Ilkka Mäkelä

Isoja yhtiöitä myytävänä: Air India, Alitalia, Asiana, Jet Airways, Malaysia, South African

53 viestiä aiheessa

Isoja yksityisiä tai valtion omistamia yhtiöitä on tällä hetkellä etsimässä ostajia tai suursijoittajia. Useimmiten yhtiöiden kriisit johtuvat  vuosien mittaan kertyneestä painavasta tappiotaakasta, joka on vain lisääntynyt huolimatta siitä, että omistajat tai valtio on pumpannut yhtiöihin aina vain lisää rahaa.

Air Indian nettotappio vain kasvaa, ks. artikkelin kaavio:

https://www.business-standard.com/article/companies/govt-plans-to-liberalise-terms-of-air-india-sale-to-attract-buyers-119060701525_1.html

Alitaliasta on puhuttu foorumilla paljon:

https://www.flightglobal.com/news/articles/analysis-alitalias-two-years-in-administrative-lim-457813/

Yksityiselle Asianalle, joka myös tekee tappiota vaikkei enempää kuin 10 miljoonaa USD viime vuonna, etsitään myös ostajia, tuore uutinen tältä päivältä:

http://www.koreatimes.co.kr/www/biz/2019/07/175_272799.html

Myös yksityisen Jet Airwaysin rippeille etsitään ostajia:

https://www.businesstoday.in/sectors/aviation/jet-airways-crisis-resolution-professional-invites-bids-by-august-3-to-sell-airline-assets/story/366194.html

Malesian valtio miettii vaihtoehtoja Malaysia Airlinesin talouden parantamiseksi tai yhtiön myymiseksi:

https://www.aerotime.aero/ruta.burbaite/22804-airasia-to-take-over-struggling-malaysia-airlines

Kroonisesti tappiokierteessä olevaa valtiollista South African Airwaysiä on tarjottu mm. Emiratesille:

https://simpleflying.com/could-emirates-buy-south-african-airways/

Valitettavasti näistä uutisista ei helposti (tai ei ollenkaan) löydä suomenkielisiä sivuja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Intian valtio on nyt tehnyt periaatepäätöksen, jonka mukaan 95 % Air Indiasta voidaan myydä sijoittajille. Kiinnostuneet voivat ilmoittautua lokakuuhun mennessä. Air Indialla on tällä hetkellä velkaa 8,2 miljardia dollaria, ja viimeisimmän tilivuoden tappio miljardin dollarin verran. Edellisellä kerralla, kun yritettiin 75 prosentin myyntiä, halukkaita ostajia ei ilmoittautunut.

Lainaa

The Indian government has agreed in principle to increase the stake in Air India (AI, Mumbai Int'l) available for privatisation to 95%, The Business Standard has reported.

Air India's current debt stands at around INR583.5 billion rupees (USD8.2 billion). According to provisional results, it lost INR73.6 billion rupees (USD1 billion) in the fiscal year ended on March 31, 2019.

https://www.ch-aviation.com/portal/news/80804-govt-ready-to-sell-a-95-stake-in-air-india-report

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Intian valtion öljy-yhtiöt ovat keskeyttäneet polttoaineen toimittamisen Air Indian koneille kuudella kentällä. Yhtiö on velkaa polttoaineista noin 567 miljoonaa euroa.

Lainaa

Air India owes three state-owned oil firms close to Rs 4,500 crore in unpaid fuel bills with payments being delayed by almost seven months, forcing retailers to snap supplies, senior officials said on Friday.

Indian Oil Corp (IOC), Bharat Petroleum Corp Ltd (BPCL) and Hindustan Petroleum Corp Ltd (HPCL) on Thursday afternoon stopped jet fuel or ATF supplies to Air India at six airports – Kochi, Pune, Patna, Ranchi, Vizag and Mohali – over payment defaults.

https://indianexpress.com/article/business/aviation/air-india-owes-rs-4500-crore-in-fuel-dues-hasnt-paid-in-200-days-oil-firms-5930865/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yksi iso yhtiö lisää, joka on tehnyt tappiota viimeiset kymmenkunta vuotta ja valtio-omisteisena pyytänyt aina vain valtiolta lisää rahaa: Thai Airways. Yhtiö on jäänyt kilpailijoiden jalkoihin ja imago on ehtinyt kulahtaa, ja lippujen hinnat ovat kilpailijoilla halvemmat. Toistaiseksi yhtiö ei ole myytävänä, mutta yksityistäminen saattaisi tehdä hyvää. Velkaakin on jo 8 miljardia dollaria ja konelaivastoa pitäisi uusia 5 miljardilla. Valtio maksaa?

Yhtiön pääjohtaja on pyytänyt muita johtotason henkilöitä leikkaamaan palkkojaan vapaaehtoisesti. Sillä ei kuitenkaan tällaisia summia säästetä ;D

Lainaa

Whilst it’s always a generally pleasant experience flying Thai Airways, the airline, in a business sense, is a basket case racking up nearly a decade of losses, first under the Yingluck Shinawatra Government and then the military government of the NCPO. Most people in aviation circles agree on the main challenges for the national carrier.

• Entrenched nepotism and cronyism
• Top heavy management
• Contracts for older staff which do not reflect aviation business realities in 2019
• Uncompetitive pricing

If Thai Airways was a private company they would have been out of business a decade ago. Instead they keep coming back to the Thai government with their hat out for contributions to bail them out of quarter after quarter of losses.

https://thethaiger.com/news/opinion/saving-thai-airways

Lainaa

Thai Airways has a total debt of THB245 billion bahts (USD8 billion) and lost THB11.6 billion bahts (USD377 million) in 2018 alone. The airline has a plan to invest THB156 billion baht (USD5.1 billion) in fleet renewal, which, absent significant restructuring, would put an enormous strain on its already poor financial situation.

Thai Airways International (TG, Bangkok Suvarnabhumi) President Sumeth Damronghcaitham has requested other senior executives at the company to take voluntary pay cuts, The Bangkok Post has reported.

"This is part of measures to cut costs so that Thai Airways can restore its competitiveness in the aviation business," Sumeth said

https://www.ch-aviation.com/portal/news/80947-thai-airways-execs-asked-to-take-pay-cuts

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaupan ehdoistahan kaikki on kiinni. Esimerkiksi Alitalia olisi hyvä ostos kenelle tahansa vain kolmella ehdolla. Ensiksikin ammattiyhdistyksille pitää antaa oikeus päättää jokaisen kaupan mukana siirtyvän työntekijän työehdoista ja varhaiseläkkeistä. Toiseksi Italian valtio pitää saada kattamaan tappiot siihen saakka kunnes viimeinenkin kaupan mukana tullut työntekijä siirtyy valtion maksamalle eläkkeelle. Ja kolmanneksi ostajalle annetaan oikeus palkata välittömästi uusi ulkomainen henkilökunta contractorsopimuksin ja vanhalta henkilökunnalta poistetaan töissäkäyntivelvoite. Niin hassulta kuin se kuulostaakin, tämä olisi myös myyjälle taloudellisin ratkaisu.  :cool:

Seppo  

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

South African Airways on saamassa valtiolta avustusta 375 miljoonaa dollaria, mutta tarvitsee ennen vuoden loppua 136 miljoonaa taalaa lisää rahaa ja pitkällä tähtäyksellä vielä peräti 1,5 miljardia dollaria lisää:

Lainaa

South African Airways (SA, Johannesburg O.R. Tambo) told members of the country's parliament in a presentation this week that an approved government cash injection of ZAR5.5 billion rand (USD375 million) for the 2019-20 financial year would arrive by the end of the month but that it still needs more money, Reuters has reported.

Its long-term strategy requires an equity injection of almost ZAR22 billion (USD1.5 billion), Reuters said, but the government wants to see more cost reductions first. A commercial partner for the airline is also being sought by the government.

https://www.ch-aviation.com/portal/news/81679-south-african-airways-needs-more-than-375mn-cash-injection

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

120 Air Indian A320-lentäjää on irtisanoutunut, koska myynnissä oleva velkainen yhtiö ei anna heille palkankorotusta ja ylennyksiä. Lentäjät uskovat saavansa töitä muista A320-koneilla Intian markkinoilla lentävistä yhtiöistä (IndiGo, GoAir, Vistara, Air Asia ja Indian Airlines). Air India sanoo, etteivät irtisanoutumiset haittaa yhtiön toimintaa, koska yhtiöllä on enemmän lentäjiä kuin yhtiö tarvitsee.

Lainaa

Around 120 Airbus A-320 pilots tendered their resignation after their demands pertaining to the salary hike and promotion were not paid heed to by the AI management.

This came in the backdrop of the Central government's decision to initiate the process of divestment of Air India's stake, which has a debt of over Rs 60,000 crore.

The disgruntled pilots are sure that they will get a job somewhere else as the market is currently open. As of now, IndigoAir, GoAir, Vistara and Air Asia, Indian airlines are operating Airbus A-320 flights.

On being asked if the operations of the national carrier will suffer due to the mass resignation, the Air India spokesperson said that it has surplus pilots. "AI operation will not suffer at any cost, due to resignation," the spokesperson added

 

https://economictimes.indiatimes.com/industry/transportation/airlines-/-aviation/air-india-faces-mass-resignation-ahead-of-divestment/articleshow/71565073.cms

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
8/20/2019 at 15.44, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Intian valtio on nyt tehnyt periaatepäätöksen, jonka mukaan 95 % Air Indiasta voidaan myydä sijoittajille. Kiinnostuneet voivat ilmoittautua lokakuuhun mennessä. Air Indialla on tällä hetkellä velkaa 8,2 miljardia dollaria, ja viimeisimmän tilivuoden tappio miljardin dollarin verran. Edellisellä kerralla, kun yritettiin 75 prosentin myyntiä, halukkaita ostajia ei ilmoittautunut.

https://www.ch-aviation.com/portal/news/80804-govt-ready-to-sell-a-95-stake-in-air-india-report

Intian valtio yrittää nyt entistä epätoivoisemmin etsiä ostajaa Air Indialle joutuen tinkimään myyntiehdoista. Yhtiöstä on nyt myynnissä kaikki 100 % eikä ostajan tarvitse enää suostua käyttämään Air Indian nimeä/brändiä. Aikaisempien myyntiyritysten ehtona oli nimen säilyttäminen ainakin 3 vuoden ajan. Huutokauppa olisi nyt marraskuussa.

Lainaa

The Indian government is planning to open bids for a 100% stake in Air India (AI, Mumbai Int'l) and is ready to agree to scrap the flag carrier's brand to entice private investors, the Indian media have reported.

According to the Times News Network agency, the government will not set any preconditions regarding the brand name. During the previous, failed privatisation attempt in 2018 Delhi authorities sought to protect Air India's brand by requiring any potential bidders to keep the name for at least three years, and possibly longer.

By abolishing this criterium, the government would effectively pave the way for a potential merger of Air India with another airline.

https://www.ch-aviation.com/portal/news/82668-govt-ready-to-scrap-air-india-brand-to-attract-investors

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
7/24/2019 at 15.14, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Isoja yksityisiä tai valtion omistamia yhtiöitä on tällä hetkellä etsimässä ostajia tai suursijoittajia. Useimmiten yhtiöiden kriisit johtuvat  vuosien mittaan kertyneestä painavasta tappiotaakasta, joka on vain lisääntynyt huolimatta siitä, että omistajat tai valtio on pumpannut yhtiöihin aina vain lisää rahaa.

Yksityiselle Asianalle, joka myös tekee tappiota vaikkei enempää kuin 10 miljoonaa USD viime vuonna, etsitään myös ostajia, tuore uutinen tältä päivältä:

http://www.koreatimes.co.kr/www/biz/2019/07/175_272799.html

Valitettavasti näistä uutisista ei helposti (tai ei ollenkaan) löydä suomenkielisiä sivuja.

Asianasta tehdyistä tarjouksista voittajaksi on valittu yhtymä, johon kuuluvat Hyundai Development Co ja Mirae Asset Daewoo. Yhtymä on luvannut sijoittaa 1,7 mrd USD uutta pääomaa Asianaan vastineeksi saamalleen 31,05 % osuudelle, joka takaa määräysvallan Asianassa. Asianan velat ovat tällä hetkellä yli 8 mrd USD.

Lainaa

South Korean real estate and construction giant Hyundai Development Co revealed on November 12 that its consortium together with brokerage Mirae Asset Daewoo had been chosen as the preferred bidder for a controlling 31.05% stake in Asiana Airlines (OZ, Seoul Incheon). It also pledged to inject over KRW2 trillion won (USD1.7 billion) of fresh capital into the indebted carrier.

The airline currently has debts of KRW9.6 trillion (USD8.22 billion) as it faces an uphill battle against low-cost carriers and falling traffic to Japan, Reuters reported.

“Asiana will achieve the industry’s top-class financial health,” Chung Mong-gyu, Hyundai Development chairman, said at a press conference. “We will make steady efforts to improve its competitiveness and corporate value by investing in new aircraft and services.”

https://www.ch-aviation.com/portal/news/83435-hyundai-wins-bid-for-stake-in-koreas-asiana-pledges-17bn

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9/20/2019 at 16.25, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

South African Airways on saamassa valtiolta avustusta 375 miljoonaa dollaria, mutta tarvitsee ennen vuoden loppua 136 miljoonaa taalaa lisää rahaa ja pitkällä tähtäyksellä vielä peräti 1,5 miljardia dollaria lisää:

https://www.ch-aviation.com/portal/news/81679-south-african-airways-needs-more-than-375mn-cash-injection

Etelä-Afrikkalainen ammattiliitto Solidarity" on tekemässä tarjousta SAA:n pelastamiseksi. Ammattiliiton mielestä tämä on välttämätöntä lentoyhtiön henkilöstön ja maan veronmaksajien suojelemiseksi.

https://www.flightglobal.com/news/articles/saa-faces-legal-bid-to-force-court-appointed-rescue-462483/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

South African Airways hakeutuu sikäläiseen Chapter 11-konkurssisuojaan. Etelä-Afrikan valtio, ainoa omistaja, ei halua päästää yhtiötä konkurssiin, koska valtio on taannut kaikki yhtiön velat, jotka silloin lankeaisivat maksuun. Yhtiölle nimetään uudelleenorganisoija, jonka pitäisi mm. vähentää työntekijöiden määrää; arviolta 944 henkilöä 5146:sta saisi lähtöpassit.

Lainaa

The board of directors of South African Airways (SA, Johannesburg O.R. Tambo) has voted in favour of placing the debt-ridden national carrier into the South African equivalent of US Chapter 11 bankruptcy protection proceedings.

The state-owned airline has been haemorrhaging cash since 2011 when it last turned a profit and is currently dependent on the fiscus for its survival. Perennial losses have been blamed on incompetent leadership, corruption, as well as adverse market conditions leading the airline to require ZAR22 billion (USD1.5 billion) worth of funding from the government, its sole shareholder.

A business rescue practitioner, who is in the process of being appointed, will have to confront the carrier's bloated wage bill and therefore reduce its staff headcount. Recent airline estimates have put the cull at 944 jobs out of a total of 5,146 staff.

Government has been averse to allowing SAA to collapse given the billions of rands in liabilities that would suddenly become due given the bulk have been underwritten by state-backed guarantees.

https://www.ch-aviation.com/portal/news/84033-south-african-airways-files-for-bankruptcy-protection

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10/23/2019 at 15.28, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Intian valtio yrittää nyt entistä epätoivoisemmin etsiä ostajaa Air Indialle joutuen tinkimään myyntiehdoista. Yhtiöstä on nyt myynnissä kaikki 100 % eikä ostajan tarvitse enää suostua käyttämään Air Indian nimeä/brändiä. Aikaisempien myyntiyritysten ehtona oli nimen säilyttäminen ainakin 3 vuoden ajan. Huutokauppa olisi nyt marraskuussa.

https://www.ch-aviation.com/portal/news/82668-govt-ready-to-scrap-air-india-brand-to-attract-investors

Ostajaa Air Indialle ei löydy, ja uusi aikaraja myynnille on nyt 31. maaliskuuta 2020. Air Indian ammattiliitot vetoavat Intian pääministeriin, ettei "Intian jalokiveä" saa myydä, koska se painaisi raskaasti kansalaisten sydäntä ja loukkaisi kansallisylpeyttä.

Air Indian talous pysyy pystyssä valtion avustusten turvin, viimeisin avustus oli 4,2 miljardia dollaria.

Lainaa

The unions have said that selling the airline, once viewed as a “jewel”, will lay heavy upon the hearts of the general public and will be a severe blow to their national pride.

Indian Commercial Pilot’s Association (ICPA), All India Cabin Crew Association and Indian Pilots’ Guild are some of the unions which have made the appeal to the Prime Minister.

The government is making an all-out attempt to sell its entire 100 per cent stake in Air India. Finance Minister Nirmala Sitharaman has set March 31, 2020, as the deadline for Air India disinvestment.

https://www.thestatesman.com/india/dont-sell-jewel-air-india-unions-appeal-pm-modi-1502835833.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Air Indian myynti on taas otsikoissa. 100 % yhtiöstä olisi kaupan, mutta ostaja saa niskoilleen 3,26 miljardin dollarin osuuden Air Indian kokonaisvelasta, joka on yli 8 miljardia dollaria. Lisäksi ostajan pitäisi olla intialaisen tahon omistama.

Jotenkin epäilen, ettei halukkaita ostajia löydy. 3 miljardia on melko paljon velkaa.

Lainaa

The country's civil aviation ministry formally released a document to the public, opening bids to purchase a 100 percent stake in Air India. According to the document, the bidding process will officially end on March 17, after which bid submissions will no longer be honored. Interested buyers will have to assume the company's standing debts of around $3.26 billion. Government officials clarified that it still wants the company to be under the hands of an Indian entity.

https://btimesonline.com/articles/125655/20200128/entire-stake-in-debt-crippled-indian-airline-air-india-opened-for-bidding.htm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

South African Airways saa (jälleen) Etelä-Afrikan valtiolta 1 miljardin USA:n dollarin tukipaketin, jotta yhtiö pystyy maksamaan valtion takaaman lainan kuluineen:

Lainaa

South Africa will give a further ZAR16.4 billion (USD1.06 billion) over the medium term to struggling South African Airways (SA, Johannesburg O.R. Tambo) to allow it to repay guaranteed debt and cover debt-service costs, the Associated Press reported.

https://www.ch-aviation.com/portal/news/86842-south-african-airways-set-for-106bn-state-bailout

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saattaa olla, että olen kirjoittanut aiheesta aiemminkin, mutta "kertaus on opintojen äiti" eli "prostitudium is mater studium", vai mitenkä se nyt menikään... Minulla oli kunnia perehtyä reilut kymmenen vuotta sitten jonkin verran South African Airwaysin tilanteeseen. Lentoyhtiö oli valkoisten perustama ja johtama. Sellainen laki tuli voimaan, että henkilöstön etnisen jakauman piti noudattaa valtion etnistä jakaumaa. Siitä taas seurasi, että aina, kun joku pomon virka vapautui, sen sai tummaihoinen kanditaatti. Valkoisilla ei yksinkertaisesti ollut minkäänlaisia ylenemismahdollisuuksia yhtiössä, vaikka olisivat olleet osaavuudeltaan kuinka ylivoimaisia. Valkoiset hakeutuivat muihin yhtiöihin. Siitä taas seurasi, että uuden johtajiston taso laski kun eivät osanneet hoitaa yhtiötä hyvin. Yhtiön johtamisesta tuli politiikkaa. Sen seurauksia taas ei tarvitse ihmetellä. Rinnalle perustettiin kilpailevia yksityisiä lentoyhtiöitä, jotka nakersivat poliittisesti ja poliittisin tavoittein johdetun valtiollisen lentoyhtiön markkinaosuutta. Siitä taas seurasi konkurssiuhka ja se tilanne, missä nyt ollaan.

Seppo  

6 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2/28/2020 at 13.16, Seppo Kolehmainen kirjoitti:

Minulla oli kunnia perehtyä reilut kymmenen vuotta sitten jonkin verran South African Airwaysin tilanteeseen.

Lasse Lehtinen peesaa Seppoa viikonlopun kolumnissaan.

Rodney

“Lasse Lehtisen kolumni: Etelä-Afrikka on paratiisi turmion tiellä.”

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006422473.html

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lasse Lehtinen tuntee selvästi aiheen mistä kirjoittaa. Jos johonkin vieraaseen maahan voi rakastua, niin olkoon se sitten Itävallan ohella Etelä-Afrikka. Se on ja aiemmin oli vielä enemmän Afrikan ainoa valtio, josta voi käyttää sanontaa "organisoitu yhteiskunta". Apartheidin aikana eriarvoisuus oli avointa ja julkeaa, lailla säädeltyä, eikä sitä tietenkään voi eikä pidä hyväksyä. Mutta korruptio on korvannut apartheidin kuten korruptio on korvannut siirtomaaherruuden muualla Afrikassa, ilman ainuttakaan poikkeusta. Ja afrikkalaiseen korruptioon kuuluu oleellisena osana rikollisuuden rehottaminen ja valkoisten pitäminen lypsylehminä. Kukaan normaali suomalainen ihminen, joka ei ole ollut pidempään Afrikassa, ei voi ymmärtää sitä, kuinka laajaa ja julkean läpinäkyvää korruptio on. Sitä ei edes yritetä peitellä. Tämän soisi varsinkin niiden ihmisten ymmärtävän, jotka tekevät kehitysapupäätöksiä. Nigeriassa yritettiin Brittien toimesta saada maan entiselle presidentille korruptiosyytteitä, mutta uusi saman puolueen "hyvän onnen" presidentti haistatti vaatimuksille pitkät. 

Ollessani töissä Nigeriassa jossain yhteydessä oli tullut puhetta ammattiin johtavasta ilmailualan koulutuksesta. Tämän tiimoilta tapasin maan valtiollisen, huonossa jamassa olevan lentokoulun silloisen johtajan. Hassu yhteensattuma oli, että kyseisessä lentokoulussa oli työskennellyt eräs Nigeriaan avioliiton myötä muuttanut suomalaisrouva. Rouvan aikana opinahjossa oli ollut kuri ja järjestys sekä paikat kunnossa, hänen eläköitymisensä jälkeen ei enää. Tutustuin tämän koulun kulurakenteeseen ja selvisi muun muassa, että edellisen johtajan aikana Ranskasta ostetut Socatan yksimoottorikoneet oli kirjattu taseeseen miljoonan dollarin kappalehintaan. On aika kova hinta Tambicosta, Tobagosta ja Trinidadista. Ovathan ranskalaiset toki osanneet ostajan haluaman luovan hinnoittelun aina. Johtajan pyynnöstä yritin viritellä normaalia koulutusyhteistyötä Porin kanssa. Ei ottanut Finnairissa tuulta alleen se yhteistyö, vaikka maksajana oli Nigerian valtio. Toiseksi, kun Suomi antaa kuitenkin Afrikan "köyhille" maille kehitysapua, miksei se voisi olla Suomessa annettava koulutus. Eipähän jää korruptiopuheille sijaa.            

Seppo

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
7/24/2019 at 15.14, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Isoja yksityisiä tai valtion omistamia yhtiöitä on tällä hetkellä etsimässä ostajia tai suursijoittajia. Useimmiten yhtiöiden kriisit johtuvat  vuosien mittaan kertyneestä painavasta tappiotaakasta, joka on vain lisääntynyt huolimatta siitä, että omistajat tai valtio on pumpannut yhtiöihin aina vain lisää rahaa.

Myös yksityisen Jet Airwaysin rippeille etsitään ostajia:

https://www.businesstoday.in/sectors/aviation/jet-airways-crisis-resolution-professional-invites-bids-by-august-3-to-sell-airline-assets/story/366194.html

Tänään on viimeinen päivä jättää sitova tarjous Jet Airwaysin rippeiden ostamiseksi. Tuskin mitään olisi tarjolla paitsi velkaa, jota on tällä hetkellä 4,8 miljardia dollaria. Aikoinaan yhtiöllä oli 22000 työntekijää.

https://www.thehindubusinessline.com/economy/logistics/jet-airways-crisis-submission-of-binding-bids-ends-today/article31022777.ece

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2/28/2020 at 11.26, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

South African Airways saa (jälleen) Etelä-Afrikan valtiolta 1 miljardin USA:n dollarin tukipaketin, jotta yhtiö pystyy maksamaan valtion takaaman lainan kuluineen:

https://www.ch-aviation.com/portal/news/86842-south-african-airways-set-for-106bn-state-bailout

Tässä tilanteessa, missä nyt ollaan, Etelä-Afrikan valtio kieltäytyy antamasta South African Airwaysille 500 miljoonan euron suuruista lisälainaa. Etelä-Afrikan talousministerin mukaan yhtiö on lakkautettava rahojen säästämiseksi ja finanssiekspertin mukaan ainoa jäljelläoleva vaihtoehto on selvitystila.

Lainaa

The South African government has refused South African Airways (SAA) an additional loan of approximately €500 million.

South African Finance Minister Tito Mboweni said that an SAA closure is a way to save funds for the country facing the crisis.

“All options are now blocked to any form of real continuation of the airline,” said Peter Attard Montalto, head of capital markets research at Intellidex, to Bloomberg. “Basically the only option now is liquidation.”

https://www.aviation24.be/airlines/south-african-airways/south-african-government-refuses-additional-state-aid-to-ailing/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1/28/2020 at 16.55, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Air Indian myynti on taas otsikoissa. 100 % yhtiöstä olisi kaupan, mutta ostaja saa niskoilleen 3,26 miljardin dollarin osuuden Air Indian kokonaisvelasta, joka on yli 8 miljardia dollaria. Lisäksi ostajan pitäisi olla intialaisen tahon omistama.

Jotenkin epäilen, ettei halukkaita ostajia löydy. 3 miljardia on melko paljon velkaa.

https://btimesonline.com/articles/125655/20200128/entire-stake-in-debt-crippled-indian-airline-air-india-opened-for-bidding.htm

Air Indian ostotarjousten viimeinen jättöpaivä olisi nyt huomenna, 30.4., mutta tässä tilanteessa ei Intian valtiolla ole muuta mahdollisuutta kuin siirtää määräpäivää eteenpäin 30. kesäkuuta asti. Tämä tuskin auttaa, koska kukaan ei varmaankaan tarvitse velkaista lentoyhtiötä mihinkään tarkoitukseen vielä heinäkuussakaan.

Lainaa

The government has extended the deadline for submitting bids for Air India Ltd to June 30. The earlier deadline to submit expressions of interest (EoI) for the national carrier was April 30.

https://www.hindustantimes.com/business-news/govt-extends-deadline-for-air-india-bids-by-2-months/story-vDH1k4EFkEGMLmU9kj95xH.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3/9/2020 at 13.33, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Tänään on viimeinen päivä jättää sitova tarjous Jet Airwaysin rippeiden ostamiseksi. Tuskin mitään olisi tarjolla paitsi velkaa, jota on tällä hetkellä 4,8 miljardia dollaria. Aikoinaan yhtiöllä oli 22000 työntekijää.

https://www.thehindubusinessline.com/economy/logistics/jet-airways-crisis-submission-of-binding-bids-ends-today/article31022777.ece

Jet Airways pyytää jo neljännen kerran tarjouksia yhtiön ostamiseksi. Viimeinen päivä mielenkiinnonilmauksien jättämiselle on 2 viikon kuluttua.

Kyseessä on yhtiö, joka meni konkurssiin vuosi sitten, jolloin koronaviruksesta ei ollut tietoakaan. Toisinsanoen, yhtiö meni nurin "normaaleina aikoina", kun ei menestynyt.

Siitäkään syystä en jaksa ymmärtää, miksi kukaan haluaisin ostaa itselleen pelkät miljardiluokan velat. Ehkä kyseessä on konkurssipesänhoitajien tai muiden lakimiesten vedätys, jotta he saavat lisää aikaa kulumaan ja voivat laskuttaa lisää palkkioita itselleen?

Lainaa

Jet Airways, the Indian carrier that suspended operations last year amid financial difficulties, has launched a fourth search for a buyer.

A document on the Mumbai-based carrier’s website, a version of which was also published in various Indian newspapers, sets a deadline of 28 May 2020 for expressions of interest.

https://www.flightglobal.com/airlines/jet-airways-invites-expressions-of-interest-for-a-fourth-time/138368.article

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Air Indian ainoaksi mahdolliseksi ostajaehdokkaaksi on ilmaantunut Tata Group, joka on yksi Intian suurimmista monialayhtiöistä ja jo hallinnoi kahta lentoyhtiötä, täyden palvelun Vistaraan ja halpista air Asia Indiaa. On mahdollista, että Tata Group haluaisi yhdistää Air Indian Vistaraan, mutta kaikki riippuu niistä ehdoista, millä saataisiin kauppa Air Indiasta aikaiseksi.

Siihen voi Intialle tyypillisesti mennä jonkin verran aikaa, koska muodollisen ostohalukkuuden ilmailsuunkin on vielä aikaa 31. elokuuta asti. Eikä Tata Groupilla varmaankaan ole mitään kiirettä aloittaa vakavaa kaupanhierontaa, ennenkuin aika on kypsä siihen. Air Indian yksityistämisessä velat ja liiallinen henkilökunnan määrä lienevät suurimmat kompastuskivet.

Lainaa

Tata Group, one of India's largest multi-industry conglomerates, has emerged as the only bidder interested in acquiring Air India, ET Now has reported.

Unnamed sources said the group had already appointed a law firm to look into a possible transaction and had also held talks with the government. However, any formal expressions of interest have yet to be announced. The current deadline for binding bids falls on August 31, 2020, although the Indian government is reportedly prepared to extend it given the impact of the COVID-19 pandemic.

Tata already owns 51% stakes in two Indian joint venture airlines; Vistara (UK, Delhi Int'l) (with Singapore Airlines Group) and AirAsia India (I5, Chennai) (with AirAsia Group). The holding's chairman, N. Chandrasekaran, has previously said that the group would seek to merge Air India with one of its other two airlines, presumably full-service carrier Vistara, should it succeed in the privatisation process

https://www.ch-aviation.com/portal/news/93009-tata-group-emerges-as-sole-bidder-for-air-india

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään