Hannu Tiitu

HX-hanke – Hornetin seuraajan valinta

573 viestiä aiheessa

3 minuuttia sitten, Tatu Koiranen kirjoitti:

Miten mach puuttuu simusta? Kuoleman pelkoa saadaan lisättyä sillä, että ajetaan niitä runkoja enemmän loppuun, luotettavuudeltaan ja turvallisuudeltaan/riskitasoltaan kun toiminnan ei tarvitse vastata siviili-ilmailun vaatimuksia muutenkaan.

Vertaatko (tai vertaako lähteesi) siis lentotunteja vai harjoittelumäärää? Käsittääkseni (en ole tarkkaan perehtynyt) suomessa tuo harjoitustoiminta on siinä mielessä melko tehokasta suhteessa ajankäyttöön, että pitkiä siirtymiä lentopaikan ja harjoitusalueen välillä ei tarvita samalla tavalla kuin monessa muussa maassa, jossa myös siviili-ilmailulla on sotilastoiminnan edelle meneviä oikeuksia.

Mach puuttuu siinä mielessä, että kun oikeasti ajetaan kovaa asiat tapahtuvat kovin nopeasti. Samaa tahtiahan ne periaattessa tapahtuvat simussakin, mutta oikea kone tarjoaa enemmän painetta ja sitä kautta kehittymistä paineen sietämisessä.
Kyllä, suomessa harjoittelu on varsin tehokasta johtuen juuri pitkien siirtymien puutteesta. Oletettavasti verrataan lentotunteja.

Mutta tämä tehokas harjottelu on myös se, joka kuluttaa niitä runkoja. Niille tulee aika paljon enemmän G-cyclejä / lentotunti kuin muualla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
7.1.2020 at 21.20, Jukka Siirilä kirjoitti:

Kyllä ne myydään sellaisina. Tällä viikolla tulee ensimmäinen kone testeihin, joka tarkoittaa sitä että se on se taso mikä on todennettu ja se on se taso millä myydään. Ruotsalaiset tulevat myös testiin koneillaan ja sillä tasolla mikä myydään.

Mistä olet päätynyt tuollaiseen käsitykseen, että valmistajat eivät saa tarjota, myydä ja toimittaa mitään sellaista mitä ei ole olemassa tammikuussa 2020? Jos tuo pitäisi paikkaansa, niin silloinhan kun koneiden toimitukset alkavat vuonna 2025, niin ne olisivat vuoden 2020 konfiguraatiossa ja valmistajien pitäisi poistaa toimitettavista koneista vuosina 2020-25 toteutetut uudet ominaisuudet ja varustus.

Tietenkään HX Challengessa ei voida evaluoida mitään sellaista, jota ei vielä ole olemassa vaan valmistaja on ainoastaan luvannut toteuttaa toimitettaviin koneisiin, mutta eihän hävittäjätyypin valintaa tehdä pelkästään HX Challengen perusteella vaan se on ainoastaan osa prosessia.

Pitää muistaa myös, että nyt vasta odotetaan tammikuun loppuun mennessä vastauksia tarkennettuun tarjouspyyntöön. Sen jälkeen prosessi jatkuu ilmavoimien artikkelin mukaan seuraavasti:

Miten HX-hankkeen neuvottelut hävittäjävalmistajien kanssa etenevät HX Challengen jälkeen?

HX-neuvottelut ovat HX Challengesta ja muusta suorituskykyjen todentamisesta erillinen prosessi. Neuvottelujen tavoitteena on parantaa ja optimoida kunkin hävittäjävalmistajan tarjoamaa HX-kokonaisratkaisua.

HX-neuvotteluprosessi jakautuu useampaan vaiheeseen. Lokakuussa 2019 lähetettiin tarkennettu tarjouspyyntö, joka pohjautui alustaviin tarjouksiin ja kandidaattien kanssa käytyyn ensimmäiseen neuvotteluvaiheeseen. Vastaukset saadaan tammikuun 2020 loppuun mennessä. Tarkennetun tarjouspyynnön lähettämisestä käynnistyi toinen neuvotteluvaihe, jossa määritellään lopulliset hankintakokonaisuuksien sisällöt kunkin valmistajan kanssa.

Toisen vaiheen päätteeksi lentokonevalmistajilta pyydetään lopulliset sitovat tarjoukset (Best and Final Offer, BAFO) Hornetin suorituskykyä korvaavista kokonaisuuksista. Hankintapäätöksen HX-hankkeessa hankittavasta monitoimihävittäjästä tekee valtioneuvosto vuonna 2021.

https://ilmavoimat.fi/artikkeli/-/asset_publisher/hx-challenge-tuo-havittajakandidaatit-suomeen-tammi-helmikuussa

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 minuuttia sitten, Harri Koskinen kirjoitti:

Mistä olet päätynyt tuollaiseen käsitykseen, että valmistajat eivät saa tarjota, myydä ja toimittaa mitään sellaista mitä ei ole olemassa tammikuussa 2020?

En mitenkään, koska en minä mitään tuollaista kirjoittanut. Valmistajillahan on täysi vapaus tarjota aivan mitä tahansa jolla saadaan aikaan haluttu suorituskyky järjestelmälle.

Nyt HX Challengen tarkoitus on todentaa suorituskykyjä, todennettu suorituskyky on pohja päätöksenteolle. HX hanke on itse ilmoittanut tekevänsä päätöksiä todennetun suorituskyvyn perusteella. Se, minkä arvon laittavat lupauksille on sitten toinen juttu.

En oikein usko että, jo nyt maailman parhaaksi tituleeratussa tarjouskilpailussa, on kovinkaan helppo myydä unelmahöttöä joka perustuu lupauksiin ja kuvitelmiin. Kyllä se todennettu suorituskyky on se pohja ja uskon myös myyjien korostavat sitä tarjouksissaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomessa ehkä vähiten mediassa näkynyt ranskalainen Dassault Rafale -hävittäjä aloitti HX Challenge -suorituskykyhaasteisiin vastaamisen Ilmavoimien Pirkkalan tukikohdassa 21. tammikuuta. Suurinta näkyvyyttä Dassault on saanut jakamalla oransseja lippalakkeja lentonäytöksissä. Samalla työtä hankkeen eteen on tehty taustalla. Nyt on edessä testi kylmässä ja kosteassa ilmanalassa.

http://www.lentoposti.fi/uutiset/ranskalaish_vitt_j_dassault_rafale_osoittaa_suorituskykyj_n_pirkkalan_hx_challengessa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä kuuluisi varmaan tyhmien kysymysten laariin, mutta osaako joku valottaa mihin F-22 Raptor kone kompuroi, koska siinä kävi niinkuin kuuluisalle kanan lennolle...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 hours ago, Hannu Tiitu said:

On Rafalen viikko.

https://yle.fi/uutiset/3-11166678

Tässä on ehkä HX:n musta hevonen. Rafale taitaa olla kovin pystyvä lentolaite ja omaan silmään näyttää sotakoneelta. Onko kuitenkin väärästä maasta?

En tiedä onko väärästä maasta, mutta ranskalaiset ovat yleensä pudonneet hinnan takia eikä Rafalekaan käsittääkseni ole halvan maineessa. Menestys hävittäjäkilpailuissa on ainakin ollut melko vaatimatonta.

5 minutes ago, Tommi Pettinen said:

Tämä kuuluisi varmaan tyhmien kysymysten laariin, mutta osaako joku valottaa mihin F-22 Raptor kone kompuroi, koska siinä kävi niinkuin kuuluisalle kanan lennolle...

Mitä tarkoitat kompuroimisella? Huomattavasti kanaa paremmin nuo tuntuvat kuitenkin lentävän ja tunnutaan yleensä rankattavan maailman ykköshävittäjäksi. Pienehköön tuotantomäärään ja tuotannon lopettamiseen syynä lienevät lähinnä kustannukset, koska F-22 on hulvattoman kallis sekä valmistaa että käyttää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1/21/2020 at 22.37, Tommi Pettinen kirjoitti:

No kompuroimisella sitä juuri että tuotanto jäi alle kahteen sataan yksilöön

Myyntiluvat USAn ulkopuolelle jäi saamatta. Ja toki kotimaan käyttöä/määrää toki rajoittaa tuo edellämainittu kustannustaso. 
 

Olisi mielenkiintoinen spekuloinnin aihe, mihin hintataso olisi mennyt jos myyntiä olisi sallittu 🙂

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noniin, F-35 pääsi perille. Melko hyvät häiveominaisuudet näyttää olevan saapumisesta tehtyjen videoiden perusteella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

“Super Hornetin tulevaisuus sumuinen: Yhdysvaltain laivasto haluaa leikata uusien koneiden tuotantoa

Säästyvät rahat siirrettäisiin seuraavan sukupolven taistelukoneen kehittämiseen.

Tilivuoden 2021 budjettiesityksessään merivoimat esittää, että ensi vuonna valmistettavat 24 Super Hornet -koneyksilöä olisivat viimeiset merivoimille valmistettavat.”

https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/super-hornetin-tulevaisuus-sumuinen-yhdysvaltain-laivasto-haluaa-leikata-uusien-koneiden-tuotantoa/f19cf001-5975-4970-8df3-fe7a4e04250e

https://news.usni.org/2020/02/10/navy-cuts-super-hornet-production-to-develop-next-generation-fighter

Tämä uutinen ei varmaan toteutuessaan paranna Boeingin mahdollisuuksia HX-projektissa. Ainahan kuitenkin on mahdollisuus, että poliitikot pakottavat Navyn tilaamaan koneita vuoden 2021 jälkeenkin.

Rodney

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

“Minkälaista on lentää viidennen sukupolven hävittäjää? F-35 -pilotti: ”On helpompaa, mutta samalla vaikeampaa kun informaatiota on niin paljon”

HX-kandidaatti tunnetaan häiveominaisuuksistaan, mutta teknisesti se on paljon muutakin.”

Tekniikka & Talous jatkaa artikkeleitaan HX-kandidaateista.

Rodney

https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/650b7f01-1409-4250-8042-5a480266b108?ref=newsletter:b8d3&utm_source=Teta_Aamukirje&utm_medium=email&utm_campaign=Teta_Aamukirje

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

“Näin huolletaan F-35 -häivehävittäjä – Varaosat liikkuvat tarvittaessa ympäri maailman 36 tunnin varoitusajalla

Lockheed Martin tarjoaa Suomelle ”merkittävää” osavalmistusta.”

https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/5ef9c8ef-353f-4089-b06c-a0d47c1e97e4?ref=newsletter:b7d5&utm_source=Teta_Uutiskirje&utm_medium=email&utm_campaign=Teta_Uutiskirje

Tekniikka & Talous-lehden juttu uutiskirjeessään tänään.

Rodney 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Tarmo Kallio kirjoitti:

Jos Suomi valitsee F-35 koneen, niin ne ovat vain yksipaikkaisia. Miten koulutus tehdään? Simulaattori?

Samoin kuin jenkit, eli ensin simulaattorilla ja sitten oikealla koneella.

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Siirilä
Kirjoitusvirheen korjaus

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Jukka Siirilä kirjoitti:

Samoin kuin jenkit, eli ensin simulaattorilla ja sitten oikealla koneella.

Kun yksipaikkaisella koneella lennetään ensimmäistä kertaa, niin onko jotain etäohjausta/koulutusta vai onko oppilas ihan yksin ilman mitään apua? Miten varmistetaan että kaikki menee ns. oikein kun mahdollisuutta siihen, että joku ottaa ohjat ei ole? Hyvällä simulaattorikoulutuksella?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 minuuttia sitten, Joni Aalto kirjoitti:

Kun yksipaikkaisella koneella lennetään ensimmäistä kertaa, niin onko jotain etäohjausta/koulutusta vai onko oppilas ihan yksin ilman mitään apua? Miten varmistetaan että kaikki menee ns. oikein kun mahdollisuutta siihen, että joku ottaa ohjat ei ole? Hyvällä simulaattorikoulutuksella?

Hyvällä simulaattorikoulutuksella. Toisaalta ei se hävittäjä nyt niin ihmeelllinen ole lentää, ettei sitä osaisi. Ope radion päässä auttamassa jos tulee jotain kysyttävää. Se kaveri on kuitenkin siinä vaiheessa lentänyt Hawkilla ja Vinkalla/Grobilla jo jotain 200 tuntia. Ei ne ihan  keltanokkia kuitenkaan ole.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
20 minutes ago, Hannu Tiitu said:

Ja viimeinen tarjokas uunista ulos. Lehdistötilaisuus alkaa kohta.

https://www.aamulehti.fi/a/8496bd9a-76b7-45ca-9aad-2b41ddc6a560?c=1522737894164

Ja kun F-35 pysyy Aamulehden maksumuurin takana, joudutaan tyytymään näihin myyntivideoihin:

https://areena.yle.fi/1-50112960

Iltalehdessä on ilmainen linkki tilaisuuteen, vielä ehtii... https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/613114c0-d31d-4719-b81a-db248f955135

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään