Juha Liukkonen

Baana 19, 7.-13.9. Lusi

6 viestiä aiheessa

Ilmavoimien maantietukikohtaharjoitus on tänä vuonna Lusissa:

Karjalan lennosto harjoittelee syyskuussa Heinolan Lusissa – viitostie suljetaan liikenteeltä

Lainaa

Karjalan lennosto järjestää Baana19-lentotoimintaharjoituksen Heinolassa Lusin maantietukikohdassa syyskuussa.

Harjoitus katkaisee valtatie 5:n yleiseltä liikenteeltä lauantaina 7. syyskuuta kello 12 alkaen. Varsinainen lentotoiminta alkaa maanantaina 9. syyskuuta, ja harjoitus päättyy perjantaina 13. syyskuuta.

Mahdollisesta ulkomaan kalustosta ei taida olla vielä tietoa? Ilmavoimien sivut ei vielä mainitse koko harjoitusta.

Kai se on tuolla käytävä mopoilemassa tänäkin vuonna ainakin päiväseltään.

Muokattu: , käyttäjä: Juha Liukkonen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

https://ilmavoimat.fi/artikkeli/-/asset_publisher/baana19-lentotoimintaharjoitus-lusin-maantietukikohdassa-9-13-9-2019 

Lainaa

Lentotoimintaan osallistuu F/A-18 Hornet -monitoimihävittäjiä, Hawk-suihkuharjoituskoneita sekä kuljetus- ja yhteyskoneita. Lentotoiminta koostuu pääosin laskeutumisten ja lentoonlähtöjen harjoittelusta. Toimintaan osallistuvat koneet tukeutuvat omiin kotitukikohtiinsa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
18.9.2019 at 18.33, Sami Puro kirjoitti:

Videopätkä aiheesta Ilmavoimilta (sisäkuva HN:n laskusta myös keskivaiheilla): https://www.facebook.com/Ilmavoimat/videos/369315420665175/

 

Hyvä pätkä!  Mutta ottiko HN laskussa kiinni siihen vaijeriin lainkaan? Eikö sen vaijerin pitäisi pätkäistä heti rajusti ja ottaa vauhdit pois todella lyhyellä matkalla?  

Oliko tuolla jotain piiitkiä vaijereita, jotka pysäyttivät sotakoneen hellästi ;D?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä tuo vaijerilaskulta näytti.

Eihän tuo vaijeri niin rajusti pysäytä kuin tukialuksilla olevat ja miksi pitäisikään? Kyllä siinäkin hidastuvuus tuntuu, muttei mitenkään räkä poskella ole.

Tärkeintä on lyhentää tarvittaessa laskumatkaa ja vikatapauksissa varmistaa kiitotiellä pysyminen. Vikatapauksissa vaijerilaskua käytetään jos epäillään vikaa esimerkiksi ohjausjärjestelmässä, laskutelineissä, renkaissa tai jarruissa. Muistaakseni erittäin huonoilla kitkoilla käytetään vaijerilaskua ihan ehjilläkin koneilla normaaleissakin tukikohdissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään