Kirjoitettu Syyskuu 27, 2019 Suomen Ilmailuopiston ja Finnairin lentäjäoppilashaku päättyi tällä viikolla, ja tietääkseni tänä syksynä ei ala uutta hakua. Muutaman vuoden ajan kokeiltua MPL-ohjelmaa ei välttämättä olla jatkamassa joten oletus on että jo valittujen opiskelijoiden jono ilmailuopistoon kasvaa. https://company.finnair.com/fi/toihin-finnairille/liikennelentajat Lennonjohtajakoulutukset ovat viimeisten vuosien aikana alkaneet joka syksy surkeasta töihinottotilanteesta huolimatta, ja Tietotien Avia Collegessa koulutetaan myös paljon ulkomaalaisia lennonjohtajia. Business as usual. Haku ehkä tänäkin vuonna odotettavissa alkutalvesta? https://www.ansfinland.fi/fi/lennonjohtajaksi Lentoreserviupseerikurssille on haku auki 1.11 saakka. Viime vuosina valintakriteerejä esim. näön suhteen on höllätty, ja hakijamäärät ovat pienoisen taantuman jälkeen kasvaneet. https://varusmies.fi/lentajat Vieläkö ilmailuammatit kiinnostaa? Palstalla on ollut näiden koulutusohjelmien osalta hiljaista. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 28, 2020 Lennonjohtokoulutuksen esikarsintakoevaihe on meneillään juuri nyt. Onko täältä monikin hakenut tähän koulutukseen? Vieläkö joutuu odottamaan jopa vuosia valmistumisen jälkeen, että saa työpaikan? Tällä hetkellä Kemissä lennonjohtajan tehtävä auki ANS Finlandin sivuilla, mahtaa muuten olla hiljaista? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 30, 2020 Lyhyitä määräaikaisia paikkoja on melkein kuukausittain ollut auki lähinnä Lapin kentille, mutta Vantaallekin oli jokin aika sitten useampi paikka. Työllistyminen taitaa olla edelleen melko epävarmaa, mutta osa on päässyt nopeastikin koulutuksen jälkeen määräaikaisiin paikkoihin kiinni. Vakituiseen työpaikkaan ANSilla ei kuitenkaan kovin helposti vieläkään ole asiaa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 30, 2020 (muokattu) 9/27/2019 at 13.59, Tomi Myllylä kirjoitti: Suomen Ilmailuopiston ja Finnairin lentäjäoppilashaku päättyi tällä viikolla, ja tietääkseni tänä syksynä ei ala uutta hakua. Muutaman vuoden ajan kokeiltua MPL-ohjelmaa ei välttämättä olla jatkamassa joten oletus on että jo valittujen opiskelijoiden jono ilmailuopistoon kasvaa. Vanha uutinen sinänsä, mutta päivitetään tilannetieto tähänkin ketjuun. SIO arvioi seuraavan oppilashaun alkavan vasta vuonna 2021. Edellinen haku alkoi vuonna 2018. Muokattu: Tammikuu 30, 2020, käyttäjä: Tatu Koiranen Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 30, 2020 7 tuntia sitten, Tomi Myllylä kirjoitti: Lyhyitä määräaikaisia paikkoja on melkein kuukausittain ollut auki lähinnä Lapin kentille, mutta Vantaallekin oli jokin aika sitten useampi paikka. Työllistyminen taitaa olla edelleen melko epävarmaa, mutta osa on päässyt nopeastikin koulutuksen jälkeen määräaikaisiin paikkoihin kiinni. Vakituiseen työpaikkaan ANSilla ei kuitenkaan kovin helposti vieläkään ole asiaa. Esimerkkinä; näihin em. Helsingin 4 paikkaan valittiin 1 ulkomailta palaava ja 3 "nuorempaa" hakijaa, joista ainakin 2 on käynyt ulkomailla mutkan valmistumisensa jälkeen, kun Suomestakaan ei töitä ole löytynyt. Henkilöstö kun kiertää kentältä toiselle, niin sitten perässä vapautuu muualta paikkoja, kuten tämä mainittu Kemin paikka. Eli aivan suoraankaan ei voi laskea yhteen viime aikoina auki olleita paikkoja, ja päätellä siitä kuinka moni olisi saanut töitä. Heikkoahan se työllistyminen on edelleen. Parhaat mahdollisuudet on siinä, että sattuu suorittamaan viimeisen työharjoittelun lentoasemalla, mihin juuri silloin satutaan tarvitsemaan määräaikainen työntekijä. Tai oikeastaan yksi on vielä parempi; jos ruotsin kieli on hallussa, niin siellä olis kuulemma kova tarve lennonjohtajille. Tietääkseni myös Norjassa. Ulkomaiden varaan ei kannata vastavalmistuneen työntekijän laskea mitään, vain muutamaan paikkaan on edes teoriassa mahdollisuus päästä ilman vuosien työkokemusta. Eikä senkään jälkeen ole mitään takeita, sillä moni kokenut, hieman pienemmällekin lentoasemalle lähtenyt on joutunut toteamaan, että kelpuutus jäi lopulta saamatta. Siihen täytyy olla syynsä, että tuolla maailmalla ei nytkään ole kuin muutama koulun penkiltä lähtenyt. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 2, 2020 Eurocontrol. Vaihtoehtoinen tie lennonjohtajaksi. Koulutuksen läpäisseille taattu työpaikka Maastrichtin aluelennonjohdossa Hollannissa. 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla