Kirjoitettu Tammikuu 2, 2023 F-35 hankkeen ohjelmatoimisto ja Lockheed Martin ovat tehneet sopimuksen seuraavista kahdesta tuotantoerästä sekä jo optionaalisena mukana olevasta erästä Lot 17, johon sisältyy muun muassa ensimmäiset Suomelle toimitettavat koneet Lainaa The contract covers aircraft production under the Lot 15 and 16. The Lot 15 features a total of 145 F-35 jets and Lot 16 has 127 aircraft. Furthermore, the latest award includes an additional contract option for Lot 17 comprising up to 126 aircraft, including F-35s for foreign military sales (FMS) customers – Finland, Poland and Belgium. Mielenkiintoinen yksityiskohta on näihin tuotantoeriin tuleva päivitetty elektroniikka, joka tukee koneiden tulevaa Block-4 ohjelmistoa. Lainaa The company informed that aircraft produced under Lot 15, 16 and 17 will be the first set of fighter jets to feature modernised hardware, called Technical Refresh-3 (TR-3). The TR-3 will be used for supporting F-35 aircraft with Block 4 capabilities. It includes an integrated core processor, offering enhanced computing power, memory unit and a panoramic cockpit display. https://www.airforce-technology.com/news/lockheed-martin-manufacturing-delivery-f35/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 9, 2023 (muokattu) Suomen Ilmavoimien F-35 -hävittäjien tyyppitunnukseksi tulee JF, Joint Fighter, ja kaluston numerointi alkaa 501:stä (JF-501). Kalusto numeroidaan konekohtaisesti alkaen tunnuksesta JF-501 ja päättyen tunnukseen JF-564. Hävittäjälentolaivueiden 11 ja 31 perinteitä kunnioitetaan merkitsemällä laivuetunnukset Visentti ja Ilves koneyksilöiden JF-511 ja JF-531 sivuvakaajien ulkopintoihin. Merkinnät ovat matalaherätteisiä eli esimerkiksi kansallisuustunnuksen sinivalkoisen merkkikuvion värejä häivytetään https://ilmavoimat.fi/-/suomen-tulevan-f-35a-lightning-ii-kaluston-tyyppitunnus-on-jf Muokattu: Tammikuu 9, 2023, käyttäjä: Petri Lehtovirta Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 9, 2023 7 hours ago, Petri Lehtovirta said: Hävittäjälentolaivueiden 11 ja 31 perinteitä kunnioitetaan merkitsemällä laivuetunnukset Visentti ja Ilves koneyksilöiden JF-511 ja JF-531 sivuvakaajien ulkopintoihin Ilveshän on alunperin Brewster laivue LLv 24 tunnus ja visentti pommarilaivue 46 tunnus. Miksiköhän alkuperää ja perinteitä ei ilmaista oikein? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 10, 2023 13 tuntia sitten, Jukka Lahtinen kirjoitti: Ilveshän on alunperin Brewster laivue LLv 24 tunnus ja visentti pommarilaivue 46 tunnus. Miksiköhän alkuperää ja perinteitä ei ilmaista oikein? Menee taas pilkunviilaukseksi, mutta tuo havainnekuvan ilves on aika lailla samanmuotoinen kuin Hävittäjälentolaivue 31:n suihkukoneaikaan Juha "Tino" Rossin virtaviivaistama alunperin LLV 24:n ilves. Molempia on tainnut muuten esiintyä Horneteissa. Rodney Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 10, 2023 (muokattu) 54 minutes ago, Jorma Kosonen said: Menee taas pilkunviilaukseksi, mutta tuo havainnekuvan ilves on aika lailla samanmuotoinen kuin Hävittäjälentolaivue 31:n suihkukoneaikaan Juha "Tino" Rossin virtaviivaistama alunperin LLV 24:n ilves. Molempia on tainnut muuten esiintyä Horneteissa. Rodney Kyllä vaan. Tuota ilveksen virtaviivaistamistahan on tapahtunut jo Vihureista lähtien. Fougissa, Migeissä, Hawkeissa ja Horneteissa on kaikissa yhä hoikistuneempaa yksilöä. Pointti oli kuitenkin mulla se, että 24:sen perinteiden jatkumoksi ilves kai otettiin käyttöön 31:ssä aikoinaan. Oliko -60? Siis suihkareissa. Vihureissa jo 50-luvulla. Muokattu: Tammikuu 10, 2023, käyttäjä: Jukka Lahtinen Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 10, 2023 Twitterin puolella Partosen Kössi muistutti, että Ilmavoimilla on ollut jo aiemmin JF-tunnus käytössä. Suomi sai 1939 Ruotsista kolme Svenska Aero Jaktfalken -konetta (JF-219, 224 ja 228). Tyypin lempinimi oli Jahvetti. Kuva ruotsalaisesta koneesta: Flygvapenmuseum Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 10, 2023 Tulevaisuuden otsikointia: Suomi lähetti Jahvetit taivaalle… 😃 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 10, 2023 (muokattu) 7 tuntia sitten, Jukka Lahtinen kirjoitti: Tuota ilveksen virtaviivaistamistahan on tapahtunut jo Vihureista lähtien. Fougissa, Migeissä, Hawkeissa ja Horneteissa on kaikissa yhä hoikistuneempaa yksilöä. En muistanutkaan osaa Vihureita, joissa oli jo lähes samanlainen ilves kuin Rissalan myöhemmissä konetyypeissä, Mukelo ja Fouga mukaanlukien. Tästähän selvitään, kun J-P Keränen antaa uuden käskyn, jolla Jahvetti vaihdetaan. Joku saattaa myös keksiä muun lempinimen, sllä Joint tunnetaan viihdekäyttäjien joukossa ihan eri kamana! Samalla voi lisätä kahteen muuhunkin koneeseen laivuetunnukset eli 524:een ilves ja 546:een visentti, niin tulee koko historiallinen jatkumo huomioitua. Rodney P.S. HN-424:ssä oli LLV 24:n ilves (Ref. Jyrki Laukkanen: F/A-18 Hornet Suomen Ilmavoimissa, s. 206 ja s. 226) P.P.S. HN-411:ssä on sama lähteen mukaan ollut visentti (härkä). Eli on nuo perinteet aiemmin hoidettu oikein ja varmaan tulevaisuudessakin. Nythän palataan jo valmiiksi "matalaherätteisiin maatunnuksiin, kuten kesällä '44. Muokattu: Tammikuu 10, 2023, käyttäjä: Jorma Kosonen 546:een, P.P.S. 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 22, 2023 10/1/2021 at 08.29, Timo Partanen kirjoitti: Katsoin eilen tuon Sannikan koko ohjelman. Surulliseksi vetää, että tu9llaisia huru-ukkoja vedetään "asiantuntijoina" ministerin kanssa keskusteluun. Tuli hyvin selkeästi mieleen se vanha sananlasku, että jos sulla on kädessä vasara, niin näet nauloja joka paikassa. HS:n artikkelissa eversti (evp) Ahti Lappi saa arvostusta pitkäaikaisista mielipiteistään Venäjän vastaisesta ilmasodankäynnistä ja siihen varautumisesta. Rodney "Eversti arvosteli Suomen hävittäjähanketta ja sai lokaa niskaansa – Sota osoittaa, että hän saattoi olla oikeassa Eläkkeellä oleva ilmatorjunnan asiantuntija Ahti Lappi ennakoi jo vuosia sitten Ukrainassa käytävän ilmasodan kuvan." EVP-EVERSTI Ahti Lappi ei pitkään mieti, kun häneltä kysyy näkemystä ilmasodankäynnistä Ukrainassa. ”Ukrainassa käydään juuri sellaista sotaa, josta olen puhunut, esitelmöinyt ja kirjoittanut ainakin kymmenen vuotta”, hän vastaa. ”Katselin juuri vanhoja kirjoittamiani juttuja. Se on juuri kuten niissä kirjoitin: käydään ohjussotaa, käytetään lennokkeja ja niin edelleen. Ei tässä ole mitään yllättävää.” Lapin mielestä yllättävää on ollut vain se, että Venäjä pärjää huonosti, kun ottaa huomioon sen käytössä olevan hyökkäysarsenaalin. AHTI LAPPI on yksi harvoista sotilastaustaisista henkilöistä, jotka ovat arvostelleet julkisesti Suomen taannoista hävittäjäkauppaa eli HX-hanketta. Siinä Suomi päätti ostaa 64 amerikkalaista F-35-hävittäjää. Lapin mielestä Suomea ei 64 hävittäjällä puolusteta. Viisaampaa olisi ollut ostaa pienempi määrä hävittäjiä ja hankkia säästyneillä rahoilla ilma- ja ohjustorjuntaa. Ukrainassa nyt käytävä kiivas ohjus- ja lennokkisota näyttäisi osoittavan, että Lappi oli oikeilla jäljillä. Hän joutui kuitenkin mielipiteensä vuoksi monen hävittäjien ostoa kannattavan hampaisiin. Ihmeteltiinpä jopa sitä, miksi viestimet häntä ylipäätään haastattelivat. ”En ollut sitä mieltä, ettei hävittäjiä hankita ollenkaan, vaan sitä mieltä, että niitä hankittaisiin vähemmän ja muu raha käytettäisi mieluummin torjuntaohjusten hankkimiseen”, Lappi huomauttaa. LAPIN mielestä Suomen olisi HX-hankkeen sijaan kannattanut tarkastella ilmapuolustusta kokonaisuutena, jossa olisi samaan aikaan huomioitu sekä hävittäjätorjunta että ilma- ja ohjustorjunta." https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009142804.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 23, 2023 (muokattu) 12 tuntia sitten, Jorma Kosonen kirjoitti: AHTI LAPPI on yksi harvoista sotilastaustaisista henkilöistä, jotka ovat arvostelleet julkisesti Suomen taannoista hävittäjäkauppaa eli HX-hanketta. Siinä Suomi päätti ostaa 64 amerikkalaista F-35-hävittäjää. Lapin mielestä Suomea ei 64 hävittäjällä puolusteta. Viisaampaa olisi ollut ostaa pienempi määrä hävittäjiä ja hankkia säästyneillä rahoilla ilma- ja ohjustorjuntaa. Ukrainassa nyt käytävä kiivas ohjus- ja lennokkisota näyttäisi osoittavan, että Lappi oli oikeilla jäljillä. Hän joutui kuitenkin mielipiteensä vuoksi monen hävittäjien ostoa kannattavan hampaisiin. Ihmeteltiinpä jopa sitä, miksi viestimet häntä ylipäätään haastattelivat. ”En ollut sitä mieltä, ettei hävittäjiä hankita ollenkaan, vaan sitä mieltä, että niitä hankittaisiin vähemmän ja muu raha käytettäisi mieluummin torjuntaohjusten hankkimiseen”, Lappi huomauttaa. Vieläkään ei ymmärretä (tai ei haluta myöntää), että HX-hankinnassa ei ole kyse pelkästä torjuntahävittäjästä vaan paljon muustakin. Jos koneita olisi hankittu vähemmän, niin miten olisi käynyt muiden tehtävien? Lainaus puolustusministeriön sivustolta: Lainaa Uuden HX-kaluston tehtävät tulevat olemaan: Ilmapuolustus (yhteistoiminnassa ilmatorjunnan kanssa) Ilmasta - maahan tulivaikutus (maavoimien taistelun tukeminen koko maan alueella) Kauaskantoinen tulivaikutus (tuki koko puolustusjärjestelmälle ja merkittävä ennaltaehkäisevä vaikutus) Maalinosoituskyky merivoimille, myös tulitukea ilmasta merelle Merkittävä lisä tiedustelu- ja valvontakykyyn Muokattu: Tammikuu 23, 2023, käyttäjä: Harri Koskinen 5 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 23, 2023 Harri vei jalat suustani. F-35 on ehkä jopa ensisijaisesti jotain ihan muuta kuin torjuntahävittäjä... Määrän suhteen on tunnustettava myös se fakta, että kun ryssällä lipsahtaa jalka kaasulle, on oletettava että ainakin osa ilmavoimien kalustosta saadaan tuhottua maahan. Siksi määrän tulee olla sellainen että osa on varaa menettää. P.S. edellinen siis kaikella kunnioituksella Suomen ilmatorjuntaa kohtaan! 2 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 23, 2023 Yllättävää, että noin 15 kuukauden takaisia keskusteluja nostetaan esiin. Ehkä asiasta voisi olla jopa otettu, mutta todettakoon ensin, että taas uudelleen katsottuani taas uudelleen tuon Sannikan jutun, olen edelleen samaa mieltä – että Lappi kuuluu siihen vasaralla varustettuun porukkaan, joka näkee nauloja kaikkialla. Vaikka tuossa Sannikan ohjelmassa tarkoitus oli tuottaa viihdettä ja viihdyttää ihmistä tuomalla argumentaatiota televisioon, niin silti Lapin valinta ministerin vastapooliksi oli erikoinen. Muutama nosto tuosta keksisutelusta. Lappi sanoo, että ”samalla rahalla (siis se 10 mrd, jolla hävittäjiä ostetaan) olisi ollut parempi ostaa ilmatorjuntakykyä”. Hän myös puhuu hävittäjien käytöstä tilanteesta, jossa hyökkääjä olisi saanut ilmaylivoiman ja että Suomi olisi siten ilma-alivoimatilanteessa. Koko puolustuksemme perustuu siihen, että politiikalla – ja nyt tietysti myös liittoutumisella – hoidetaan se, että emme joudu konfliktiin. Jos joudumme, niin meillä pitää olla kyky tuhota Venäjän hyökkäyskykyä, tapahtui se sitten JASSM:eilla tai tykistöohjuksilla, riippunee tilanteesta. Lappi myös puhuu yllätysiskusta. Jos tätä peilaa nyt käynnissä olevaan murheelliseen Venäjän hyökkäyssotaan Ukrainassa, niin ainakin 6kk Venäjä varusti hyökkäysvoimaa rajalle. Sen varautumisen olisi periaatteessa voinut purkaa, mutta voiman käyttö hyökkäykseen edellytti sitä, että voimaa rajalla oli. Jos hyökkäys tuli yllätyksenä jollekin, niin se taho ei ainakaan kuunnellut läntistä tiedustelutietoa. Vaikka Venäjän toimintaa ei voi pitää mitenkään loogisena, niin pelkkien ohjusten ampuminen ilman, että niiden jälkeen olisi kykyä tehdä jotain muuta, on täysin järjetöntä. Toki se, mitä Venäjä kuvitteli saavuttavansa, ei ole toteutunut ja pelkkä ohjusten ampuminen, mieletön tuhoamissota on jäänyt jäljelle. Sinänsä Ukrainan tilanteessa voi ihmetellä miksi Venäjä ei ole tiiviimmin pyrkinyt saamaan ilmaylivoimaa. Venäjän Su-35-koneillakin on ollut rooli lähinnä ampua risteilyohjuuksia Venäjän ilmatilassa. Ehkä Lapillekin on tullut yllätyksenä se, että Venäjän kyky käydä sotaa on osoittautunut niin huonoksi. Sellainen perinteinen Venäjä-uhka, johon olemme kaikki ainakin henkisesti varautuneet, on todellakin osoittautunut turhaksi. Venäjän tiedustelu, sodanjohto, sotilaiden motivaatio, kaluston kunto ja logistinen kapasiteetti ovat kaikki osoittautuneet umpisurkeiksi. Ehkä kaikkein surkein ominaisuus on se, että Putinille kerrotaan vain sitä, mitä tämän oletetaan haluavan kuulla ja epämiellyttävät asiat jätetään sanomatta. Suomen puolustuskykyä tulee kehittää kokonaisuutena sen uhkan perusteella jota Venäjä voisi meille muodostaa. Siitä kehitettävästä kokonaisuudesta hävittäjät muodostavat oleellisen komponentin. Niiden ohella tietysti myös ilmatorjuntaa, maavoimien taistelukykyä ja merivoimia tarvitaan kaikkia ja niitä pitää kehittää tasapainoisesti. Siinä valossa tuollaiset ”yhden totuuden miesten” ulostulot vetävät mielen matalaksi. Hänen käsityksensä lentokoneiden roolista on aika ohut. Nykyisin niitä varmaan niitä pitäisi kutsua ”ilmassa toimivaksi integroidun puolustusjärjestelmän komponentiksi”, koska varsinkin integroituneena Naton tiedustelujärjestelmiin (siis joskus tulevaisuudessa) niitä ei voi erottaa muista puolustuksen osista. Tuo Lapin ajattelu on suunnilleen verrattavissa sellaiseen jossitteluun, mitä tapahtuu silloin jos futiksessa vastustajalle on määrätty rankkari ja oma maalivahti kävelee pois maalilta. Sen ajatushautomon kaverin kantoja en lähde kommentoimaan. Sellaisessa kommentoimisessa ei mikään tekstin pituus riittäisi. 6 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 23, 2023 (muokattu) SUOMEA KEHITETÄÄN STRATEGISESTI Suomi on kehittämässä puolustustaan strategisesti vastaamaan 2030-luvulla yleistyvään ja kaiken kattavaan digitaaliseen sodankäyntikykyyn. Ahti Lappi ei ole sanallakaan osoittanut käsitystä, eikä ymmärrystä tästä sotilaallisen toiminnan ja kyvyn muutoksesta. Ukrainassa on nähty valtava määrä ohjusten ja droonien torjuntaa erilaisella ilmatorjuntakalustolla - ohjuksilla. Niillä kaikilla on rajallinen ulottuvuus, joten kattavuuden varmistamiseksi laukaisualustoja pitää olla tavaton määrä (laajassa Suomessakin, kun rintamalinjaakin 1350 km) ja lisäksi jokaisessa laukaisupisteessä suuri määrä ohjuksia (kuka osaa määrittää lukumärän?), kun Venäjällä laukaistavia aseita on nytkin ollut tuhansia. Eihän Suomella ole ollut, eikä tule olemaan varaa hankkia sellaista rajallisen torjuntakyvyn tuottamaa asejärjestelmää - luopumalla samalla osasta Ilmavoimien monitoimikoneita - F-35. Suomi on nyt panostamassa 2030 sotilaalliseen kykyyn ja digitaaliseen sodankäyntiin runsaat 10 miljardia, ehkä noin 12 miljardia strategisilla hankkeilla: F-35, Laivue 2020 ja maavoimien varustaminen ylipäätään ja myös uusilla kaukotorjuntaohjuksilla Israelista. Ilmapuolustus ja ilmatorjunta tehostuvat siten olennaisesti myös Merivoimien aluksilta sekä maavoimien it:lta. Samalla Ilmavoimien torjuntakyky kasvaa valtavasti. F-35 luo kaikilla ilmassa olevilla koneillaan passiivisestikin sellaisen sähkömagneettisen tiedusteluverkoston, jota nyt on toimittanut yksi tiedusteluvarusteltu CASA. Vaikka F-35-koneet olisivat vain keskinäisessä lentoharjoituksessa, kerää jokainen kone sensorijärjestelmällään valtavan määrän dataa havaisemastaan sähkömagneettisesta spektristä. Tietoa voidaan varmaan jakaa jo lennolta, mutta valtavan datan purkuun ja analysointiin on luotava todella uudenaikainen tiedustelutiedon analysointiorganisaatio ja tekoälyllä analysointi. F-35-koneet – kaikki ilmassa olevat – tuottavat siten Puolustusvoimille ja myös kansakuntamme poliittiselle johdolle aivan uudenlaisen tiedustelukyvyn – etenkin kapasiteetin ja maantieteellisen kattavuuden osalta. Strategista tiedustelua valtiojohdolle (valtiothan tiedustelevat toisiaan kaikin keinoin – meille nyt paljon lisää kykyä) ja Puolustusvoimien johdolle – johtamisjärjestelmille. Taktista tiedustelua, jolla maalitetaan Ilmavoimien ilmasta maahan - pintaan-kykyä, niin myös merivoimille heidän maalituksia, kuten myös tulenjohtoa heidän ilmatorjuntaohjuksilleen. Maavoimia mitenkään unohtamatta paikkatietojen - maalituksen ja heidän ilmatorjuntansa tulenjohtamisen osalta, missä Ilmavoimilla on keskeinen rooli ja tiedonjako. Ahti Lappi ei ole missään vaiheessa avannut tietävänsä tästä mitään, eikä myöskään iloinnut kaiken kokonaisvaltaisesta kehittämisestä. Kun nähdään Venäjän kyvyttömyys ja henkilöstön suoranainen osaamattomuus ja kaluston heikko käytettävyys Ukrainassa, niin Suomen asevoimien kehittäminen 2030-luvun ja tulevaisuuden haasteisiin osuu kohdalleen, ehkä yhtenä parhaimmista Euroopassa, ehkä jopa koko maailmassa. Soisi Lapinkin silmien jo avautuvan. Kuva tulevasta monitoimihävittäjästä, joka jotakin aivan muuta kuin pelkkä hävittäjäkone ja Hornet. Muokattu: Tammikuu 24, 2023, käyttäjä: Hannu Vallas Stilisointia sekä lisäsin kuvan F-35:n tulivoimasta. 8 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 23, 2023 (muokattu) 5 tuntia sitten, Timo Partanen kirjoitti: ... Sinänsä Ukrainan tilanteessa voi ihmetellä miksi Venäjä ei ole tiiviimmin pyrkinyt saamaan ilmaylivoimaa. Venäjän Su-35-koneillakin on ollut rooli lähinnä ampua risteilyohjuuksia Venäjän ilmatilassa. ... Olikohan tässä ketjussa vai missä, mutta tästähän oli ihan hyvää analyysiä jonkun tutkijan toimesta, koitan tonkia artikkelin esille. Pointti tuossa jutussa oli siis että ilmaherruus ei kuulu ryssän doktriiniin siinä mielessä kuin miten olemme sen oppineet ymmärtämään esim. jenkkien sodankäynnissä. Iivana lentää hävittäjällä vain siellä missä se on suurinpiirtein turvallista maavoimien "suojissa". Kovin syvälle vihollisen alueelle ei tunkeuduta, päinvastoin kuin amerikkalaisessa sodankäynnissä jolla ensin kyykytetään vihollinen edistyneellä ilma-aseella. Muokattu: Tammikuu 23, 2023, käyttäjä: Juri Pelkonen Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 9, 2023 Tarkoin varjeltu salaisuus Suomen historian suurinta asekauppaa johti mies, jonka nimeä ei kerrottu julkisuuteen. https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009383104.html 2 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 7, 2023 (muokattu) Rissalassa on käynnistyneet uudistustyöt, joilla parannetaan muun muassa rullausteiden ja seisontatasojen kantavuutta, parannetaan hulevesien hallintaa, rakennetaan uusia tietoliikenneyhteyksiä ja vaihdetaan kiitotien päässä olevat turvaverkot jarruvaijereiksi. Samanlaisia muutostöitä on luvassa myös Pirkkalaan. https://yle.fi/a/74-20026232 Muokattu: Huhtikuu 7, 2023, käyttäjä: Petri Lehtovirta Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 8, 2023 Ai kaikissa F-35 versioissa on koukku, aina oppii uutta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 24, 2023 Lainaa Eversti Aki Heikkinen on työskennellyt viime syksystä alkaen Yhdysvalloissa Suomen F-35-yhteystoimiston päällikkönä. Käytännössä hänen työtään on vahtia, että Suomen hävittäjähankinta – 64 kappaletta F-35A-koneita – toteutuu parhaalla mahdollisella tavalla. Heikkinen hankkii tietoa ja valvoo Suomen etua esimerkiksi siinä, että koneiden kustannukset pysyisivät kurissa ja siinä, että Suomelle tärkeät suorituskykyyn liittyvät kehityshankkeet toteutuisivat. Lisäksi hänen tehtävänsä on olla linkki Yhdysvaltojen ja Suomen välillä, kun hävittäjille rakennetaan Suomeen tarvittavaa infrastruktuuria. https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000009554999.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 30, 2023 Oliko Suomelle tulossa Block 4 kehitysversio F-35:stä? U.S. Government Accountability Office (GAO) on selvittänyt F-35 ohjelman modernisointikustannusten kasvua ja sen mukaan Block 4 version uudet kyvykkyydet saattaa kasvattaa moottorin ylläpitokustannuksia huomattavasti. Arvio elinkaaren yli 38 miljardia taalaa lisää huoltokustannuksia. Moottorin kehitysvaihtoehtojen vertailua varten kaivataan lisätietoja hallinnon päätöksentekijöille. Lainaa The program's cost reporting mechanisms do not fully explain the reasons for cost growth. For example, DOD's reports to Congress on Block 4 cost growth do not distinguish higher-than-expected costs for previously planned Block 4 capabilities from growth due to adding new capabilities. Consequently, Congress does not have a complete picture of escalating F-35 modernization costs. The program is exploring options for modernizing the F-35's engine and thermal management system that is used to cool aircraft subsystems that generate heat. The program plans to manage this multi-billion dollar effort under the existing program, which is scheduled to transition to sustainment soon and that would limit congressional oversight. The cooling system is overtasked, requiring the engine to operate beyond its design parameters. The extra heat is increasing the wear on the engine, reducing its life, and adding $38 billion in maintenance costs. The program assessed some engine and cooling improvement options, but it has not fully defined the requirements for how much future cooling the aircraft will need. By obtaining this key information, DOD and the services would be more informed about the future performance, cost, and technical implications. https://www.gao.gov/products/gao-23-106047 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 24, 2023 Tekniikka & Talous lehden lyhyt F-35A:n lentäjän haastattelu Turku Airshow:n yhteydessä: https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/94e1e6aa-b138-4882-bd70-8e29817778b3?utm_term=Autofeed 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 24, 2023 26 minuuttia sitten, Petri Lehtovirta kirjoitti: Tekniikka & Talous lehden lyhyt F-35A:n lentäjän haastattelu Turku Airshow:n yhteydessä: https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/94e1e6aa-b138-4882-bd70-8e29817778b3?utm_term=Autofeed Mikolta kiinnostava haastattelu, mutta olisi kaivannut täydentäviä lisäkysymyksiä. F-35 on toki kuin järjestelmä järjestelmissä, mutta hieman jäi avoimeksi (”Kun järjestelmän voi säätää omien mieltymystensä mukaan, sen oppiminen on myös nopeampaa. Snoopin mukaan ei ole ongelmallista, että lentäjät kustomoivat näyttöjään eri tavalla. Ohjaamon suurta näyttöä voi kustomoida hieman samalla tavalla kuin Windowsin käyttäjä avaa, sulkee ja vaihtaa ikkunoiden kokoa".) Windows-viittauksen voi ymmärtää, mutta eikö koulutuksessa ole kuitenkin kaikille yhtenäinen logiikka? Jos mieltymysten mukaan, niin kehittyykö koulutusorganisaatioon erilaisia oppimispolkuja eri lennonopettajien mieltymysten mukaan. Ymmärrän, että Mikolla haastattelutilanteessa ei ole mahdollisuutta keskittyä lisäkysymyksiin. Koulutuksen logiikasta on hyvä kysellä jatkossa lisää. Myös toinen lausuma herätti kysymyksiä ja se liittyy myös edellä olevaan (”Mutta riippuu ohjaajasta, miten tietoa tulkitaan ja miten sitä käytetään. Se vaatii paljon työtä, ja harjoittelemme asiaa paljon simulaattoreissa.”). Eikö sensorifuusion tuottamaa tietoa tulkita periaatteessa samalla faktisuudella? Mitä tarkoittaa ohjaajakohtainen tulkinta? Eikö käyttökin ole sitten tutkitun operatiivisen käyttötavan mukaista - periaatteessa yhtenevää ja optimaalista? Voisi olettaa, että koulutus ja oppiminen simulaattorissa on johdonmukaista. Lopun tiivistys kuulostaa hyvältä F-15-kuskin suusta (”Kone on niin uusi, ja siinä on paljon sellaisia kyvykkyyksiä, joista emme aiemmin voineet uneksiakaan. Se on aivan ilmiömäinen, ja todella maailman edistynein hävittäjä.”). Kuten jo edellä totesin pikaisessa haastattelutilanteessa ei sellaista pallottelukeskustelua synny. Jälkeen päin haastattelu vasta äänityksen purun kautta haastattelijallekin aukeaa. Mielestäni tästä jäi tarkentavia kysymyksiä tuleviin haastatteluihin. SUOMEA KEHITETÄÄN STRATEGISESTI Suomi on kehittämässä puolustustaan strategisesti vastaamaan 2030-luvulla yleistyvään ja kaiken kattavaan digitaaliseen sodankäyntikykyyn. Ahti Lappi ei ole sanallakaan osoittanut käsitystä, eikä ymmärrystä tästä sotilaallisen toiminnan ja kyvyn muutoksesta. Ukrainassa on nähty valtava määrä ohjusten ja droonien torjuntaa erilaisella ilmatorjuntakalustolla - ohjuksilla. Niillä kaikilla on rajallinen ulottuvuus, joten kattavuuden varmistamiseksi laukaisualustoja pitää olla tavaton määrä (laajassa Suomessakin, kun rintamalinjaakin 1350 km) ja lisäksi jokaisessa laukaisupisteessä suuri määrä (kuka osaa määrittää?), kun Venäjällä laukaistavia aseita on nytkin ollut tuhansia. Eihän Suomella ole ollut, eikä tule olemaan varaa hankkia sellaista rajallisen torjuntakyvyn tuottamaa järjestelmää - luopumalla samalla Ilmavoimien monitoimikoneesta - F-35. Suomi on nyt panostamassa 2030 sotilaalliseen kykyyn ja digitaaliseen sodankäyntiin runsaat 10 miljardia, ehkä noin 12 miljardia strategisilla hankkeilla: F-35, Laivue 2020 ja maavoimien varustaminen ylipäätään ja myös uusilla kaukotorjuntaohjuksilla Israelista. Ilmapuolustus ja ilmatorjunta tehostuvat siten olennaisesti myös Merivoimien aluksilta sekä maavoimien it:lta. Samalla Ilmavoimien torjuntakyky kasvaa valtavasti. F-35 luo kaikilla ilmassa olevilla koneillaan passiivisestikin sellaisen sähkömagneettisen tiedusteluverkoston, jota nyt on toimittanut yksi tiedusteluvarusteltu CASA. Vaikka F-35-koneet olisivat vain keskinäisessä lentoharjoituksessa, kerää jokainen kone sensorijärjestelmällään valtavan määrän dataa havaisemastaan sähkömagneettisesta spektristä. Tietoa voidaan varmaan jakaa jo lennolta, mutta valtavan datan purkuun ja analysointiin on luotava todella uudenaikainen tiedustelutiedon analysointiorganisaatio ja tekoälyllä analysointi. F-35-koneet – kaikki ilmassa olevat – tuottavat siten Puolustusvoimille ja myös kansakuntamme poliittiselle johdolle aivan uudenlaisen tiedustelukyvyn – etenkin kapasiteetin ja maantieteellisen kattavuuden osalta. Strategista tiedustelua valtiojohdolle (valtiothan tiedustelevat toisiaan kaikin keinoin – meille nyt paljon lisää kykyä) ja Puolustusvoimien johdolle – johtamisjärjestelmille. Taktista tiedustelua, jolla maalitetaan Ilmavoimien ilmasta maahan - pintaan-kykyä, niin myös merivoimille heidän maalituksia, kuten myös tulenjohtoa heidän ilmatorjuntaohjuksilleen. Maavoimia mitenkään unohtamatta paikkatietojen - maalituksen ja heidän ilmatorjuntansa tulenjohtamisen osalta, missä Ilmavoimilla on keskeinen rooli ja tiedonjako. Ahti Lappi ei ole missään vaiheessa avannut tietävänsä tästä mitään, eikä myöskään iloinnut kaiken kokonaisvaltaisesta kehittämisestä. Kun nähdään Venäjän kyvyttömyys ja henkilöstön suoranainen osaamattomuus ja kaluston heikko käytettävyys Ukrainassa, niin Suomen asevoimien kehittäminen 2030-luvun ja tulevaisuuden haasteisiin osuu kohdalleen, ehkä yhtenä parhaimmista Euroopassa, ehkä jopa koko maailmassa. Soisi Lapinkin silmien jo avautuvan. 7 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 16 Rovaniemen Someroharjulla ovat menossa rakennustyöt Lapin Lennoston uusia hävittäjiä varten. Lainaa – Rakentaminen pitää sisällään täysin uusia kohteita, mutta myös olemassa olevan infrastruktuurin muuttamista F-35 -kaluston operoinnin mahdollistavaksi. Töitä tehdään samanaikaisesti useassa eri kohteessa, niin maan päällä kuin maanalaisissa suojatiloissa, kertoo Lapin Lennoston esikuntapäällikkö, everstiluutnantti Petteri Puusa. https://yle.fi/a/74-20105189 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 29 Suomen ensimmäisten F-35A-hävittäjien tuotanto on käynnissä Lockheed Martinilla ja sen kumppaniyrityksillä. Tuotannon edistymistä juhlistettiin eturungon signeeraustilaisuudessa Lockheed Martinin tehtaalla Fort Worthissa Texasissa 28. lokakuuta. Suomen ensimmäiset F-35A-hävittäjät valmistuvat syksyllä 2025 Suomen F-35A-hävittäjien eturungot valmistetaan Yhdysvalloissa. Kun eturunko on valmis, se siirretään tuotannonvaiheeseen, jossa hävittäjän neljä pääkomponenttia – eturunko, keskirunko, siivet ja takarunko – liitetään yhteen. Tämän jälkeen runko etenee loppukokoonpanoon tuotantolinjalla Fort Worthissa. Suomen F-35A-monitoimihävittäjät valmistetaan tuotantoerissä (Line of Technology, LoT) 17–22. Hävittäjät toimitetaan järjestelmäpäivityksen versiossa 3 eli TR-3-konfiguraatiossa (Technical Refresh). https://ilmavoimat.fi/-/suomen-ensimmaisten-f-35-monitoimihavittajien-tuotanto-edistyy 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla