Sami Launonen

”Taistelevat malmilaiset” lentävät pienillä koneillaan jättikoneiden sekaan

30 viestiä aiheessa

Missäs tämä uutinen on ?

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006245866.html

Lentoaseman apulaisjohtaja: ”Toivomme heiltä tarkkaa ja täsmällistä työskentelyä.”
 
Helsinki-Malmin lentoaseman puolustajat jatkavat kamppailua lakkautusuhan alaisen lentokenttänsä puolesta.

He ovat ilmoittaneet, että perjantaina Malmilta lentää kello 16 jälkeen parikymmentä pienkonetta ”tutustumaan Helsinki-Vantaan lentoaseman toimintaan”.
– Siellä ovat nyt sitten sekaisin isot A-350 -koneet ja pienkoneet, sanoo Helsinki-Malmin kentän apulaisjohtaja Heini Noronen-Juhola.

Noronen-Juholan mukaan torstaina alkoi tulla pyyntöjä ”sloteista”. Jotain oli tekeillä.
– Ongelma on se, että Helsinki-Vantaa on erittäin vilkas kenttä, ilmatila on aika täynnä, ja pulaa on myös pysäköintipaikoista.
 
... Toivotaan että EFHK hoitaa sitten EFHF paikat jatkossa :laugh:
 
S
 
Heini Norinen-Juhola on onnellisesti nyt sitten Malmin apulaisjohtaja tai IS taas sekoilee kun lentämisestä on kyse
Muokattu: , käyttäjä: Sami Launonen
Heini N-J työpaikka kommentti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei.

Luin tuon artikkelin lehdestä ja jäin pohtimaan, pitääkö se paikkaansa.

Samalla mietiskelin, että onkohan tällainen tempaus ihan paras tapa esittää mielenilmaus. Voi näyttäytyä aika monelle lähinnä ilkivaltana. En usko, että Malmin asiaa tällä saadaan eteenpäin, ja pelkään, että harrasteilmailun maine saattaa ottaa osumaa.

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5 tuntia sitten, Kati Niemi kirjoitti:

Hei.

Luin tuon artikkelin lehdestä ja jäin pohtimaan, pitääkö se paikkaansa.

Samalla mietiskelin, että onkohan tällainen tempaus ihan paras tapa esittää mielenilmaus. Voi näyttäytyä aika monelle lähinnä ilkivaltana. En usko, että Malmin asiaa tällä saadaan eteenpäin, ja pelkään, että harrasteilmailun maine saattaa ottaa osumaa.

Ilkivaltana?

ILKIVALTANA! Siis laskeutua lentokoneella lentoasemalle?

Se mita tassa tarvittaisiin on tervetta jarkea Finavialta. Ja vahan koulutusta lennonjohtajille.

Ma laskeuduin viime viikolla ORDlle seuraten Archeria. Ja on ihan vahan vain ruuhkaisampi kentta kuin joku EFHK.

 

11 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9 tuntia sitten, Kati Niemi kirjoitti:

Hei.

Luin tuon artikkelin lehdestä ja jäin pohtimaan, pitääkö se paikkaansa.

Samalla mietiskelin, että onkohan tällainen tempaus ihan paras tapa esittää mielenilmaus. Voi näyttäytyä aika monelle lähinnä ilkivaltana. En usko, että Malmin asiaa tällä saadaan eteenpäin, ja pelkään, että harrasteilmailun maine saattaa ottaa osumaa.

Toinen ei-ehkä-niin onnistunut kannanotto: Somessa on varoiteltu Malmia uhkaavista "vuokraghetoista", tällaisella puheella vahvistetaan mielikuvia elitismistä.

Muokattu: , käyttäjä: Marko Pajunen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10 tuntia sitten, Mikko Tuomi kirjoitti:

Ilkivaltana?

ILKIVALTANA! Siis laskeutua lentokoneella lentoasemalle?

Se mita tassa tarvittaisiin on tervetta jarkea Finavialta. Ja vahan koulutusta lennonjohtajille.

Ma laskeuduin viime viikolla ORDlle seuraten Archeria. Ja on ihan vahan vain ruuhkaisampi kentta kuin joku EFHK.

 

On hieman eri asia laskeutua ihan minne vaan isolle kentälle seuraten Archeria, kuin pariakymmentä pienkonetta.  

En kyllä näe miten tämä edistää ilmailuharrastajien asiaa.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
11 tuntia sitten, Mikko Tuomi kirjoitti:

Ilkivaltana?

ILKIVALTANA! Siis laskeutua lentokoneella lentoasemalle?

Se mita tassa tarvittaisiin on tervetta jarkea Finavialta. Ja vahan koulutusta lennonjohtajille.

Ma laskeuduin viime viikolla ORDlle seuraten Archeria. Ja on ihan vahan vain ruuhkaisampi kentta kuin joku EFHK.

 

Hei Mikko.

Yritin puhua enemmänkin mielenilmauksen tavasta, en niinkään siitä, minkä kokoisella koneella voi laskeutua minkäkin kokoiselle kentälle. Mielenilmaisuissa pyritään vaikuttamaan päättäjiin ja samalla annetaan joko tarkoituksellisesti tai tarkoittamatta jonkinlainen mielikuva ulkopuolisille ihmisille. En oikein usko, että tällaisen invaasion tekeminen EFHKlle saisi päättäjät muuttamaan mielipidettään Malmin kentän suunnitelmista. 

Etenkin ilmailuskenen ulkopuoliset ihmiset saattavat pahimmassa tapauksessa nähdä tällaisen ilmaisun aika erilaisena kuin me harrastajat ja kun tiedetään, että massoilla on taipumus määrittää näkökulmansa ja asenteensa yksittäisten asioiden ja myös vaillinnaisen informaation turvin, on uhkana, että tällainen toiminta luo negatiivisen kuvan harrastajista.

En myöskään pidä kovin fiksuna sitä, että harrastajat väittäisivät parinkymmenen pienkoneen laskeutumisen Helsinki-Vantaalle olevan normaalia harrasteilmailun toimintaa. Tosin, sellaisiin väitteisiin en ainakaan tiedotusvälineissä ole törmännytkään.

Ja ihan tarkennuksena vielä, että minäkin haluaisin Malmin kentän vahvasti harrasteilmailun käyttöön. Olen siis kovasti pro-Malmi!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Juri Pelkonen kirjoitti:

On hieman eri asia laskeutua ihan minne vaan isolle kentälle seuraten Archeria, kuin pariakymmentä pienkonetta.  

En kyllä näe miten tämä edistää ilmailuharrastajien asiaa.

Edistää tai ei mutta jos malmilla ei kenttää ole, niin silloinhan tämä on arkipäivää...:thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5 tuntia sitten, Jyrki Ikonen kirjoitti:

Edistää tai ei mutta jos malmilla ei kenttää ole, niin silloinhan tämä on arkipäivää...:thmbup:

Meinaatko ettei Finavialla ole keinoja häätää harrasteilmailua EFHK:lta jos se osoittautuu vähänkään häiritseväksi?

Muokattu: , käyttäjä: Juri Pelkonen
Poistettu yleis- ja harrasteilmailua halventava ilmaisu "pörrääminen" jottei kellään olisi paha mieli.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Juri Pelkonen kirjoitti:

Meinaatko ettei Finavialla ole keinoja häätää harrasteilmailua EFHK:lta jos pörrääminen osoittautuu vähänkään häiritseväksi?

Oho! Täähän menee jännittäväksi! Ja oletko yleisemminkin tuota mieltä,että yleis ja harrasteilmailu on Pörräämistä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MLY on tehnyt kiitettävän hyvää työtä Malmin kentän operatiivisen säilyttämisen puolesta. Jostain kumman syystä vain näyttää siltä, että järkiperustelut eivät tunnu päättäjiin tehoavan. Minusta ainakin on hyvä välillä tehdä jokin näyttävä pieni toimenpide, joka auttaa pitämään asian esillä. Onhan Helsingissäkin ollut mielenilmaisuja Malmin puolesta. Miksi ei sitten ilmaistaisi mieltä myös lentotoiminnalla?

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Jaakko Männistö kirjoitti:

Oho! Täähän menee jännittäväksi! Ja oletko yleisemminkin tuota mieltä,että yleis ja harrasteilmailu on Pörräämistä?

Noniin, myönnetään että tuli huono sanavalinta. Olen kovin pahoillani aiheuttamastani mielipahasta.

Jotta mielipaha lientyisi, kävin korjaamassa omaan viestiini pörräämisen tilalle käsitteen yleis- ja harrasteilmailu.

Edit: poistinkin vain pörräämisen, koska muuten lause olisi muodostunut kovin kömpelöksi.

Muokattu: , käyttäjä: Juri Pelkonen
Edit

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan maantieliikenteessäkin isoja ja pieniä rekisterissä olevia kulkuvälineitä joka päevä, varmaankin hieno kokemus "malmin lentäjillä" nuin sitä pitää....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse lentohan valmisteltiin huolellisesti ennakoiden ja hyvässä yhteistyössä - sekä keskinäisesti että Vantaan kentän kanssa. :)

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lopulta Vantaalle pääsi vain kymmenkunta konetta. Koneista kaksi oli ultria, kolme IFR-koneita ja loput normi-vfr-peltikoneita. Minkäänlaista haittaa ei tuntunut tulevan. Finavia ei myöntänyt slotteja kaikille koneille vedoten liikenteeseen. Sekä saapuvia että lähteviä slotteja oli runsaasti vapaana tuohon aikaan. Koneista kolme kuului ilmailukerhoille, kaksi kaupallisille lentokouluille ja loput olivat yksityisiä. Erityisesti yksityisille koneille ei pääkaupunkiseudulla ole vaihtoehtoisia sijoituspaikkoja Vantaan lisäksi.

Saimme myös tiedon, että rahtipuolella olisi aikalailla tyhjä hangaari. Operointi on myös lennonjohtajan mukaan mahdollista ruuhka-aikojen (n. 6.30-9 ja 15-19) ulkopuolella. Nytkin päivän aikana lentokoulujen koneet tekivät mittarilähestymisharjoituksia kentälle. 

Valtiolla on eduskunnan asettamana vastuu taata yleisilmailun fasiliteetit pääkaupunkiseudulla. Tämä on ihan realistinen, hyvä vaihtoehto omistajaohjauksen ja liikenneministeriön kautta.

Muokattu: , käyttäjä: Timo Hyvönen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin suurin syy tähän osallistujakatoon oli se, että vasta aamupäivällä tuli Finavialta tieto rajoitteista: vain 2 konetta kerrallaan platalla, saapumiset ja lähtemiset 15 minuutin välein. Lentäjiä ei saatu tavoitettua niin, että olisi saatu sovitettua nuo aikataulut keskenään. Osa tekikin sitten IFR-plaanit, mutta niidenkin saapumista rajoitettiin - yksi kone joutui kiertelemään yli puoli tuntia ennen kuin pääsi laskuun. Maahenkilöstö kyllä toimi hyvin joustavasti ja kun tilaa vapautui biz-alueelta, oli siellä useampiakin koneita yhtä aikaa. Menetelmiä täytyy siis kehittää pikaisesti, ettei ensi vuonna tule suurta sählinkiä jos valtio tosiaan sallii Helsingin estää lentämisen Malmilla.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Timo Hyvönen kirjoitti:

Niin suurin syy tähän osallistujakatoon oli se, että vasta aamupäivällä tuli Finavialta tieto rajoitteista: vain 2 konetta kerrallaan platalla, saapumiset ja lähtemiset 15 minuutin välein. Lentäjiä ei saatu tavoitettua niin, että olisi saatu sovitettua nuo aikataulut keskenään. Osa tekikin sitten IFR-plaanit, mutta niidenkin saapumista rajoitettiin - yksi kone joutui kiertelemään yli puoli tuntia ennen kuin pääsi laskuun. Maahenkilöstö kyllä toimi hyvin joustavasti ja kun tilaa vapautui biz-alueelta, oli siellä useampiakin koneita yhtä aikaa. Menetelmiä täytyy siis kehittää pikaisesti, ettei ensi vuonna tule suurta sählinkiä jos valtio tosiaan sallii Helsingin estää lentämisen Malmilla.

Yleiseti ottaen IFR:ssä pääsee Vantaalle melko sujuvasti ruuhkien ulkopuolella, eivätkä mahdolliset ylimääräiset vektorit ole aiheuttaneet 5-10 minuuttia pidempiä viiveitä. Suurin ongelma yleisilmailun IFR-lähestymisiin on koneiden nopeus, tietenkään edes tyypillisillä MEP-koneilla ei pysytä liikenneluokan koneiden vauhdeissa, DA42:lla voidaan liukua 170-180 solmua (turbulenssissa n. 150) ja koneella voidaan säilyttää vähintään tuo 150 solmua neljän mailin loppuosalle saakka, eli loppulähestymisen aikana nopeusluokka ei eroa enää liikaa raskaasta liikenteestä. Jos pystytään vastaavasti lentämään saapuminen vain 100...120 solmun nopeudella, viiveitä tulee varmasti enemmän, kun sopivia välejä on huonommin luontaisesti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Timo Hyvönen kirjoitti:

Siihen 15-33 menetelmät hitaalle liikenteelle, missed approach-väistöt ennen 22-04 ja ga-platta rahdin viereen. 

Oisko esimerkkiä siitä, missäpäin Eurooppaa käytetään risteäviä kiitoteitä niin, että ylösvetokuviolla on mahdollista väistää risteävän kiitotien ylösvetoa tekevä liikenne? Jos tuonne jotain GA-plattaa haluaisi, se kannattaisi todennäköisesti tehdä 15/33:n pelastusaseman pohjoispuolelle. Ilmeisesti tarkoitat rahdilla asemataso 2:sta, kysymys vain kuuluu, missä siinä on tyhjää tilaa sille GA-platalle? Jetfliten hallien eteläpuolella on yksi (käsittääkseni vapaa) tontti, siihen mahtuisi pieni määrä pienkoneita, mutta 104 ei ihan sovi...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aina ei tarvitse olla seuraaja, joku voi olla ensimmäinenkin. Finavialla ja AII Finlandilla on osaavia menetelmäsuunnittelijoita, joiden osaamisella tämä onnistuu varmasti. Joku Muu voi etsiä esimerkkejä Euroopasta halutessaan.

Annoin itselleni kertoa, että tuossa punaisen ympyrän sisään rakennetussa hallissa olisi jo nyt tilaa. Periaatteessa jo tuon nykyisen VFR-kiitotien jatkaminen muutamalla sadalla metrillä ratkaisisi paljon.

 

t. TImo

 

 

 

vanda_ga.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä Helsinki-Vantaasta vaihtoehtona taidettiin keskustella palstalla jo aikoja sitten. Silloin sitä jotkut pitivät aivan mahdottomana.

Mutta jos kerran tilaa on , niin erittäin hyvä. Muita kohtuullisia vaihtoehtoja kun lähimailla ei ole.....

Mikä on tämän hetken tilanne Malmilla ? Sopimus siis loppuu vuoden lopussa ja sen jälkeen kentällä on betoniporsaat ?

Moniko on jo luovuttanut ja vienyt koneensa muualle ?

Jorma

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paljonko tekivät liikennöimismaksut ultra/normi peltikoneen osalta Helsinki-Vantaan käynnin yhteydessä?

Toimintamaksut on siellä huomattavasti kalliimmat kun muilla lentoasemilla. Lentokoneen EFHK:lla säilyttämisen kannalta ne saattavat olla hyvinkin merkityksellisiä, vaikka toiminta jollekin määrälle yleisilmailukoneita saataiisinkin lähes siedettäväksi. Toki valvomattomille lentopaikoillekin on alkanut kehittyä maksuvelvoitteita ja ne tulevat lisääntymään sitä mukaa kun vaikkapa kiitoteiden päällysteitä joudutaan uusimaan tai uusia lentopaikkoja rakennetaan. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
7 tuntia sitten, Timo Hyvönen kirjoitti:

Annoin itselleni kertoa, että tuossa punaisen ympyrän sisään rakennetussa hallissa olisi jo nyt tilaa. Periaatteessa jo tuon nykyisen VFR-kiitotien jatkaminen muutamalla sadalla metrillä ratkaisisi paljon.

Punaisella ympyröity on rajavartiolaitoksen tukikohta ja lentokonehalli joten kyse on jostakin muusta hallista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
12 tuntia sitten, Timo Hyvönen kirjoitti:

Periaatteessa jo tuon nykyisen VFR-kiitotien jatkaminen muutamalla sadalla metrillä ratkaisisi paljon.

Mikäs näistä olikaan VFR-kiitotie?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa punaisen ympyrän vasemmalla puolella ennen 15-33 tuo lyhyt pätkä. Tarkoitettu käsittääkseni pelastuskoptereille. 

Kustannustasossa taas asia pitää keskustella ja sopia Ilmailuliiton, SMLL:n, LVM:n ja omistajaohjauksen kesken. Sitten Finavia vikisee eikä vie. 

 

t. TImo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään