Mika Laakso

Vanhat lentokonepyörät

4 viestiä aiheessa

Mulle tarjottiin kuvien pyöriä, ei mahtunu henkilöauton kyytiin. Pyörien korkeus n.metri. Renkaat on kyllä lentokoneesta, Goodyear Aircraft Grib 17.00-16. Mutta nuo vanteet, onko ne edes lentokoneesta? Otettu talteen traktorin itsetehdystä peräkärrystä. 

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Renkaat sopivat Goodyearin luettelon mukaan kolmoseen: Douglas DC-3 LS 17.00-16 10 TT/TL. Vanteet tuskin ovat mistään lentokoneesta, eivät ainakaan kolmosesta. Finnair myi aikoinaan käytöstä poistettuja renkaita maanviljelijöille perävaunujen renkaiksi. DC 9:n renkaat olivat haluttuja. Vanteita oli myynnissä erittäin harvoin.

Varmaan renkaita myivät muutkin kuin Finnair, joten kuvassa olevien alkuperää voi vain arvailla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maallikko pohtii mihin Finnair&kilpailijat tarvitsivat pelkkiä vanteita,jos renkaat myytiin?Ja vastauskin tuli päästä lähtien kirjoittaessa...Kai lentsikan kummilla on joku hylkyraja milloin niillä ei enää saa ajella?Sitten ne silestonet voi kuitenkin kierrättää vaikkapa Vepin tai muun kultivaattorin alle missä kulutuspinnalla ei ole niin tarkkaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneiden renkaille on tarkat kulumisrajat, tosin auton renkaisiin verrattuna ne saavat olla paljon kuluneemmat.

Lentokoneen alta ne silestonet lähtevät pinnoitukseen ja taas takaisin lentokoneeseen. Pinnoituskertojen määrä on kuitenkin rajoitettu joten lopulta ne joudutaan hylkäämään. Aiemmin ne myytiin sille kultivaattorin omistajalle mutta en tiedä onko se enää mahdollista esimerkiksi verotussyistä. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään