Ilkka Mäkelä

Isoja yhtiöitä myytävänä: Air India, Alitalia, Asiana, Jet Airways, Malaysia, South African

53 viestiä aiheessa

11/14/2019 at 13.19, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Asianasta tehdyistä tarjouksista voittajaksi on valittu yhtymä, johon kuuluvat Hyundai Development Co ja Mirae Asset Daewoo. Yhtymä on luvannut sijoittaa 1,7 mrd USD uutta pääomaa Asianaan vastineeksi saamalleen 31,05 % osuudelle, joka takaa määräysvallan Asianassa. Asianan velat ovat tällä hetkellä yli 8 mrd USD.

https://www.ch-aviation.com/portal/news/83435-hyundai-wins-bid-for-stake-in-koreas-asiana-pledges-17bn

Tämä viime vuoden puolella suunniteltu kauppa, jossa Asianan ostajaksi valittiin Hyundai Development Co. ja kumppani, on vaarassa kaatua koronapandemian muutettua tilanteen täysin. Korean talousviranomaiset sanovatkin, että kaikki mahdolliset vaihtoehdot Asianan pelastamiseksi ovat pöydällä, mukaanlukien Asianan kansallistaminen.

Lainaa

South Korea's financial regulator said Tuesday that all viable options are on the table to deal with Asiana Airlines Inc. as the sale of the country's No. 2 carrier is teetering on the brink of falling through.

An HDC Hyundai Development Co.-led consortium has been seeking to take over Asiana Airlines, but in the wake of the coronavirus pandemic, the deal runs the risk of collapsing.

Sohn Byung-doo, vice chairman of the Financial Services Commission (FSC), said in a meeting with reporters that "consultations among related institutions are going on with all options on the table," when asked about the possibility of Asiana Airlines becoming a state-owned company in case of the deal's collapse.

https://en.yna.co.kr/view/AEN20200728007200320?section=economy/economy

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4/15/2020 at 13.53, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Tässä tilanteessa, missä nyt ollaan, Etelä-Afrikan valtio kieltäytyy antamasta South African Airwaysille 500 miljoonan euron suuruista lisälainaa. Etelä-Afrikan talousministerin mukaan yhtiö on lakkautettava rahojen säästämiseksi ja finanssiekspertin mukaan ainoa jäljelläoleva vaihtoehto on selvitystila.

https://www.aviation24.be/airlines/south-african-airways/south-african-government-refuses-additional-state-aid-to-ailing/

South African Airwaysin pelastaminen ei etene, koska valtion taivuttelusta huolimatta kaupalliset pankit eivät suostu myöntämään yhtiölle sen tarvitsemaa 307 miljoonan dollarin lainaa. Yhtiö on selvitystilassa eikä sitä siis voi antaa takaisin yhtiön aikaisemman johdon huostaan. Jatkosta ei ole tietoa.

Lainaa

The planned business rescue of South African Airways is in limbo because government attempts to raise 5.3 billion rand ($307 million) of immediate funding from commercial banks failed to elicit a response, a person familiar with the situation said.

The administrators of the state-owned airline can’t hand over the business to management because it is insolvent, the person said.

https://www.bnnbloomberg.ca/south-african-airways-rescue-stalls-as-banks-hang-back-on-funds-1.1475845

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alitaliaan ollaan tietojen mukaan kansallistamassa. (yllättyikö joku?)

Lainaa

Italy’s government has indicated that it will renationalise struggling flag-carrier Alitalia as part of a broad set of emergency measures in response to the coronavirus outbreak.

https://www.flightglobal.com/airlines/alitalia-to-be-renationalised-under-broad-emergency-decree/137337.article

 

Lainaa

After years of losses and a bloated workforce, the Italian government decided to launch a NewCo to restart the country’s national airline to support the tourism industry.

 

Samalla yhtiö suunnnittelee yhtenäistävänsä lentokalustoaan siten, että jatkossa pitkän matkan laivaston rungon muodostaisivat B787:t ja lyhyemmillä matkoilla laivasto harmonisoitaisiin Airbus-onlyksi, A32x + A220. B787 on luonnollinen valinta siksi, että Leonardo valmistaa koneeseen komponentteja (talous & työllisyyspoliittiset syyt) ja Airbus-kaluston osalta syynä voisi olla se, että kaluston vaihto B737:een ei olisi kustannustehokasta ja veisi paljon aikaa..Joidenkin tietojen mukaan Airbus houkuttelisi Alitaliaa myös pitkän matkan kaluston (A330neo + A350) asiakkaaksi merkittävillä alennuksilla.

https://simpleflying.com/new-alitalia/

 

No - rahaahan on - koko Italian valtion budjetin verran.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EU on hyväksynyt Alitalian saaman 200 miljoonan euron "koronavirusavun". Alitalia aikoinaan saamat lainat, 900 miljoonaa euroa ja 400 miljoonaa euroa, ovat kuitenkin edelleen EU:n tutkinnassa. Kaikki nämä summat kuitenkin kalpenevat sille rahamäärälle, minkä Italia aikoo satsata "uuteen Alitaliaan":  valtio investoi yhtiöön 3 miljardia euroa, joka poliitikkojen mukaan ei missään tapauksessa ole "jälleen uusi pelastusoperaatio", vaan EU:n komission pitää hyväksyä se. Uskokoon, kuka tahtoo.

Lainaa

The European Commission gave its blessing on Friday (4 September) to the Italian government’s plan to pump €199.45 million into Alitalia, as Rome continues to throw money at its embattled flag-carrying airline.

The €200m grant is intended to compensate Alitalia for damages incurred by the coronavirus pandemic, and EU competition regulators say the bailout is in line with Union law.

Alitalia is in the middle of significant restructuring by the government, which plans to invest a further €3 billion. That aid, which Rome insists is “not another rescue” will also be subject to Commission approval.

https://www.euractiv.com/section/aviation/news/alitalias-e200m-virus-aid-cleared-for-landing-by-eu/

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 hour ago, Ilkka Mäkelä said:

EU on hyväksynyt Alitalian saaman 200 miljoonan euron "koronavirusavun". Alitalia aikoinaan saamat lainat, 900 miljoonaa euroa ja 400 miljoonaa euroa, ovat kuitenkin edelleen EU:n tutkinnassa. Kaikki nämä summat kuitenkin kalpenevat sille rahamäärälle, minkä Italia aikoo satsata "uuteen Alitaliaan":  valtio investoi yhtiöön 3 miljardia euroa, joka poliitikkojen mukaan ei missään tapauksessa ole "jälleen uusi pelastusoperaatio", vaan EU:n komission pitää hyväksyä se. Uskokoon, kuka tahtoo.

https://www.euractiv.com/section/aviation/news/alitalias-e200m-virus-aid-cleared-for-landing-by-eu/

Ommeksi Suomi avustaa köyhää Italiaa Alitalian pelastamisessa, ettei siellä sentään tarvitse korottaa veroja tai muuttaa rahaksi maailman komanneksi vai oliko neljänneksi suuria kultavarantoja.

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siltä näyttää, että Italian hallitus perustaa "uuden Alitalian", jonka hallitus omistaa kokonaan, ja veronmaksajille tämä maksaa jo mainitut 3 miljardia euroa. Yhtiön nimeksi on tulossa Alitalia Ita. Ministerit ovat jo sopineet asiasta, mutta sitä pitää vielä käsitellä parlamentissa. Toiminta voisi alkaa ensi vuoden alkupuolella.

Lainaa

Alitalia Ita, the successor company to the troubled Alitalia, is to be established with 100 per cent ownership by the Italian Ministry for the Economy, the Italian government announced on Friday.

The bailout of Alitalia, which has been in administration for the past three years, will costs the Italian taxpayer €3 billion, the ministry said.

“The ministers of the economy, industry, transport and labor signed on Friday the founding decree of the new company that emerges from 11 years of difficult private management and three failed restructuring attempts, which are weighed down by the problems aggravated by the crisis of the coronavirus. The first challenge is the new industrial plan for the pandemic to be presented within 30 days to Parliament, which will then have to evaluate the decree. The actual take-off of the new Alitalia with Francesco Caio, president and Fabio Lazzerini, CEO, is scheduled for early 2021,” the announcement said.

https://cyprus-mail.com/2020/10/11/alitalia-to-be-nationalised-for-e3-billion/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5/14/2020 at 10.36, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Jet Airways pyytää jo neljännen kerran tarjouksia yhtiön ostamiseksi. Viimeinen päivä mielenkiinnonilmauksien jättämiselle on 2 viikon kuluttua.

Kyseessä on yhtiö, joka meni konkurssiin vuosi sitten, jolloin koronaviruksesta ei ollut tietoakaan. Toisinsanoen, yhtiö meni nurin "normaaleina aikoina", kun ei menestynyt.

Siitäkään syystä en jaksa ymmärtää, miksi kukaan haluaisin ostaa itselleen pelkät miljardiluokan velat. Ehkä kyseessä on konkurssipesänhoitajien tai muiden lakimiesten vedätys, jotta he saavat lisää aikaa kulumaan ja voivat laskuttaa lisää palkkioita itselleen?

https://www.flightglobal.com/airlines/jet-airways-invites-expressions-of-interest-for-a-fourth-time/138368.article

Intian ihmemaassa aika venyy ja lähes ihmeitä tapahtuu. Jet Airwaysille on ilmestynyt ostaja ja velkojat ovat suostuneet ostajan suunnitelmiin. Ostajia on kaksi, lontoolainen Kalrock Capital ja bisnesmies Murari Lal Jalan UAE:stä. Ostajat eivät sijoita kovinkaan paljoa, aluksi 136 miljoonaa USD ja toinen vastaava summa vähitellen viiden vuoden kuluessa. Toiminta on tarkoitus alkaa 3 kk päästä, kunhan jostain saisi slotteja (jotka on luovutettu muille yhtiöille) ja pari lentokonettakaan ei olisi pahitteeksi. Mitähän 136 miljoonalla saa aikaiseksi?

Velkaa Jet Airwaysillä oli toiminnan keskeytyessä ainakin 3,5 miljardia euroa. Uutinen ei kerro, mitä velalle tapahtuu.

Lainaa

India’s Jet Airways would be acquired by an investor consortium under a multi-million dollar resolution plan approved by the carrier’s creditors on Saturday.

The plan submitted by a consortium of London-based Kalrock Capital and UAE-based businessman Murari Lal Jalan comes after months of talks over the airline’s future and was confirmed in a regulatory filing, which gave no details of the deal.

A source close to the situation said the new owners had agreed to pump in 10 billion rupees ($136 million) as working capital for the revival of the airline. Another 10 billion rupees will be given to creditors over a period of five years.

“The plan is to ramp up slowly and to increase capacity gradually as they will be starting afresh,” the source said. Any resumption of flights will likely not happen for between three and six months at least.

https://www.reuters.com/article/jet-airways-india/update-1-indias-jet-airways-creditors-agree-to-new-owners-after-months-of-talks-idUSL4N2H806C

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
7/17/2020 at 20.38, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Air Indian ainoaksi mahdolliseksi ostajaehdokkaaksi on ilmaantunut Tata Group, joka on yksi Intian suurimmista monialayhtiöistä ja jo hallinnoi kahta lentoyhtiötä, täyden palvelun Vistaraan ja halpista air Asia Indiaa. On mahdollista, että Tata Group haluaisi yhdistää Air Indian Vistaraan, mutta kaikki riippuu niistä ehdoista, millä saataisiin kauppa Air Indiasta aikaiseksi.

Siihen voi Intialle tyypillisesti mennä jonkin verran aikaa, koska muodollisen ostohalukkuuden ilmailsuunkin on vielä aikaa 31. elokuuta asti. Eikä Tata Groupilla varmaankaan ole mitään kiirettä aloittaa vakavaa kaupanhierontaa, ennenkuin aika on kypsä siihen. Air Indian yksityistämisessä velat ja liiallinen henkilökunnan määrä lienevät suurimmat kompastuskivet.

https://www.ch-aviation.com/portal/news/93009-tata-group-emerges-as-sole-bidder-for-air-india

Air Indian ostoprosessissa 31. elokuuta tuli ja meni, ja Tata Groupkin näyttää kadonneen takavasemmalle. Uusi määräaika, ties kuinka mones, olisi nyt 15. joulukuuta.

Kaupan syntymisen esteenä on edelleen se, että ostajan pitäisi ottaa vastatakseen 3 miljardin dollarin verran Air Indian velkoja. Tässä tilanteessa tuskin kukaan sellaiseen suostuu. Mutta Intialle tyypilliseen tapaan aikaa voidaan venyttää ja uskoa, että jonkun hölmön mielestä Air India on niin houkutteleva ostos, että joku sen haluaa.

https://www.business-standard.com/article/companies/air-india-privatisation-bidding-deadline-likely-to-be-extended-to-dec-15-120102100548_1.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10/17/2020 at 17.13, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Intian ihmemaassa aika venyy ja lähes ihmeitä tapahtuu. Jet Airwaysille on ilmestynyt ostaja ja velkojat ovat suostuneet ostajan suunnitelmiin. Ostajia on kaksi, lontoolainen Kalrock Capital ja bisnesmies Murari Lal Jalan UAE:stä. Ostajat eivät sijoita kovinkaan paljoa, aluksi 136 miljoonaa USD ja toinen vastaava summa vähitellen viiden vuoden kuluessa. Toiminta on tarkoitus alkaa 3 kk päästä, kunhan jostain saisi slotteja (jotka on luovutettu muille yhtiöille) ja pari lentokonettakaan ei olisi pahitteeksi. Mitähän 136 miljoonalla saa aikaiseksi?

Velkaa Jet Airwaysillä oli toiminnan keskeytyessä ainakin 3,5 miljardia euroa. Uutinen ei kerro, mitä velalle tapahtuu.

https://www.reuters.com/article/jet-airways-india/update-1-indias-jet-airways-creditors-agree-to-new-owners-after-months-of-talks-idUSL4N2H806C

Jet Airwaysin uudet omistajat aikovat aloittaa "täyden palvelun kotimaan lennot" kesällä 2021 yhdistäen myös Euroopan Intian kautta Aasiaan. Katsotaan ensi kesänä, miten yhtiö näissä aikeissaan onnistuu. Suunnitelmia on helpompi tehdä kuin toteuttaa ne.

Lainaa

Jet Airways, which was grounded in April 2019 as it ran out of cash and failed to get emergency funding, will resume as a full-service airline in summer of 2021, according to a report by Business Standard, quoting sources.

The new owners of the carrier plan to operate the airline with a strong presence in the domestic market while connecting prominent European and West Asian cities with Delhi, Mumbai, and Bengaluru.

https://www.deccanherald.com/business/business-news/jet-airways-may-fly-in-the-sky-again-from-summer-of-2021-report-921937.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10/21/2020 at 14.48, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Air Indian ostoprosessissa 31. elokuuta tuli ja meni, ja Tata Groupkin näyttää kadonneen takavasemmalle. Uusi määräaika, ties kuinka mones, olisi nyt 15. joulukuuta.

Kaupan syntymisen esteenä on edelleen se, että ostajan pitäisi ottaa vastatakseen 3 miljardin dollarin verran Air Indian velkoja. Tässä tilanteessa tuskin kukaan sellaiseen suostuu. Mutta Intialle tyypilliseen tapaan aikaa voidaan venyttää ja uskoa, että jonkun hölmön mielestä Air India on niin houkutteleva ostos, että joku sen haluaa.

https://www.business-standard.com/article/companies/air-india-privatisation-bidding-deadline-likely-to-be-extended-to-dec-15-120102100548_1.html

Taas on Air Indian myynnissä uusi viritelmä, Intiassa kun ollaan. Yhtiötä tyrkytetään nyt yhtiön omille työntekijöille, joiden pitäisi jokaisen sijoittaa 100000 rupiaa eli 1100 euroa, niin yhteissummalla saisi 51 % osuuden Air Indiasta. Air Indian velkojen kohtalosta ei mainita mitään. Air Indian lentäjien liitot neuvovat jäseniään kieltäytymään tästä "strategisesta kaupasta", koska lentäjillä on aikaisempia saatavia joita yhtiö ei ole maksanut.

Jonkun yksityisen sijoittajan pitäisi näinollen satsata 49 % osuuden verran. Ongelmana on, että Tata Sons, Vistara ja Singapore Airlines aikovat muodostaa sijoittajaryhmittymän Air Indian ostoa varten. Kuka yksityinen sijoittaja haluaisi kilpailla näitä tunnettuja tahoja vastaan? Veikkaus on, että työntekijöiden yritys lysähtää kasaan. Ja saattaa ola, että koko kauppa peruuntuu muutenkin, tai "siirtyy eteenpäin", kuten se on tehnyt jo monta kertaa.

https://economictimes.indiatimes.com/industry/transportation/airlines-/-aviation/pilots-union-advises-employees-not-to-participate-in-air-indias-strategic-sale/articleshow/79581181.cms

https://trak.in/tags/business/2020/12/03/air-india-employees-plan-to-acquire-air-india-rs-100000-per-employee/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10/11/2020 at 11.19, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Siltä näyttää, että Italian hallitus perustaa "uuden Alitalian", jonka hallitus omistaa kokonaan, ja veronmaksajille tämä maksaa jo mainitut 3 miljardia euroa. Yhtiön nimeksi on tulossa Alitalia Ita. Ministerit ovat jo sopineet asiasta, mutta sitä pitää vielä käsitellä parlamentissa. Toiminta voisi alkaa ensi vuoden alkupuolella.

https://cyprus-mail.com/2020/10/11/alitalia-to-be-nationalised-for-e3-billion/

Kansallistettu Uusi Alitalia, viralliselta nimeltään Italia Trasporto Aereo eli ITA, on joutunut EU-komission tiukkaan syyniin. Italialaisten ideanahan on, että ITA ottaisi haltuunsa Alitalian omaisuuden ja lento-operaatiot, minkä jälkeen ITA saisi valtiolta luvatut 3 miljardia euroa toiminnan pyörittämiseen.

Vanhan Alitalian veloista ja saamista lainoista ei, yllätys yllätys, mainita mitään.

EU:lla on kuitenkin lukuisia ITA:n liiketoimintasuunnitelmaa koskevia huolia, mm. sen suhteen, ovatko ko. 3 miljardia euroa laitonta valtionapua vai eivät. Milano Finanza-lehden mukaan EU:n komissio on lähettänyt ITA:n johtokunnalle kirjeen, jossa pyydetään selitystä yli sataan asiaan jotka on selvitettävä, ennenkuin EU mahdollisesti hyväksyy ITA:n toimintasuunnitelman. Asiat liittyvät toiminnan siirtymiseen Alitalialta ITA:lle ja liiketoimintasuunnitelman järkevyyteen.

 EU:n komissio edellyttää tässä vaiheessa, että vain Alitalian lento-operaatiot siirtyvät ITA:lle, ja huoltotoiminta ja maapalvelu pysyvät ITA:sta erillään. Alitalian brändi ja lentojen koodi AZ sekä frequent flyer-ohjelma on tarkoitus huutokaupata. ITA haluaa osallistua huutokauppaan, mikä huolestuttaa EU:ta. ITA voisi siis saada huutokaupassa takaisin vanhat nimensä, koodinsa jne. Näin siis yhtiö olisi taas Alitalia ja 3 miljardia euroa rikkaampi ;D

Lainaa

Ailing Italian flag carrier Alitalia has hit another bump in the process that was set to see the newly-formed state-owned company Italia Trasporto Aereo (ITA) take over Alitalia’s main assets and flight operations and then receive a 3 billion euro ($3.6 billion) fund injection from the country’s government.

The ITA business plan has raised numerous concerns by the European Union which needs to make sure strict conditions are in place for the new cash injection not to be considered state aid, which would go against EU laws. According to Italian financial newspaper Milano Finanza, the European Commission sent a letter to ITA Board last week detailing over 100 issues that will need to be clarified for the plan to obtain the green light from the continental government headquartered in Brussels.

These issues pertain to the conditions that would guarantee business discontinuity between the old Alitalia and the new ITA and the soundness of the proposed business plan.

The European Commission is requesting that ITA takes over only the flight operations of current Alitalia, without including the maintenance division or the ground handling arm, both of which employ a significant number of people.

Furthermore, the passage of some assets from Alitalia to ITA is present some challenging legal hurdles: Alitalia is supposed to auction off its brand, its IATA flight code (AZ), its IATA ticketing code (055) and its frequent flier program Millemiglia with its five million members. ITA wants to take part in the auction but Brussels wants to make sure that it is not granted preferential treatment.

https://airlinegeeks.com/2021/01/18/european-commission-requests-clarifications-on-alitalia-rescue-plan/

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Etelä-Afrikassa South African Airwaysin tytäryhtiö Mango Airlines, eli yleisemmin pelkkä Mango, on joutunut keskeyttämään kaikki lentonsa mm. siksi, että lentokenttäyhtiö ACSA kieltää lentoonlähdöt ja laskeutumiset, ennenkuin laskeutumis- ym. maksuista kertyneet velat on maksettu.

Mangon johtajan mukaan Mangon on tehtävä kuten emoyhtiö teki ja hakeuduttava Chapter 11-konkurssisuojaan.

Lainaa

BREAKING: Mango flights have been suspended. The airline is not allowed to land nor take off from any ACSA airport until payment is made.

The Acting Chief Executive Officer of Mango Airlines, William Ndlovu sent a memo out last week. He explained they are all but certain to go into business rescue – following the same path traversed by the national carrier, SAA. It seems that, for the foreseeable future, there’ll be no orange marvels in the skies of South Africa.

https://www.thesouthafrican.com/news/mango-airlines-suspended-all-flights-cancelled-wednesday-why/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1/18/2021 at 15.06, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Näin siis yhtiö olisi taas Alitalia ja 3 miljardia euroa rikkaampi ;D

Tämä Ilkan kertoma lienee juuri Alitalian tavoite. Tulot ovat omia tuloja, mutta velat ovat yhteisiä. "Rooma ensin" yhden entisen USA:n presidentin lausahdusta mukaellen. Asian ydin on siinä, että tämä Alitalian malli on upeasti skaalautuva. Seuraavaksi saman exceltaulukon mukaisesti koko Italia saa meidänkin kustantamaa "elvytysrahaa" parisataa miljardia, eikä silläkään ole tarkoitus maksaa velkoja pois eikä koskea maailman kolmanneksi suurimpaan yksittäisen valtion eli reilun 2,4 miljoonan kilon kultavarantoon tai muuhun valtion omaisuuteen. Vaan alentaa eläkeikää, pienentää arvonlisäveroa, lyhentää työaikaa, alentaa elinkustannuksia ja kaikkea muuta mukavaa. Me pohjolan pojat voimme nauttia antamistamme tukimiljardeista vain juomalla EU:n elintarviketuella tuotettua italialaista punkkua molemmin käsin.

Seppo  

Muokattu: , käyttäjä: Seppo Kolehmainen
Tekstin selvennys
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EU on hyväksynyt uuden Italian valtion antaman valtionavun Alitalialle koronan aiheuttamien tappioiden kattamiseen, mutta tällä kertaa puhutaan yllättäen vain 12,8 miljoonasta eurosta eikä sadoista miljoonista. EU:n hyväksymä valtion myöntämä pandemia-apu Alitalialle nousee tämän myötä silti yhteensä 310 miljoonaan euroon.

Alitalian uudelleenjärjestelyt ja uuden yhtiön perustaminen eivät ole edenneet. EU tutkii edelleen aikaisemmin annettuja 1,3 miljardin valtionapuja.

Lainaa

The European Commission has approved 12.8 million euros of Italian state aid for Alitalia to compensate the airline for losses suffered during the coronavirus pandemic, the EU executive said on Wednesday.

It is the fourth authorisation for subsidies to Alitalia that the Commission has approved since the beginning of the pandemic.

The new direct grant takes to more than 310 million euros the total of state aid approved by the EU in favour of Alitalia for damages caused by the pandemic from March to December 2020.

https://www.reuters.com/article/eu-italy-alitalia/eu-approves-128-million-euros-in-new-state-aid-for-italian-carrier-alitalia-idUSL4N2MZ4DD

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
8/5/2020 at 21.13, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

South African Airwaysin pelastaminen ei etene, koska valtion taivuttelusta huolimatta kaupalliset pankit eivät suostu myöntämään yhtiölle sen tarvitsemaa 307 miljoonan dollarin lainaa. Yhtiö on selvitystilassa eikä sitä siis voi antaa takaisin yhtiön aikaisemman johdon huostaan. Jatkosta ei ole tietoa.

https://www.bnnbloomberg.ca/south-african-airways-rescue-stalls-as-banks-hang-back-on-funds-1.1475845

South African Airwaysin koneet eivät ole lentäneet viime syyskuun jälkeen, mutta nyt elätellään toiveita, että lennot voisivat alkaa heinä- tai elokuussa. Mahdollinen aloitus riippuu koronatilanteesta ja siitä, saadaanko aikaan sopimus lentäjien kanssa. Selvitystila on ohi sen jälkeen kun yhtiö sai valtiolta 550 miljoonaa USA:n dollaria.

Lainaa

South African Airways (SAA) aims to resume flights in July or August, but the restart date will depend on how the Covid-19 pandemic progresses and whether the airline can resolve a pilot dispute, its chief executive said on Friday.

State-owned SAA, which was put into administration in December 2019, has not flown commercially since September, when its administrators mothballed all operations pending funding for a restructuring.

The airline exited administration in late April after receiving 7.8 billion rand ($550 million) from the government, but at the time it did not say when it would take to the skies again.

https://skift.com/2021/05/15/south-african-airways-flights-could-resume-this-summer/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
12/1/2020 at 11.32, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Jet Airwaysin uudet omistajat aikovat aloittaa "täyden palvelun kotimaan lennot" kesällä 2021 yhdistäen myös Euroopan Intian kautta Aasiaan. Katsotaan ensi kesänä, miten yhtiö näissä aikeissaan onnistuu. Suunnitelmia on helpompi tehdä kuin toteuttaa ne.

https://www.deccanherald.com/business/business-news/jet-airways-may-fly-in-the-sky-again-from-summer-of-2021-report-921937.html

Jet Airwaysin pelastussuunnitelma on periaatteessa hyväksytty, joten yhtiö voisi aloittaa lennot, paitsi että kaikki Jet Airwaysin slotit on annettu muille yhtiöille eikä niitä saa takaisin. Uudet omistajat tarjoavat velkojille 51:tä miljoonaa dollaria, kun velkaa on miljardeja. Niinpä velkojat eli intialaiset pankit saavat ehkä 5 % yhtiölle lainaamista rahoista takaisin.

Lainaa

Lenders to Jet Airways India Ltd. only stand to receive about 5% of what they’re owed, another blow to banks in the nation that are growing increasingly accustomed to paltry recoveries.

The new owners of Jet Airways -- Dubai-based businessman Murari Lal Jalan and Kalrock Capital Management Ltd. in London -- have proposed paying 3.8 billion rupees ($51 million) of the 78.1 billion rupees they owe to financial creditors, according to a bankruptcy tribunal order tabled late Wednesday.

https://www.bnnbloomberg.ca/jet-airways-creditors-set-to-recoup-just-5-of-monies-owed-1.1624052

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4/28/2021 at 11.11, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Etelä-Afrikassa South African Airwaysin tytäryhtiö Mango Airlines, eli yleisemmin pelkkä Mango, on joutunut keskeyttämään kaikki lentonsa mm. siksi, että lentokenttäyhtiö ACSA kieltää lentoonlähdöt ja laskeutumiset, ennenkuin laskeutumis- ym. maksuista kertyneet velat on maksettu.

Mangon johtajan mukaan Mangon on tehtävä kuten emoyhtiö teki ja hakeuduttava Chapter 11-konkurssisuojaan.

https://www.thesouthafrican.com/news/mango-airlines-suspended-all-flights-cancelled-wednesday-why/

Mango on lopettanut lentonsa ilman ennekkovaroitusta, johtuen siitä, että lentokenttä- ja navigaatiomaksut ovat jälleen- tai edelleen- maksamatta. Sadat matkustajat jäivät jumiin eri lentokentille. Yrityssaneerauksesta on ollut puhetta, koska Mango on tehnyt tappiota.

Lainaa

STATE-OWNED low-cost carrier Mango Airlines yesterday temporarily suspended all flights because of outstanding payments of more than R57 million to another state-owned company, Air Traffic and Navigation Services (ATNS).

ATNS provides air traffic, navigation, training and associated services within a large part of the Southern Indian and Atlantic Ocean, comprising at least 10 percent of the world’s airspace.

Mango’s grounding of its flights left hundreds of customers stranded at airports across the country, because it happened without warning.

https://www.iol.co.za/business-report/companies/hundreds-of-passengers-left-stranded-at-airports-as-mango-suspends-flights-0afe5f2e-8b65-4206-9374-68613290d29e

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Päivämäärää, jolloin tarjoukset Air Indian ostamiseksi on jätettävä, on tällä välin jälleen kerran siirretty, mutta mielenkiintoista on, että päivä on tänään, 15.9.2021.  Saapa nähdä, edistyykö asia tällä kertaa. Tata Groupin ja SpiceJetin odotetaan olevan kiinnostuneita.

https://www.hindustantimes.com/india-news/final-bid-for-air-india-disinvestment-today-tata-group-spicejet-in-race-101631687006080.html

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5/16/2021 at 11.31, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

South African Airwaysin koneet eivät ole lentäneet viime syyskuun jälkeen, mutta nyt elätellään toiveita, että lennot voisivat alkaa heinä- tai elokuussa. Mahdollinen aloitus riippuu koronatilanteesta ja siitä, saadaanko aikaan sopimus lentäjien kanssa. Selvitystila on ohi sen jälkeen kun yhtiö sai valtiolta 550 miljoonaa USA:n dollaria.

https://skift.com/2021/05/15/south-african-airways-flights-could-resume-this-summer/

South African Airways on aloittanut taas lentotoiminnan päästyään konkurssisuojasta, mutta helpolla se ei onnistunut. Henkilökunta kuitenkin tervehti matkustajia tanssien ja laulaen ;D 

51 % yhtiöstä on myyty ulkopuolisille ja 46 koneesta on jäljellä kuusi (6), ja valtion 500 miljoonan tuesta huolimatta satoja työntekijöitä piti vähentää konkurssisuojasta pääsemiseksi.

Kuudella koneellaan SAA aikoo nyt lentää Johannesburgin ja Kapkaupungin lisäksi Accraan, Kinshasaan, Lusakaan, Harareen ja Maputoon.

Halpistytäryhtiö Mango on maadoitettuna konkurssisuojassa.

Lainaa

South Africa's embattled national airline on Thursday flew its first plane since March 2020 after emerging from bankruptcy proceedings.

Passengers on the South African Airways (SAA) flight from Johannesburg to Cape Town were greeted on their departure by singing and dancing airline staff.

The government agreed in June to sell a 51-percent stake to a group of investors called the Takatso Consortium, opening the way to a potential injection of $200 million (171 million euros).

Even after a state bailout of more than $500 million (426 million euros) and a restructuring of its debt, the airline only emerged from bankruptcy after slashing hundreds of jobs.

In addition to the domestic route that resumed on Thursday, SAA plans to begin regional services next week to Accra, Kinshasa, Lusaka, Harare and Maputo.

Chief finance officer Fikile Mhlonto said this week that the airline's fleet is down to six planes, from a previous 46.

SAA low-cost subsidiary Mango remains grounded and in bankruptcy proceedings.

https://www.france24.com/en/live-news/20210923-south-african-airways-resumes-flights-after-bankruptcy

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9/15/2021 at 11.04, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Päivämäärää, jolloin tarjoukset Air Indian ostamiseksi on jätettävä, on tällä välin jälleen kerran siirretty, mutta mielenkiintoista on, että päivä on tänään, 15.9.2021.  Saapa nähdä, edistyykö asia tällä kertaa. Tata Groupin ja SpiceJetin odotetaan olevan kiinnostuneita.

https://www.hindustantimes.com/india-news/final-bid-for-air-india-disinvestment-today-tata-group-spicejet-in-race-101631687006080.html

 

Intiassa sekoillaan. Intian media on aamupäivällä hehkuttanut Tata Sonsin jättäneen voittaneen tarjouksen Air Indiasta, mutta valtion viranomainen jolle myyntiprosessi kuuluu, kiistää mitään päätöksiä tehdyn, ja asiasta kuulemma kerrotaan sitten kun on jotain kerrottavaa.

https://www.theweek.in/news/biz-tech/2021/10/01/reports-that-tata-has-won-air-india-bid-are-incorrect-govt.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4/28/2021 at 11.11, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Etelä-Afrikassa South African Airwaysin tytäryhtiö Mango Airlines, eli yleisemmin pelkkä Mango, on joutunut keskeyttämään kaikki lentonsa mm. siksi, että lentokenttäyhtiö ACSA kieltää lentoonlähdöt ja laskeutumiset, ennenkuin laskeutumis- ym. maksuista kertyneet velat on maksettu.

Mangon johtajan mukaan Mangon on tehtävä kuten emoyhtiö teki ja hakeuduttava Chapter 11-konkurssisuojaan.

https://www.thesouthafrican.com/news/mango-airlines-suspended-all-flights-cancelled-wednesday-why/

Lentonsa keskeyttäneen halpalentoyhtiön Mangon emoyhtiö South African Airways ja Etelä-Afrikan valtio, joka omistaa ne molemmat, ovat kyllästyneet hankkimaan rahoitusta saneerauksessa olevalle Mangolle. Nyt pitäisi siis yrittää myydä tappiota tahkonnut Mango yksityisille sijoittajille. Ellei yksityisiä sijoittajia löydy, yhtiö lakkautetaan ja varallisuus myydään velkojen maksamiseksi. Velkaa Mangolla on ainakin 181 miljoonaa dollaria.

Lainaa

The government and SAA have washed their hands of raising money for Mango Airlines to fund the implementation of its business rescue plan. This means that Mango will be sold to private sector players who will inject capital into the embattled low-cost airline.

The Mango business rescue plan was finalised on 29 October 2021 and proposes that the airline be sold to private sector players if the government and SAA fail to throw it a financial lifeline. If Mango doesn’t attract private sector buyers, the airline would be wound down, which involves selling its assets to pay creditors. 

https://www.dailymaverick.co.za/article/2021-11-10-mango-airlines-business-rescue-runs-into-a-funding-snag-and-clashes-with-the-saa-board/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9/23/2021 at 13.40, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

South African Airways on aloittanut taas lentotoiminnan päästyään konkurssisuojasta, mutta helpolla se ei onnistunut.

51 % yhtiöstä on myyty ulkopuolisille ja 46 koneesta on jäljellä kuusi (6), ja valtion 500 miljoonan tuesta huolimatta satoja työntekijöitä piti vähentää konkurssisuojasta pääsemiseksi.

Kuudella koneellaan SAA aikoo nyt lentää Johannesburgin ja Kapkaupungin lisäksi Accraan, Kinshasaan, Lusakaan, Harareen ja Maputoon.

https://www.france24.com/en/live-news/20210923-south-african-airways-resumes-flights-after-bankruptcy

Nyt on tilanne sellainen, että South African Airwaysillä ei ole mitään rahallista arvoa, ja yhtiötä myydään nimellisellä 3 USD hinnalla ostajalle, joka lupaa investoida yhtiöön 185 miljoonaa dollaria 2 vuoden aikana. Kaupan toteutumisen päivämäärä on kuitenkin avoin.

Lainaa

South African Airways (SA, Johannesburg O.R. Tambo) has no cash value and will be sold off for ZAR51 rand (USD3) to the private sector Takatso Consortium, but the transaction remains unfinalised with no indication of when it is likely to be completed.

In return for a 51% stake, Takatso will inject ZAR3 billion (USD185 million) in working capital over two years (reduced from three years as initially stated) and pay the ZAR51 as its share of the nominal transaction fee required under South African law.

https://www.ch-aviation.com/portal/news/115526-south-african-airways-to-be-sold-for-3-if-deal-is-approved

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Etelä-Afrikassa valtion omistama alueellinen lentoyhtiö South African Express on asetettu konkurssiin. Toiminta oli lopullisesti lakannut jo aikaisemmin ja viimeistään kesällä, kun yhtiön operaattoriluvat ja reittioikeudet oli peruttu. Valtio väittää konkurssin syyksi korruptiota, petoksia ja vuosia kestänyttä huonoa liikkeenjohtamista.

700 työntekijää jäi ihmettelemään ja ilman korvauksia.

Lainaa

South African Express (EXY, Johannesburg O.R. Tambo) has been placed into final liquidation by the South African High Court, with the government blaming the regional airline's demise on deep-rooted corruption, fraud, years of mismanagement and state capture, exacerbated by the impact of the Covid pandemic.

The move was expected after South Africa's International Air Services Council (IASC) in July cancelled the stricken airline's licences and related route rights following the failure of a second sale attempt. The state-owned regional carrier had not flown since it went into provisional liquidation in April 2020, after having been in bankruptcy protection since February 2020.

https://www.ch-aviation.com/portal/news/119484-south-african-express-goes-into-liquidation

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuulun niihin, joiden mielestä Etelä-Afrikka on hieno maa. Olen ollut siellä yöpyvillä reiteillä, kierrellyt maata autolla ja juhlinut paikallisten ilmailijoiden kanssa. Olen myös kirjoittanut tänne aiheesta aiemminkin eli tämä on toistoa. Positiivisia asioita maassa ovat ilmasto, maisemat, ruoka (erityisesti pihvit ja meren antimet rannikkoalueilla), juoma (erityisesti viini) ja viimeisimpänä, mutta ei vähäisimpänä hintataso. Ekstrabonusta tulee siitä, että siellä on kesä silloin, kun meillä on talvi eli vuodenajoissa on puolen vuoden "vaihesiirtymä". Voi lähteä talvea pakoon Suomesta ja vaikka matka on pitkä, ei tarvitse kärsiä aikaeroista. Maa on päiväntasaajasta etelään yhtä kaukana kuin Algeria on siitä pohjoiseen. Miinuspuolena on rikollisuus eli ei kauheasti kannata liikuskella pimeällä oudoilla seuduilla. Pikkukenttiä on paljon, toiminta on aktiivista ja niillä on myös paljon pienkoneita. 

Jo silloin, 2007 -2009, paikalliset puhuivat maan taloudellisista ongelmista ja osasivat ennustaa miten tulee käymään. Nelson Mandela ja Desmontd Tutu halusivat oikeudenmukaisuutta. Säädettiin lait, että isompien yritysten piti rekrytoinneissa huomioida väestöjakautuma. Valkoisilla on koulutuksellinen etu, mutta heidän sijaan piti valita epäpätevämpia tummaihoisia. Tämä tietysti katkeroitti pätevämpiä valkoisia, jotka siirtyivät massoittain pois maasta. Ei maltettu odottaa, että riittävästi tummaihoisia olisi ehtinyt hankkia tarvittavan koulutustason. Mandelan eläköitymisen jälkeen otettiin valitettavasti mallia naapurimaasta Zimbabnesta (entinen Rhodesia), jossa sama muutos meni kiireen takia totaalisen pieleen. 

Etelä-Afrikassa eletään nyt "krapulavaihetta". Aivan samalla tavalla kuin itselläkin (erityisesti nuorempana) tulee mieleen nousuhumalan aikana syntyneet toinen toistaan paremmat ideat, jotka sitten laskuhumalan aikana osoittautuvatkin huonoiksi. Etelä-Afrikan kehityksessä nousuhumalavaihe kesti 20-30 vuotta ja laskuhumala varmaan myös ainakin vuosikymmenen. Harvalla Afrikassa riittää kärsivällisyyttä tähän leikkiin. Toivon sydämestäni, että saavat asiansa kuntoon, olihan Etelä-Afrikka ainakin vielä 15 vuotta sitten ylivoimaisesti sen maanosan parhaiten organisoitu yhteiskunta. 

Seppo

  

  

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään