Juhani Hämäläinen

Boeingilla lisää ongelmia 737 koneissa-nyt 737NG

13 viestiä aiheessa

FAA vaatii lentoyhtiöitä,jotka käyttävät 737-600 -700 -800 NG koneita , suorittamaan tarkastuksia ja korjaamaan vakavia halkeamia siipien kiinnityksessä joiden tulisi kestää n 90000 lentoonlähtöä ja nyt löydetty jo 35000. Googlen kääntäjä tekstistä´kertoo suht koht .. Olen pahoillani jos olen ymmärtänyt väärin

https://www.avanza.se/placera/telegram/2019/09/30/boeing-faa-kraver-genomgong-av-737-ng-efter-sprickrapport.-r.html/ 

Omalla koneellani yllä eikä alla oleva linkki ei toimi mut sen löytää vielä tänään ainakin osoitteesta https://www .flygtorget.se

uutiset osiossa.

https://www.va.se//2019/09/30/boeing-skippade-viktiga-sensorer-i-sakerhetssystemet-pa-737-max---wsj/

 

Muokattu: , käyttäjä: Juhani Hämäläinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseinen 737 NG-koneiden osa, josta halkeamia on löydetty 35000 syklin (lentoonlähtö ja laskeutuminen) jälkeisessä tarkastuksessa vaikka osan pitäisi kestää koneen koko käyttöiän eli vähintään 90000 sykliä, on näköjään englanninkieliseltä tekniseltä nimeltään "pickle fork", koska se muistuttaa ulkonäöltään haarukkaa, jolla poimitaan suolakurkkuja purkista. Pickle fork yhdistää siipien pääkaaret koneen runkoon ja sen pitäisi kestää siipien taipumisen erisuuntaiset runkoon välittyvät rasitukset. Myös muutamassa muussa koneyksilössä on löydetty vastaavia halkeamia.

Artikkelissa on kaaviokuvia, jotka selventävät asiaa.

Lainaa

The (Boeing) workers found a severely cracked “pickle fork” on a Boeing 737NG on a plane that had logged approximately only 35,000 flight cycles.

A ‘pickle fork’ is the part that connects the fuselage with wings to manage stress and torque loading on the structure.

According to Boeing engineers, the ‘pickle forks’ are designed to last the lifetime of the plane with at least 90,000 flight cycles of landings and takeoffs.

Engineers found the crack on 737NG earlier in month, and now they found the same crack on more planes.

The U.S. Federal Aviation Administration said in a statement late on Friday, “The FAA will require operates of certain 737NG jetliners to conduct inspections for structural cracks. Boeing notified the agency of the matter after it discovered the cracks while conducting modifications on a heavily used aircraft. Subsequent inspections uncovered similar cracked in a small number of additional planes.

http://newsinflight.com/2019/09/28/boeing-workers-found-new-cracks-on-boeing-737ng-not-max/

FAA:n odotetaan määräävän tarkastuksiin kaikki 737 NG:t, jotka ovat ehtineet lentää yli 22600 syklin verran. Niiden määrä lienee melkoinen. Tarkastukset on tehtävä ennen seuraavia 1000 sykliä. 30000 syklin ylittäneet koneyksilöt on tarkastettava viikon sisällä.

Ongelmiahan tästä tietysti tulee etenkin isoille jenkkiyhtiöille, joilla on paljon 737 NG:itä käytössä, kuten Southwest (700 konetta). Boeingin mukaan ongelma ei koske 737 Maxeja, jotka eivät toisaalta ole ehtineetkään lentää kovin paljon ennen maadoitusta.

Lainaa

The Federal Aviation Administration is expected to order all airlines to inspect all Boeing 737NGs with 22,600 or more flight cycles after three planes were found with critical equipment cracked all the way through.

The results of the cracked equipment, called a "pickle fork," could be catastrophic in a worst-case scenario. Engineers warn it could cause a plane to crash in extreme conditions.

Most of those 737NG planes will be required to have an inspection performed within 1,000 flight cycles.

But planes with more than 30,000 flight cycles will need to be inspected within a week.

The FAA is expected to issue the order sometime this week. Airlines will be required to report their findings to the agency.

U.S.-based airlines that fly 737NGs with high-flight cycles include Southwest, Alaska and Delta Airlines. One analyst says this could cause major hassles for those airlines and others.

https://komonews.com/news/local/faa-to-order-inspections-on-737ngs-after-3-planes-found-with-cracks-in-critical-equipment

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinkakohan kauan kestää ennenkuin kamelin selkä lopulta katkeaa?

Vaikka onkin vanha,  perinteikäs,  vakavarainen ja suuri lentokonevalmistaja  niin ei Boeingkaan loputtomiin kestä näitä takaiskuja joita on tullut tässä vuoden mittaan.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

USA:ssa rekisteröityjen tarkastettavien 737 NG-koneiden lukumäärä on tarkentunut. Viikon sisällä (yli 30000 sykliä lentäneet edelleen käytössä olevat koneet) tarkastettavia koneita on 165 kappaletta. Kaikenkaikkiaan määräys koskee USA:ssa yhteensä 1911 konetta. Lentoyhtiöt pyrkivät suorittamaan tarkastukset yöaikaan, jotta ne eivät häiritse aikataulunmukaisia lentoje tarpeettomasti.

Lainaa

The U.S. Federal Aviation Administration said on Wednesday that aircraft operators must inspect 165 Boeing 737 NG airliners for structural cracks within seven days after the issue was found on a small number of planes.

The order covers a total of 1,911 U.S. registered planes. The inspections can be done visually and should require about an hour per airplane, the FAA said.

Aircraft with more than 30,000 cycles must be inspected within seven days, while planes between 22,600 and 29,999 cycles must be inspected within 1,000 cycles, which typically correspond to the number of flights.

https://www.cbc.ca/news/business/boeing-737-1.5307170?cmp=rss

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkastusten  kuluessa kaikkiaan 810:stä tarkastetusta 737NG- koneesta  on löytynyt halkeamia 38 kappaletta. Pari yhtiötä on joutunut maadottamaan muutamia koneitaan.

Lainaa

Airlines have reported discovering 38 structural cracks after inspecting 810 Boeing 737NG aircraft in fleets worldwide. The US Federal Aviation Administration (FAA) ordered airlines to inspect 737NGs that had completed 30,000 flight cycles by 10 October.

The FAA ordered that if 737NGs have logged between 22,600 and 29,999 flight cycles they must be inspected for cracks within their next 1,000 cycles.

Brazil-based Gol grounded 11 aircraft for repair and replacement after completing inspection of its 737NG fleet that completed 30,000 cycles.

Southwest Airlines has removed two 737NG aircraft from service because of structural cracks discovered during inspections.

https://www.flightglobal.com/news/articles/boeing-reports-38-cracks-on-global-737ng-fleet-461415/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Myös SAS on Aftonbladetin mukaan löytänyt halkemia kahdesta koneesta, jotka on otettu pois käytöstä. Uutisen mukaan toinen koneista poistuu yhtiön laivastosta ja toinen korjataan ja otetaan uudelleen käyttöön. SAS:llä on jäljellä kolme 737-600:aa, joista lienee kyse poistuvan koneen osalta, koska ne on tarkoitus poistaa laivastosta 30. marraskuuta mennessä.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wP5Vd4/sprickor-upptackta-i-tva-sas-flygplan--tas-ur-drift

https://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=13386

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt koneita maadotettu 50 kpl.

https:.//www.di.se/live/nya-sprickbildningar-upptackta-av-boeing-50-plan-stoppade/

Muokattu: , käyttäjä: Juhani Hämäläinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lion Air on löytänyt "pickle fork"-halkeamia kahdesta koneesta, joilla oli lennetty alle 22000 sykliä. Uutinen on sikäli merkittävä, että kyseessä on ensimmäinen havaittu tapaus, jossa koneilla oli lennetty alle FAA:n määräämän alimman syklirajan (22600), jonka ylittäneitä koneita on tarkastettava.

Lainaa

Lion Air (JT, Jakarta Soekarno-Hatta) has grounded two B737NG narrowbodies with less than 22,000 flight cycles each after having discovered cracks in the so-called pickle fork area connecting the wing and the fuselage, Reuters has reported.

The grounding is significant as it marks the first occurrence of pickle fork cracks on aircraft with less than 22,600 flight cycles. In its October 2 airworthiness directive, the Federal Aviation Administration (FAA) ordered all airlines to immediately check all aircraft with over 30,000 accumulated flight cycles and within seven months for units with over 22,600 flight cycles. Aircraft with less than 22,600 flight cycles were scheduled for inspections prior to reaching this threshold.

A spokesperson for Lion Air confirmed that the airline undertook inspections of its jets ahead of the mandated schedule.

https://www.ch-aviation.com/portal/news/83283-lion-air-next-to-find-cracked-pickle-forks-on-b737ngs

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieman vanhemmat 737-mallit eli 737 classic-mallit (737-300, 400 ja 500) nyt kyseessä. Kiina on määrännyt kaikki kyseisten mallien koneet tarkastettaviksi sen jälkeen, kun kahden koneen laskutelinemekanismeista on löytynyt halkeamia huomattavasti ennen sitä laskeutumisten määrää (15000 sykliä), jolloin ne on normaalisti tarkastettava.

737 Classic-koneita on Kiinassa etupäässä rahtikoneina yhteensä noin 70 kpl.

Lainaa

The Civil Aviation Administration of China (CAAC) has issued a safety bulletin urging operators of Boeing 737-300/400/500 aircraft to have the main landing gear checked.

This comes after one undisclosed operator discovered cracks between the fastener holes of the main landing gear’s upper rear beam. The cracks were found on two 737s, the authority adds.

The two aircraft had clocked up 4,600 and 2,900 flight cycles respectively, when the cracks were found. The CAAC says this was significantly lower than the 15,000 flight cycle inspection interval it advocates.

To this end, the CAAC has urged all operators of the aircraft types to conduct immediate inspections, regardless of whether or not the aircraft has hit the prescribed 15,000 flight cycle limit.

https://www.flightglobal.com/aerospace/china-orders-737-classic-checks-after-cracks-found-on-landing-gear-beam/141336.article

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Entinen suolakaivokseni PIK:ssä esittelee tämmöistä Puten pickle forkia. Tässä ketjussa ei tainnutkaan olla vielä kaaviokuvaa kummenpaa ko.kalikasta?

https://media-exp1.licdn.com/dms/image/C4D22AQHYkK4gLYJqjw/feedshare-shrink_1280-alternative/0?e=1609372800&v=beta&t=turQ3-RP9hMoD1MbF_7nkR6VpaRbVuk7kiwEuYiqBpE

Muokattu: , käyttäjä: Jouni Olavi Rautio
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
On 28.11.2020 at 4:52 PM, Ilkka Mäkelä said:

Hieman vanhemmat 737-mallit eli 737 classic-mallit (737-300, 400 ja 500) nyt kyseessä. Kiina on määrännyt kaikki kyseisten mallien koneet tarkastettaviksi sen jälkeen, kun kahden koneen laskutelinemekanismeista on löytynyt halkeamia huomattavasti ennen sitä laskeutumisten määrää (15000 sykliä), jolloin ne on normaalisti tarkastettava.

737 Classic-koneita on Kiinassa etupäässä rahtikoneina yhteensä noin 70 kpl.

https://www.flightglobal.com/aerospace/china-orders-737-classic-checks-after-cracks-found-on-landing-gear-beam/141336.article

Eikös tuota ongelmaa ole ratkottu jo tiedotteessa AD 2018-09-13. (Ja aikaisemminkin) 

Olikohan tehty kyseisiin koneisiin? Onkohan Kiina julkaissut tiedotteen? 

 

Muokattu: , käyttäjä: Jori Lamberg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään