Kirjoitettu Marraskuu 6, 2021 19 tuntia sitten, Jukka Raunio kirjoitti: Yksipaikkaiset olivat 401-457 ja kaksipaikkaiset 461-467 plus myöhemmin 468, jossa oli jokunen 413:n osa. Eli 458, 459 ja 460 puuttuvat. Vai oliko vielä joku kompa. Ei siinä sen kummempaa kompaa ole, mutta juoksevia numeroita on 68, koneita 64 ja käytettyjä numeroita 65. Jos ihan tarkkoja ollaan, niin 413:ta muutettiin 468 muistaakseni Kanadasta hankitun käytetyn B-mallin eturungon avulla. Eli 413 = 468. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 9, 2021 Peli kovenee. https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/c81f63ee-9bf0-4139-a1d0-221a4d8510a8 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 10, 2021 17 tuntia sitten, Hannu Tiitu kirjoitti: Peli kovenee. https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/c81f63ee-9bf0-4139-a1d0-221a4d8510a8 Tsuhnat vauhdissa... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 10, 2021 Lainaa ...hävittäjävalinta on politisoitumassa... Yllättyneitä olivat: --- Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 12, 2021 Iltalehti kommentoi pääkirjoituksessaan tulevaa HX-hankintaa. Rodney "Pääkirjoitus: Aivan kuin osa poliitikoista olisi ostamassa hävittäjiä Venäjälle Suomen edessä oleva päätös uusista hävittäjistä uhkaa kovaa vauhtia suomettua, kirjoittaa vastaava päätoimittaja Perttu Kauppinen." "Näyttää siltä, että jotkut poliitikot ovat valitsemassa hävittäjää Suomen sijaan Venäjälle. Suomeen ei kohdistu sotilaallista uhkaa mistään muualta kuin Venäjältä. On turha kuvitella, että Venäjän uhka poistuisi, valitsipa Suomi suorituskyvyltään ylivertaisen amerikkalaiskoneen vai Venäjän reaktioiden kannalta turvallisemmaksi koetun ruotsalaiskoneen. Venäjän uhka pysyy niin kauan kuin Venäjä pysyy riippumatta siitä, mitä me suomalaiset teemme." https://www.iltalehti.fi/paakirjoitus/a/1328af91-a3b5-4cc3-af5f-d2bef5813e1c 2 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 22, 2021 (muokattu) Iltalehti haastatteli puolustusministeri Antti Kaikkosta, joka torjuu epäilyn valinnan politisoitumisesta ja odottaa pääsevänsä ottamaan Marskinryypyn. Haastattelun aikana puolustusministeri Kaikkonen antaa vahvan indikaation siitä, mistä maasta voittajakone tulee. Kaikkonen siemailee koko haastattelun ajan vain Coca-Colaa, ja vilkuilee kuvassa kulmiensa alta ovelasti hymyillen! Rodney "”On järkevää, että ostamme parhaan koneen” – Kaikkonen torjuu epäilyn hävittäjävalinnan politisoitumisesta Iltalehti haastatteli puolustusministeri Antti Kaikkosta hävittäjävalinnasta. ”Suorituskykyarvioinnilla on painavin merkitys”, Kaikkonen korostaa. Hän tekee pian päätösesityksen valittavasta koneesta." https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/6b330c37-bdce-4207-a0b9-36980f9bf1d3 Muokattu: Marraskuu 23, 2021, käyttäjä: Jorma Kosonen Typo. 2 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 29, 2021 (muokattu) Sveitsi teki F-35 kauppansa viisaasti Black Fridaynä ja selvisi oletettua halvemmalla, vain 112 miljoonaa taalaa kappale. https://www.admin.ch/gov/en/start/documentation/media-releases.msg-id-86118.html Muokattu: Marraskuu 29, 2021, käyttäjä: Seppo Koivisto Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 29, 2021 Kaikkosen Coca-Colan nauttimisen sijaan kysyin viikonloppuna kavereiltani mikä kone valitaan tai sitten ei 😀 /Mikko Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 29, 2021 (muokattu) 43 minuuttia sitten, Mikko Vänttinen kirjoitti: Kaikkosen Coca-Colan nauttimisen sijaan kysyin viikonloppuna kavereiltani mikä kone valitaan tai sitten ei 😀 Kaverisi näyttävät hyväksyvän Kaikkosen Cokiksen. Kyseessähän on mistä maasta voittajakone tulee. Rod Muokattu: Marraskuu 29, 2021, käyttäjä: Jorma Kosonen Typo. 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 30, 2021 Kyllä sieltä puuska tulee. Siirrytään eurooppalaiseen aikaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 2, 2021 Kun mietitään että mikä näistä hx ehdokkaista on relevantti vielä 40 vuoden päästä tulevia uhkia vastaan, ei ole epäselvyyttä mistä maasta kone tulisi. Mutta koska valinta on lopulta poliittinen päätös, se voi olla mikä vain. Itse makustelen ajatuksella että PV esittelisi hallitukselle vaihtoehdot ja hankintapäätösesityksen "anonyymisti". Vaihtoehto A:n elinikä, vahvuudet ja kustannukset olisivat xxx, vaihtoehto B:n yyy... ...ja siten olemme päätyneet esittämään että Suomen valtio päättäisi hankkia z kappaletta vaihtoehto D:n hävittäjiä. 🤣🤣🤣 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 2, 2021 Onko kellään sellaista tunnetta että nyt saattaa olla huono hetki hankkia uusi lentokalusto, mitä tulee tarjolla oleviin konetyyppeihin? Viimeksi taidettiin hankkkia jo valmistuslinjan sulkemisen jälkeen nuo hornetit, mikä kuvannee jotain siitä miten pitkään lentokalustolla mennään sen suunnitteluajankohdan jälkeen. Tuleeko mieleen, että ostamme joko elähtänyttä, mutta jokseenkin koeteltua ( missä koeteltua, muuten? ) kalustoa, tai 35:n tapauksessa maailmanhistorian toisen sarjavalmistetun konetyypin, jossa pääpainona ovat nuo häiveominaisuudet.. Joskus tulevaisuudessa tämänkin asian historia kirjoitettaneen ehkä eri raameissa, kuin mitä nyt näyttää, kun konetyypin valinta pitäisi tehdä. Ja kas, sen konetyypin valinnan kiireellisyyden aiheuttaa oikeastaan eräs käytössä oleva konetyyppi, jonka suunnitellut lentotunnit jäävät rajusti aikanaan suunnitellusta. Mitä tästä pitäisi päätellä niiden, jotka siihen kykenevät, täysin vailla tunteita ko koneita kohtaan? Paskoja? Miten asiaa käsiteltäisiin, jos kohteena olisi tuolloin aikanaan vaihtoehtonakin olleista esim. Gripen? Miten tätä asiaa on käsitelty jenkkivalmistajien tuotteita valuoitaessa? Jääkö taas puolet omenoista kaupan kassalle, koko hinnasta huolimatta? Konehan on tukialuskäyttöön sopiva ja siihen lie suunniteltukin, joten Suomessa sen käyttö nyt tuskin on kovin rajua.. Epäilyttävää. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 2, 2021 24 minuuttia sitten, Ari Pöllänen kirjoitti: Onko kellään sellaista tunnetta että nyt saattaa olla huono hetki hankkia uusi lentokalusto, mitä tulee tarjolla oleviin konetyyppeihin? Viimeksi taidettiin hankkkia jo valmistuslinjan sulkemisen jälkeen nuo hornetit, mikä kuvannee jotain siitä miten pitkään lentokalustolla mennään sen suunnitteluajankohdan jälkeen. Tuleeko mieleen, että ostamme joko elähtänyttä, mutta jokseenkin koeteltua ( missä koeteltua, muuten? ) kalustoa, tai 35:n tapauksessa maailmanhistorian toisen sarjavalmistetun konetyypin, jossa pääpainona ovat nuo häiveominaisuudet.. Joskus tulevaisuudessa tämänkin asian historia kirjoitettaneen ehkä eri raameissa, kuin mitä nyt näyttää, kun konetyypin valinta pitäisi tehdä. Ja kas, sen konetyypin valinnan kiireellisyyden aiheuttaa oikeastaan eräs käytössä oleva konetyyppi, jonka suunnitellut lentotunnit jäävät rajusti aikanaan suunnitellusta. Mitä tästä pitäisi päätellä niiden, jotka siihen kykenevät, täysin vailla tunteita ko koneita kohtaan? Paskoja? Miten asiaa käsiteltäisiin, jos kohteena olisi tuolloin aikanaan vaihtoehtonakin olleista esim. Gripen? Miten tätä asiaa on käsitelty jenkkivalmistajien tuotteita valuoitaessa? Jääkö taas puolet omenoista kaupan kassalle, koko hinnasta huolimatta? Konehan on tukialuskäyttöön sopiva ja siihen lie suunniteltukin, joten Suomessa sen käyttö nyt tuskin on kovin rajua.. Epäilyttävää. Suomessa harjoitusalueet ovat aika lähellä tukikohtia, joten suurin osa tunneista menee tositoimissa, eikä siirtolennoilla. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 2, 2021 Täysin vailla tunteita, niin HN:n tunnit menevät sinne minne alunperin on kaavailtu eli 4500:n paikkeille. Hankintavaiheessa valmistajan perusarvo oli 6000, mutta jo MG:n ja DK:n käytön pohjalta tehty HiRa ennusti silloin noin 4500 tuntia. Mihin käytön suunnittelu on perustunut, ja mitä ei saavutettaisi ilman kotimaisia muutostöitä ja korjauksia, kun meidän poikamme kuluttavat tuota elinikää aika rapsakasti. Halpoja muutostöiä btw. US Navyn ja ehkä Marinesinkin koneilla on lennetty yli 6000 tuntia, mutta niihin on vaihdettu aikaa sitten kalliit keskirungot, nk. centre-barrelit ja tehty muita vahvistuksia. Referenssiä, niin MG:t lensivät noin 1000 ja DK:t max 2500 tuntia. 4 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 2, 2021 (muokattu) 31 minuuttia sitten, Ari Pöllänen kirjoitti: Onko kellään sellaista tunnetta että nyt saattaa olla huono hetki hankkia uusi lentokalusto, mitä tulee tarjolla oleviin konetyyppeihin? Viimeksi taidettiin hankkkia jo valmistuslinjan sulkemisen jälkeen nuo hornetit, mikä kuvannee jotain siitä miten pitkään lentokalustolla mennään sen suunnitteluajankohdan jälkeen. Tuleeko mieleen, että ostamme joko elähtänyttä, mutta jokseenkin koeteltua ( missä koeteltua, muuten? ) kalustoa, tai 35:n tapauksessa maailmanhistorian toisen sarjavalmistetun konetyypin, jossa pääpainona ovat nuo häiveominaisuudet.. Joskus tulevaisuudessa tämänkin asian historia kirjoitettaneen ehkä eri raameissa, kuin mitä nyt näyttää, kun konetyypin valinta pitäisi tehdä. Ja kas, sen konetyypin valinnan kiireellisyyden aiheuttaa oikeastaan eräs käytössä oleva konetyyppi, jonka suunnitellut lentotunnit jäävät rajusti aikanaan suunnitellusta. Mitä tästä pitäisi päätellä niiden, jotka siihen kykenevät, täysin vailla tunteita ko koneita kohtaan? Paskoja? Miten asiaa käsiteltäisiin, jos kohteena olisi tuolloin aikanaan vaihtoehtonakin olleista esim. Gripen? Miten tätä asiaa on käsitelty jenkkivalmistajien tuotteita valuoitaessa? Jääkö taas puolet omenoista kaupan kassalle, koko hinnasta huolimatta? Konehan on tukialuskäyttöön sopiva ja siihen lie suunniteltukin, joten Suomessa sen käyttö nyt tuskin on kovin rajua.. Epäilyttävää. Mihin perustuu väite että tunnit jäävät vajaaksi? Muokattu: Joulukuu 2, 2021, käyttäjä: Juri Pelkonen Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 2, 2021 (muokattu) 9 minuuttia sitten, Jukka Raunio kirjoitti: US Navyn ja ehkä Marinesinkin koneilla on lennetty yli 6000 tuntia, mutta niihin on vaihdettu aikaa sitten kalliit keskirungot, nk. centre-barrelit ja tehty muita vahvistuksia. Onko siitä julkisia laskelmia, kuinka paljon tämä sama vahvistustyö jaettuna 1500 lentotunnilla lisäisi kokonaislentotuntikustannuksia versus uusien kanditaattien kokonaislentotuntikustannukset? Seppo Muokattu: Joulukuu 2, 2021, käyttäjä: Seppo Kolehmainen Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 2, 2021 Mielestäni jostakin valtionhallinnon sivulta löytyy niitäkin. En kyllä het löytänyt, mutta tyyriiksi tulisi. Juna on jo näiltä osin käytännössä mennyt, sillä kukapa valmistaisi esimerkiksi keskirunkoja vanhaan F-18:aan enää säällisin hinnoin. Toisekseen, siellä on kymmeniä muita seurattuja rakenteellisia kohteita, joita on elätetty kaikenlaisin kuulapuhalluksin, komposiittipaikoin, metallisin vahvistuksin yms. Esimerkiksi pyrstön rakenteet saattavat levitä tässä käytössä ennen siipi-runko-liitosta. Järjestelmien vanheneminen on sitten toinen juttu, mistä en ole niin perillä. Kuvassa vähän esimakua ja tuolta lisää ken jaksaa lukea. ICAF National Review - Finland (vtt.fi) 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 2, 2021 Kysytään nyt oleellinen vielä: olemmeko ostaneet arvion mukaan noin 6-7 tuhannen tunnin koneet vai 3-4 tuhannen? Olisiko kauppaa tehty, jos olisi ollut tieto tästä? Tervettä kriittisyyttä, hyvät herrat. Epäilyksen kohteena ei ole läheisenne, vaan teollinen tuote, joka on myyty ja ostettu tietyin arvoin, ja voisin uskoa, että tuo lentoaikatavoite ei ole ollut alle 5000 tuntia.. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 2, 2021 12 minuuttia sitten, Ari Pöllänen kirjoitti: Tervettä kriittisyyttä, hyvät herrat. Epäilyksen kohteena ei ole läheisenne, vaan teollinen tuote, joka on myyty ja ostettu tietyin arvoin, ja voisin uskoa, että tuo lentoaikatavoite ei ole ollut alle 5000 tuntia.. Kyllä se noin 4500 tuntia oli alkuperäinen oletusarvo Suomen käytöllä, joka sekin sitten osoittautui "haasteelliseksi", kuten joka paikassa nykyään hoetaan. Eikä ole läheinen, suhtaudun kuivasti. Joutunut vaan paremman puutteessa pari vuosikymmentä tuonkin teollisen tuotteen kanssa touhuamaan siellä analyysi- ja korjauspäässä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 2, 2021 14 minuuttia sitten, Ari Pöllänen kirjoitti: Kysytään nyt oleellinen vielä: olemmeko ostaneet arvion mukaan noin 6-7 tuhannen tunnin koneet vai 3-4 tuhannen? Olisiko kauppaa tehty, jos olisi ollut tieto tästä? Tervettä kriittisyyttä, hyvät herrat. Epäilyksen kohteena ei ole läheisenne, vaan teollinen tuote, joka on myyty ja ostettu tietyin arvoin, ja voisin uskoa, että tuo lentoaikatavoite ei ole ollut alle 5000 tuntia.. Kyllä oli tiedossa miten koneen käyttö vaikuttaa kokonaistuntimäärään ja sitä alettiin seurata alusta alkaen. USA:ssa tukikohdan portilla oli HN tolpan nokassa, joka paikallisten mukaan oli lentänyt 200h ja oli jo loppuun ajettu… ilmeisesti pelkkää taitolentoa matalalla🤨 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 2, 2021 11 minuuttia sitten, Aaltonen Ismo kirjoitti: Kyllä oli tiedossa miten koneen käyttö vaikuttaa kokonaistuntimäärään ja sitä alettiin seurata alusta alkaen. USA:ssa tukikohdan portilla oli HN tolpan nokassa, joka paikallisten mukaan oli lentänyt 200h ja oli jo loppuun ajettu… ilmeisesti pelkkää taitolentoa matalalla🤨 Periaateessa mahdollista, joskin yllättävän vähän. Aikoinaan HW:n instrumentoiduilla koelennoilla todettiin, että yhtä älytöntä repimistä se olisi siipi-runko-yhdistelmän puolesta kestänyt 378 tuntia. Sitten taas vaikkapa koodin mukaista mittarilentoharjoitusta 10 000 ++ tuntia. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 3, 2021 14 hours ago, Ari Pöllänen said: Onko kellään sellaista tunnetta että nyt saattaa olla huono hetki hankkia uusi lentokalusto, mitä tulee tarjolla oleviin konetyyppeihin? Mitä tahansa teknologiaa ostaessa tuntuu aina olevan huono hetki. Samalla tavalla huono hetki oli viime kerrallakin, nyt on sentään yksi selkeästi elinkaarensa alkupuolella ja kuitenkin operatiivisessa käytössä oleva tyyppi tarjolla. Toisaalta F-16 on edelleen tuotannossa vaikka sen linjojen piti DX-hankinnan aikaan olla sulkeutumassa ihan lähivuosina. Kun ostetaan koeteltu konetyyppi, niin voi aina spekuloida kuinka pitkälle tulevaisuuteen se on teknisesti kuranttia kalustoa. Jos ostetaan uusi konetyyppi, niin voidaan spekuloida mahdollisilla ongelmilla. Jos jäädään haaveilemaan tulevaisuuden koneista, niin saadaan todennäköisesti haaveilla pitkään. Sen voi ainakin sanoa melkoisella varmuudella, että 10 vuoden päästä ei olisi ainakaan sen parempi hetki tehdä hankintaa ja tuskin näkymät ovat 20 vuoden päästäkään olennaisesti erilaiset, sen verran hidasta nykyaikaisten hävittäjien kehitystyö on. Mitä noihin lentotunteihin tulee, niin kannattaa suhtautua kriittisesti myös esittämiinsä lukuihin. Tuo 6000 tuntia pyöri kyllä tuolloin julkisuudessa, mutta minä en muista minkään virallisen tahon esittäneen sitä tavoitteeksi. Se lienee selvää, että mitään yhtä lentotuntimäärää ei ole olemassa kun käyttö vaikuttaa kuormitukseen niin olennaisesti. Mediassahan spekuloitiin jopa tuplatunneilla "kevyessä" maakäytössä. Varmaa on vain, että Hornetin käyttöiäksi ilmoitettiin tuolloin 25-30 vuotta ja siihen peilaten emme ole uusimassa hävittäjiä mitenkään ennenaikaisesti. 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 3, 2021 Puskaradion uutisia eiliseltä... päätös ja F-35:n valinta ensi viikolla ja että Keskusta sinnittelee hallituksessa vain tämän takia? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/74352bc1-187f-430f-80bc-2a509f477100 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 3, 2021 SK ruotii taas käyttökustannuksia sen verran mitä julkisesti saatavilla tietoja saa kaivettua. Lainaa Uusien koneiden kulut voivat silti nousta Hornetien tasosta kymmenillä miljoonilla euroilla vuodessa. Poliitikot ovat kuitenkin linjanneet, että koneiden käyttöön ja ylläpitoon ei ole luvassa lisää rahaa. Jos uudet hävittäjät siis aiheuttavat laskua enemmän kuin vanhat Hornetit, puuttuva summa pitää löytää puolustusbudjetin sisältä. Mistä rahat otetaan, on hämärän peitossa. https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/politiikka/havittajat-kayttokulut-uhkaavat-paisua-vtv-epailee-puolustusvoimien-arviota-upseerit-suuttuivat-skn-kyselysta/?shared=1203084-04cf9292-500 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla