Kirjoitettu Lokakuu 19, 2019 Kaverin pappa palveli varusmiehenä noin 1929 Uuraassa. Pikainen googletus ei tuonut tuloksia. Jos olisi tietoa ja tarinoita, ne olisi mukava lisä sukututkimukseen. Myös aiheen linkit tervetulleita. Kiitos etukäteen. 2 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 19, 2019 SA-118. Joku tunnistaa.. 👍 3 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 19, 2019 (muokattu) Hienoja kuvia! Pieni tarkennus, Sääskien tunnus ja lyhennys oli SÄ- , ei SA. Kuvassa vaan ei näy pilkut, ne häviää tuohon vaakasuoraan listaan. Tässä Heikkisen Raimon tänne foorumille aiemmin laittamassa (eri ketju) kuvassa ne näkyy, pienet kyllä ovat. Jukka Muokattu: Lokakuu 19, 2019, käyttäjä: Jukka Nisula Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 20, 2019 Timon laittamasta VL Sääski -koneen (SÄ-118) kuvasta seuraavaa: SÄ-118 luovutettiin uutena Merilentoeskaaderille (MeLE) Turkinsaareen 12.3.1930. Konetta oltiin valmistelemassa päivän lentoihin kun kevätjää petti koneen alla 11.4.1930. Vauriota edeltävänä päivänä olivat vääp Ahokas ja vääp Hatanpää olleet tiedustelulennolla kello 13:05-14:10 välisenä aikana. Tähän mennessä oli SÄ-118:lla lennetty 82 h 55 min ja tehty 258 laskua. Kone "kuivatettiin" ja kunnostettiin Turkinsaaressa, jonka jälkeen seuraava lento lennettiin 8.5.1930. Koneen lentopäiväkirjoissa ei löydy minkäänlaista merkintää tästä vauriosta. Lainasin Mobilisti -lehdestä kuvaa, missä konetta ollaan nostamassa ylös. Asiavirheen takia jätin tekstiosuutta pois. 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 20, 2019 Mikähän tuo värikuvan SÄ-122:n vieressä oleva pieni punainen härveli on?Moottorireki? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 20, 2019 (muokattu) Muokattu: Lokakuu 21, 2019, käyttäjä: Topi Falkenberg Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 20, 2019 (muokattu) Palataan ensimmäiseen, eli De Havilland D.H.60X Moth-kuvaan. Kuvassa oleva MO-97 oli toinen Valtion Lentokonetehtaan lisenssillä valmistunut Moth-yksilö ja varsin lyhytikäinen kone. Tässä sen vaiheet lyhyesti: - 1.2.1929 koelento, 28.2.1929 luovutettiin MeLe:lle. 9.4.1930 oikaisi laskussa Turkinsaareen liian myöhään ja iskeytyi jäähän. Kapt T. Maunula selviytyi vammoitta. 12.5.1930 luovutettiin VL:lle. 8.8.1930 luovutettiin MeLE:lle. 28.9.1930 oikea yläsiipi osui lennolla vastaan tulevan IL-76:n (IVL A.22 Hansa) kellukkeeseen ja ja kone syöksyi mereen Viipurin lähistöllä. Ltm E. Saarla sai surmansa. Koko lentoaika 292 h 20 min. 5.1.1931 poistettiin. (lähde: Keskinen-Stenman SIH 22 Koulukoneet) Jukka Muokattu: Lokakuu 20, 2019, käyttäjä: Jukka Nisula Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 21, 2019 19.10.2019 at 14.45, Timo Nurmi kirjoitti: Kaverin pappa palveli varusmiehenä noin 1929 Uuraassa. Pikainen googletus ei tuonut tuloksia. Jos olisi tietoa ja tarinoita, ne olisi mukava lisä sukututkimukseen. Myös aiheen linkit tervetulleita. Kiitos etukäteen. Papan nimestä saattaisi olla hyötyä (tai haittaa) kun ilmavoimien päiväkäskyjä selailen - hyvässä ja pahassa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 21, 2019 Lennokille oma ketju 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 21, 2019 5 tuntia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti: Lennokille oma ketju Samaa mieltä, voitaisiin pysyä siinä asiassa, mitä ketjun aloittaja haluaa selvittää. Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 21, 2019 (muokattu) 11 hours ago, Raimo Heikkinen said: Papan nimestä saattaisi olla hyötyä (tai haittaa) kun ilmavoimien päiväkäskyjä selailen - hyvässä ja pahassa Koko nimi oli Veikko Husgafvel, synt. 1909. Varusmies ilmavoimissa. Ei oikein tietoa kuka ottanut kuvat. Varmaan useampia kopioita ajan tyyliin myyty. Kantakortti ei juuri nyt ole käytettävissä. Edit. Olikin ilmavoimissa. Edit 2. Alla Veikko ja viisikossa toinen oikealta. Muokattu: Lokakuu 21, 2019, käyttäjä: Timo Nurmi 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 24, 2019 On 21.10.2019 at 8:19 PM, Timo Nurmi said: Koko nimi oli Veikko Husgafvel, synt. 1909. Varusmies ilmavoimissa. Ei oikein tietoa kuka ottanut kuvat. Varmaan useampia kopioita ajan tyyliin myyty. Kantakortti ei juuri nyt ole käytettävissä. Edit. Olikin ilmavoimissa. Edit 2. Alla Veikko ja viisikossa toinen oikealta. Kantakortista. Veikko oli ilmasotamies ja lähetti. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 24, 2019 Olen käynyt läpi Ilmavoimien esikunnan päiväkäskyt noin vv. 1928-1932, löytämättä sukunimeä "Husgafvel" syntynyt 1909. Katselin juuri äsken Kansallisarkiston sivulta Merilentoeskaaderin aineistoa ja löysin joukko-osaston omat päiväkäskyt vuodelta 1929 (kansio SArk 700/10). Kansiosta olisi tehtävä kuitenkin tilaus... Jos kerran Veikosta löytyi kantakortti, niin eikö siinä mainita tarkempia tietoja palvelusajasta joukko-osastoineen? Entä onko sukunimi pysynyt muuttumattomana eikä sitä ole suomennettu? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 24, 2019 (muokattu) 33 minutes ago, Raimo Heikkinen said: Olen käynyt läpi Ilmavoimien esikunnan päiväkäskyt noin vv. 1928-1932, löytämättä sukunimeä "Husgafvel" syntynyt 1909. Katselin juuri äsken Kansallisarkiston sivulta Merilentoeskaaderin aineistoa ja löysin joukko-osaston omat päiväkäskyt vuodelta 1929 (kansio SArk 700/10). Kansiosta olisi tehtävä kuitenkin tilaus... Jos kerran Veikosta löytyi kantakortti, niin eikö siinä mainita tarkempia tietoja palvelusajasta joukko-osastoineen? Entä onko sukunimi pysynyt muuttumattomana eikä sitä ole suomennettu? Käsiala oli heikohkoa niin joukko-osasto ei selvinnyt. Pistän yksityisviestin. Edit. Kuvat kantakorteisa lisätty Muokattu: Lokakuu 24, 2019, käyttäjä: Timo Nurmi 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 24, 2019 Joukko-osasto näyttää olevan MeLE eli Merilentoeskaaderi ja sen sisällä hänet on määrätty Toimituskomppaniaan (TK), joka taisi olla se paikka, johon uudet asevelvolliset eri joukko-osastoissa aluksi sijoitettiin. Heikki Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 29, 2019 (muokattu) Tässä aluksi Veikko Husgafvel´n palvelukseen astuminen 29.8.1929. Kansallisarkisto, SArk 700/10; Merilentoeskaaderin päiväkäskyt 1929. Lisäsin loputkin vuoden 1929 päiväkäskyt, missä mainitaan nimi Husgafvel. Päiväkäskyt ovat painojäljeltään hyvin vaihtelevia, jotkut niistä lähes lukukelvottomia. Näitä onneksi pystyy vielä lukemaankin. Muokattu: Lokakuu 30, 2019, käyttäjä: Raimo Heikkinen Lisätty kuvasivuja 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 2, 2019 19.10.2019 at 14.45, Timo Nurmi kirjoitti: Kaverin pappa palveli varusmiehenä noin 1929 Uuraassa. Pikainen googletus ei tuonut tuloksia. Jos olisi tietoa ja tarinoita, ne olisi mukava lisä sukututkimukseen. Myös aiheen linkit tervetulleita. Kiitos etukäteen. Merilentoeskaaderin päiväkäskyssä kerrottiin lentokonetehtaalla valmistuneen Moth´in MO-97 tulosta eskaaderin käyttöön ja sijoittamisesta I laivueeseen. (Toivottavasti teksti on luettavissa). 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 16, 2019 21.10.2019 at 20.19, Timo Nurmi kirjoitti: Minulla on yhdet melkolailla samanlaiset liivit kaapissa. 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 17, 2019 Onko tuo muuten jonkinlainen lämpöliivi vai peräti kelluntaliivi? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 17, 2019 (muokattu) Kelluntaliivi, ns.kapokkiliivi, joita käytettiin vesikoneissa tai veden päällä lennettäessä. Mm. meren päällä suoritetuissa ilma-ammunnoissa vielä -30-luvulla noita käytettiin. Tässä kuva kirjastani ”Kauhavan apu-ja leirikentät 1930- ja 1940-luvuilla.” Toimittanut Ilmailumuseoyhdistys ry. Edit: Luftwaffe mm. käytti kapokkiliivejä tilavimmissa kuljetus-ja pommikoneissa vielä Toisen maailmansodan aikana. Paineilmalla täytettävät pelastusliivit tulivat Luftwaffen hävittäjälaivueiden käyttöön vasta 1936-37. Alla vähän historiaa: https://ilmailumuseo.fi/kokoelmat-kertovat-92016-schwimmweste-saksalaiset-lentajan-pelastusliivit/ Jukka Muokattu: Marraskuu 17, 2019, käyttäjä: Jukka Nisula Lisäys Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 17, 2019 (muokattu) Ei mennyt päivä oppimatta taaskaan.Ai tuon näköinen on kapokkiliivi!Tuttu kaikille englantilaista ww2 merisotaa lukeneille...Kai saksalaisilla oli omanlaisensa?Senverran kaivelin asiaa että Luftwaffe käytti jo 30-luvulla ihan uimaliiviä.Eipähän ahistanut pienessä 109:n ohjaustilassa...https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fwww.cockpitrockers.de%2Fprodukt%2Fluftwaffe-schwimmweste-10-30-b2%2F&psig=AOvVaw0cJZzFmhxyB60ChL4hrdkc&ust=1574081070537000&source=images&cd=vfe&ved=0CAIQjRxqFwoTCJDJ-5Kj8eUCFQAAAAAdAAAAABAJ Muokattu: Marraskuu 17, 2019, käyttäjä: Risto Sollo Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla