Vesa Viero

GA . n potkuri

11 viestiä aiheessa

Kovasti näyttää Gamecockin eli Kukon potkurilta. Tässä Callen säikeessä on vastaavia.

Jukka

 

 

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

LGA = Lentokone Gamecock

MJP = Moottori Jupiter

Muokattu: , käyttäjä: Antti Lappalainen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
59 minuuttia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Olisiko kyseessä GA-58:n potkuri?

Jukka

 

Tuollainen tapaus että kone ja potkuri ovat samalla numerolla on kyllä puhdas sattuma. Mainittu GA-58 aloitti palveluskäytössä vuonna 1930 ja nyt haettu potkuri valmistui 1936. Samaan hengenvetoon on heti todettava, että Joppe Karhusen (28.7.1938) tekemässä pakkolaskussa veteen Gamecock´illa GA-57, oli potkurina LGA/MJP N:o 57/VL1. 

Tämän LGA/MJP N:o 58/VL1 Valtion Lentokonetehtaalla Santahaminassa valmistuneen Gamecock-potkurin elinkaari oli sangen lyhyt, sillä se meni poistoon jo samana vuonna. Rikkoutuessaan oli potkuri kiinnitettynä alkuperältään englannissa valmistuneeseen Gamecock-hävittäjään, tunnus GA-38.

Vesan laittamassa kuvassa on havaittavissa jälkiä allamainitusta törmäilystä.

IMG_5815.JPG

IMG_5816.JPG

IMG_5817.JPG

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoa, ja kiitos Raimolle, että vastaus löytyi. Vesan potkurille tuli tarina ja historiallista taustaa. 

Sen verran vielä tästä GA-38:sta, että se oli ainoa Gamecock Ilmavoimissa, joka oli tyypiltään Mk.1. Muut olivat Mk.2:sia, myös lisenssivalmistetut Kukot.

”Kakkosessa” oli ”ykköseen” verrattuna kärkiväliltään pitempi yläsiipi ja modifioitu pyrstö. Mutta tämä ei varmaankaan vaikuttanut potkurin malliin.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suuret kiitokset kaikille .

Tiesin että tämäkin selviää.

Jotta tarina olisi täydellinen  niin olisiko Jaakko Vuorelasta valokuvaa.

Muistaakseni  jossain Joppe Karhusen kirjassa olen nähnyt kuvan joskus

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löysin luutnantti Jaakko Vuorelasta kolme kuvaa. Ne ovat vanhasta teoksesta "Vaipuneet kotkat", kirjoittanut Pekka Karunki heti talvisodan jälkeen vuonna 1940. Kirja kertoo hävittäjälentäjiemme viimeisistä lennoista 1939-40. Kuvat ovat Jaakko Vuorelasta kertovassa kappaleessa.

Ensimmäisessä kuvassa nuori Vuorela seisoo Caudron C.60-koneen edessä 1930-luvun alussa. Toisessa hän tähyää taivaalle "taistelulennolle lähdössä",  kuva lienee kuvatekstistä poiketen otettu kuitenkin vielä ennen varsinaista "kahinaa", lunta kun ei ole maassa. Kolmannessa kuvassa Lentolaivue 24:n ja 26:n ohjaajia talvisodan aikaan. Kuvattu todennäköisesti joko Joutsenossa tai Ruokolahdella. Luutnantti Vuorela oli LLv 24:n 2.lentueen päällikkönä.  Vasemmalta lukien Mauno "Manu" Fräntilä (LLv 24), Kelpo Virta (LLv 24), Olli Puhakka (LLv 26), Jaakko Vuorela (LLv 24) ja Oiva "Oippa" Tuominen (LLv 26). Sama kuva löytyy Jukka Piipposen tuoreesta "Joppe"- kirjasta myös, joskin parempilaatuisena.

Tuossa Raimon laittamassa myös vanhassa kuvassa on Vuorelan toinen nimi kirjoitettu väärin (Ilmari). Jalmari on oikea.

Jukka

Jaakko_Vuorela_2.jpg

Jaakko Vuorela 3.jpg

Jaakko_Vuorela_1_(2).jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
lauserakenteen korjaus
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
19.6.2019 at 22.25, Jukka Nisula kirjoitti:

Sen verran vielä tästä GA-38:sta, että se oli ainoa Gamecock Ilmavoimissa, joka oli tyypiltään Mk.1. Muut olivat Mk.2:sia, myös lisenssivalmistetut Kukot.

”Kakkosessa” oli ”ykköseen” verrattuna kärkiväliltään pitempi yläsiipi ja modifioitu pyrstö. Mutta tämä ei varmaankaan vaikuttanut potkurin malliin.

Jukka

Potkurin N:o 58 rikkoutumisen aikaan koneelle Gamecock GA-38 oli jo tehty runkorakenteen "muuttaminen muiden GA-koneiden mukaiseksi". Siivet olivat jo Mk.II:n, keskityttiin vain runkoon. Muutos tehtiin koneen täyskorjauksen yhteydessä; runkoa pidennettiin ja rungon muotokaaret uusittiin, sivuvakain/-peräsin ja kojetaulu uusittiin sekä laskutelineen korvakkeet muutettiin. GA-38:ssa oli ennen muutosta muita GA-koneita lyhyempi suksimallikin käytössä.

Ilmailuvarikko Santahaminassa oli pyytänyt GA-38:n muutoksesta kustannusarvion Valtion Lentokonetehtaalta (VL) Suomenlinnassa 6.2.1934. VL:n mukaan hinnaksi tulee Smk. 175 000:-, sisältäen muutoksen ja täyskorjauksen. Ilman muutosta pelkällä täyskorjauksella oli hintalappu Smk. 130 000:-. Muutos+täyskorjaus hyväksyttiin ja niin VL aloitti muutostyöt.

 

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään