Timo Partanen

Lentolaivue 12

4 viestiä aiheessa

Olen tutkimassa Lentolaivue 12:n historiaa talvisodassa. Olen löytänyt toistaiseksi netistä sotapäiväkirjat niin laivue- kuin lentuetasolla, mutta ne eivät kata koko talvisodan aikaa. Lisäksi sotapäiväkirjoissa, ainakin siltä osin kuin olen toistaiseksi käynyt niitä lävitse, ollaan aika ylimalkaisia, esim "Lähti FK-98 (tähystäjä ja ohjaaja on aina mainittu) maastoutumislennolle, tai valokuvauslennolle" Seuraava noteeraus on yleensä, että "Palasi FK-98". Mitä lennolla on harjoiteltu tai tehty, tai mitä tuloksia saatu jää usein epäselväksi. 2. armeijakunnan sotapäiväkirjoja, joista löytyisi lentotiedustelun tuloksia, en ole onnistunut löytämään. Tietääkö joku, jos sellaisia on olemassa ja mistä ne voisi saada nähtäväksi?

Olen läytänyt FK-koneista jonkun verran kuvia, mutt onko jollain hallussa kuvia esim illanvietoista tai muusta vapaa-ajan toiminnasta Suur-Merjijoen kartanossa tai muualla tukiokohdan alueelle?

Kari Stenmanilta laivueen historiakirjaa ei löytynyt, mutta katson jos sen saisi museolta seuraavan käynnin yhteydessä. 

Timo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Timo Partanen kirjoitti:

2. armeijakunnan sotapäiväkirjoja, joista löytyisi lentotiedustelun tuloksia, en ole onnistunut löytämään. Tietääkö joku, jos sellaisia on olemassa ja mistä ne voisi saada nähtäväksi?

Lentotiedustelun tulokset löytyvät II Armeijakunnan tiedustelutoimiston (Toimisto 2) tiedustelupäiväkirjoista (SPK 48, SPK 49, SPK 50, SPK 51, SPK 52). Alkuperäiset suoritusilmoitukset talvisodan ajalta löytyvät Kansallisarkiston kansiosta Perus-709/9. Laivueen vuosien 1939 ja 1940 lentopäiväkirjat löytyvät kansioista T-20616/10 ja T-20616/1.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitokset. Ottaa näköjään aikansa, ennen kuin tästä slangiterminoligasta pääsee selville. II toimisto on siis tiedustelutoimisto, noin alkajaisiksi...

Timo 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään