Mikko Vänttinen

Mikä lentokone ja missä?

8 viestiä aiheessa

Ohjaamossa oleva henkilö on vuonna 1938 kuollut isäni setä ja siten hieman aikahaarukkaa tarjolla - eli kuitenkin "ilmailuhulluutta" perheessämme jo 4. polvessa.
Vaan tunnistaako kukaan konetyyppiä ja mahdollisesti hallia missä kuvattu?

lentokone_1938.JPG

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia Jorma:)Jostain ihmeen kumman syystä ei sattunut silmään tuo kone vaikka olen sen Tikkakoskella nähnyt ja itselläkin arkistoissani tuosta koneesta kuva. Helpompi kysyä muilta kuin nähdä itse vaivaa ratkoa arvoituksia.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikolta hieno kuva. Olisi mukavaa tietää, oliko ohjaamossa istuja suorittamassa asevelvollisuuttaan Utissa vaiko peräti ohjaaja? Tuohon Mikon kuvan koneyksilöön ei ilman näkyviä tunnuksia pääse kiinni muuten kuin että konetyypin käyttöönoton alkuaikoja tässä eletään, johtuen alkuperäisestä ranskalaisesta maalauksesta.

Rodneyn laittamaan Wikipedian linkkiin on päässyt valitettava virhe sillä museoon asti säilynyt Gourdou-Leseurre, tunnus "GL-12", ei ollut läheskään se tyyppinsä edustaja jolla viimeinen lento tehtiin. Viimeisten lentojen järjestys:

GL-12; 31.1.1931/Erillinen Maalentolaivue, Suur-Merijoki,

GL-9; 12.4.1931/Tähystäjälaivue/Ilmailukoulu, Kauhava,

GL-18; 23.4.1931/Erillinen Maalentolaivue, Suur-Merijoki,

GL-10; 28.5.1931/Esikunta/Maalentoeskaaderi, Utti.

Tässä tuli samalla todettua, että Tikkakoskella sijaitsevassa Ilmavoimamuseossa on kaksi koneyksilöä joittenka viimeiset lennot on tehnyt sama henkilö!

Nuorena vänrikkinä lensi Erkki Heinilä koneen GL-12 viimeisen lennon ja majurina viimeisen tyyppilennon Messerschmitt Bf 109:lla (MT-507), 13.3.1954. Kumpikin kone siis samassa museossa.

Tyyppikuva Gourdou-Leseurre´sta:

G-L tyyppikuva.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
On 6.9.2019 at 6:56 AM, Raimo Heikkinen said:

Mikolta hieno kuva. Olisi mukavaa tietää, oliko ohjaamossa istuja suorittamassa asevelvollisuuttaan Utissa vaiko peräti ohjaaja? Tuohon Mikon kuvan koneyksilöön ei ilman näkyviä tunnuksia pääse kiinni muuten kuin että konetyypin käyttöönoton alkuaikoja tässä eletään, johtuen alkuperäisestä ranskalaisesta maalauksesta.

Raimo olikin vienyt ajatukseni. Tuosta kuvasta sen verran, kuvan henkilö siis isäni setä (1902-1938). Isäni syntyi 1933 ja hän monasti kertoi setänsä tehneen hänelle komean puisen lentokoneen, jossa oli hakaristit etc, mutta vuosien saatossa se oli kadonnut. Viime viikolla isäni nuoremmalta serkulta saamani kuva selittääkin tuota puumallia. Koskaan en muista puhutun isäni sedän varusmiespalveluksesta ja siitä olisiko hän ollut lentäjä. Silloisesta Kymistä hän oli kotoisin ja noiden koneiden saapumisen aikoihin noin 21 vuoden iässä. Mikä lienee kuvan tarkoitus, tuolloin ei liene aivan huvin vuoksi räpsitty ja kuvan laatukin on erinomainen. Olisiko kellään muulla tullut vastaan vastaavia otoksia. Jos varusmiespalveluksesta kyse niin tuo kuva ajoittuisi lienee jonnekin vuoden 1923-24 nurkille kun koneet Suomeen saapuivat?

- Mikko -

armas_vanttinen.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Mikko Vänttinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onpa kiva ja hieno kuva! Olisiko kyseessä kuitenkin tällainen ”lentäjäsankarikuva”, lähinnä asevelvollisuuden muistoksi? Lentäjiksihän myös silloisia lentoaseen asevelvollisia (maahenkilöstöä) kutsuttiin. Jos tämä isäsi setä oli nimeltään Vänttinen, niin hänen nimistä ei löydy Suomen Lentomerkkiluettelosta (ohjaaja ja ohjaajatähystäjä). Lisäksi hänen puseronsa näyttää olevan tavallista sarkaa poiketen varsinaisilla ohjaajilla varsin yleisesti olleista nahkapusakoista.

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Jukka, tosiaan koskaan en ole kuullut että missä isäni setä olisi ollut varusmiespalveluksessa. Yllätys tosiaan oli tämän sukulaisten arkistoista löytynyt kuva ja olisi ollut Utin alkuaikoina siellä. Isänikin oli 5 vuotias hänen kuollessaan, mutta vanhoina päivinäänkin hän muisteli tuota lentokoneen mallia. Ja nyt tuolle mallille on löytynyt selitys.

Muokattu: , käyttäjä: Mikko Vänttinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään