattu: , käyttäjä: Kalle Heinonen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 minuuttia sitten, Jukka Joutsijärvi kirjoitti:

 

Kauheat pomput ohohh

Nyt menee pilottien piikkiin tämä 

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Joutsijärvi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
19.5.2019 at 17.25, Jukka Joutsijärvi kirjoitti:

Nyt menee pilottien piikkiin tämä 

Et tiedä miksi he tekivät niin kuin tekivät, ks. "attribution error bias".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

TASS:in tämänpäiväisen uutisen mukaan alustava tutkintaraportti on julkaistu, mutta MAK:in sivulta raportin julkaisusta ei vielä löytynyt tietoa, eikä tietenkään itse raporttiakaan. MAK:in tätä kirjoitettaessa viimeisin päivitys 5.6.2019 kertoo raportin olevan oikolukuvaiheessa.

https://tass.com/emergencies/1063847

https://mak-iac.org/en/rassledovaniya/rrj-95b-ra-89098-05-05-2019/

Edit: nyt oli tullut MAK:in venäjänkieliselle sivulle päivitys ja linkki englanninkieliseen dokumenttiinkin löytyy:

https://mak-iac.org/upload/iblock/c01/report_ra-89098_pr_en.pdf

Muokattu: , käyttäjä: Tauno Hermola

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoisia havaintoja raportin kohdassa 1.16.3. "Approaches comparative analysis":
 

Lainaa

The Commission carried out preliminary comparative analysis of the approaches
performed by the PIC manually (with disengaged autopilot) in «NORMAL MODE», with the
emergency flight (Fig. 42). The figure shows that the sidestick movements for the pitch in the
emergency flight are characterized by significantly wider amplitude, and are oscillatory, which
caused significant changes of longitudinal motion parameters.
Similar "sweeping" movements were observed during landing performed in «DIRECT
MODE» by other crews of the airline (Fig. 43). Reasons of these peculiarities are being analyzed.

Onko kone jotenkin erityisen hankala lentää DIRECT MODE'ssa vai koulutus siihen riittämätöntä?

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Hurjan näköistä..

(kuka tuolla 59s kohdalla kiipeää savuavaan koneeseen takaisin sisään slideä pitkin?)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Sami Puro kirjoitti:

(kuka tuolla 59s kohdalla kiipeää savuavaan koneeseen takaisin sisään slideä pitkin?)

No, tietenkin se onneton matkustaja, joka oli unohtanut ottaa käsimatkatavaransa mukaan! Muillahan ne oli.

Rod :cool:

P.S. 1:15 kohdalla heitetään kaksi laukkua slidesta alas ja sen jälkeen tulee takaisin kiivennyt.

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6 tuntia sitten, Sami Puro kirjoitti:

 

Hurjan näköistä..

(kuka tuolla 59s kohdalla kiipeää savuavaan koneeseen takaisin sisään slideä pitkin?)

Rahalaukku unohtui

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Videolla näkyy että kaasuvivut on täysillä. Moottoreiden pääkytkimet on pois päältä. Palopullojen kahvat ovat katossa, niitä ei näe videolla. Moottorit huutaa ainakin tuon alun 50 sekuntia täysillä. Pahentaa tulipaloa paljon. Käännettiinkö pääkytkimet myöhään pois, vai oliko moottorien hallinta menetetty? Saako joku selvää oikean alalaidan kellosta? Että paljonko videosta on leikattu? 

Muokattu: , käyttäjä: Jori Lamberg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
16.4.2020 at 12.02, Jorma Kosonen kirjoitti:

No, tietenkin se onneton matkustaja, joka oli unohtanut ottaa käsimatkatavaransa mukaan! Muillahan ne oli.

Rod :cool:

P.S. 1:15 kohdalla heitetään kaksi laukkua slidesta alas ja sen jälkeen tulee takaisin kiivennyt.

Minusta kyllä se henkilö joka 1:15 tulee pois on eri kuin joka koneeseen kiipesi. Todennäköisemmin, kuten Teppo mainitsi niin sinne kiipesi joku henkilökunnan jäsen takaisin auttamaan esimerkiksi kipparin ulos koneesta. Henkilö kohdassa 59s on mustahiuksinen. 1:15 näyttäisi harmaahapsiselta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
7 hours ago, Jori Lamberg said:

Videolla näkyy että kaasuvivut on täysillä. Moottoreiden pääkytkimet on pois päältä. Palopullojen kahvat ovat katossa, niitä ei näe videolla. Moottorit huutaa ainakin tuon alun 50 sekuntia täysillä. Pahentaa tulipaloa paljon. Käännettiinkö pääkytkimet myöhään pois, vai oliko moottorien hallinta menetetty? Saako joku selvää oikean alalaidan kellosta? Että paljonko videosta on leikattu? 

Jännä että MAKin interim raportissa kaasuvivut ovat tyhjäkäynnillä. Ja että palopullot on laukaistu, mutta pullot ovat olleet täynnä punnitaessa. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
28 minutes ago, Jori Lamberg said:

Jännä että MAKin interim raportissa kaasuvivut ovat tyhjäkäynnillä. Ja että palopullot on laukaistu, mutta pullot ovat olleet täynnä punnitaessa. 

Olisiko venäläisten koneiden kaasukahvojen ja palopullojen sekä onnettomuustutkijoiden logiikka samanlainen kuin venäläisissä keinohorisonteissa.. ;)

Muokattu: , käyttäjä: Matti Hyötyniemi
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oikeus tuomitsi tämän Sukhoi Superjetin lentäjän, Denis Evdokimovin  kuuden vuoden vankeuteen:

Lainaa

A Russian pilot has been sentenced to six years in prison after a plane he was flying made a rough crash-landing at a Moscow airport in 2019, killing 41 passengers, the general prosecutor’s office said on Tuesday.

https://www.reuters.com/world/europe/russian-pilot-sentenced-six-years-prison-over-2019-crash-that-killed-41-2023-06-20/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään