Veikko Visuri

Mitä ilmailulajeja voi harrastaa diabeetikkona?

10 viestiä aiheessa

Koska diabeteksen vaikutuksesta medikaaliin löytyy todella vähän tietoa, voisiko joku asiasta tietävä vastata tähän / tarviiko kaikkiin ilmailulajeihin medikaalin?
 
 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Diabeteksen (ja suunnilleen kaikkien muidenkin sairauksien) vaikutuksista medikaaliin löytyy jokseenkin kaikki tarvittavat tiedot EASAn Part-MEDistä.
https://www.easa.europa.eu/regulations

"Easy Access rules for Part-MED" etsii tuolta ja sitten alkaa hakemaan "Diabetes" tai "Diabetes mellitus" tai "Diabetic"

Joissain tilanteissa myös ICAOn Manual for Civil Aviation Medicine voi olla katsomisen arvoinen. Siellä on kuvattu tutkimusmenetelmiä, joilla sairauden laatua tarkasteltais.

 

Nopealla ja yksinkertaisella lukaisulla seuraavaa tulkitsen: Ykköstyypin diabetesta sairastavalle ei voida myöntää medikaalia (LK 1, LK 2 tai LK LAPL). Kakkostyypin diabetesta sairastavalle voidaan myöntää, jos verensokerien tasapaino voidaan osoittaa olevan kunnossa ja hoitoon ei tarvita insuliinia. Vaatii vähän tiukempaa seurantaa ja ehkä alkuun varmistusohjaajan. Helikoptereita ei saa ilmeisesti lentää.

 

-Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mulla on migreeni, joka estää medikaalin saamisen (näkö lähtee toisinaan). Harrastan silti - maasta.

Taitolentotuomarointia, yhdistystoimintaa, tapahtumanjärjestämistä ja valokuvausta. Lisäksi kouluttauduin uudelleen ja työskentelen alalla (huoltotoiminnan assistentti/mekaanikko).

Joten harrastaa voi vaikkei sitä lupakirjaa saisikaan. Sellasena kannustavana puheena :)

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kai sitten lennokkilajejakin voi ilmailuna pitää. Useimpiin niistäkin saatetaan tarvitaan näilä tietoa jo noin vuoden päästä "lupakirjakin" (nettitentti), mutta medikaalia ei silloinkaan tarvita.

Laiha lohtu, tiedetään.. :-\

Muokattu: , käyttäjä: Matti Hyötyniemi
EASA on direktiivinsä antanut, mutta miten Traficom sen Suomessa lopulta toteuttaa, on vielä aika epäselvää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Pasi Pirttikoski kirjoitti:

Laskuvarjohyppääminen onnistuu jollei halua/voi saada lupakirjaa.

Kyllä se(kin) ilmailusta menee ;).

Samoin myös liidinlajit muutenkin, siis esimerkiksi varjoliito ja riippuliito ja raskaimpana ilmailulajina käytännössä painopisteohjatut ultrakevyet eli ns. A-ultrat eli nykyisellään virallisesti A-luokan liitimet, jotka eivät vaadi lupakirjaa (eivätkä medikaalia), vaan koulutustodistus saadusta opetuksesta riittää.

Jos itse pitäisi sellaisella joskus lentää, valinta olisi ilmiselvästi joku Polaris FIB tai vastaava vedestä toimimisen mahdollistava laite.

4 tuntia sitten, Matti Hyötyniemi kirjoitti:

EASA on direktiivinsä antanut, mutta miten Traficom sen Suomessa lopulta toteuttaa, on vielä aika epäselvää.

paitsi että asiasta ei ole ainuttakaan direktiiviä, vaan pari asetusta, ja niitäkään ei ole antanut easa. offtopiccia kyllä, mutta...

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lupakirjaa ei todellakaan pidä laittaa vaatimukseksi harrastukselle. Ilmailua voit harrastaa vaikka kuinka monella tapaa ilman lupakirjaa. Opettajan kanssa voit ihan itse lentääkin. 

Lääketieteellisen kelpoisuuden vaatimuksessa kannattaa kuitenkin muistaa, että ei niitä rajoituksia ole aivan turhaan tehty. Eli kannattaa todellakin miettiä oma tilanne ja sairauden asettamat rajoitukset sekä etsiä sen jälkeen itselle sopiva  harrastusmuoto. 

Ei muuta kuin toimintaan mukaan vaan! 

Lämpimin palloterveisin

 

olli L 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
7 hours ago, Tatu Koiranen said:

....

paitsi että asiasta ei ole ainuttakaan direktiiviä, vaan pari asetusta, ja niitäkään ei ole antanut easa. offtopiccia kyllä, mutta...

Niinpä taita tarkkaan ottaen olla. Se että jokin asia on alemman asteinen asetus, joilla tarkemmin esitetään, kuinka direktiivissä esitetyt yleiset vaatimukset toteutetaan, on kuitenkin jäsenmaita samalla lailla sitova. Jäsenmaat joutuvat sitten toteuttamaan nämä määräykset kansallisen pelivaransa puitteissa omassa lainsäädännössään siirtymäajan sisällä. 

Asian ytimenä on kuitenkin se että lennokki- ja/tai dronetoimintaan on tulossa melkoisen vahva setti uusia säännöksiä, mitä monien muiden muassa Tatukin on kovasti kaipaillut. Käsittääkseni kyseisten sääntöjen kehitystyö on ollut lähes yksinomaan EASAn tekemää, mutta niiden toteutukseen on tarvittu EU-lainsäädäntöä. Siirtymäaikaa on ensi kesään asti.

 

Seuraavassa EU-asetus miehittämättömille ilma-alusten käytöstä ja vaatimuksista lennättäjille

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/HTML/?uri=CELEX:32019R0947&from=EN#d1e927-45-1

 

Ja sitten vielä EU-asetus miehittämättömille ilma-alusjärjestelmille

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/HTML/?uri=CELEX:32019R0945&from=EN

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
39 minuuttia sitten, Matti Hyötyniemi kirjoitti:

Niinpä taita tarkkaan ottaen olla. Se että jokin asia on alemman asteinen asetus, joilla tarkemmin esitetään, kuinka direktiivissä esitetyt yleiset vaatimukset toteutetaan, on kuitenkin jäsenmaita samalla lailla sitova. Jäsenmaat joutuvat sitten toteuttamaan nämä määräykset kansallisen pelivaransa puitteissa omassa lainsäädännössään siirtymäajan sisällä.

Direktiivit ovat lainsäädäntöohjeita/vaatimuksia kansalliselle lainsäätäjälle, eli kansallisella lainsäädännöllä on täytettävä direktiivin asettamat vaatimukset. Komission asetukset (comission regulation) taas ovat sellaisenaan velvoittavaa lainsäädäntöä, jotka ovat voimassa kaikissa jäsenmaissa, ja ne ovat kansallisen lainsäädännön yläpuolella. Komission asetus on siis kovempi sana kuin esimerkiksi kansallinen ilmailulaki tai yksikään direktiivi. Ilmailun EU-lainsäädäntö perustuu käytännössä pelkkiin asetuksiin, ei direktiiveihin, jotta lainsäädäntö pysyy aidosti yhtenäisenä.

Komission asetukset ja kansalliset asetukset (vaikkapa valtioneuvoston tai LVM:n asetukset) eivät siis ole samalla tasolla keskenään. Kansallisilla asetuksilla tarkennetaan kansallisen lain vaatimuksia, kun taas komission asetukset ovat itsessään kovaa lainsäädäntöä, eikä niiden vaatimusten käyttöönotto vaadi kansallisen lainsäädännön muokkausta (paitsi jos ristiriitoja halutaan poistaa, mutta voimaan komission asetuksen sisältö tulee kuitenkin)

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään