Mika Laakso

Kannussuksi?

14 viestiä aiheessa

Hyvällä ystävälläni on tuommoinen kuvien esine, ilmeisesti lentokoneen kannussuksi? kuvat 8604-8608. Pituus 35cm, leveys 15cm ja korkeus n.12cm. Mistä koneesta lie peräisin? Selasin omaa kirjastoani kuvia tutkien. Vähän samalta näyttäisi Fokker D.XXI, kuva 8609, SIH3A, Keskinen-Stenman s.20. Tai Fokker C.X, kuva 8610, Suomen Ilmavoimien Pommittajat, Stenman-Holda, sivu24. Tai Blenheim, kuva 8611, ed.kirja s.64. Tai Lysander, kuva 8612, ed.kirja s.114

IMG_8604.JPG

IMG_8605.JPG

IMG_8606.JPG

IMG_8607.JPG

IMG_8608.JPG

IMG_8609.JPG

IMG_8610.JPG

IMG_8611.JPG

IMG_8612.JPG

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoisia kuvia laitoit. Eipä ole tainnut kannussuksia juuri säilyä tähän päivään. Pari kuvaa FR-118:n kannussuksesta, joka on kyllä toisen mallinen kuin esille tuomasi suksi:

IMG_3649.JPG

IMG_3652.JPG

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olikohan noissa teräksisiä kannussuksia? Erityisesti ihmettelisin liukupinnan paksua teräslevyä.

Muokattu: , käyttäjä: Jouni Olavi Rautio
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9 tuntia sitten, Jouni Olavi Rautio kirjoitti:

Olikohan noissa teräksisiä kannussuksia? Erityisesti ihmettelisin liukupinnan paksua teräslevyä.

Sama tuli mieleen minullakin, kun tuota ruskeaa väriä ihmettelin. Onko edes lentokoneesta? Mahtaa olla aika painava, jos ei ole duralumiinia vaan muuta metallia.

Jukka

 

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jukka Raunio on kirjoittanut mainion 6-sivuisen artikkelin ”Suksista ja suksidoktriinista” Suomen Ilmailuhistorialliseen Lenteen 4/2001. Siinä on paljon kuvia ja piirroksia Suomen ilmavoimien eri profiilisuksista, mutta tällaista valokuvan mukaista ei niissä esiinny. Muodoltaan ja kooltaan ehkä lähinnä on Gloster Gladiatorin kannussuksi.

Kuva on eri lehdestä.

Jukka

921867C6-118A-46E6-BCE8-2D8303866A2D.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt saatiin selvyys kuvaan Pentti Mannisen kautta:

”Ketjussa on varmasti VL:n valmistama teräksinen kannussuksi. 
Pääliosa on useammasta palasta hitsattu kuoreksi. Pohja on yhtenäinen teräslevy. Siinä on pintakarkaistu kulutuspala joustavilla ruuveilla pohjassa kiinni. 
Koko ei täsmää FR (435 mm pitkä), mutta PY voisi hyvinkin sopia. Alkeiskoulukoneissa oli toisenlaiset sukset.”
 
Jukka
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisiko Mikan kaverin kannussuksi juurikin Pyrystä? Siltä se ainakin näyttää, kun sitä vertailee PY-12:n kaputtikuviin 3.3.1943. Kannuksen muoto ja rautalevy pohjassa täsmäisivät.

IMG_0292.JPG

IMG_0296.JPG

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pyry on vahva kandidaatti. Tässä Pyry PY-40 keväällä -43:

Jukka

0D43E8E8-588C-4AAA-ACA4-583F77C8AF37.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse en ole esinettä nähnyt, kaveri laittoi vain kuvat. Aloin jo itsekin epäillä jotta onko sittenkään lentokoneesta, kun viestiketjussa mainittiin raaka-aine. Mutta kun tuo muoto niin täsmäs kannussukseen, niin ei muuta tullut mieleenkään! Aloin jo epäillä, että olisiko sittenkin jostain "maataistelukoneesta" (=maanviljelys ja/tai maanrakennus). Mutta Nisula / Manninen tekstin ja Heikkisen kuvan kautta tämä lienee Pyryn kannussuksi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vuoden 1940 aikana ilmavoimien käyttöön saatiin ulkomailta liuta uusia konetyyppejä. Ilmavoimien jo käytössä olevien kannussuksi-mallien sopivuutta kokeltiin seuraavasti:

- Westland Lysander (LY); Avro Anson (AN)-mallinen kannussuksi.

- Gloster Gauntlet (GT); Fokker D.21 (FR)-malli. Sopii suoraan ilman muutoksia.

- Morane-Saulnier 406 (MS); Fokker D.21 (FR)-malli.

- Douglas DC-2 (DC); Bristol Blenheim (BL)-malli.

- Koolhoven FK.52 (KO); Fokker CX. (FK). Kannussuksi, johon tehty kannusrakenteen vaatimat muutokset.

Valtion Lentokonetehdas valmisti ja muotoili kannussuksia tulleisiin konetyyppeihin sopiviksi.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
24.5.2019 at 15.40, Jukka Nisula kirjoitti:

Nyt saatiin selvyys kuvaan Pentti Mannisen kautta:

”Ketjussa on varmasti VL:n valmistama teräksinen kannussuksi. 
Pääliosa on useammasta palasta hitsattu kuoreksi. Pohja on yhtenäinen teräslevy. Siinä on pintakarkaistu kulutuspala joustavilla ruuveilla pohjassa kiinni. 
Koko ei täsmää FR (435 mm pitkä), mutta PY voisi hyvinkin sopia. Alkeiskoulukoneissa oli toisenlaiset sukset.”
 
Jukka

Asiakirjasta pvm:llä 11.4.1939 kopatulla tiedolla on varmistunut kannussuksen kuuluneen Pyry harjoitushävittäjään. Paperista selvisi että Pyryn kannussuksen mitat ovat 350 x 150 mm., (samat mitat kuin mitä säikeen alussa on kerrottu). Mainitussa paperissa on FR:n kannussuksen mitoiksi ilmoitettu 435 x 184 mm.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suksi on nyt minun. Muutama kuva lisää siitä. Mitään numeroita siitä ei löydy. Mikä on tuon suksen takapäässä olevan sokalla varmistetun kruunumutterin tarkoitus? Suksen yläpuolen muotovauriot johtuvat ilmeisesti siitä, että suksi löytyi maan alta kaivinkoneella kaivettaessa.

IMG_9946.JPG

IMG_9948.JPG

IMG_9949.JPG

FullSizeRender - 2020-01-11T174154.414.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään