Jyrki Ahvenainen

Bemari/Audi/Mersu vs. Helkopteri

6 viestiä aiheessa

Moi,

Aina puhutaan siitä, miten Bemari/Audi/Mese kuskit parkkeeraavat autonsa minne ja miten sattuu. Sama näyttää pätevän myös Heliwestin helikoptereihin. Tämä  yksilö oli parkkeerattu Naarajärvelle lentokentälle, suoraan lennokkiradan jatkeelle. Tällainen 1:1 kopteri plokkasi sitten varsin tehokkaasti suunnitellun toiminnan ko. paikassa.  Lennokkikenttä on aika selkeästi merkittty ja lisäksi helposti huomioitavissa myös ilmasta.  Jotenkin jännää, että kun koko lentokenttä on käytössä laitteen pistämisessä parkkiin, niin miten hitossa se pitää istuttaa paikkaan missä se pilaa paikalle muiden ilmailijoiden toiminnan ja päivän.  Kyseessä oli siis Heliwestin kopteri ja kopterin jättäjäkin on tiedossa mutta jääköön nimi nyt mainitsematta.  

Heliwest.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jyrki Ahvenainen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Jyrki Ahvenainen kirjoitti:

Moi,

Aina puhutaan siitä, miten Bemari/Audi/Mese kuskit parkkeeraavat autonsa minne ja miten sattuu. Sama näyttää pätevän myös Heliwestin helikoptereihin. Tämä  yksilö oli parkkeerattu Naarajärvelle lentokentälle, suoraan lennokkiradan jatkeelle. Tällainen 1:1 kopteri plokkasi sitten varsin tehokkaasti suunnitellun toiminnan ko. paikassa.  Lennokkikenttä on aika selkeästi merkittty ja lisäksi helposti huomioitavissa myös ilmasta.  Jotenkin jännää, että kun koko lentokenttä on käytössä laitteen pistämisessä parkkiin, niin miten hitossa se pitää istuttaa paikkaan missä se pilaa paikalle muiden ilmailijoiden toiminnan ja päivän.  Kyseessä oli siis Heliwestin kopteri ja kopterin jättäjäkin on tiedossa mutta jääköön nimi nyt mainitsematta.  

Heliwest.jpg

Uskotko, että yksittäisen tapauksen nostaminen tällä tavalla joukkotiedusvälineessä tikun nokkaan jotenkin edistää asiaa, tai auttaa positiivisesti lennokkiharrastusta? Veikkaan, että vaikutus on päinvastainen, oli kopterin pysäköinti sitten miten huono tahansa.

Mitäpä jos sen ns. oman pesän laittaisi ensin kuntoon, ja pyrkisi edes auttavalla tavalla tiedottamaan siitä, mihin lentolaitteita saa pysäköidä ja mihin niitä ei saa pysäköidä ja niin edelleen? Kentän tiedoissa ei ole sanaakaan ilma-alusten pysäköinnistä, eikä myöskään lennokkien maaliikennealueesta. Olen itse käynyt Naarajärvellä, mutta en myöskään ole ollut tietoinen tuollaisesta alueesta, enkä tiedä tämän kuvan jälkeenkään, missä päin se siellä kentällä on. Valokuvassakin on näkyvillä hyvin vähän niitä merkkejä, joilla alue on selkeästi merkitty?

Tiedän kyllä, että lentopaikat.fi ei ole millään tavalla virallinen lähde, mutta se on tosiasiallisesti se lähde, jonka perusteella lennonvalmistelu ja suoritus korpikentille Suomessa tapahtuu. Sen päivittämistä odotellessa voisit ehkä avata asiaa esimerkiksi tällä foorumilla.

 

naara.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sattuu "syrämmestä" sen verran, että haluan myös hieman kommentoida asiaa. Jos kaikki ne töppäykset, jotka olen urani varrrella tehnyt, pantaisiin yksiin kanssiin, niistä saisi paksun kirjan. Jokainen meistä tekee joskus virhearvion, ei se ole suurikaan synti. Siitä muodostuu sitten taitolaji, kuinka ne mokat korjataan, puolin ja toisin. Jos kerran kopterilentäjän nimi on tiedossa, niin varmaan Fonectan kautta saa numeronkin. Tai soittaa suoraan firmaan. Tuskin mikään estää soittamasta, turhaa siitä sen suurempaa numeroa tekemään. Pian 70 ikävuotta eläneenä johtopäätökseni on se, että jos tekijä ymmärtää mokanneensa ja toisaalta vahinkoa kärsineet osaavat asennoitua siten, että näitä sattuu itsekullekin, silloin molemmat osapuolet ansaitsevat kunnioitukseni. Olen katsellut yli neljä vuosikymmentä ilmailua, ja kyllä ammattilaiset ja harrastajat osaavat aivan hyvin elää samalla lentokentällä kun tahtoa löytyy.

Seppo 

Ps. Kolme Bemaria ollut (kaikki 2002:a, 2002 tii varastettiin ja kyllä harmitti ja harmittaa vieläkin). Nyt on menossa kolmas mersu eikä ole vielä edes 400.000 kilometriä täynnä.   

Muokattu: , käyttäjä: Seppo Kolehmainen
Lisäys
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Sakari sympatiasta. Jos tulee vastaan -1972 (jos muistan oikein), metallinsininen, neliskanttisilla takavaloilla ja muovimaskilla oleva -02 tii, niin pysäytä, soita sotaväki paikalle ja uhkaa kuskia hirttotuomiolla.:cool:

Seppo

Ps. Tässä syy, miksi se oli aikanaan minunkin suosikkiautoni. Olin kesän 1969 töissä Munchenissä Knorr-Bremse-nimisessä firmassa varastomiehenä (mm. Sisun paineilmajarrut). Siinä vieressä oli rakenteilla tuleva olympiastadion ja myös Bemarin tehtaat. Siellä taas oli töissä Rennabteilungin (kilpaosasto) puolella vuoden ajan yksi suomalainen insinööriopiskelija keräämässä työharjoitteluaikaa. Hän toi muuttoautona 2002 tii:n siten, että takakontissa oli auton alkuperäinen (käyttämätön) moottori ja konehuoneessa viritetty voimanpesä. Henkilökohtaisina tavaroina tällä Suomeen palaavalla tulevalla insinöörillä oli ainoastaan herätyskello.   

Muokattu: , käyttäjä: Seppo Kolehmainen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään