Jussi Rantala

Ilmavoimien kuljetuskonehankinnat 1970 luvun lopulla

10 viestiä aiheessa

Kirjaston poistomyynnistä tarttui mukaan taalalla v 1979 painettu kirja "Airforces of the World". Tuolloinhan oli vielä kylmä sota menossa ja NL + Varsovan Liitto voimiensa tunnossa - siksikin kirja itsessään on mielenkiintoista luettavaa. Suomen Ilmavoimien osalta kirja listaa Lennostojen silloiset kalustot (esim. SatLsto oli tuolloin vielä Porissa, kalustonaan Fougat - maininta tosin, että lennosto tulee siirtymään tulevaisuudessa Tampere/Pirkkalan kentälle, jonka rakennustyöt alkoivat marraskuussa 1977).

 

Kuljetuslentolaivueen osalta on mielenkiintoinen maininta: kalustona C-47/53 koneet ja sijoituspaikkana Utti. Tekstissä kerrotaan seuraavaa: The Dakotas were planned to remain in service until 1985, but one crashed in October 1978 - killing all 15 people on board, including three members of parliament - and An-32s are now expected to replace these elderly machines.

 

Oliko tuolloin todella suunnitelmissa korvata DC-3:t neuvostovalmisteisilla koneilla? Miksi päädyttiin Fokkereihin Antonovien sijasta?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oliko tuolloin todella suunnitelmissa korvata DC-3:t neuvostovalmisteisilla koneilla? Miksi päädyttiin Fokkereihin Antonovien sijasta?

 

Voisiko olla, että ne saatiin Finnairilta nopeasti, helposti ja edullisesti?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisiko olla, että ne saatiin Finnairilta nopeasti, helposti ja edullisesti?

 

Ilmavoimien kaksi ensimmäistä Fokkeria muistaakseni tuli Islannista käytettynä (Kar-Airin kautta) ja kolmas uutena tehtaalta. Mutu on, että tuon opuksen tekijä on ihan itse päätellyt tällaisen satelliittivaltion päätyvän Antonoveihin, joita muistaakseni käytiin täällä aika innokkaasti esittelemässäkin. Ainakin silloiselle Maanmittaushallitukselle kovasti tyrkytettiin joko An-30:ä tai 32:a kuvauskoneeksi kolmosten tilalle. Semmoista käytettiin Malmilla näytillä (muistaako kukaan muu?), siinä taisi olla lenävä kuvalaboratoriokin, osa porukasta pystyi kehittämään filmiä samalla kun toiset kuvasi. Näin olen antanut itselleni ainakin kertoa. Onneksi tuli Fokkerit.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmavoimien kaksi ensimmäistä Fokkeria muistaakseni tuli Islannista käytettynä (Kar-Airin kautta) ja kolmas uutena tehtaalta.

 

Juu, kolmas tuoli tehtaalta. Ja uskon sinua myös noissa kahdessa muussa. Itse olin siinä uskossa, että ainakin toinen olisi ollut Finnairin käytössä, mutta ilmeisesti olen sitten vääräuskoinen :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä lehdistössä ( HS ) käytiin kovaa keskustelua itäkaluston puolesta. Muistelen vaan joskus leikelleeni ko. artikkelit talteen. Fokkerit tulivat DC-3:n seuraajaksi.

 

T: JJ

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Finnish Civil Aircraft 1926 - 2000" tietää kertoa Fokkereiden historiasta seuraavaa:

FF-1:

 

OH-KFA Fokker F.27 Friendship Mk.100

Ex PH-FGR, TF-FIJ, TF-FLJ

200380 Kar-Air Oy Helsinki

180780 leased to Air Force as FF-1

020880 Cld as leased to Air Force

290582 Sold to Air Force

 

FF-2:

(OH-KFB) Fokker F.27 Friendship Mk.100

Ex. PH-FIU, TF-FIK, TF-FLK

80 Reserved for Kar-Air Oy, Helsinki, but was leased and subsequently sold to Air Force as FF-2

 

Ja FF-3 on sitten "oikea" Troopship, joka tuli uutena tehtaalta.

 

Mitä tulee "satelliittivaltioepäilyihin", niin ko. kirjassa Suomi on laskettu kuuluvaksi Länsi-Eurooppaan. Itäblokki on erikseen. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1970-luvun lopulla todella suunniteltiin Ilmavoimien kuljetuskoneiksi itärautoja. Esim. muuan Paavo Väyrynen ajoi suunnitelmaa hankkia Finnairin kotimaanliikenteeseen ja Ilmavoimien kuljetuskoneiksi samaa tyyppiä ::) Eli toteuessaan myös Finnairin matkustajat olisivat päässeet illaksi kotiin Antonovilla.

Finnair päätyi sitten hankkimaan välityypiksi Fokkerit Convairien jälkeen 1970-80 lukujen vaihteessa.

Ilmavoimat tutki useamman konetyypin, ja päätyi Fokkeriin. Yksi tärkeä syy oli se, että Kar-Airilta (joka operoi Finskin koneita) löytyi valmis tekninentuki koneelle.

Fokker F.27 Mk.100 koneet tulivat käytettynä Islannista, ne oli toimitettu Icelandairille 1960-luvun puolivälissä. Aluksi vuokrattuina Kar-Airilta, sittemmin puolustusministeriö osti koneet. Koneisiin asennettiin mm. suomessa suunniteltu laskuvarjohyppyjärjestelmä.

Veikkaisin, että poistuessaan käytöstä FF-2 oli yksi viimeisiä lentäviä MK.100 koneita.

Käytän tilaisuutta härskisti hyväkseni.... Alku vuoden aikana (numero 2. tai 3.) tulee Mobilisti-lehdessä olemaan kattava artikkeli Fokker F.27 tyypistä....

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikä täsä vielä kaikki.

Ennen kolmosten "hankkimista " ilmavoimille suunniteltiin myös tällaisen värkin ostoa: ( DHC-4 Caribou )

[ Attachment removed / expired ]

Tällainen kävi (Malmilla?) suomalaislentäjien koelennettävänä joskus 50-60 luvun vaihteessa. Näitä koelenntoja ei ole pahemmin muiisteltu eikä kuvia julkaistu.

Tais kone olla "liian" länsimainen ja.. kallis.

Markku.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Yksi tärkeä syy oli se, että Kar-Airilta (joka operoi Finskin koneita) löytyi valmis tekninentuki koneelle.

Veikkaisin, että poistuessaan käytöstä FF-2 oli yksi viimeisiä lentäviä MK.100 koneita.

 

 

Muuten totta, mutta Kar-Air huolsi Finnairin Fokkerit, ei operoinut. Onhan toki FF-1 vielä liikenteessä, myös Mk.100 kone, joskin rankasti modifioitu?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan toki FF-1 vielä liikenteessä, myös Mk.100 kone, joskin rankasti modifioitu?

 

Mielestäni FF-1 ei oikein enää ole Mk.100 kone. Sen täytyy olla modifioitu lähemmäksi Mk.400M konetta. Siinä täytyy mm. olla kokonaan uusi moottoriversio koska yksi tärkeimmistä syistä FF-2:n käytöstä poistolle oli moottorin teknisen tuen loppuminen. Alkuperäinen avioniikka tuskin on enää käytössä, ja koneen sähköjärjestelmä lienee rakennettu uudestaan. Kun ottaa huomioon kuinka pitkiä aikoja kone on ollut Propilla huollossa/modifioitavana täytyy koneen sisuskalujen olla paljon uudempaa tavaraa.

Ilmavoimat tuskin on halukas kertomaan mitä koneelle on tehty... ::)

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään