Pauli Hankonen

Sakura 2019, kirsikankukkien perässä Nagoyaan

6 viestiä aiheessa

Kiirettä on taas pitänyt, mutta viimein kerkesin luomaan tänne pienen reissukertomuksen huhtikuun alun reissusta, jolloin kävin Nagoyassa Cathay Pacificin siivin ihastelemassa kirsikankukkien loistoa. Reitti kulki mennessä Rooman sekä Hong Kongin kautta ja takaisin tultiin Hong kong - Zurich -reittiä. Sain tällä reissulla haalittua myös yhden uuden tyypin lokiin, kun HKG-ZRH lennolle valikoitui Airbus A350-1000.

HEL-FCO Finnair Airbus A321-231(WL) OH-LZL
FCO-HKG Cathay Pacific Airbus A350-941 B-LRM
HKG-NGO Cathay Pacific Boeing 777-31H B-HNS
NGO-HKG Cathay Pacific Airbus A330-342 B-HLH
HKG-ZRH Cathay Pacific Airbus A350-1041 B-LXG
ZRH-HEL Finnair Airbus A321-231(WL) OH-LZN

map.gif.534676ec5883790052bef734af2f636c.gif

 

Kun lippu on turistissa, niin pitkää matkaa varten pitää tankata lentoyhtiön odotustiloissa hyvin. Finnairin Schengen-loungen aamiainen eräänä aamuna huhtikuussa.

IMG_071616_1200.jpg.19bbf27c70e8261b045d9ef811940ca5.jpg

 

Helsinki - Rooma väliltä ei tullut kuvia, mutta tässä ollaa jo tultu laskuun Roomaan ja kennolle osui ensimmäisenä minulle uusi tuttavuus, Ernest Airbus A319-111 EI-FVG.

IMG_9532_1200.jpg.459c5db8ea57a239be154966e2270931.jpg

 

Koneenvaihto Roomassa oneworld statuksen turvin ei vielä pari vuotta sitten ollut mitenkään kovin ihmeellinen kokemus (reissukertomus vuodelta 2017) , mutta nyt tilanteen piti olla muuttunut. British Airways on avannut hiljattain Roomaan uuden lounken ja sitä on kovasti kehuttu. Sinne siis!

IMG_104942_1200.jpg.6c0e183e7227e3255912bf8572507b8f.jpg

 

Ja täytyy kyllä sanoa, että nyt Roomassa on mukava vaihtaa konetta oneworld statuksen turvin. Lounge on tiloiltaan mukavan kokoinen ja siellä on euroloungeksi hyvät tarjoilut. Tässä kuvat juoma- ja hedelmätarjoilusta. Ruokaakin oli saatavilla ja koska oltiin Italiassa, niin erilaisia vaaleita leipiä oli tarjolla paljon.

IMG_105112_1200.jpg.c124d859371baa08b8162174e0f3faa9.jpgIMG_105119_1200.jpg.77e482c3a97137b314994aac95a020ff.jpg

 

Loungesta on myös hyvät näkymät platalle, mutta ikkunoiden edessä on jonkinlainen auringonheijastussuoja joka haittaa kuvaamista. Kuvat jäävät suttuisiksi. Tässä maliksi ASL Airlines France Boeing 737-71B(WL) F-GZTP, joka rullaa lähtöpaikalle matkalle kohti Pariisia. En muuten tiennyt, että ASL ajaa myös matkustajia. Luulin sen olevan pudas rahtifirma, mutta tämä Ranskan alajaosto näköjään operoi myös yhdellätoista matkustajakoneella.

IMG_9533_1200.jpg.5f2b10f313ef99bc7af15eccb7ea2047.jpg

 

Mutta onneksi liikennettä voi tarkkailla lasin läpi ottamatta kuvia.

IMG_121919_1200.jpg.9479c1e19fe40aa9c3df88f96ffb84d5.jpg

 

Sitten istumaan siipipaikalle Cathayn kolmeviiskymppiseen pitkälle lennolle kohti Hong Kongia.

IMG_9535_1200.jpg.c4b22009be74752268581e6d83407f6b.jpg

 

Vähän Rooman liikennettä.

Alitalia Airbus A321-112 I-BIXQ lähdössä Palermoon.

IMG_9536_1400.thumb.jpg.7548a6ceedca4291709d9d07b42adbc4.jpg

 

Alitalia Cityliner Embraer ERJ-175STD EI-RDH lähdössä NIzzaan.

IMG_9538_1400.thumb.jpg.3261a8cb17e30b12e480fb1ec7fbb35f.jpg

 

Vueling Airbus A320-216 EC-KDT Barcelonaan.

IMG_9540_1400.thumb.jpg.06cfde5408253793a7d0f42575c4369c.jpg

 

Alitalia Airbus A320-216 EI-DTE Casablancaan.

IMG_9542_1400.thumb.jpg.4b41ac685c663c8adba021b776184a2f.jpg

 

Ja vielä Alitalia Airbus A321-112 EI-IXH tekemässä lähtöä Cataniaan.

IMG_9546_1400.thumb.jpg.11c68179d00d680d7153e891c6bb7400.jpg

 

Sitten olikin meidän vuoromme nousta ilmaan. Arrivederci Roma!

IMG_134349_1400.thumb.jpg.67698dfb06e64c8c9050426e0a0090d6.jpg

 

Aluksi Cathayn tapaan baari ja pikkupurtavaa.

IMG_9547_1024.jpg.724c02c9bb1366fbdec7be7316629938.jpg

 

Jonka jälkeen ateria.

IMG_9548_1200.jpg.2f5538acf197f5600c470690c0e23e8d.jpg

 

Sitten unta palloon ja myöhemmin jossain kohtaa Kiinan yllä aamiainen.

IMG_9550_1200.jpg.f4fcfb9fa7b5d0f78895ef253deb4d9c.jpg

 

Vähennetään korkeutta ja jarrutellaan kohti Hong Kongia.

IMG_9551_1200.jpg.bc234efed62120e1138824fac3048f5b.jpg

 

Ja lopulta B-LRM portilla HKG:ssa 10 tunnin ja 34 minuutin lennon jälkeen.

IMG_063119_1400.thumb.jpg.9b9b45004ef615eda9e0e5ef8858a74d.jpg

 

Ennen seuraavaa lentoa virkistäytymään The Pierin ykkösen odotustilaan, joka on minun suosikkini Hong Kongin loungeista. Cathaylla on HKG:ssa neljä(!) loungea, joista kahdessa (The Wing ja The Pier) on olemassa myös ensimmäisen luokan puolet.

IMG_065152_1200.jpg.367575f9980538282284b6c56c8ae73f.jpg

 

Hierontaan ei saanut aikoja tällä lyhyehköllä vaihdolla, mutta suihkukin virkistää mukavasti turistissa nukutun yön jälkeen.

IMG_070406_1200.jpg.eabdf97b3af7592fa1839e36a7bf15b8.jpg

 

Seuraavaksi aamiaista naaamariin.

IMG_075351_1024.thumb.jpg.0a14807bdd5797ccb07db9a73ae0b4ed.jpg

 

Ja vielä vähäksi aikaa tarkkailemaan liikennettä baarin puolelle.

IMG_082330_1024.thumb.jpg.22725dec359ca35835712bb1e8aa87df.jpg

 

Nagoyan lennolle pääsisin taas pitkästä aikaa vähän harvinaisemman ei-ER pitkän triplaseiskan kyytiin. Näitä on toimitettu vain 60 kappaletta, kun taas Extended Range (ER) -version koneita on toimitettu yli 800 konetta. Portilla odotteli Cathay Pacific Boeing 777-31H B-HNS.

IMG_093545_1400.thumb.jpg.b09f9952777163da58c725aeb4b6f975.jpg

 

Seuraavaksi vähän Hong Kongin liikennettä.

EVA Airways Airbus A321-211(WL) B-16223 Taipeista.

IMG_9554_1400.thumb.jpg.b40e131f6db2f759dd5be2428ee10ba1.jpg

 

KLM Royal Dutch Airlines Boeing 747-406(M) PH-BFW Amsterdamista.

IMG_9555_1400.thumb.jpg.6f22da43db46d78a7a71286fe8eaf6c5.jpg

 

Malaysia Airlines Airbus A330-223F 9M-MUD Kuala Lumpurista.

IMG_9560_1400.thumb.jpg.46ee342200773555354580f53cbdebf0.jpg

AirAsia Airbus A320-251N 9M-AGB. Neo saapuu Kuala Lumpurista.

IMG_9561_1200.jpg.649c9ce0bc4b6a43345b1ea91636daea.jpg

 

Cathay Dragon Airbus A330-342 B-HLB vielä vanhoissa Dragonairin väreissä lähdössä Qingdaoon.

IMG_9570_1400.thumb.jpg.3f294809ac45fae816155d7939b83ea8.jpg

 

Kalitta Air Boeing 747-4B5F N710CK lähdössä Anchorageen.

IMG_9574_1400.thumb.jpg.67015017ff3db9e929c66afe4d493b58.jpgIMG_9578_1400.thumb.jpg.bce3f6935c9afcfb5ef45ae8d466fbc0.jpg

 

Cathay Pacific Airbus A350-1041 B-LXJ Tokion Naritaan.

IMG_9581_1400.thumb.jpg.03fe08563fd46059516e2d8fba6f4da4.jpg

 

Cathay Pacific Airbus A330-343 B-HLR Taipeihin.

IMG_9583_1400.thumb.jpg.c242c50734245676b85067f94ae5eb58.jpg

 

Cathay Dragon Airbus A330-342 B-HLA niin ikään vielä vanhoissa Dragonairin väreissä rullailee portille saavuttuaan Guangzhousta.

IMG_9586_1400.thumb.jpg.ad5a4e376cccc2d805b19ca46d26f1f0.jpg

 

Hong Kong Express Airbus A321-231(WL) B-LEC rullailee kohti kiitotietä matkalla kohti Tokion Naritaa.

IMG_9588_1400.thumb.jpg.f7d8ff5243b132da3dfb00d830751a43.jpg

 

Hong Kong Airlines Airbus A350-941 B-LGD luukut avoinna Bangkokin ja Los Angelesin lentojen välissä.

IMG_9589_1400.thumb.jpg.289d9ef6f335f1bfdb739ec10b86b810.jpg

 

Kahden RR Trent 892 moottorin voimin kohti Nagoyaa.

IMG_9594_1400.thumb.jpg.6fac2e091a78a38c697f5e40e2a9c248.jpg

 

Paikallisliikenteen pitkän triplan sisuskalut näyttivät tältä.

IMG_111037_1400.thumb.jpg.7c45b9e4a392f3df9fcfbbb5c67cdf9d.jpg

 

Tässä ylitetään Owasen kapunkia lentoväylällä Y755.

IMG_9597_1400.thumb.jpg.90daa3854b05e8252b308db7722fda06.jpg

 

Laskuun Nagoyaan aikataulussa.

IMG_9603_1400.thumb.jpg.dba68bf5566d94f0375ba0f11728a280.jpg

 

Ja kattoterassille ottamaan muutamia kuvia ennen siirtymistä kaupunkiin etsimään kirsikankukkia.

IMG_9622_1400.thumb.jpg.e0a1c505c139a4227612fe7e167c3563.jpg

 

Juneyao Airlines Airbus A320-214 B-6338 Shanghaista.

IMG_9610_1400.thumb.jpg.e2678bff577b83dc3e8a9bf33e504daf.jpg

 

All Nippon Airways Boeing 737-881(WL) JA73AN saapumassa Nahasta.

IMG_9612_1400.thumb.jpg.ae07b1510abbad3ad823722eb7336e5d.jpg

 

China Eastern Airlines Airbus A320-232(WL) B-8276 saapuu Qingdaosta.

IMG_9621_1400.thumb.jpg.37cae2331a4861c9c030e12994595661.jpg

 

Ja minut Nagoyaan tuonut kyytipeli Cathay Pacific Boeing 777-31H B-HNS lähtee takaisin Hong Kongiin.

IMG_9627_1400.thumb.jpg.8bef6ece54fa8c52650ba824fab9f735.jpg

 

Seuraavana aamuna hotellilla aamiaista ennen kirsikankukkien katselua.

IMG_083530_1024.thumb.jpg.e440edfa09a05a57fbd63216018dfd8b.jpg

 

Satuin paikalle tuurilla parhaaseen kukinta-aikaan. Nämä kuvat ovat Meijō puistosta Nagoyan linnan välittömästä läheisyydestä.

IMG_101633_1200.jpg.e546bebf19bf450d17361b97b2bc9364.jpgIMG_101642_1200.jpg.5745e37653f0e3febf8067fa155473d2.jpgIMG_103001_1200.jpg.1007446f232d7baff46cedf0a57ba0cf.jpg

Hanamin viettoa aurinkoisena sunnuntaipäivänä.

IMG_104755_1200.jpg.8fad902e5c57b5062d2be0926c6483a9.jpgIMG_104958_1200.jpg.9fdcd624d17f9ae2bf076a4e615dfda1.jpgIMG_112804_1200.jpg.825146041cddf866e1dd37f11f1427a2.jpgIMG_112953_1200.jpg.3390f763380c091d5bb7e14312941e08.jpgIMG_110919_1200.jpg.0ceb7d4e81abcef2f6c68225d73ee21f.jpg

 

Sushia kirsikankukkien jälkeen.

IMG_170131_1200.jpg.59d158020819f5c88412bf152d5d2c84.jpg

 

Muutaman päivän kuluttua löysin itseni taas Nagoyan terminaalin katolta.

IMG_9650_1400.thumb.jpg.1601f38fa1a021ce0a26895c24b5eb76.jpg

 

ANA Wings De Havilland Canada DHC-8-402Q Dash 8 JA858A boordaa Sendain lennolle.

IMG_9657_1400.thumb.jpg.cfdb3606f6199c8f7003ad9b9433bd14.jpg

 

Tigerair Taiwan Airbus A320-232(WL) B-50017 Taipeista.

IMG_9665_1400.thumb.jpg.4893d952b396d9bb0e54899505e1a2f0.jpg

 

Skymark Airlines Boeing 737-81D(WL) lähdössä Nahaan.

IMG_9672_1400.thumb.jpg.0dd8665831f19d7ba921d0ebe4c147cc.jpg

 

Spring Airlines Airbus A320-214(WL) B-6646 Ningboon.

IMG_9680_1400.thumb.jpg.98ee98eea6f51edf8894761f8d733388.jpg

 

China Eastern Airlines Airbus A320-214 B-6891 saapuu Shanghaista.

IMG_9685_1400.thumb.jpg.b3d23fc99f5ba4443d5ca9c5353a355c.jpg

 

Jeju Air Boeing 737-8Q8(WL) HL8295 Seoulin Incheonilta.

IMG_9691_1400.thumb.jpg.2f4d43ce750057bcadfa632ae1f75226.jpg

 

Tianjin Airlines Airbus A320-214(WL) lähdössä Tianjiniin.

IMG_9695_1400.thumb.jpg.1e3c866202f8a3812f232c4286ed606f.jpg

 

Air China Airbus A321-232 B-6742 saapuu Shanghaista.

IMG_9698_1400.thumb.jpg.6158f90a68837c4a98da49bbedce832a.jpg

 

Etualalla All Nippon Airways Boeing 737-881(WL) JA80AN työnnetään lähtemään kohti Sapporoa ja taaempana saman firman JA57AN tekee lähtöä Asahikawaan.

IMG_9707_1400.thumb.jpg.8909788c1b58971b2dd9149e7f729257.jpg

 

Japan Airlines Boeing 737-846(WL) JA338J saapuu Sapporosta.

IMG_9719_1400.thumb.jpg.7e276280cc0f47f3609dee233317ff9d.jpg

 

Tyynenmeren saarihyppelyitä lentävä United Airlines Boeing 737-724(WL) N29717 vedetään ulkoriviin huilaamaan Guamin lentojen välissä.

IMG_9725_1200.jpg.162e092d0e8bed9185611b30a9f08e20.jpg

 

China Southern Airlines Boeing 737-81B(WL) B-1736 saapuu Guangzhousta.

IMG_9728_1400.thumb.jpg.22cd45a74b07c121d6de9e0f2f200684.jpg

 

Ja perässä Etihad Airways Boeing 787-10 Dreamliner A6-BMA hieman odostusten vastaisesti Pekingistä.

IMG_9732_1400.thumb.jpg.a0630f6998d433ab8d656f8f2509ab90.jpg

 

Japan Airlines Boeing 737-846(WL) lähdössä Sapporoon.

IMG_9738_1400.thumb.jpg.a63d2f603617aaaa8911be65f042ef62.jpg

 

Boeing Boeing 747-409(LCF) Dreamlifter N249BA (opr. by Atlas Air) sulkemassa takaovea kauuukana lämpöväreiden keskellä ja sen jälkeen jossain kohdassa lähdössä kohti Yhdysvaltoja reitillä Anchorage - Everett - Charleston.

IMG_9745_1200.jpg.13be923fbe2b5b031a6e98b49c41e942.jpg

 

Korean Air Airbus A330-223 HL8228 työnnetään ulos portilta matkaan kohit Seoulin Incheonia.

IMG_9746_1400.thumb.jpg.0e0a93f70f684850680e6a4e460d6360.jpg

 

Seuraavski olikin aika kipittää JAL:n longen kautta lähtevälle lennolle. Nagoyan JAL lounge ei ollut sen ihmeellisempi, perus Japanilaista hyvää tasoa. Kuvia sieltä ei tullut muita, kuin nämä origamit sisääntullessa.

IMG_153127_1200.jpg.4ceac7991557598d6aa9b9b37c0435c3.jpg

 

Hong Kongin lennolle valikoitui jo tammikuussa vuonna 1996 toimitettu Cathay Pacific Airbus A330-342 B-HLH. Koneessa oli vanhemmat vuonna 2009 esitellyt turistin tuolit, mutta Cathaylla on myös ainakin yksi uudempi tuolimalli käytössä A330 -koneiden turistiluokassa.

IMG_9752_1400.thumb.jpg.6c161d2a76e51e4a2877f04d45604a44.jpg

 

Milloin Swissportin jätkät alkaisivat kumartamaan ja vilkuttamaan lähteville koneille Helsingissä?

IMG_9758_1400.thumb.jpg.7bc4f2bf69e5192929e1381a14ff3f7e.jpgIMG_9759_1400.thumb.jpg.56601e16700ac21388961b5876a089a3.jpg

 

Lentoonlähtö kiitotieltä 36 ja siitä vasemmalla kaarrolla kohti Hong Kongia.

IMG_9768_1400.thumb.jpg.5c5b49b051b4a9c4a033e6f27d6c0017.jpg

 

Tarjoilu josta ei tällä kertaa jäänyt jälkipolville paljoa kerrottavaa.

IMG_9770_1200.jpg.e2e6758cf0caf97d126995907d5e37e1.jpg

 

Hong Kongiin lähestyttäessä oli aurinkokin jo ehtinyt laskea.

IMG_9777_1400.thumb.jpg.1dd404eb2183422a3cc877bdb3bf1525.jpg

 

Tällä kertaa valitsin HKG:ssa The Wingin ensimmäisen luokan odotustilan, sillä minulla oli muutama tunti aikaa ja halusin käydä loikoilemassa Cabanassa ennen lentoa eurooppaan.

IMG_9782_1400.thumb.jpg.bb4cff49a18d12dd1505cdc2a0d6f161.jpg

 

Aikaa jäi mukavasti myös ruokailulle.

IMG_224540_1200.jpg.76a373e21f3cfdd098e893ebe6eb4126.jpg

 

Paluu arkeen ja turistin tarjoilua HKG-ZRH lennolla.

IMG_9787_1200.jpg.47d0726d13d801aabd02af56f0473ded.jpg

 

Täytyy kyllä sanoa, että tämä CX:n A350-1000 on ihan mukava ritsa täällä takatoosankin puolella.

IMG_9794_1200.jpg.be52c0a399813236f87100b9c436e8d6.jpg

 

Aurinko nousee Siperian yllä.

IMG_9789_1200.jpg.50855d3fecb34b95a364462cc35ff35f.jpg

 

Ja nakit saapuvat tarjottimella Valko-Venäjän ylityksen paikkeilla.

IMG_9791_1200.jpg.74cb82a64809cc20a2860e73203f5f74.jpg

 

Lopulta 11 tunnin lennon jälkeen laskuun sateiseen Zurichiin.

IMG_9797_1200.jpg.db29885c51cf226322ed9b3d24eb6f49.jpg

 

Finnairin käyttämä lounge Zurichissa oli aika nihkeä, enkä jaksanut ottaa sieltä edes kuvia. Sveitsi on myös niin kallis maa, että ilmainen nettikin maksaa. Loungessa käytetään ZRH airport wifiä ja se on maksuton kaksi tuntia. Tämän jälkeen pitää kaivaa luottokortti esiin, tai odottaa kahdeksan tuntia saadakseen käyttää wifiä ilmaiseksi taas kaksi tuntia. (Sveitsi ei kuulu niihin Euroopan maihin, joissa matkapuhelimen datan käyttö kuuluu EU/ETA -pakettiin, vaan mobiilidatan käytöstä veloitetaan.)

Mutta sai siellä syödäkseen vähän aamupalaa ja parempaa kahvia kuin koneessa. Viimeisen lennon portille kävellessä kennolle osui Helvetic Airways Embraer ERJ-190LR HB-JVR jota valmisteltiin Berliinin lennolle.

IMG_9798_1400.thumb.jpg.3dc266deba419066610b1dd39a28b5e5.jpg

 

Lähtöpaikalle rullatessa kuviin jäi tunnistamattomaksi jäänyt C-Series/A220.

IMG_9802_1400.thumb.jpg.0e93aee2f5adc26eaba8f0d20afa2cae.jpg

 

NetJets Aviation  Bombardier BD-700-1A10 Global Express XRS N148QS.

IMG_9804_1200.thumb.jpg.5e236a8d7667271bb57e924e15639d6b.jpg

 

TAG Aviation (UK) Ltd. Bombardier BD-700-1A10 Global Express G-CGSJ.

IMG_9805_1200.jpg.ce4be138e3da863da062c4311fe49d74.jpg

 

Lentoonlähtö kiitotieltä 28.

IMG_9806_1200.jpg.6d21c7381033e826f1f41a4bf0d59e4e.jpg

 

Tutussa Finnairin matkustamossa kohti kotia.

IMG_121545_1200.jpg.2d1165e78c1440323b670fe50d732b34.jpg

 

Matkan pää, eli sateinen Helsinki-Vantaa.

IMG_9809_1400.thumb.jpg.10ac4b35884377958e502176536a69cd.jpg

 

Seuraavalta reissulta taidankin laittaa poikkeuksellisesti Gallerian puolelle kuvasatoa, sillä kyseessä oli puhdas spottailureissu Lontoon Heathrowille ja Hong Kongiin :thmbup:

 

Muokattu: , käyttäjä: Pauli Hankonen
10 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
19 minuuttia sitten, Pauli Hankonen kirjoitti:

Seuraavalta reissulta taidankin laittaa poikkeuksellisesti Gallerian puolelle kuvasatoa, sillä kyseessä oli puhdas spottailureissu Lontoon Heathrowille ja Hong Kongiin

Nämä matkakertomukset kyllä toimivat tällä perinteisellä tavalla paremmin. Pelkkä kuvakokoelma ilman kertomusta onnistunee Gallerian albumissakin.

Kiitos jälleen kerran hyvästä matkakertomuksesta, Pauli!

Rod

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
54 minuuttia sitten, Jorma Kosonen kirjoitti:

Nämä matkakertomukset kyllä toimivat tällä perinteisellä tavalla paremmin.

Samaa mieltä ehdottomasti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos hienosta tarinoinnista ja erityismaininta kirsikankukkien kuvista!! Täytyy suunnitella matkaa sinnepäin Hanamin aikoihin....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
21 minutes ago, Teemu Lokka said:

Toi "tunnistamaton" A220 on Swissin kone.

On, on, mutta rekisterin ja tarkan tyypin puolesta tunnistamaton.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään