Hannu Tiitu

HX-hanke – Hornetin seuraajan valinta

573 viestiä aiheessa

10/4/2020 at 22.28, Vesa-Petri Jussila kirjoitti:

Ja paljonkohan suunnitteluosaamista puuttuu? Esim aeromystiikka osastolta ja häiveominaisuuksien kehitykseen.

Mä luulen, että aeromystiikka on aika hyvin hallussa. Suurimmat puutteet varmaan häiveominaisuuksissa. Muuten osaaminen on aika hyvää. Toki riippuu paljon siitä, että tehdäänkö kuinka paljon elektronisten vempeleiden suunnittelua itse. Softaosaaminenkin on aika hyvää, mutta sen tekeminen ja testaaminen vie tolkuttomasti aikaa. Varsinkin kun tehdään ohjausjärjestelmiin turvakriittistä softaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei täällä olla oltu pää pensaassa häiveasioidenkaan suhteen. Osaaminen on ollut hyvää jo vuosikaupalla. Kokonaisuutena ajatus kotimaisesta hävittäjästä on tietysti päätön.

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jenkeilläkin vielä hieman tekemistä sovitettaessa ihmistä ja tietokonetta yhteen.

https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/6cf84c60-dc96-4af5-89d9-5efcf7fd05af

Quote

F-35 -turman loppuraportti julki: Lentäjä tuli laskuun ylinopeudella, ohjausjärjestelmä ylikuormittui ja esti ylösvedon

Yhdysvaltain ilmavoimat on julkaissut tutkintaselostuksen (https://www.airforcemag.com/app/uploads/2020/10/Eglin-AFB-F35A-AIB-Report_Signed.pdf)  toukokuisesta F-35 -onnettomuudesta, kertoo Air Force Magazine. USAF:n hävittäjälentolaivue 58:een kuuluva Lockheed Martin F-35A Lightning II Joint Strike Fighter (JSF) -monitoimihävittäjä tuhoutui epäonnistuneen laskeutumisen yhteydessä Eglinin lentotukikohdassa Floridassa. Lentäjä pelastautui heittoistuimella.

Parin johtokone tuli loppulähestymispisteelle (FAF, final approach fix = paikka, jossa kone ottaa kiinni liukupolusta) laskuteline alhaalla ja automaattinen tehonsäätö asetettuna 202 solmun (375 km/h) nopeudelle.

Loppulähestymisessä lentäjän kuuluisi vähentää tehoa laskussa käytettävään nopeuteen, mutta pian FAF-pisteen jälkeen johtokoneen lentäjä huomasi, että hänen kypäränäyttönsä näytti hieman väärin ts. sitä ei ollut kalibroitu oikein katseen suhteen.

Samoin kypäränäytön projektorin heijastus, nk. vihreä hehku, häiritsi ohjaajan näkökenttää, sillä lähestyminen tehtiin yöaikaan.

Ilmeisesti näiden ongelmien kanssa painiminen häiritsi lentäjää niin, että hän ei muistanut asettaa automaattista tehonsäätöä laskussa käytettävään toimintamoodiin, ja kone tuli laskuun edelleen 202 solmun nopeudella, mikä oli 50 solmua (n. 92 km/h) enemmän kuin koneen senhetkinen massa olisi edellyttänyt. Kohtauskulma taas oli merkittävästi pienempi kuin oikeaoppisessa laskussa.

YLINOPEUDELLA ja kaikille kolmelle pyörälle tehdyn maakosketuksen jälkeen koneen nokka ponnahti rajusti takaisin ilmaan, jota lentäjä taas yritti kompensoida työntämällä ohjaussauvaa eteenpäin.

Tästä seurasi useiden rajujen, voimakkuudeltaan kasvavien pomppujen määrä. Lentäjä yritti vakauttaa laskun nokka alas- ja nokka ylös -ohjausliikkeillä.

Tilanteessa, jossa kone liikehti nopeasti ja lentäjä antoi useita ohjauskäskyjä, ohjausjärjestelmän tietokone sai liikaa syötteitä prosessointikykyynsä nähden, eli se ylikuormittui. Ylikuormitustilanteessa tietokone säätää ohjainpinnat lennon kulloiseenkin vaiheeseen nähden sopivaksi katsottuun default-asentoon, joka tässä tilanteessa oli korkeusvakaajien täysi nokka alas-asento.

Lentäjä puolestaan päätti tehdä ylösvedon, eli hän veti ohjaussauvan täysin taakse ja laittoi moottorin tehovivun täydelle jälkipoltolle eli suurimmalle mahdolliselle tehoasetukselle. Kone ei siis suostunut tottelemaan, joten vedettyään sauvaa taakse kolmen sekunnin ajan ilman ohjausjärjestelmän vastetta lentäjä laukaisi heittoistuimen.

...

Myötävaikuttavia tekijöitä olivat autokaasun väärän toimintamoodin käyttö laskussa, kypäränäytön ongelmien aiheuttama huomion herpaantuminen, lentäjän väsymys sekä puutteellinen tuntemus järjestelmien toiminnasta. Viimeisin näistä tekijöistä johtuu simulaattorikoulutuksen puutteista: kun simulaattorissa tehdään samankaltainen lasku ylinopeudella, kone ei käyttäydy kuten tosielämässä. Onnettomuustutkinnan aikana kaksi tutkijalautakunnan jäsentä kokeili onnettomuusillan parametreja simulaattorissa, ja molemmat heistä tekivät onnistuneen laskun.

 

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Matti Palosuo kirjoitti:

Jenkeilläkin vielä hieman tekemistä sovitettaessa ihmistä ja tietokonetta yhteen.

Eli koneen softa ei osaa korjata perinteistä delfiinilaskeutumista.

Rodney :cool:

P.S. Mutta T&T:n jutun mukaanhan tuohon löytyy helppo ratkaisu. Vaihdetaan ko. softa oikean koneen ja simulaattorin kesken. :cool:

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"YLINOPEUDELLA ja kaikille kolmelle pyörälle tehdyn maakosketuksen jälkeen koneen nokka ponnahti rajusti takaisin ilmaan, jota lentäjä taas yritti kompensoida työntämällä ohjaussauvaa eteenpäin. Tästä seurasi useiden rajujen, voimakkuudeltaan kasvavien pomppujen määrä. Lentäjä yritti vakauttaa laskun nokka alas- ja nokka ylös -ohjausliikkeillä."

Tyypillinen yliohjaustilanne. Ihminen tekee yleensä tällaiset korjauliikkeet väärässä vaiheessa jolloin korjaus lisää virheliikkeen suuruutta. Samantapainen juttu on purjelentokoneen hinausheiluri tai helikoperioppilaan leijuntaheiluri. Molemmat pysäytettään liikkeen ääripäässä ohjaamalla liikkeen suuntaan. Jos heilahdusliikettä pyrkii vastustamaan ohjaamalla vastakkaiseen suuntaan, kasvaa heilahdus.

Kannuslentäjät tietävät myös, että laskussa, loivennuksen jälkeen, sauva liikkuu vain taaksepäin. Työntämällä tulee varma pomppa ja jos tilanne jatkuu, pompat suurenevat, pahimillaan vaurioon asti. Sama koskee vesikoneella veteen laskeutumista.

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi olla monimutkaisempi juttukin. Noi Nintendot ei taida toimia ihan samoin kuin vaijerivälitteiset perinteiset pikkukoneet.

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, tuli mieleen, mitä Jyrki Laukkanen aikoinaan kirjoitti ohjausjärjestelmän menosta rate limit -tilaan, kun kuski tarpeeksi vatkaa. Silloin kuulemma pitää vapauttaa ohjaimet ja antaa koneen selvittää päänsä - jolloin tietysti on harmillista olla jo baanalla...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Lainaa

Yhdysvaltain puolustusministeriön alainen Defense Security Cooperation Agency (DSCA) on tehnyt kongressille lakisääteisen ilmoituksen mahdollisesta monitoimihävittäjien sekä niiden aseiden ja varusteiden myynnistä Suomelle. Ilmoitus liittyy HX-hankkeen kilpailutukseen.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/yhdysvalloissa-kongressille-tehty-ilmoitus-suomen-havittajakaupoista-puolustusministerio-ei-tarkoita-hankintapaatosta/7948888

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
On 10/9/2020 at 10:23 PM, Seppo Koivisto said:

Yhdysvaltain Defence Security Cooperation Agency on siis julkaissut ilmoitukset tarjotuista F-35:n ja Super Hornetin ehdotuksista. Ilmoituksiin on mm. luetteloitu lentokoneiden ja erilaisten lisälaitteiden sekä aseiden määrät. Linkit ilmoituksiin:

 

Muokattu: , käyttäjä: Johannes Kaikkonen
Korjattu linkit

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisää uutisointia ja kommentointia DSCA:n kongressille tekemästä ilmoituksesta.

Rodney

"USA:n kongressin ilmoitukset Suomen hävittäjäkaupasta julki – Huomionarvoista ainakin Super Hornetien suuri määrä, uusi rynnäkköohjus ja puuttuvat ilmataisteluohjukset

Hallinnollinen toimenpide ei tarkoita lopullisten tarjousten sisältöä."

https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/usan-kongressin-ilmoitukset-suomen-havittajakaupasta-julki-huomionarvoista-ainakin-super-hornetien-suuri-maara-uusi-rynnakkoohjus-ja-puuttuvat-ilmataisteluohjukset/f6b9b712-8dd8-4c63-9e36-3ebd41f3d839

https://corporalfrisk.com/2020/10/11/hx-goes-dsca/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

T&T kirjoittaa HX-projektista ja Folland Gnatista; siis ruotsalaisesta sellaisesta.

Rodney

"Pääkirjoitus: 50-luvulla Suomi osti keskeneräisiä hävittäjiä halvalla – toivottavasti Sanna Marinin hallitus ei sorru samaan virheeseen

Suomi on jo kerran tehnyt virheen ostamalla keskeneräistä hävittäjäkalustoa, kirjoittaa toimituspäällikkö Mikko Virta."

https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/396e9d84-7bbf-43d0-8219-6932bc1839b0?ref=newsletter:59f4&utm_source=Teta_Aamukirje&utm_medium=email&utm_campaign=Teta_Aamukirje

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen
"
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilta-Sanomien Jouko Juonala kirjoittaa HX-hankkeen ohjuksista ja Puranen kommentoi ohjelmajohtajan blogissaan median aiempaa kirjoittelua samasta aiheesta.

Rodney

"Suomen uudet moni­toimi­hävittäjät saavat terävät kynnet – tarjolla on iskukykyä yli 900 kilometrin päähän

Hornetien seuraajalle hankitaan uusia ilmataisteluaseita, maa- ja merimaaliohjuksia sekä kauas kantavia risteilyohjuksia."

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006676007.html

https://www.defmin.fi/puolustushallinto/strategiset_suorituskykyhankkeet/ohjelmajohtajan_blogi/ilmataisteluohjuksista.10958.blog#86ed276b

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen
ohjelmajohtajan

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kansalaisaloite "Hävittäjähankinnat pysäytettävä" kokosi 7.670 kannatusta.  Jäi siis runsaat 42.000 nimeä vajaaksi.  Aloitteen tekijät arvelevat, että "ryssänpelko" on saattanut vaikuttaa lopputulokseen.  Myös vilunkia oikeusministeriön tietojärjestelmässä epäillään; "Epäilen vilunkia. Ei taida päästä vertailemaan, onko oma nimi listassa kun ei tullut (tarkoituksellisesti) täyteen. Ilmoitti kyllä, jos uudestaan yritti, että oli kannattanut."   :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3.9.2020 at 06.35, Topi Falkenberg kirjoitti:

Juu ei ole 😀. Mitoitus, poliittinen realismi, tulee ikään kuin perintönä Pariisin rauhansopimuksen määräyksistä (NL:n aikoinaan tarkoin puntaroima vaatimus oikeasta määrästä sopinee pitkin hampain myös vihervasemmistolle). Lukumäärä, taloudellinen realismi, taas menee mukisematta alas myös muilla aatesuunnilla. Se yhdestoista torjutaan tietysti lähettämällä Hookit ilmaan, ja loput jätetään ruotsalaisten niskoille, sikäli mikäli niitä suostuvat vastaan ottamaan 😉.

Engelsmannit vaativat Pariisissa Suomelle mahdollisimman pieniä puolustusvoimia, pelkäsivät maamme joutuvan itäblokkiin. Nevostoliitto piti kykyämme liian huonona ja tarjosi YY-apua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Timo Vesanen kirjoitti:

Engelsmannit vaativat Pariisissa Suomelle mahdollisimman pieniä puolustusvoimia, pelkäsivät maamme joutuvan itäblokkiin. Nevostoliitto piti kykyämme liian huonona ja tarjosi YY-apua.

Sehän se olisi ollut meidän osa, jos kylmän sodan tunnelmat olisivat muuttuneet kuumaksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
7.11.2020 at 10.38, Topi Falkenberg kirjoitti:

Sehän se olisi ollut meidän osa, jos kylmän sodan tunnelmat olisivat muuttuneet kuumaksi.

Ehkä, mutta neukut eivät vaatineet 60 koneen kattoa, kuten aina väitetään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
7 tuntia sitten, Timo Vesanen kirjoitti:

Ehkä, mutta neukut eivät vaatineet 60 koneen kattoa, kuten aina väitetään.

Olen taas vetänyt mutkat suoriksi. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saattaa olla hieman OT:a, mutta laitan kuitenkin tänne, vaikka koskee suoraan vain Flugwaffea.

Rodney

"Yllätys Sveitsin hävittäjähankkeessa: Lockheed Martin tarjoaa F-35:n osittaista loppukokoonpanoa ostajamaalle

Kaikkien koneiden kokoonpano Sveitsissä ei kuitenkaan ole mahdollista,"
 
"Tässä suhteessa Sveitsille esitetty tarjous herättää mielenkiintoa sen suhteen, tuleeko Lockheed Martin tarjoamaan Suomelle vastaavanlaista mahdollisuutta ilmavoimien HX-hankkeessa. Ilmavoimien nykyiset F/A-18 Hornet -hävittäjät koottiin pääosin Suomessa."
 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällainen vetoomus on esitetty Eduskunnalle tänään, taustalla allekirjoittajina pääasiassa kulttuurivasemmistoa edustavia toimijoita.

Lainaa

 

HX-hävittäjähankkeessa tarvitaan aikalisä, uutta harkintaa ja vaihtoehtoehtojen selvittämistä, sanotaan kansanedustajille tänään toimitetussa vetoomuksessa. Vetoomuksessa on mukana yli 200 tieteen, taiteen ja muiden alojen asiantuntijaa.

Keskustelu ilmavoimien HX-hankkeesta on perustunut varsin yksipuolisesti sen omiin selvityksiin, jotka koskevat lähinnä hävittäjien ominaisuuksien ja suorituskyvyn vertailuja. Vähemmälle ovat jääneet arviot turvallisuuspoliittisista vaikutuksista ja vaihtoehdoista, vetoomuksessa sanotaan.

Sen allekirjoittajat ovat huolissaan asevaraisen turvallisuusajattelun voimistumisesta. Asevarustelun sijasta on tarpeen ohjata voimavaroja ilmastotekoihin, terveydenhuoltoon, koulutukseen, sosiaaliseen turvallisuuteen ja maailmanlaajuisen eriarvoisuuden vähentämiseen, he esittävät.

 

https://yle.fi/uutiset/3-11640037

 

Lainaa

 

Kirjailija Risto Isomäki pitää edesvastuuttomana kymmenien miljardien käyttämistä täystin tuottamattomaan investointiin tilanteessa, jossa Suomen talous uhkaa vaipua vielä syvempään lamaan kuin 90-luvun alussa.

– Jos Suomi haluaa vahvistaa puolustuskykyään Venäjää vastaan, hävittäjät ovat suurin piirtein typerin mahdollinen valinta. Olisi paljon älykkäämpää hankkia esimerkiksi automatisoituja telatykkejä tai tykistöohjusjärjestelmiä, jotka ovat selkeästi puolustusaseita, mutta joilla olisi merkittävä hyökkäyshaluja hillitsevä pelotevaikutus. Venäjällä on maailman parhaana pidetty ilmatorjuntaohjus, S-400, joten Venäjä pystyisi ampumaan myös Suomen uudet hävittäjät alas suhteellisen helposti, Isomäki huomauttaa.

 


https://rauhanpuolustajat.org/vetoomus-aikalisa-ja-uusi-harkinta-havittajahankkeessa/

Muokattu: , käyttäjä: Petri Lehtovirta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Petri Lehtovirta kirjoitti:

Tällainen vetoomus on esitetty Eduskunnalle tänään, taustalla allekirjoittajina pääasiassa kulttuurivasemmistoa edustavia toimijoita.

https://yle.fi/uutiset/3-11640037

 


https://rauhanpuolustajat.org/vetoomus-aikalisa-ja-uusi-harkinta-havittajahankkeessa/

Tottahan tuon täytyy olla, koska kirjailija, yhteiskuntatieteiden maisteri Risto Isomäki on näemmä paitsi maanpuolustuksen, myös mm. ydinvoimatekniikan asiantuntija.  Niinpä hän vaatiikin, että myöskään Olkiluoto III:sta ei pidä koskaan ottaa käyttöön ja että toimivatkin ydinvoimalamme on siirrettävä sisämaahan. Lähde: Wikipedia

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole viitsinyt itseäni vaivata tuon lukemisella, voi olla ihan asiatekstiäkin, mutta kun syksyisin minua vaan ei kiinnosta mikään.

Toteanpahan vain, näin arkkitehtina, tekniikan ylioppilaana, primusmaisterina ja muutenkin ihan hyvänä jätkänä, että rauhanpuolustajien kannattaisi pitää kirkkaana mielessä että sotilaalliset tyhjiöt täyttyvät aina.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
13 tuntia sitten, Juri Pelkonen kirjoitti:

En ole viitsinyt itseäni vaivata tuon lukemisella, voi olla ihan asiatekstiäkin, mutta kun syksyisin minua vaan ei kiinnosta mikään.

Toteanpahan vain, näin arkkitehtina, tekniikan ylioppilaana, primusmaisterina ja muutenkin ihan hyvänä jätkänä, että rauhanpuolustajien kannattaisi pitää kirkkaana mielessä että sotilaalliset tyhjiöt täyttyvät aina.

Aivan, tuosta tyhjiöstä tuli mieleen eräs koulun itsenäisyysjuhla, jossa sujuvasanainen veteraani oli puhumassa nuorille.

Hän jutteli Suomen lipun kunnioittamisesta ja muistutti että ellet kunnioita omaa lippuasi, niin eteesi tuodaan sellainen lippu jota joudut kunnioittamaan.

Sepä oli hyvin sanottu.

5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu ja sen uuden lipun myötä tulee siviilipalvelusasiat kuntoon + myös mahtavat ilmavoimat ja kunnon ilmatorjunta sekä sukellusveneet. Lainsäädäntökin uusiutuisi kertaheitolla, mm. rostituutio ja votkan juonti helpottuisi huomattavasti puritaaniseen Suomen lakiin verrattuna... >:( ainoana negatiivisena asiana voidaan pitää taiteilijoiden toimintamahdollisuuksien kaventumista Venäjän tässä kohtaa tiukemman lain tulkinnan vuoksi, muistamme esim. Pussuriotin taannoisen kaltoinkohtelun. Kekkosen ajama ydinaseeton pohjola haihattelukin saisi samalla laakilla arvoisensa lopun :hmm:

5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään