Tommi Hinkka

Lento-onnettomuus Pirkkalassa

66 viestiä aiheessa

Kokeilkaapa painaa lentoonlähdössä oikealla jalalla vahingossa matkustajan puolen vasenta poljinta. Luullen painavanne pilotin oikeata poljinta. 

 

Tuloksena vaakakaarto tai spiraali vasemmalle. 

Josta/mistä valmistajatehdaskin on varoittanut.  Tämä on Evektorin ongelma peräsinpoljinten läheisyyden vuoksi. Siksi  joissakin yksilöissä on asennettu ”väliseinä” poljinten väliin  

 

https://www.evektor.cz/en/bulletin/ev-97-014b

Muokattu: , käyttäjä: Peter Tähtinen
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Paavo Hartikainen kirjoitti:

Höpönpöpön. Älä arvaile kun et tiedä.

Nyt jos kerran tiedät niin valaise meitä.

Useammalta alan henkilöltä saamieni kommenttien perusteella vähintäänkin sekava vaikutelma on muodostunut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi rakettivarjoa ei käytetty???  Se on aivan sama jos joku lentokone menee paskaksi...

Koneita saa kaupasta uusia .

Muokattu: , käyttäjä: Tarmo Kallio

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja jos rakettivarjoja ei voi käyttää tuolla korkeudella, niin ne ovat täysin paskoja..  Suunnitelkaa uudet...  Varmaan on mahdollista tehdä koneeseen vaikka nollakorkeudella toimivat rakettivarjot! 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
47 minuuttia sitten, Tarmo Kallio kirjoitti:

Ja jos rakettivarjoja ei voi käyttää tuolla korkeudella, niin ne ovat täysin paskoja..  Suunnitelkaa uudet...  Varmaan on mahdollista tehdä koneeseen vaikka nollakorkeudella toimivat rakettivarjot! 

 

Oletko tutustunut yhdenkään rakettipelastusvarjon manuaaliin?

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
12 minuuttia sitten, Matti Huoviala kirjoitti:

Oletko tutustunut yhdenkään rakettipelastusvarjon manuaaliin?

-M-

En ole.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5 tuntia sitten, Paavo Hartikainen kirjoitti:

Höpönpöpön. Älä arvaile kun et tiedä.

No, ehkä enemmän kuin arvaatkaan.

Se sitten tästä aiheesta.

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Lahtinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10 tuntia sitten, Petri Valo kirjoitti:

Ei kai tässä sen kummempaa kuin, että sana "lentoliikenne (tai ilmaliikenne) onnettomuus" riittää siihen, että paikalle lähetetään heti kaikki liikenevät yksiköt. Aika loogista, koska tällä tavalla varmistetaan, että sen yhden kerran kun oikeasti on kyseessä "suuri ilmaliikenne onnettomuus" paikalle tulee riittävästi apua ilman ylimääräistä ajanhukkaa.

Niitä ylimääräisiä yksikköjä ei voi perua vaikka niille ei ole käyttöä, kuten toimitaan normaalisti? Ihan täyttä huuhaata ajaa tuollainen lähtö kentälle asti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Tarmo Kallio kirjoitti:

Ja jos rakettivarjoja ei voi käyttää tuolla korkeudella, niin ne ovat täysin paskoja..  Suunnitelkaa uudet...  Varmaan on mahdollista tehdä koneeseen vaikka nollakorkeudella toimivat rakettivarjot! 

 

Kaikki mikä ei ole absoluuttisen hyvää, on täyttä paskaa? Vai mitä nyt oikeasti yrität sanoa? Ovatko myös liikenneluokan lentokoneet täysiä paskoja, kun syttyvät palamaan esimerkiksi maahan törmätessään?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Tatu Koiranen kirjoitti:

Kaikki mikä ei ole absoluuttisen hyvää, on täyttä paskaa? Vai mitä nyt oikeasti yrität sanoa? Ovatko myös liikenneluokan lentokoneet täysiä paskoja, kun syttyvät palamaan esimerkiksi maahan törmätessään?

Eihän nyt vaan karannut asia lapasesta? Puhumattakaan pienenpienestä sarkasminkäytön mahdollisuudesta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 minuuttia sitten, Esa Rantamäki kirjoitti:

Eihän nyt vaan karannut asia lapasesta? Puhumattakaan pienenpienestä sarkasminkäytön mahdollisuudesta...lIl

Iltap**kan , tahi iltaseiskan tavasta toimitella näitä juttuja on jo aikoja sitten tällä palstalla ollut osanottoja ammattitaidon puutteen vuoksi...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
11 tuntia sitten, Tarmo Kallio kirjoitti:

En ole.

Eikä näemmä kiinnosta. Sellaiseen tutustumalla saa kuitenkin käsityksen mihin brs järjestelmä on tarkoitettu. Tässä tapauksessa minä en ainakaan tiedä oliko koneessa edes asennettuna järjestelmää.

BRS ei ole eikä ole tarkoitettu 0-0 heittoistuimen korvikkeeksi. Sillä on kuitenkin tilanteita jossa se voi pelastaa ihmishenkiä tai pienentää loukkaantumisriskiä.

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
On 1.8.2019 at 3:13 PM, Petri Valo said:

Ei kai tässä sen kummempaa kuin, että sana "lentoliikenne (tai ilmaliikenne) onnettomuus" riittää siihen, että paikalle lähetetään heti kaikki liikenevät yksiköt. Aika loogista, koska tällä tavalla varmistetaan, että sen yhden kerran kun oikeasti on kyseessä "suuri ilmaliikenne onnettomuus" paikalle tulee riittävästi apua ilman ylimääräistä ajanhukkaa.

 

Et varmaan ole tutustunut hätäkeskuksen tehätäväluokkiin? Edelleenkin suuri ilmaliikenneonnettomuus tarkoittaa sitä että välittömässä vaarassa olevia mahdollisia onnettomuuden uhreja on yli kymmenen. Oliko tässä tapauksessa niin? 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
44 minuuttia sitten, Paavo Mäntylä kirjoitti:

Et varmaan ole tutustunut hätäkeskuksen tehätäväluokkiin? Edelleenkin suuri ilmaliikenneonnettomuus tarkoittaa sitä että välittömässä vaarassa olevia mahdollisia onnettomuuden uhreja on yli kymmenen. Oliko tässä tapauksessa niin? 

"31.07.2019 20:54:14 Pirkkala ilmaliikenneonnettomuus, suuri", näin lukee ainakin tilannehuoneen tietokannassa. Suoraa linkkiä ei tuohon taida saada, haulla löytyy.

Muokattu: , käyttäjä: Tauno Hermola
typo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
7 tuntia sitten, Matti Huoviala kirjoitti:

Eikä näemmä kiinnosta. Sellaiseen tutustumalla saa kuitenkin käsityksen mihin brs järjestelmä on tarkoitettu. Tässä tapauksessa minä en ainakaan tiedä oliko koneessa edes asennettuna järjestelmää.

BRS ei ole eikä ole tarkoitettu 0-0 heittoistuimen korvikkeeksi. Sillä on kuitenkin tilanteita jossa se voi pelastaa ihmishenkiä tai pienentää loukkaantumisriskiä.

-M-

Väärin meni. Kiinnostaa paljonkin. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 hours ago, Tauno Hermola said:

"31.07.2019 20:54:14 Pirkkala ilmaliikenneonnettomuus, suuri", näin lukee ainakin tilannehuoneen tietokannassa. Suoraa linkkiä ei tuohon taida saada, haulla löytyy.

Joo niin lukeekin. Sitä juuri ihmettelen miksi onnettomuus on luokkaa suuri. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Paavo Mäntylä kirjoitti:

Joo niin lukeekin. Sitä juuri ihmettelen miksi onnettomuus on luokkaa suuri. 

Olisiko kyseessä "luokkaa suuri" kun ei ole varmuutta, onko kyseessä mahdollinen ihmishenkien menetys, josta ei ennakolta ole varmuutta? Eli, on varauduttava pahimpaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiaa on vaikea enempi ihmetellä tai arvioida tietämättä minkä tietojen varassa häke on toiminut. Jokuhan on nähnyt paikalla kuumailmapallonkin, joten mistä sitä tietää millaisia lähtötietoja onnettomuudesta on annettu. Joku on hyvinkin voinut nähdä Jumbojetin tulessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
7 tuntia sitten, Kalle Rantanen kirjoitti:

Asiaa on vaikea enempi ihmetellä tai arvioida tietämättä minkä tietojen varassa häke on toiminut. Jokuhan on nähnyt paikalla kuumailmapallonkin, joten mistä sitä tietää millaisia lähtötietoja onnettomuudesta on annettu. Joku on hyvinkin voinut nähdä Jumbojetin tulessa.

Vahva oletus ja todennäköisyys varmaankin on,että hälytys tuli sieltä kentän tornista.Näin ollen jotkut sivullisten pallohavainnot yms.tuskin ovat olleet mukana suoritetussa hälytyksessä ja siis eivät Häken tiedossa. Olkoonkin turhaa spekulaatiota,mutta ihan pakosti epäilys hiipii mieleen tuosta Häken ( Erican?)toiminnasta kun muistelee muutamaa viimeaikaista episodia tässä kotikulmilla : Pihaan ajaa kolme ambulanssia pillit päällä,tilanne toki vakava,pikkulapsi nielaissut vieraan esineen,mutta kuitenkin.....  ja toinen viime viikolta: kotikuntani hautuumaalla naishenkilö ilmeisesti tajuttomana nurmikolla,paikalle viilettää kolme hälytysajoneuvoa välkkyineen,pilleineen. Ainakin näkyvyyttä tuli.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Parempi näin, kuin se, että ketään ei saavu koskaan paikalle tai ovat oikeassa osoitteessa mutta väärässä kunnassa.

Olen vain entinen VPK:n jäsen ( hälytys tuli paikallisesta keskuksesta puhelimeen , ei vielä edes mobiili...) enkä tunne Ericaa, sitä kuitenkin kehitetään koko aika. Valmis se ei ole koskaan. Tästä oli pari päivää sitten juttuja ainakin Helsingin Sanomissa.

Tässä vähän faktaa. Järjestelmä tosiaan ehdottaa tiettyjä toimenpiteitä. Yksityiskohdat selviävät aikanaan OTKESin raportista.

https://www.112.fi/download/63468_ERICA_esite_high_res.pdf?6400473c0ee5d288

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1.8.2019 at 19.48, Peter Tähtinen kirjoitti:

Kokeilkaapa painaa lentoonlähdössä oikealla jalalla vahingossa matkustajan puolen vasenta poljinta. Luullen painavanne pilotin oikeata poljinta. 

 

Tuloksena vaakakaarto tai spiraali vasemmalle. 

Josta/mistä valmistajatehdaskin on varoittanut.  Tämä on Evektorin ongelma peräsinpoljinten läheisyyden vuoksi. Siksi  joissakin yksilöissä on asennettu ”väliseinä” poljinten väliin  

 

https://www.evektor.cz/en/bulletin/ev-97-014b

Asiaa. Puhutaan palokunnasta. On ullut ilmailuonnettomuus ja ihmishenki on menetetty. Tuli järjen ja kokemuksen ajatus kouluttajalta,  järkevä ajatus mahdollisesta vahingosta. Vahinko on tapahtunut ja aikanaan sitten ehkä tiedetäää enemmän. Tapaus tutkitaan aikanaan mutta ei pelastuslaitoksen toimesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
On 8/3/2019 at 9:52 AM, Jaakko Männistö said:

Vahva oletus ja todennäköisyys varmaankin on,että hälytys tuli sieltä kentän tornista.Näin ollen jotkut sivullisten pallohavainnot yms.tuskin ovat olleet mukana suoritetussa hälytyksessä ja siis eivät Häken tiedossa.

Hälytys on annettujen tietojen perusteella tullut hyvinkin todennäköisesti tornista, mutta se ei sulje pois sitä, etteikö onnettomuudesta olisi tullut useampiakin ilmoituksia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Selvisi juuri, että valmistajatehdas on/oli kieltänyt oppilaiden yksinlennot ko. Eurostar-tyypillä, ellei koneeseen ole asetettu väliseinää vasemman ja oikean pilotin polkimien väliin. Tehtaalla on siihen ohje.

Ts. Eurostarin peräsinpolkimet ovat niin lähellä toisiaan, että varsinkin vähän lentänyt ja/tai pitkäjalkainen pilotti saattaa tietämättään laittaa oikean jalkansa viereisen lentäjän vasemmalle peräsinpolkimelle.  Kun kone pyrkii lentoonlähdössä kaartamaan vasemmalle, kaartopyrkimys kompensoidaan antamalla oikeata jalkaa.  Jos oikea jalka onkin vahingossa viereisen pilotin vasemmalla peräsinpolkimella, seurauksena on vahva kaarto vasemmalle, ilman että oppilas välttämättä ehtii koskaan oivaltamaan, mikä vie konetta.

Muokattu: , käyttäjä: Peter Tähtinen
typojen korjaus
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
8 tuntia sitten, Peter Tähtinen kirjoitti:

Selvisi juuri, että valmistajatehdas on/oli kieltänyt oppilaiden yksinlennot ko. Eurostar-tyypillä, ellei koneeseen ole asetettu väliseinää vasemman ja oikean pilotin polkimien väliin. Tehtaalla on siihen ohje.

Ts. Eurostarin peräsinpolkimet ovat niin lähellä toisiaan, että varsinkin vähän lentänyt ja/tai pitkäjalkainen pilotti saattaa tietämättään laittaa oikean jalkansa viereisen lentäjän vasemmalle peräsinpolkimelle.  Kun kone pyrkii lentoonlähdössä kaartamaan vasemmalle, kaartopyrkimys kompensoidaan antamalla oikeata jalkaa.  Jos oikea jalka onkin vahingossa viereisen pilotin vasemmalla peräsinpolkimella, seurauksena on vahva kaarto vasemmalle, ilman että oppilas välttämättä ehtii koskaan oivaltamaan, mikä vie konetta.

Ihan mielenkiinnosta, missä valmistaja on tämän kiellon julkaissut? POH:ssa? Tuo SB seinän asentamisesta ei kuitenkaan sitä rajoitusta mainitse? Käsittämättömän lähellä toisiaan ovat kyllä nuo polkimet.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään