Jorma Kosonen

Vesikoneita Hangossa.

19 viestiä aiheessa

Oheinen kuva on kuulemma ollut FB:ssa ja sen ajankohtaa on siellä haettu. Oletan, että kuvan on ottanut hankolainen valokuvaaja Artur Granholm, jonka ottama kuva Hansoista on FF:n “Kuvia Hangosta” albumissa. Molemmat kuvat on otettu lähes samasta kohdasta Tellinan viereiseltä kalliolta.

Ohessa omat havaintoni kuvasta, mutta ovatko ne oikeita?

Vapaudenpatsas vihittiin Hangossa 16. toukokuuta 1921, eli kuva on otettu sitä ennen, todennäköisesti vuonna 1920 tai hyvin aikaisin keväällä 1921.

Oikeassa laidassa on Junkers F 13. Siinä on tunnus "S" rungossa ja siivissä, mutta ei muuta. Ässän takan on mustalla tunnus, jonka voi tulkita olevan D-8.

"The Junkers F 13 leased from Svenska Lufttrafik AB (SLA) by Suomen Ilmailu Liikenne in 1920 and 1921. In 1920 this aircraft (msn:544) was leased with the German registration D-8. By 1921 it had been repainted with an "S" to denote Swedish ownership, but with no individual identity". Ref: Finnair. The Art of Flying since 1923. John Wegg, 1983, ISBN 951-99450-3-2. Sivu 13. Saman kirjan sivulla 15 sanotaan " the Swedish company offered its sole Junkers F 13, including its German pilot Lieutenant Eichler, to von Frenckell's Suomen Ilmailu Liikenne O/Y for the summer season...but there were not too many customers and after only a few days flying both aircraft and pilot returned to Stockholm."

Hangö-lehden seuraavan vuoden uutisessa 9. heinäkuuta 1921 voi päätellä, että Junkers ja sen lentäjä olivat tuolloin entuudestaan tuttuja Hangossa. https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/binding/1389741?term=flygtrafik&page=2

Junnun vieressä, Bulevardin päässä hietikolla, lienee Caudron G.3. Koneessa ei erotu IImavoimien hakaristi-tunnuksia, Ilmavoimille hankittiin kuusi Caudron G.3 konetta syyskuussa 1920. Eli ei luultavasti ole Ilmavoimien kone? Kone voisi olla siviilikone eli Lento O/Y:n toinen Caudron G.3, mutta silloin kuva olisi aikaiselta keväältä 1921, jos Wegg'in tiedot alla ovat oikeat.

"Törnudd's Lento O/Y was officially formed on 29 July 1920... The company engaged as technical advisor the former chief of the French Military Mission in Finland, Major Raoul Etienne , with two French pilots... The aircraft (2 kpl Caudron G.3 ja 1 kpl Caudron G.4) arrived in Helsinki too late to begin operations in 1920... so that flying did not begin until the spring of 1921". Ref: Finnair. The Art of Flying since 1923. John Wegg, 1983, ISBN 951-99450-3-2. Sivu 16.

Kuitenkin Hangö-lehdessä 6.7.1920 on oheinen uutinen, jonka alussa sanotaan, että lennot alkoivat virallisesti 4. heinäkuuta 1920. Uutisen lopussa kuitenkin sanotaan, että ei ole vielä päätetty milloin matkat alkavat.    https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/binding/1172110?term=Flygfärderna&page=2

Hotelli Grand'in edessä oleva lentovene (tai kaksi, sillä toisenkin nokka lienee näkyvissä), voisi olla Georges Levy G.L. 40 HB2, joita Ilmavoimilla oli 12 kpl. Perustan arvioni siipikellukkeen muotoon ja asentoon sekä siipitukiin.

Eli löytyykö FF:lta lisätietoja kuvan kohteista ja ajankohdasta?

Rodney

 

 

Vesikoneita Hangossa 1920?.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen
4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5 tuntia sitten, Jorma Kosonen kirjoitti:

Kuitenkin Hangö-lehdessä 6.7.1920 on oheinen uutinen, jonka alussa sanotaan, että lennot alkoivat virallisesti 4. heinäkuuta 1920. Uutisen lopussa kuitenkin sanotaan, että ei ole vielä päätetty milloin matkat alkavat.    https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/binding/1172110?term=Flygfärderna&page=2

Veckans krönika - No: 32 / 1920: "Maskinen anlände den 25 juli över Hangö från Stockholm och föres av den tyska löjtnanten och stridsflygaren Eischler."

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Bulevardin lehmukset ovat jo täydessä lehdessä, mutta vapaudenpatsaan rakennustöitä ei ole edes aloitettu. Perustukset ym. työt olisi varmaan aloitettu viimeistään vapun jälkeen, Sanoisin, että huhtikuisessa Hangossa eivät puiden lehdet olisi vielä noin isoja, eli kuva on tosiaan todennäköisesti otettu 1920.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eischlerin ohjaama Junkers lähti Tukholmasta 25.7.1920 noin klo. 11.50 ja saapui Hankoon noin klo. 14.00. Menomatkalla vallitsi 7 boforin tuuli. Vastaavasti kone lähti Hangosta 27.7.1920 noin klo 17.45 ja saapui Santahaminaan klo. 18.25. Tietääkseni kone ei käynyt Hangossa tämän jälkeen kesällä 1920.

Muokattu: , käyttäjä: Martti Kujansuu
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo Rodneyn laittama hieno kuva oli kiinnostukseni kohteena jo muutama vuosi sitten. Erikoisesti kiinnosti nuo Georges-Levy -lentoveneet (toisen G-L:n nokka näkyy kuvassa) jotka oli ostettu Ranskasta 1919. Näiden avulla ajattelin saavani kuvalle tarkan päivämäärän selaillessani Ilmailupataljoonalle (Santahamina) kuuluneiden koneiden lentopäiväkirjoja. Mutta sepä ei onnistunut alkuunkaan, selvisi että Ilmailupataljoonan osalta on lentopäiväkirjoissa suuri aukko juurikin kesän 1920 lentotiedoissa. Puuttuu Lento-/Ilmailupataljoonan laivuepäiväkirja (ensimmäinen säilynyt alkaa helmikuussa 1922), puuttuu kuukauden lentoliuskat (irtonaiset) joihinka tuohon aikaan tehtiin merkinnät kuukauden aikaisista lennoista. Sitten on jäljellä enää koneyksilöiden omat päiväkirjat, mutta ota niistä nyt selvää kun lentopäivän kohdalle on merkitty ainoastaan lentojen kokonaismäärä sekä kokonaislentoaika (ks. liitteet).

Kuvassa on Lento Oy:lle kuulunut Caudron G.3, joka järjesti maksaville asiakkaille lentoja ranskalaisten ohjaajien Geraud´in ja Burello´n toimesta.

Ilmailupataljoonan päiväkäskyihin on kyllä merkattu myös joitakin lentoja. Hankoon liittyen löytyy kaksikin G-L-koneiden käyntiä Hangossa heinäkuussa 1920:

G-L tunnus 3B 405. Starttasi 17.7.1920 kello 11:55 Hankoon. Ohj. vänr Saukkonen/Täh. vänr Bremer/Matk. luutn Hongisto/Mek. Frejborg. Paluulento 19.7.20 kello 08:25.

G-L tunnus 3B 405. Starttasi 26.7.1920 kello 20:15 Hankoon. Ohj. vänr Saukkonen/Täh. luutn Gottleben/Mek. Frejborg. Paluu?

G-L tunnus 3B 403. 27.7.1920. Hanko? Vänr Nielsen? (Tämä sopisi kyllä valokuvaan).

G-L-lentoveneiden aikatauluissa on epäselvyyttä mutta onneksi Martti Kujansuu sai selvitettyä Hanko-kuvan tarkan päivämäärän Junkersin käynnin kautta:thmbup:

 

 

 

IMG_8581GL403.JPG

IMG_8588v20.JPG

IMG_8593GL405.JPG

IMG_8600v20.JPG

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Martin ja Raimon, niin nyt lienee selvitetty suurella varmuudella ainakin kahdesta lähteestä, että kuva on voitu ottaa tiistaina 27. heinäkuuta 1920 (tai pienellä todennäköisyydellä myöhään maanantai-iltana 26. heinäkuuta 1920).

Entä Caudron, onko Lento O/Y:n Hangossa olosta tuolloin dokumentoitua tietoa, muuta kuin Hangon lehden uutinen?

Wegg'in hienosta kirjasta voi saada käsityksen että Caudron'it eivät lentäneet kauden 1920 aikana. Pikahaulla en löytänyt Suomen Ilmailuhistoriallisen lehden sisällysluettelosta mitää Lento O/Y:tä koskevaa. https://drive.google.com/file/d/1LMakxwEY3kZwpVZDQvnMXC8mxykwyIvo/view

Rodney

P.S. John Wegg'in kirjaa saa antikvariaateista alkaen reilulla kympillä, mikä on tosi edullinen hinta hienosta kirjasta. Suosittelen ostamaan.

 

The Art of Flying since 1923. John Wegg, 1983, ISBN 951-99450-3-2. Sivu 16.5da8b0e815010_LentoOYsivuWeggsivu16.thumb.jpg.325182eb3f1ae6ca7c37932b251644c8.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
21 minuuttia sitten, Jorma Kosonen kirjoitti:

Entä Caudron, onko Lento O/Y:n Hangossa olosta tuolloin dokumentoitua tietoa, muuta kuin Hangon lehden uutinen?

Sanomalehdissä on tietoja Caudronin käynnistä Hangossa ainakin 9. 15., ja 18. heinäkuuta 1920. Länsi-Uusimaa 27.7.1920: "Ankara lounaismyrsky, joka alkoi sunnuntaina [25.7.1920], raivosi tähän vuoden aikaan harvinaisella rajuudella eilisiltaan saakka. [...] Grandin rannikolla oli suomalainen sotilaskaksitaso sekä ranskalainen Caudron sekä ruotsalainen 1-taso. Näistä saatiin ensimainittu ylös rannikolle, mutta Caudron pääsi ajautumaan kiville ja jonkunverran vikaantui, kun taas ruotsalainen kone saatiin viime hetkessä pelastetuksi rantakallioihin murskaantumasta."

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Martti Kujansuu kirjoitti:

Sanomalehdissä on tietoja Caudronin käynnistä Hangossa ainakin 9. 15., ja 18. heinäkuuta 1920. Länsi-Uusimaa 27.7.1920

Eli voitaneen todeta, että Wegg'in lausuma Lento O/Y:stä "The aircraft arrived in Helsinki too late to begin operations in 1920" koskee vain Helsinkiä, mutta se/ne toimi/vat Hangossa kesän 1920 aikana.

Rodney

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen
yksikkö/monikko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lento Oy:n koneet toimivat kesällä 1920 Helsingissä useamasta paikasta muun muassa Korkeasaaren kupeessa olevasta Palosaaresta (tukikohta) ja Kalastajatorpan edustalta,. Lennätettävät kuljetettiin Pohjoisrannasta Palosaareen moottoriveneellä höyrylaiva Astrid´illa.

Palosaari tunnetaan nykyään luonnonvaraisten loukkaantuneiden eläinten hoitopaikkana.

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
Kulkuneuvo muutettu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
8 tuntia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Lento Oy:n koneet toimivat kesällä 1920 Helsingissä useamasta paikasta muun muassa Korkeasaaren kupeessa olevasta Palosaaresta (tukikohta) ja Kalastajatorpan edustalta,. Lennätettävät kuljetettiin Pohjoisrannasta Palosaareen moottoriveneellä.

Flyg Aktiebolaget - Lento Osakeyhtiö rekisteröitiin Helsinkiin 29.7.1920. Yhtiö toimi tuolloin Pikku Kuusisaaresta, joka oli osa tammikuussa 1920 perustettua Huopalahden kuntaa. Huopalahden kunta liitettiin osaksi Helsingin kaupunkia vuonna 1946. Lufttrafik Aktiebolaget - Suomen Ilmailuliikenne Osakeyhtiö taas vuokrasi Helsingin kaupungilta Paloholman (Palosaaren) 12.7.1920.

Helsinkikuvia.fi - 80 hevosvoimainen Caudron-merkkinen lentokone Pikku-Kuusisaaressa

HKMS000005_km0023y6.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Myönnän kirjoittaneeni ulkomuistista, hyvä kun korjasit.

Tässä Suomen Kuvalehden (N:o 29-1920, 24.7.20) sivulta.

IMG_3440.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
13 tuntia sitten, Jorma Kosonen kirjoitti:

Eli voitaneen todeta, että Wegg'in lausuma Lento O/Y:stä "The aircraft arrived in Helsinki too late to begin operations in 1920" koskee vain Helsinkiä, mutta se/ne toimi/vat Hangossa kesän 1920 aikana.

Suomen Kuvalehden ja Hangö-lehden mukaan tuo Wegg'in kirjoittama ei siis pidä paikkaansa, vaan Lento O/Y aloitti operoimaan nykyisessä Helsingissä jo kesällä 1920.

Kiitokset Raimolle ja Martille dokumenteista!

Rodney

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa Suomen Kuvalehden jutussahan ei mainita Lento O/Y:tä lainkaan vaan, että "lentotilaisuudet on järjestänyt ranskalainen lentäjä eversti Etienne". Weggin tieto Lento O/Y:stä voi olla oikea, mutta kesän 1920 toiminta on ollut ranskalaisten omaa toimintaa ilman suomalaista yhtiötä taustalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Majuri Etienne anoi Yleisesikunnalta toukokuussa 1920 toimilupaa näytöslentojen järjestämiseksi 1.6. - 1.11.1920 välisenä aikana. Asetuksen ilmailuliikenteestä Suomessa, annettu Helsingissä 13.9.1918, mukaan oli lentovälineiden käytäntöön ottaminen, maahan tuominen ja maasta vieminen sallittu vain Yleiesikunnan suostumuksella ja sen määräämillä ehdoilla. Etienne pyysi myös kesäkuussa 1920 oikeutta lainata Ilmailuvoimilta hangaarikankaita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minun silmiini pistää Weggin tekstissä sana "officially", joka voisi tarkoittaa, että toimintaa olisi ollut ennen yhtiön virallista perustamista ja rekisteröimistä?

"Törnudd's Lento O/Y was officially formed on 29 July 1920..."

Rodney

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oheinen kuva on julkaistu FB:n Hankolainen-ryhmässä eilen. Oletan, että tämänkin kuvan on ottanut hankolainen valokuvaaja Artur Granholm. Hänen ottamansa kuva Hansoista on FF:n “Kuvia Hangosta” albumissa, kuten tämän säikeen alussa kirjoitin. Tämäkin kuva on otettu lähes samasta kohdasta pensionaatti Tellinan kallion alapuolelta. Kuvasta on tehty postikortti, kuten kortin ylälaidassa läpikuultava tekstin peilikuva kertoo. Samoin vasemmassa yläkulmassa erottuu postileiman peilikuva.

Kuvassa etualalla on VL Kotka, KA-149, ja takana lienee VL Sääski? Löytääkö FFIH:n tiedusteluosasto kuvan ajankohdan, koneiden miehistöt ja tietoa takana olevasta koneesta?

Rodney

5e501abfb48dd_FBJussiLaine20022020Hankolainen.jpg.1ba90fa7bf64513e55a2bed8f5c49470.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen
Typo
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksei molemmat saisi olla Kotkia kun ne minun mielestäni on.Sääskissä oli suorempi yläsiipi ja paksunnos siinä keskellä.Tiedän että olen nähnnyt kuvan jostain vanhasta lentokoneesta jossa tuo musta kolmio, eli joku maiinoshan siinä on?Ajankohta taas, koska tuonne takana olevalle niemelle rakennettiin jotain.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2/22/2020 at 11.23, Arne Wallen kirjoitti:

Miksei molemmat saisi olla Kotkia kun ne minun mielestäni on

Tulipa minulle paha aivopieru; kotkaparihan siinä on. "Suomen ilmavoimien värit 1918-2013" kirjassa (Rönkkö/Perttula/Partonen, Apali 2013, ISBN 978-952-5877-32-8) sivulla 81 on väripiirros KA-147  koneesta suksilla (2. Erillinen Merilentolaivue, Kasinhäntä, maaliskuu 1933). Piirroksen Kotka on kuin copy/paste Hangon kuvassa olevasta.

Rodney

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen
m>M
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuvassa ovat tosiaankin VL Kotkat KA-147 ja 149.

Löysin KA-147:lle käyntejä Hangossa 17.-18.9.1932 välisenä aikana (liite). Kone kuului tällöin 2.Erilliselle Merilentolaivueelle (2.Er.MeLL) Sortavalassa.

KA-149 kohdalla on hankalampaa, sillä Santahaminan Merilentoaseman (Sh.MeLAs) laivuelentopäiväkirja, jolle kone kuului, sekä KA-149:n oma konepäiväkirja ovat kateissa. Näin jää tämä Hangossa käynti todistettavasti toteennäyttämättä. Katsoin vielä kaavakkeen "Lentokoneilmoitus 1.10.1932". Siinä käsitellään konekohtaisesti kuluneen kuukauden lentoajat sun muut koneen asiat:

KA-149. Syyskuun lennot yhteensä 33h.15 min./Lentoja yht. 45 kpl. Koneen koko lentoaika 179h.10min./ ei ole peruskorjattu. Vastaava ohjaaja: Vääp Virtanen. Muuta: "Pyrstön lahoaminen. Ilman potkuria". 

KA-147.JPG

Sh.JPG

sh1.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
Lisätty liitteitä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään