Jorma Isola

Morane, mutta missä ja koska?

14 viestiä aiheessa

Olen jo vuosia seurannut hienoa palstaanne, mutta vasta nyt heitän teille itse kysymyksen: Edesmenneen appiukkoni albumista löytyi  muutama kymmenen kuvaa jatkosodan ajalta.  Appiukko palveli panssarintorjuntakomppaniassa Karhumäen suunnalla. Jäin ihmettelemään tätä kuvaa haaksirikkoutuneesta Morane-hävittäjästä, joka oli ainoa lentokonekuva. Osaatteko te asiantuntijat tunnistaa mikä kone, koska ja missä? Koneen numero ei näy kuvankäsittelylläkään. Itseäni kiinnostaa myös tämän kuvan tarina. Kuva ei vaikuta SA-kuvalta, ja muistitiedon mukaan appiukolla olisi ollut kamera sodassa, mutta aivan varmaa tämä ei ole. Jos oli, niin eikös tämmöinen kuva olisi ollut sotasensuurin alainen? Ja missäköhän filmi olisi kehitetty ja vedostettu? Oletteko nähneet tätä kuvaa muualla?

Pahoittelen etukäteen jos kysymykseni on liian triviaali teille tietäjille. 

t. jormai

 

moranekuva-albumissa.jpg

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Konetyypin tunnuksia ovat käsittääkseni MS-301...330 ja MS-601...607 eteenpäin. Kuvassa näkyy S-kirjain ja (tämä oma tulkinta) numero 6.

Muokattu: , käyttäjä: Armin Zuger

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
8 minuuttia sitten, Armin Zuger kirjoitti:

Konetyypin tunnuksia ovat käsittääkseni MS-301...330 ja MS-601...607

Arminille tuli typo tuossa suurimmassa tunnuksessa, sillä se pitäisi olla MS-657.

Rodney

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisiko MS-616, joka SIH 4 (s. 100) mukaan "24.3.43 it-osuman takia mahalasku jäälle Karhumäen luona. Ltn E. Mesinen selvisi vammoitta. Kunnossa kahden kuukauden päästä. 6.3.44 ilmataistelussa osumia ja mahalasku Pälläjärven jäälle. Ltn. J. Kalliomäki haavoittui."

Rodney

P.S. Näyttää noita mahalaskuja jäälle löytyvän useilta muiltakin Moraneilta.

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen
P.S.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
52 minuuttia sitten, Armin Zuger kirjoitti:

onko teidän mielestä koneen pyrstössä iso numero "1" ?

Ykkönen suattaapi olla, tai sitten ei. Vaikea erottaa. 

Olen näkevinäni siiven johtoreunassa kaksi konekiväärin aukkoa. Jos näen oikein, niin se rajoittaisi mahdolliset tunnukset SIH 4 (s. 5) mukaan seuraaviin koneisiin: "MS-606, 607, 612, 614-618, 621, 624 sekä myöhemmin 310".

Rodney

P.S. Myös moottoripellin päällä törröttää pieni ilmanottoaukko (?) tai muu, joka löytyy vain aika harvoissa kuvissa.

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen
P.S.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MS-624:n kuva löytyy tästä (sivu 37/77). Tunnuksen asettelu keltaisen nauhan sijainti on kuitenkin vähän erilainen (S-kirjain nauhan ulkopuolella) ja ilmanottoaukko puuttuu joten haettu kone ei ole MS-624.

Muokattu: , käyttäjä: Armin Zuger

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
11 tuntia sitten, Jorma Kosonen kirjoitti:

Olisiko MS-616, joka SIH 4 (s. 100) mukaan "24.3.43 it-osuman takia mahalasku jäälle Karhumäen luona. Ltn E. Mesinen selvisi vammoitta. Kunnossa kahden kuukauden päästä. 6.3.44 ilmataistelussa osumia ja mahalasku Pälläjärven jäälle. Ltn. J. Kalliomäki haavoittui."

Rodney

P.S. Näyttää noita mahalaskuja jäälle löytyvän useilta muiltakin Moraneilta.

Kyllähän tuohon Jorma Isolan valokuvaan sopisi MS-616, ykkönenkin on suuntavakauttimessa, kuten se on ollut aikaisemminkin samasta koneesta otetussa kuvassa.

Päivämäärällä 24.3.1943 tehtyä pakkolaskua pidän todennäköisempänä, mutta vielä täytyy  tutustua koneen papereihin tarkemmin ja muidenkin MS-koneiden kaputteihin. Vauriosta tehdyssä tutkintapöytäkirjassa kerrotaan MS-616:n tuulilasin peittyneen öljystä (onhan se voitu ennen kuvan ottamista puhdistaakin) ja että kone on laskun jälkeen "lumihangessa vatsallaan"?

Toinen Jorma Kososen löytämä tapaus pvm:llä 6.3.1944 sopii huonommin kuvaan.

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
16 tuntia sitten, Jorma Kosonen kirjoitti:

moottoripellin päällä törröttää pieni ilmanottoaukko (?) tai muu

IPMS-Mallari 53 (1985) mukaan tämä on venäläisen Berezina UB 12.7 mm konekiväärin jäähdytystä varten. Sama todetaan Stenman/Holda Finnish Fighter Colours 1939-1945 kirjassa (s. 153).

Rodney

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
20 tuntia sitten, Jorma Kosonen kirjoitti:

IPMS-Mallari 53 (1985) mukaan tämä on venäläisen Berezina UB 12.7 mm konekiväärin jäähdytystä varten. Sama todetaan Stenman/Holda Finnish Fighter Colours 1939-1945 kirjassa (s. 153).

Rodney

Joulukuussa 1940 suunniteltiin MS-koneiden keski-kk:n (runko-kk) Chatellerault M.A.C. 7.5 mm. paikalle asennettavaksi amerikkalainen joko Colt 12.7 tai Colt FN 13.2. Tuolloin ei vielä VL:lla oltu päästy keski-kk:n jäähdytyskokeiluja alkamaan kun ei tehtaalla ollut lentokelpoista MS-konetta valmiina. Sitä varten oleva "jäähdytin" oli jo odottamassa, ja jos tulokset ovat myönteisiä tultaisiin vastaava jäähdytyssysteemi rakentamaan myös MS:n 12.7 ja 20 mm. aseisiin.

Koneeseen MS-616 asennettiin VL:lla vuoden 1941 lopulla 1 x Colt kal. 12.7 kk. runkoon sekä 4 x Browning 7.5. siipiin. Tuolloin asennettiin myös tuollainen kuvassa näkyvä jäähdytyskouru. Tässä koneyksilössä ei ollut lainkaan Berezin-merkkistä kk:ta.

MS-616 sai valkoisen talvinaamioinnin helmikuussa 1943 kun runko, siivistö ja peräsimet maalattiin liitu-liimaseoksella.

Olen vain pintapuolisesti (MS-616 ja yleistä MS-kirjeenvaihtoa) katsonut tätä aseistusta, enkä ole selvillä, millä tavalla aseiden jäähdytys järjestettiin niissä koneissa missä ei kyseistä jäähdystötteröä ole näkyvissä.

Mielestäni tuo Jorma Isolan mielenkiintoinen valokuva esittää konetta MS-616 24.3.1943 tapahtuneen pakkolaskun jäljiltä. Näillä mennään.:|

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset Raimolle ja muille. Arvasinkin, että tietäjät täällä selvittävät asian. Siis mitä todennäköisimmin MS-616 ja 24.3.1943 pakkolasku it-osuman vuoksi. Mutta missä, eli onko tarkempaa paikkaa tiedossa? Olisin voinut katsoa diginarc:sta appiukkovainaan pst-joukko-osaston sijainnin tuolloin. Kenties se oli lähelläkin ja konetta menty vaan uteliaana valokuvaamaan. Luettuani FT Olli Kleemolan kirjoituksia rintamavalokuvista jään siihen vaikutelmaan, että tämä ja useimmat muut tämän albumin kuvat olisi otettu yksityisellä kameralla ja todennäköisesti ilman lupaa tai sensuurin sallimista. Nimittäin mielestäni niistä olisi paljastunut valokuvauskiellossa olleita sotasalaisuuksia, kuten tämä lentokone ja useita kuvia tuolloin uusista saksalaismallisista panssarintorjuntatykeistä ja niiden vetotraktoreista. Mutta tämä on tietysti vaan spekulointia.

Ai niin, onkohan tämä tapaus MS-616 24.3.1943 Kohtalokkaat Lennot -kirjassa?

t. jormai

PS. Ja lopuksi vielä surkuttelu suomalaisesta historiattomuudesta: Eikös ole niin, että yhtään Moranea (tai mörkö-Moranea) ei säästetty museoitavaksi jälkipolville, vaikka kyseessä olisi ollut eittämättä keskeinen osa suomalaista sotahistoriaa. Olisiko näitä Karjalassa järvien pohjassa kuten BW-372??? 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos kiitoksista.

Tämän tarkempaa tietoa ei ole kuin että pakkolasku aiheutui it. osumasta ja että laskupaikka sijaitsi "Karhumäen kaupungista n. 4 km. etelään".

Olen samaa mieltä kameran käytöstä, appiukolla tai jollain porukasta on ollut kamera jolla kuva on otettu, eikä löydy esim. SA-Kuvista.

Tämä tapaus ei ole Kohtalokkaissa lennoissa eikä se sinne edes kuuluisikaan kun ei kirjan kriteeritkään täyty.

Alkuperäisiä ranskalaisia Morane 406/410-koneita ei ole säästynyt, pari sveitsiläisvalmisteista kyllä.

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2.7.2019 at 19.55, Jorma Kosonen kirjoitti:

Olisiko MS-616, joka SIH 4 (s. 100) mukaan "24.3.43 it-osuman takia mahalasku jäälle Karhumäen luona. Ltn E. Mesinen selvisi vammoitta. Kunnossa kahden kuukauden päästä. 6.3.44 ilmataistelussa osumia ja mahalasku Pälläjärven jäälle. Ltn. J. Kalliomäki haavoittui."

Aika lailla samat tiedot 24.3. tapauksesta löytyy digitaaliarkistosta

Lainaa

Mesinen teki pakkolaskun Karhunmäen lähettymille. Vihollisen kevyt it tulitti konetta rintaman läheisyydessä. Koneessa useita reikiä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9 tuntia sitten, Jorma Isola kirjoitti:

Siis mitä todennäköisimmin MS-616 ja 24.3.1943 pakkolasku it-osuman vuoksi. Mutta missä, eli onko tarkempaa paikkaa tiedossa? Olisin voinut katsoa diginarc:sta appiukkovainaan pst-joukko-osaston sijainnin tuolloin. Kenties se oli lähelläkin ja konetta menty vaan uteliaana valokuvaamaan.

t. jormai

 

Onko apua tiedosta, että JR 35 hoiti koneen vartioinnin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään