Visa-Matti Leinikki

Vanhoja asiakirjoja

7 viestiä aiheessa

Työpaikan kaapista löytyi nippu oheisen kuvan mukaisia asiakirjoja. 

Tulkitsenko oikein että kyseessä on pommittajan muistiinpanot pommituslennolta? Mukana kansiossa on myös vapaamuotoisempia muistiinpanoja mm. säästä sekä selvästi koulutuksessa tehtyjä piirroksia yms. Osa englanniksi ja osa ranskaksi.

Terveisin,

Visa-Matti

SKM_C45819061815370.jpg

SKM_C45819061815380.jpg

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

reitti "Base-Beachy HD-Criel-Brocourt-SE-Brocourt-Criel-Beachy HD-Base". Ja pvm 22.4.1944. Sana "Flixecourt" ensimmäisellä sivulla.
Criel-sur-Mer/Brocourt/Flixecourt löytyy Google mapsilla. Voisi vittaa V1 ramppien pommituksiin (ks myös "Siracourt V1 launch bases")

Lainaa

At Brocourt, wrecked V-1 fuselages and their 'insides', notably spherical-shaped compressed air bottles, are found lying in a bomb-blasted stretch of wood. Rails on which the mobile launch platform used to run lead into the trees. At Lignieres, a concrete runway for the launching platform is concealed by a wood. A small camouflaged shelter can be picked out on the right. At Souplicant, a low improvised earth and wood firing bunker lies near the launching way in among close-growing trees. At Camps L'Amienois just outside Molliers Vidame, concrete fragments lie scattered over bomb-craters at the corner of a wood - the result of a British air raid in early July. A broken 'ski' ramp lies nearby. A two-bay concrete bunker and another wrecked ramp together with mangled flying bomb parts and a lorry and trailer are found at Avesnes. At Entrejust, an uncompleted earth ramp cut into the hillside is left as a reminder of the Germans' presence.

EDIT: löytyy vielä lisää. "Squadron O.A." (ensimmäisellä sivulla) tarkoittaa 342 Squadron RAF. Ja hyvin todennäköisesti liittyy V1een. Tekstissä "342 Black", "342 White" ja myös "88 Blue". 

Lainaa

In August 1943 the 88th squadron relocated to RAF Hartford Bridge, Hampshire with its sister squadron No. 342 Squadron as part of 137 wing of No.2 Group of the 2nd Tactical Air Force in preparation for the invasion of Europe. From there the squadron attacked German communications and airfields. On D-Day itself it was charged with laying the smokescreen to hide the first wave of landing craft.

Ja Gorri 342th päällikkö, koneen s/n BZ302 (Douglas DB-7 Boston IIIa (A-20C))  (B-kirjain todennäköisesti eturungossa)

Muokattu: , käyttäjä: Armin Zuger
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Gorrin" oikea nimi: FOURQUET (GORRI) Michel. Ura ilmavoimilla sodan jälkeen, kenraali (+1992). 
Miehistön toinen henkilö: Sous-Lieutenant HENNECART Charles

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Katsoin nämä laskelmat vielä läpi. Etäisyydet  (yksikkö: statute mile) esim. Criel-Brocourt on tasan 26 stat m. kuten laskelmissa. Brocourt->maaliin 19.5 stat m. Myös suunta Criel->Brocourt täsmää, 166 astetta. Ja tosiaan V1 asema löytyy aika lähellä maalialuetta, pienessä metsikössä (löytyy nimellä "Bois du Coroy", toisella nimellä "V1 base de Surcamps", tai myös numerolla 665). Se on pommitettu yhteensä 12 kertaa, viimeinen kerta 23.4.1944, mutta sitä huolimatta on paljon jäljellä (ks tässä).

Eli "melkein" täsmää. Paitsi päivämäärän ero, on myös suunnassa heitto noin 2.5 astetta eli jo aika paljon. Sanoisin että maali oli jotain muuta (josta nykyisin ei ole paljon jäljellä). Liitteenä Bois du Coroy punaisella, reitti/maalialue keltaisena (ja alueen Google Maps linkki tässä )

(ja 342. tunnetaan Ranskassa paremmin nimellä "Groupe de bombardement Lorraine" (ranskalaiset RAF:in palveluksessa)

342_boisDuCoroy.JPG

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikuttaisi että kyseessä pommitusraportti (sortie report) joltain pommituslennolta ja siitä pystynee reitin ja kohteen konstruoimaan.

)Wikipediasta löytyy lisää informaatiota ko.herra Gorrista (Michel Fourquet) ja aika korkealle hierarkiassa sittemmin noussut. Google translate antaa aika huonon käännöksen joten paha mennä referoimaan tarkemmin

Tuolla "lorraine squadron" löytyy enempikin tietoa ko.yksikön toiminnasta mm. 

 

 

Dokumenteilla on historiallista arvoa mutta mikähän mahtaisi olla oikea osoite?

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minua jäi nyt vaivaamaan, että löysikö viestin aloittaja nämä asiakirjat alkuperäisinä työpaikkansa kaapista Suomessa! Joka tapauksessa mielenkiintoinen löytö.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
18 tuntia sitten, Heikki Hulkko kirjoitti:

Minua jäi nyt vaivaamaan, että löysikö viestin aloittaja nämä asiakirjat alkuperäisinä työpaikkansa kaapista Suomessa! Joka tapauksessa mielenkiintoinen löytö.

Olen töissä kansainvälisessä ilmailuliitossa (FAI), Sveitsissä. Meillä on paljon ilmailuaiheista materiaalia yli 100 vuoden ajalta. Osa arkistoituna ja osa laatikoissa kaappien pohjalla kuten nämä dokumentit. Huomioni kiinnittyi näihin koska ne eivät oíkein kuuluneet meidän normaaliin materiaaliin. Itse asiassa ne olivat vanhojen maailmanennätys kansioiden välissä.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään