Pasi Pirttikoski

Laskuvarjolla vai ilman?

15 viestiä aiheessa

Kauden 1929 ensimmäinen lentonäytös pidettiin Kotkassa. Mukana oli myös "laskuvarjohyppy" joka päättyi huonosti. Mutta oliko tällä pudotetulla nukella laskuvarjoa ollenkaan?

Tälläinen ennakkojuttu oli Kymenlaakson Sanomissa 2.2.1929. Tässä ei ole maintaa hypystä.
5ce9040c47da3_PieniKymenlaaksonSanomat02021929lentonytksenennakkojuttu.thumb.jpg.b239dfc31b1686ca6e9eb3f58ce2d8bf.jpg

Lentonäytöksestä kerrottiin kolme päivää myöhemmin (5.2.1929).

5ce90454227a4_PieniKymenlaaksonSanomat05021929nukenpudotus.thumb.jpg.7b30baad9a6b784f47254f6bc9fc58c4.jpg

Mikäli "hyppääjä" pudotettiin ilman varjoa yleisön tietämättä totuutta on kyseessä ollut, sanoisinko, melko rohkea "käytännön pila". Ja kyllä pudottajienkin on pitänyt uskoa asiaan, jos kilometristä pudotetaan nukke ilman varjoa uskoen ettei se osu maassa mihinkään sopimattomaan kohtaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lehdessä kirjoitetaan Turkinsaaren 3.Erillinen Merilentolaivueesta, kuitenkin nimi oli jo aikaa sitten vaihtunut Merilentoeskaaderiksi (MeLE). Tämä nimenvaihto on ilmoitettu Ilmailuvoimien esikunnan antamassa päiväkäskyssä N:o 10-1928, 10.4.1928.

Erikoinen "hyppy" herätti mielenkiintoni ja ryhdyin etsimään siihen sopivaa lentokonetta. Kävin kaikki Utin Maalentoeskaaderin senhetkiset koneet läpi ja selvisi että kolme Martinsyde-hävittäjää oli käynyt esiintymässä Kotkassa 3.2.1929: MA-23/kers Peltola, MA-30/res.vänr Lejon ja MA-36/vääp Salonen. He esittivät laivuelentoa ja aerobatiaa lentokorkeuksien vaihdellessa 300-600 metrin alueella. Tuo näytöspäivä taisi olla todella kylmä, sillä MA-23:n moottori pääsi jäätymään jossain koneen seisontavaiheessa ja joutui lopulta purettavaksi maakuljetusta varten. Merilentoeskaaderissa Turkinsaaressa oli tuolloin lentokaulustona ainoastaan Hansoja ja Caudroneita. Kaikki MeLE:n Hansojen lentopäiväkirjat olen käynyt läpi, samoin Caudronien (pl. tunnus CA-70, jonka lentopäiväkirja on kateissa). Jos CA-70 ei yksinään ole käynyt Kotkassa 3.2., niin MeLE:n koneet eivät ole esiintyneet siellä lainkaan. Päädyin siihen, että nuken hypyttämisessä olisi toiminut paikalla ollut Aero-yhtiön kone?  

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hankalia ne ovat nämä vähän vanhemmat asiat selvittää. Tästäkään ei ole kuin reilut 90 vuotta aikaa...

Sinänsä tuntuisi oudolta, että Aero-yhtiön siviilikonetta olisi käytetty nuken pudotukseen, sillä luulisi, että maksavia asiakkaitakin olisi ollut kyytiin tulossa. Laskuvarjoja ei tuohon aikaan siviilipuolella (tietojeni mukaan) ollut, joten varjottomana on nukke todennäköisesti lähtenyt ja alas tullut.

Hyppyä oli kyllä mainostettu tammikuun 29. päivän lehdessä. Ja siinä on sen kerrottu olevan osa lentonäytöstä joka tapahtuu propagandalentojen välissä.
5cea564b5e8d2_PieniKymenlaaksonSanomat29011929lentonytksenennakkojuttumlhyppy.jpg.890e5cbaf1acf7f501a7ef144564afb0.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kotkassa järjestettiin ensimmäinen lentopäivä 18.3.1928 ja toinen heti perään 25.3.1928, jolloin suoritettiin laskuvarjohyppy. Kolmas lentopäivä oli 3.2.1929 ja tuolloin Ilmavoimat olivat kieltäneet laskuvarjohypyt niin Utista tullut koulukone oudotti 800m korkeudelta laskuvarjolla noin miehen kokoisen nuken.

Lähde J. Laukkanen, Kymi Kotkan lentokenttä.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoista.... molemmista lentopäivistä löytyy lehtijuttuja. Ensimmäisellä mukana oli vain siviilikone eikä hypyistä puhuttu mitään. Sitävastoin luutnantti Lahden hyppyä mainostettiin lehdessä (Kymenlaakson Sanomat 24.3.1928). 
5ceaa31015406_PieniKymenlaaksonSanomat24031928hyppysuunnitelma.jpg.7ae2652e8c8d832d1443b77123a72cb2.jpg

Mutta itse tapahtumassa ei, ainakaan lehtitietojen (Kymenlaakson sanomat 27.3.1928) mukaan, osallistunut ollenkaan ilmavoimien koneita sankan sumun takia. Hyppy jäi siten tekemättä!
Muutettu isompi lehtileike.

 

Pieni Kymenlaakson Sanomat 27031928 hyppy jäi tekemättä.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Pasi Pirttikoski

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Etelä-Suomi -lehden mukaan nukke olisi pudotettu sotilaskoneesta (1929).

5ceaad687cab5_Etel-Suomi05021929lsv-pudotus.jpg.70301e7e736cf5eb4cb74a897f4bebe0.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Pasi Pirttikoski

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kotkassa 3.2.1929 esiintyivät kolme Utista tullutta Martinsyde -hävittäjää seuraavasti:

MA-23/kers Peltola. Matkalento: Utti-Kotka 11:10-11:40. Lentokorkeus 300 m.

MA-30/r.vänr Lejon. Matkalento: Utti-Kotka 11:10-11:40. Lentokorkeus 300 m.

MA-36/vääp Salonen. Matkalento: Utti-Kotka 11:10-11:40. Lentokorkeus 300 m.

MA-23/kers Peltola. Laivuelento. Kotka 12:00-12:30. Lentokorkeus 400 m.

MA-30/r.vänr Lejon. Laivuelento. Kotka 12:00-12:30. Lentokorkeus 400 m.

MA-36/vääp Salonen. Laivuelento. Kotka 12:00-12:30. Lentokorkeus 400 m.

MA-23/kers Peltola. Aerobatiaa. Kotka 14:30-15:00. Lentokorkeus 600 m.

MA-30/r.vänr Lejon. Aerobatiaa. Kotka 14:30-15:00. Lentokorkeus 600 m.

MA-36/vääp Salonen. Aerobatiaa. Kotka 14:30-15:00. Lentokorkeus 600 m. Tämän lisäksi Salosella oli vielä sooloesitys:

MA-36/vääp Salonen. Aerobatiaa. Kotka 15:10-15:35. Lentokorkeus 600 m.

Näyttäisi lehtitietojen mukaan, ettei siellä muita ilmailuvoimien koneita näiden kolmen "Martinsaikkarin" lisäksi nähty, ja että hyppynukke olisi pudotettu "saikkarista" (mahdollisesti koneeseen viritetystä ripustimesta)? Miten on sitten sen laskuvarjon kanssa, siinä on Pasille pähkäilyä;) 

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laita Pasi Laukkasen Jyrkille viestiä, josko tarkemmin olisi hänelle tuo nukkeasia selvinnyt. Yhteystiedot löydät Karhulan ilmailukerhon sivuiltamme.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä tulee luutnantti Lahden peruuntuneeseen hyppyyn, kertoo siitä Aero A.11-HS -maatiedustelukoneen (tunnus AE-46) konepäiväkirja seuraavaa:

25.3.1928. Ohj. lentomestari Väänänen/täh. luutnantti Lahti. Matkalento. Utti-Kotka 12:50-13:10. Lentokorkeus 50 metriä!. (Kääntyivät matalan sään takia takaisin Uttiin).

Tästä samasta Aero-koneesta, AE-46, tehtiin viikkoa aikaisemmin hyppy Tampereella:

18.3.1928. Lentomestari Väänänen/kapteeni Lorentz. Laskuvarjohyppy. Tampere 13:55-14:20. Korkeus 600 metriä.

 

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
Kelloaika oikeaksi
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kooste Aero A.11-HS. koneiden laskuvarjoihin liittyvistä lennoista - puutteineen. Koneita oli kaikkiaan 8 kappaletta, n:ot AE-41 - AE-48. Käytössä vv. 1927-1939.

AE-41. Ei laskuvarjohyppyjä.

AE-42. 11.3.1928. Kers Heinänen/vänr Eskola. Laskuvarjohyppy. Oulussa 13:25-13:45. Korkeus 600 m.

AE-42. 13.3.1928. Kers Heinänen/vänr Eskola. Laskuvarjohyppy. Vaasassa 18:00-18:40. Korkeus 600 m.

AE-42. 16.6.1928. Vääp Lundén/kapt Nuotio. Laskuvarjohyppy. Kauhava 18:30-18:55. Korkeus 500 m.

AE-42. 17.6.1928. Vääp Lundén/vääp Salonen. Laskuvarjohyppy. Kauhava 19:00-19:30. Korkeus 500 m.

AE-42. 2.8.1928. Vääp Lundén/vääp Salonen. Laskuvarjohyppy. Utti 14:40-14:55. Korkeus 500 m.

AE-43. Ei laskuvarjohyppyjä 26.2.1937 mennessä. Koneen viimeinen lento tehtiin 3.12.1937. (Lentopäiväkirjan malli vaihtui irtosivuilla koottavaksi v.1937, ja se on kateissa).

AE-44. 16.3.1930. Kers Laitinen/alik Röhr. Laskuvarjon pudotus. Vaasa 14:40-14:55. Korkeus 800 m.

AE-44. 29.6.1930. Kers Laitinen/alik Röhr. Laskuvarjoheitto. Kauhava 19:20-19:30.Korkeus 500 m.

AE-44. 6.8.1930. Kers Laitinen/alik Röhr. Laskuvarjopudotus. Boholm 20:10-20:25. Korkeus 600 m.

AE-44. Koneen lentopäiväkirja n:o 4 päättyi 25.11.1936. Koneen viimeinen lento oli 11.6.1937. (Uudenmallinen lentopäiväkirja on kateissa).

AE-45. 18.9.1927. Luutn Malinen/luutn Harju-Jeanty. Laskuvarjostin hyppy. Kauhava 16:10-16:20. Korkeus 400 m.

AE-45. Koneen lentopäiväkirja n:o 4 päättyi 30.6.1938. Koneen viimeinen lento oli 12.10.1938. (Uudenmallinen lentopäiväkirja on kateissa).

AE-46. 18.3.1928. Lentom Väänänen/kapt Lorentz. Laskuvarjohyppy. Tampere 13:55-14:20. Korkeus 600 m.

AE-46. Koneen lentopäiväkirja n:o 4 päättyi 7.2.1938. Koneen viimeinen lento oli 14.12.1938. (Uudenmallinen lentopäiväkirja on kateissa).

AE-47. Koneen kaikki lentopäiväkirjat ovat kateissa.

AE-48. 14.9.1928. Vääp Salminen/vääp Salonen. Laskuvarjohyppy. Utti 13:40-14:00. Korkeus 800 m.

AE-48. 12.11.1928. Vääp Salminen/vääp Salonen. Laskuvarjohyppy. Utti 14:55-15:10. Korkeus 500 m.

AE-48. Kaikki lentopäiväkirjat tallessa (myös se uudenmallinen irtolehdistä koottava). Koneen viimeinen lento oli 1.4.1939.

 

 

 

 

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Kooste Aero A.11-HS. koneiden laskuvarjoihin liittyvistä lennoista - puutteineen. Koneita oli kaikkiaan 8 kappaletta, n:ot AE-41 - AE-48. Käytössä vv. 1927-1939.

...

 

 

Kiitos Raimo isosta urakasta ja aineiston läpikäynnistä! Näistä selvisi monta hyppyä (kone, lentäjä ja hyppykorkeus). Usein alkuperäislähteet ovat parhaita. Niiden etsiminen vaan on usein työlästä. Aina ei kannata suoraan "luottaa" lehtiin eikä kirjoihin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Pasi kannustuksesta, kävinkin taas uudella innolla koneiden lentopäiväkirjoja läpi:)

Selvisi kun kaikki tyypin päiväkirjat on tallessa, ettei Caudron C.59-merkkisistä jatkokoulukoneista (2E3 - 2E5) ole hypätty lainkaan. Ei ole laskuvarjohyppyä myöskään kotimaisesta koulukoneesta Paarmasta, PA-137. Samoin ei koneesta Avro 504K (AV-57), eikä kotimaassa rakennetuista Koolhoveneista (KO-65 - 68). Muuten olisi samoin Hollannissa valmistettujen Koolhovenien (KO-31 - KO-38) kohdalla, mutta koska KO-33 ja KO-34 päiväkirjat ovat kateissa, ei voi sanoa varmaksi.

Aero A.32 eli "Jupiter-Aero" -koneita oli kaikkiaan 16 kpl. (AEj-49 - AEj-64) vv. 1929-1944. Tyypin kohdalla on aikamoinen lovi mitä tulee säilyneiden lentopäiväkirjojen osalle. Täydelliset sarjat löytyvät koneille: AEj-49, -53, -54, -55, -56, 61 ja AEj-62. Puuttuu kokonaan: AEj-50, -52, -58, -59, -63 ja AEj-64. Lopuilta puuttuu osa tai kaksi; AEj-51, -57 ja AEj- 60. Tämän puutteisen luettelon mukaan löysin konetyypille vain yhden pelastushyppy-yrityksen(?) ja yhden laskuvarjon pudotuksen.

- AEj-61. 24.8.1934. Kers Hulkko/ylikers Hovi. "Ohjaajatiedustelulento". Utti 10:10 - Valkeala 10:20. (Ks. Kohtalokkaat lennot, tapaus 065).

- AEj-56. 23.6.1935. Lentom. Väänänen/vänr Saxell. ´Laskuv.pudotus´. Utti 21:05-21:20. Korkeus 300 m.

Fokker C.V E (FO-39). Lentopäiväkirjat 1, 2 ja 3 tallessa, vm. päättyi 7.4.1937. Koneen viimeinen lento 28.7.1938. Uusimallinen irtosivuilla lisättävä päiväkirja puuttuu.

- FO-39. 19.10.1932. Vääp Kepsu/tekn. Enqvist. ´Laskuvarjo kok.´. Utti 13:35-13:50. Korkeus 300 m.

- FO-39. 2.4.1934. Kapt Harju-Jeanty/mek. Vehkoo. ´Laskuvarjoheitto´. Vaasa 15:30-16:00. Korkeus 500 m.

Morane-Saulnier M.S.50C (MS-51 - MS-56). Päiväkirjat lähes kaikki tallessa, vain MS-54:n kirja n:o 2 puuttuu.

- MS-56. 17.7.1927. Lentom Väänänen/luutn Freri. ´Laskuvarjohyppy´. Utti 16:00-16:15. Korkeus 500 m.

- MS-56. 17.7.1927. Lentom Väänänen/luutn Harju-jeanty. ´Laskuvarjohyppy´. Utti 16:45-17:00. Korkeus 500 m.

- MS-56. 17.7.1927. Lentom Väänänen/kers Teittinen. ´Laskuvarjohyppy´. Utti 17:20-17:35. Korkeus 500 m.

Potez 25 (PO-40). Käytössä 1 kpl. vv. 1927-1936. Kaikki kirjat tallessa.

- PO-40. 2.4.1934. Lentom Heilä/luutn Hall. ´Laskuvarjon heitto´. Vaasa 15:40-16:10. Korkeus 500 m.

Jatkuu...

 

 

 

   

 

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin ne hypyt selviävät :). Julkinen kiitos jälleen. Nyt on tiedossa sekä Frerin että Teittisen hyppykone.

Tässä Kouvolan Sanomien juttu (19.7.1927) herrojen hypyistä.
5cf4cf35cc081_Pieni19071927KouvolanSanomatno78Utinhypyt.thumb.jpg.36571a2898024affffa8e8735d13ac62.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään