Timo Partanen

Koneen tunnistusta

54 viestiä aiheessa

Suomen Kuvalkenhden kansikuva kesäkuussa 1944 on tällainen, mutta mikä voisi olla kone. Kyseessä on selvästi kaksimoottorinen kone, mutta nuo ihmeelliset putket moottorin NACA-renkaan sisäpuollella jäivät askarruttamaan. Lentäjien tunnistus olsi myös hieno juttu.

 

Timo

 

 

 

5d581f6534357_SK44.thumb.jpg.7219108e49985e16ccbc09896cb6a559.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Timo Partanen
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SA-Kuva 31720: "Viimeiset toimenpiteet ennen lähtöä. Mikkelin kenttä ja esikunta 1941.07.31".

86422_r500.jpg

 

Muokattu: , käyttäjä: Martti Kujansuu
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samaa kuvasarjaa kun kelaa eteenpäin, niin löytyy kuva, kun samat miehet ovat jo sisällä Blenheim-koneessa (SA-kuva 31726, "Lentäjä ja tähystäjä paikoillaan. Mikkelin kenttä ja esikunta 1941.07.31").  Koneen ohjaaja oikealla on lentomestari Väinö Helanto ja vasemmalla on tähystäjä vänrikki Olavi Serjo. Seuraava kuva 31727 samalta päivältä on kuva BL-116:sta, joten se lienee koneyksilö. "Kone lähdössä, 6x9 pakkafilmejä, Mikkelin kenttä ja esikunta 1941.07.31".

Yksikkö on Lentolaivue 44.

Kuvasarjan on ottanut L. Johansen.

Jukka

31726(1).jpg

31727(1).jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
Täydennys
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Timo Partanen kirjoitti:

Kyseessä on selvästi kaksimoottorinen kone, mutta nuo ihmeelliset putket moottorin NACA-renkaan sisäpuollella jäivät askarruttamaan.

Timo

Moi! Kohta 10. Ilman sisäänotto.

 

 

IMG_9212.JPG

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
31 minuuttia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Koneen ohjaaja oikealla on lentomestari Väinö Helanto

Lentomeatari Väinö Helanto kaatui kolme viikkoa kuvan ottamisen jälkeen BL-117 alasampumisessa 20.8.1941 Laatokan luoteisrannikolla Kuokkajärven-Lavijärven maastossa. Koko miehistö sai surmansa.

Ref: Jaakko Hyvönen, Kohtalokkaat lennot, Kirjateos Oy (1982), ISBN 951-9445-34-X

Rod :'(

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
16 minuuttia sitten, Jorma Kosonen kirjoitti:

Lentomeatari Väinö Helanto kaatui kolme viikkoa kuvan ottamisen jälkeen BL-117 alasampumisessa 20.8.1941 Laatokan luoteisrannikolla Kuokkajärven-Lavijärven maastossa. Koko miehistö sai surmansa.

Ref: Jaakko Hyvönen, Kohtalokkaat lennot, Kirjateos Oy (1982), ISBN 951-9445-34-X

Rod :'(

Hyökkäyssota on kuluttavaa. Otsikkokuvan konekin (BL-116) tuhoutui kuvanotosta jo parin viikon kuluttua 14.8.1941.

IMG_2040.JPG

IMG_2041.JPG

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5 minuuttia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Hyökkäyssota on kuluttavaa. Otsikkokuvan konekin (BL-116) tuhoutui kuvanotosta jo parin viikon kuluttua 14.8.1941.

"BL-116 ammuttiin alas Kannaksella Vuokselassa, koneen koko miehistön saadessa surmansa." Ohjaaja luutnantti Aatos Tervo (27), tähystäjä kornetti Iivar Hakkarainen (42) ja kk-ampuja Antti Lattunen (29) kaatuivat.

Rod :'(

Ref: Jaakko Hyvönen, Kohtalokkaat lennot, Kirjateos Oy (1982), ISBN 951-9445-34-X

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On aika erikoista, että Suomen Kuvalehti käytti neljä vuotta vanhaa kuvaa kannessaan. Mutta ei mikään ole muuttunut, vähän väliä on suomalaisessa mediassa vastaavaa uutisoinnin yhteydessä, varsinkin matkustajakoneiden yhteydessä. Ei ole kauan, kun Finnairia koskevassa  uutisessa oli vanha MD-82/83-kuva. 

Jukka

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
13 tuntia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

On aika erikoista, että Suomen Kuvalehti käytti neljä vuotta vanhaa kuvaa kannessaan.

Edistyneet mediat laittavat nykyään kuvalähteeksi "Arkistokuva" erottamaan tapauksen todellisesta uutiskuvasta.

Rod

P.S. Onhan siinä saattanut olla ristiriitaiset tunteet lentomestari Helannon omaisilla!

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen
typo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Martti Kujansuu kirjoitti:

SA-Kuva 31720: "Viimeiset toimenpiteet ennen lähtöä. Mikkelin kenttä ja esikunta 1941.07.31".

86422_r500.jpg

 

Mikkelissä Tuukkalan ABC:llä on tästä ja muutamasta muusta aiheeseen liittyvästä isoja tauluja rekvisiittana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9 tuntia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Koneen ohjaaja oikealla on lentomestari Väinö Helanto ja vasemmalla on tähystäjä vänrikki Olavi Serjo.

31726(1).jpg

 

LLv 44:n "Lentävä henkilökunta 31.7.41" -luettelon mukaan, on kuvassa tähystäjänä reservistä saapunut vänrikki Olavi Seitz.

Lisäys. Vänrikki Olavi Seitz (myöh. Serjo), synt. 06.01.1918.

Suomen Lentomerkki-luettelo; Honoris Causa K 140, 08.09.1941. Täh.k. 3 / 29.02.40-.

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
Korjailtu henkilötietoja
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mahtavaa! Arvasin, että täältä löytyy tietoa tuosta koneesta. Hämmentävää sen sijaan on, että SK todellakin käyttää noin vanhaa kuvaa, ja vielä kuvaa lehden ilmestymisaikaan tuhoutuneesta koneesta ja lisää kuvaan tekstin " Lentäjämme ovat kunnostautuneet". Tekstillä toki saatetaan viitata venäläisten suurhyökkäyksen yhteydessä saavutettuihin, tai ainakin julkaistuihin ilmavoittoihin, mutta silti...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

14.6.1944 tarvittiin puolustustahtoa kohottavia juttuja ! Siihen tuo kuva sopi mainiosti. Se on kuvana hyvä ja sillä on kerronnallinen vaikutus. Urheat lentäjät lähtevät lennolle puolustamaan maatamme.

Ei sitä sattumalta ole tuohon valittu. Kuvan valitsijat eivät ole pohtineet putkia, henkilöitä, konetyyppiä jne. 

Tuohon hätään ei ole ehditty rintamalle ottamaan uusia kuvia. 

Dokumenttikuvat ja kuvituskuvat ovat usein eri asia.

Mutta hyvin pengottu tuo kuvan alkuperä !

Muuten. Mitä juttuja tuossa numerossa oli ?

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Laiho

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pieni yhteensattuma lentäjien nimissä. Olavi Seitz vaihtoi nimensä Serjoksi, Väinö Helanto oli alunperin Helander. 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Otin lehden talteen ajatellen siinä olevan joitain lentoartikkeleita, mutta ainoa lentämiseen liittyvä on juuri tuo kansikuva. Lehdessä on selostusta NL:n suurhykkäyksestä, kuvaus Normandian maihinnoususta ja sen kainalojuttuna arvioita maihinnousupäivästä Helsingissä. Lisäksi lehdessä on Pekka Peitsen, eli siis Kekkosen arviointeja Yhdysvaltojen roolista sodassa ja reflektointia Yhdysvaltojen politiikasta ennen ensimmäistä maailmansotaa ja miten se heijastui Yhdysvaltojen rooliin kirjoitushetkellä meneillään olevassa konfliktissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentomestari Väinö Helannon muistoksi vielä tämä SA-kuva, joka on otettu 11.7.1941 Mikkelissä, eli hieman aiemmin kuin edellinen kuvasarja. ”Koneen käyttäjä paikallaan.
Mikkelin lentokenttä 1941.07.11”. Kuvaaja on TK-mies Johnsson. Kone on Blenheim ja laivue LLv 44. 

Jukka

C07CDEBE-51FE-45D0-A4CC-97EC7672DA61.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
52 minuuttia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Lentomestari Väinö Helannon muistoksi vielä tämä SA-kuva, joka on otettu 11.7.1941 Mikkelissä, eli hieman aiemmin kuin edellinen kuvasarja. ”Koneen käyttäjä paikallaan.
Mikkelin lentokenttä 1941.07.11”. Kuvaaja on TK-mies Johnsson. Kone on Blenheim ja laivue LLv 44. 

Jukka

Myös 11.7.41 oli lentomestari Helannolla sama BL-116 käytössään, mutta seuraavana päivänä oli koneena BL-111.

12 tuntia sitten, Timo Partanen kirjoitti:

Mahtavaa! Arvasin, että täältä löytyy tietoa tuosta koneesta. Hämmentävää sen sijaan on, että SK todellakin käyttää noin vanhaa kuvaa, ja vielä kuvaa lehden ilmestymisaikaan tuhoutuneesta koneesta ja lisää kuvaan tekstin " Lentäjämme ovat kunnostautuneet". Tekstillä toki saatetaan viitata venäläisten suurhyökkäyksen yhteydessä saavutettuihin, tai ainakin julkaistuihin ilmavoittoihin, mutta silti...

Suomen kansan ilmailulehti ILMAILU (7-1944) käytti myös vuoden 1941 kuvaa, tosin eri kuvakulmasta kuin SK:

IMG_3110.JPG

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä, Blenheim-kuva on otettu 11.7.1941 Mikkelissä, SA-kuva 23005.  Kuvassa on taas sama BL-116 (LLv 44) , joka palasi tuona iltana Roikonkosken sillan pommituksesta osumia saaneena. Kuvassa koneen saamia vaurioita tutkitaan, eli lehden kuvateksti on väärin. Huomaa henkilöstön vakavat ilmeet. Kuvan ottaja on kuitenkin oikein. Kone laskeutui ensin Rantasalmelle ja sieltä lennettiin Mikkeliin, josta kuva. Tämä lento lopetti tähystäjä vänrikki Lasse Niemisen uran ilmavoimissa. Pieni sirpale osui Niemisen silmään vieden siitä näön. Feeniks-lehden numerossa 1/2017 on artikkelini tästä tapauksesta, sekä samassa yhteydessä  Kai. R. Lehtosen tarina Lasse Niemisestä.

Jukka

23005.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Talvisodan aikana ltm Ville Salminen lensi BL-117.llä. Koneen sivuperäsimessä oli jonkin aikaa pääkallo-kuva. Kuva poistettiin, koska se herätti huomiota vihollisen puolella.

Jussi Salminen

BL-117.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
17.8.2019 at 20.42, Martti Kujansuu kirjoitti:

SA-Kuva 31720: "Viimeiset toimenpiteet ennen lähtöä. Mikkelin kenttä ja esikunta 1941.07.31".

86422_r500.jpg

 

Luin Feeniksistä Jukka Nisulan mainion kirjoituksen joka käsitteli päivän 11.7.41 tapahtumia jota täälläkin sivutaan.:thmbup:

Vielä löysin yhden täällä ´käsittelemättömän aiheen´ Timo Partasen alkuperäiseen kysymykseen joka koskee siis SK:n kantta sekä myös SA-kuvien kuvauspäivää 31.7.41.

Mille reissulle kuvan miehet ovat valmistautumassa? Tässä vastaus itsensä miehistön kertomana. (Huomaa allekirjoitus; O. Seitz).

IMG_6441.JPG

IMG_6442.JPG

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
8/17/2019 at 23.08, Jorma Kosonen kirjoitti:

Edistyneet mediat laittavat nykyään kuvalähteeksi "Arkistokuva" erottamaan tapauksen todellisesta uutiskuvasta.

Rod

P.S. Onhan siinä saattanut olla ristiriitaiset tunteet lentomestari Helannon omaisilla!

Pahoittelut vanhan viestiketjun henkiinherättälystä mutta tässä olet aivan oikeassa. Faija (Reino, Väinön vanhin pikkuveli) oli omien sanojensa mukaan kuin puulla päähän lyöty kun näki kansikuvan veljestään. Itse en ole koskaan aiemmin nähnyt tätä kuvaa, joten kiitokset Timo Partaselle sen liittämisestä ensimmäiseen viestiin. Kertomuksia Väinöstä kuulin aikoinaan paljon, veljessarjan hurjapää joka oli onnistunut 1910-luvulla Viipurissa puhumaan itsensä nuorena kloppina matkustajaksi taitolentonäytökseen. Naama oli näkkärillä sen jälkeen ja kun pilotti kysyi miltä tuntui, Väinö oli haudanvakavana todennut että se mikä äsken oli housuissa on nyt niskassa.

Lentäminen kuitenkin vaikutti jääneen veriin kerralla. Hakeutui Blenheim-koulutukseen koska kyseessä oli aikansa nopein kone ilmavoimissa. Faijalla oli tallessa hyvä määrä Väinön tavaroita, niistä mielenkiintoisimpana lentäjän nahkatakki joka valitettavasti oli muutama vuosi sitten löydettäessä kuivunut siihen kuntoon että se hajosi murusiksi kosketuksesta. Puhetta oli myös siitä että Väinö olisi ollut Mannerheim-ristin saajien joukossa ja että numeroimaton risti olisi olemassa, virallisesti luovuttamattomana mutta faijan suhteilla (kunniarajajääkäriksi kutsuttu nuorena pioneerikomppanian insinööriluutnanttina, kenraalikunnan ryyppykaveriksi) "tiskin alta" haltuun saatuna, mutta kaikkia Väinöltä peräisin olevia tavaroita ei ole ainakaan toistaiseksi löytynyt.

Kyseessä on todella mielenkiintoinen kokonaisuus historiaa. Faija totesi monta kertaa että olen yhtä reikäpäinen kuin hänen veljensä oli ja aivan pienestä pitäen kiinnostunut lentämisestä, ja nyt jälkikäteen on henkilökohtaisella tasolla mielenkiintoista nähdä materiaaleja ja kuulla hieman virallista historiikkia asioista. On hieman häritsevää kuinka paljon vanhin poikani muistuttaa isosetäänsä (jopa enemmän kuin minua) kun näitä kuvia katsoo.

Joka tapauksessa hyvää itsenäisyyspäivää kaikille. Tämä on se yksi päivä vuodessa kun tulee hieman tutkittua historiassa tapahtuneita asioita ja tämä viestiketju oli hyvä löytö.

8 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Henri Helannolle muistelmista ja kommenteista ja tervetuloa samalla foorumille. Ja hyvää itsenäisyyspäivää näin takautuvasti. On aina palkitsevaa, kun täällä löydetään yhdessä ratkaisuja erilaisiin vanhoihin arvoituksiin ja kysymyksiin. Sen takia tämä onkin mainio foorumi.

Laitan vielä yhden Väinö Helantoon ja Suomen Ilmailumuseoon liittyvän linkin. Siellä on Väinöstä myös tähän samaan tilanteeseen liittyvä valokuva. Kuvattu Mikkelissä 31.7.1941.

https://ilmailumuseo.fi/wp-content/uploads/2015/07/kokoelmat_12_2014.pdf

Jukka

IMG_0330.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään