Jukka Junttila

Kadonneen kuvan jäljillä: Kuva jossa MIG-21 ja pikkuvalmetti.

22 viestiä aiheessa

Oletteko nähneet tai muistatteko sellaista kuvaa missä MIG-21:sta siirretään jossain tieharjoituksessa puomilla ja veturina olisi ollut Valmet 361 tai 565. 

Hämärä muistikuva kuvasta on itsellä mutta en ainakaan jonkin aikaa googlattuani sitä mistään netin syövereistä löytänyt.

Kuvanoton ajankohta lienee siltä ajalta kun noita laitteita PV:llä vielä oli käytössä. 

Traktori etualalla muistaakseni kohti kameraa ja MiG takana hieman viistossa mutta toki muistikuvat hataria..

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Junttila

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi,

Olen nähnyt tuon kuvan itsekin. Valmet on tietääkseni malliltaan 565 ja kuva on kirjassa "Suomen puolustusvoimat ennen ja nyt". Lienee 80 luvun painoksissa vaikka kuva on paljon vanhempi. Itsellänikin on tuo kirja, mutta loman takia en pysty tarkistamaan kuvaa. Kuva on muistaakseni aloituskuvana kun kirjan kannen käännät.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys Jukka!

Sopiihan että lainaan aloittamaasi ketjua? Tämä poikkeama sopii ainakin teemaan.

Muistan leikanneeni tämän kuvan jostain kaupan-alan ilmaisjakelulehdestä vuosikymmeniä sitten. Kysynpä, onko kellään tietoa kuvan vetojuhdasta ja lentohallista, missä kuva on otettu? Kirjoituksessa oli myös (Kyrölän) haastattelu jonka olin jättänyt leikkaamatta talteen.

IMG_7489.JPG

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pikaselaamalla Mäkinen/Ritaranta teosta löysin vain yhden Fairchildin , jonka omistajana/käyttäjänä oli Kyrölä.

P. Kyrölä (Mietoinen) omisti Fairchild 24W-41A, OH-FCK (Ex 41-38843, EV779, G-AKIZ), lentokoneen aikavälillä 1953-09-04--1969-10-13.

Häneltä kone siirtyi Wihuri-Yhtymä Oy Lentohuollolle. Oulun Laskuvarjokerho hankki Fairchildin 1970-01-14 ja seuraavana vuonna sen hankki Vaasan Laskuvarjokerho 1971-03-15. Turun Laskuvarjokerhon operoimaksi OH-FCK siirtyi 1972-11-13 omistajinaan K. Wiklund & S. Kokkonen. Koneen viimeinen omistaja oli R. Hildeen (Inkoo) 1975-06-12 alkaen. Kone poistettiin käytöstä1976-11-01.

Rodney

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No hitsi! Siis entinen usean kerhon läpikolunnut "hyppyhissi", jonka aihio on säilynyt uudelleen rakentamista varten. Kuvasta päätellen kaunis kone siitä tulee.

Mietin, olisko Kyrölän tiluksilla (Mietoisissa?) ollut sellaista peltosarkaa jota käyttänyt "lentokenttänä", myös hangaari on kiinnostava, samoin traktori?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
13 minuuttia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Mietin, olisko Kyrölän tiluksilla (Mietoisissa?) ollut sellaista peltosarkaa jota käyttänyt "lentokenttänä", myös hangaari on kiinnostava, samoin traktori?

"Hän rakensi Laajoen suistossa sijainneelle Iso-Kääpän saarelle tukikohdan, jonka hän suunnitteli itse. Lentoja ruvettiin suorittamaan kaksipaikkaisella koneella, joka kuitenkin vaihtui pian nelipaikkaiseen."

https://fi.wikipedia.org/wiki/Pentti_Kyrölä

http://www.ilmasiltahml.fi/wp-content/uploads/2013/02/IH1104Kyrölä.pdf

Rodney

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen
Jukka Raunion artikkelin linkki
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
29 minuuttia sitten, Jorma Kosonen kirjoitti:

Hän rakensi Laajoen suistossa sijainneelle Iso-Kääpän saarelle tukikohdan

Nimi pitäisi olla Iso-Kääppä, joka löytyy Google Earthissä ja josta noin 100 metrin päässä näyttäisi olevan sopiva rakennus Laajoen rannalla.

Rodney

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täältä löytyy mielenkiintoinen artikkeli Kyrölästä ja hänen koekoneestaan: http://www.ilmasiltahml.fi/wp-content/uploads/2013/02/IH1104Kyrölä.pdf . Jutussa kerrotaan myös hänen myöhemmästä ilmailu-urastaan. Koekone löytyy Suomen Ilmailumuseosta Vantaalta purettuna ja vähän piilossa seinän viereltä.

Tiehöylää enemmän vetopeli näyttää keskieurooppalaismalliselta kuormankantajatraktorilta, työkoneet kiinnitettiin traktorin "vatsan" alle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Jorma Kosonen kirjoitti:

Nimi pitäisi olla Iso-Kääppä, joka löytyy Google Earthissä ja josta noin 100 metrin päässä näyttäisi olevan sopiva rakennus Laajoen rannalla.

Rodney

Kohde löytyi ohjeellasi helposti. Tulkitsen että kuvassani näkyykin mainittua Laajokea.

Rakennus muistuttaa niin paljon sodan aikaista lentohallia, että Kyrölä saattanut hankkia  tarpeettoman hallin esim. Pl.M:n huutokaupassa ja siirtänyt sen mailleen? Tämä on kuitenkin vain arvailua.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja vetopeli on merkiltään Garner. Asiantuntijalta kysytty. 50-luvun alussa näköjään moisia tehtiin, valmistus loppui -55.

Jos joku sen olemassaolosta tietää jotain niin olisin kiinnostunut. 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja tässä tietoa lisää traktorista :

https://yle.fi/uutiset/3-8066662

Näistä traktoreista on ollut juttu Koneviesti lehdessä  numero 18/2010

Kyrölä oli hyvin tunnettu Turun seudulla ja paikallinen kotiseutuyhdistys ( Mynämäki ) on keräämässä hänen puuhistaan tietoa. Paikalliset  kotiseutuihmiset kyllä tietävät yksityiskohtia. Kyrölästä oli usein juttua lehdissä ja järjesti myös yleisölennätyksiä mm. Halikon lahdella.

Kentän paikka on erikoinen. Onkohan tuo ollut peräti jakamatonta vesijättömaata ? Halli näkyy hyvin myös vanhemmissa peruskartoissa.  Kiitorata on vain niityn merkillä.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Jorma Laiho kirjoitti:

Onkohan tuo ollut peräti jakamatonta vesijättömaata ?

Jukka Raunion artikkeli mainitsee, että "Koneen halli ja lentopaikka olivat yhteislaitumella Kääppän saaressa (Iso-Kääppä) Laajoen suistossa".

Rodney

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan tämä se kuva mitä Jukka alunperin kyseli? Kuva on kirjan "Suomen Puolustusvoimat ennen ja nyt" aloitusaukeama. Mitään kuvatekstiä siihen ei kirjasta löytynyt. 

image.jpeg

image.jpeg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoa kun Jukka Junttilakin sai vastauksen omaan alkuperäiseen kuvakysymykseensä Migistä ja traktorista.

Omasta puolestani kiitän kaikkia osallistujia jotka vastailivat kuvakyselyyni. Mitään ei jäänyt selvittämättä. Tai no ehkä hallin alkuperä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 minuutti sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Mitään ei jäänyt selvittämättä. Tai no ehkä hallin alkuperä...

Kannattaisiko irtoviiksimiehet eli Suomen sotilastiedustelu organisoida uudelleen tältä pohjalta?

Rodney :cool:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"MiG ja traktori" -kuvan traktori on kai Valmet 361 D, joka oli tuotannossa vuosina 1960-1965.  

Muokattu: , käyttäjä: Simo Lallukka
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suuret kiitokset vaivannäöstä!

Alunperin muistelin, että kuvassa olisi lentokone vetopuomilla traktorissa kiinni mutta toki muisti voi tehdä tepposet. Ja mitä enemmän tuota yllä olevaa kuvaa tutkiskelee, sitä tutummalta se alkaa näyttää. Tälläinen se ihmisen muisti on!

-jukka

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään