Jukka Nisula

Ford Tri-Motor matkustajakone Uttiin syksyllä 1929?

8 viestiä aiheessa

Löytyipä mielenkiintoinen uutinen! Nimittäin lähes kaikissa isommissa ja vähän pienemmissäkin kotimaisissa sanomalehdissä oli 14.7.1929 uutinen, jossa kerrotaan amerikkalaisen uuden Ford-matkustajakoneen osallistumisesta Lontoon lentonäytökseen 16.7. samana vuonna. Näytöksen jälkeen kone lähtisi vierailulle syksyllä Euroopan maihin, myös Suomeen. Koska kotimaassa ei ollut vielä siviililentoasemia, antoi puolustusvoimien yleisesikunta mahdollisuuden ja luvan käyttää Utin lentokenttää koneen vierailua varten. Samalla kone lentäisi lentoja Suomen suurimpien kaupunkien päällä. Kone, jota kutsutaan vain "Fordin lentokoneeksi", oli tietenkin kolmimoottorinen malli Tri-Motor.

Ensinnäkään en löytänyt äkkiseltään mistään mainintaa, kävikö kone edes Lontoossa tuolloin. Puhumattakaan mistään Suomen ja Utin vierailusta. Onko kenelläkään tarkempaa tietoa näistä kuvioista, vai oliko kyseessä ns. uutisankka.

Lehtileikkeet ovat digikansalliskirjaston kokoelmista. Ensimmäinen Vaasa-lehdestä 14.7.1929, toinen Turun Sanomista samalta päivältä. Kolmas on Suomen Moottorilehdestä numerosta 8, 1.8.1929.

Jukka

ford tri motor Vaasa.jpg

Turun sanomat Ford .jpg

suomen moottorilehti .jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmavoimien Esikunnan päiväkäskyissä ei ole mitään mainintaa Ford-lentokoneesta (ainoastaan Ilmailukoulun Hispano-Suiza -moottorien Ford-merkkisestä käynnistysautosta;)). Kuitenkin Englannissa Hendonin lentonäytöksessä kävi "miehemme Utista" eli majuri Almberg. Olisiko tässä ollut se lanka Ford-lentokoneen ja Utin välillä?

Pvk1.JPG

PvK2.JPG

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Raimo, mahdollisesti. Laukkasen Jouni selvittikin jo, että kone ei Suomeen lentänyt. Se kävi kuitenkin kiertueella 21:ssä maassa ja 46:ssa kaupungissa. Pohjoisin oli Ruotsi ja Malmö. Se miksi kone ei Suomeen tullutkaan kovista odotuksista huolimatta, on vielä selvittämättä. Ohessa Jounin arkistoista löytämiä leikkeitä.

https://www.flightglobal.com/pdfarchive/view/1930/untitled0 - 1229.html

”Näköjään löytyi juttu koko kiertueesta. Suomi ja Helsinki jäivät välistä.”

https://dmairfield.com/people/vanzandt_jp/images/193001_EuropeFordTour2.jpg

”Maita 21, kaupunkeja 46.”

https://dmairfield.com/people/vanzandt_jp/images/193001_EuropeFordTour.jpg

Kovin menestykäs myynnillisesti ei Euroopan reissu ollut. Vain jokunen kone saatiin myytyä, ostajat Tsekkoslovakian Airlines ja espanjalainen Classa (myöhemmin käyttäjät Lape, Iberia) ja niitä oli Espanjan ilmavoimilla. Koneita valmistettiin Yhdysvalloissa vain 199 kappaletta.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisää tietoa tippuu. Jukka Raunion muistitietojen mukaan Junkers syytti Fordia eräiden rakennepatenttiensa laittomasta kopioinnista. Junkers voitti oikeusjutun ja olisi siksi kieltänyt koneiden myynnin Eurooppaan.

Ja samaan aikaan sattui muutenkin Aerossa muutoksia, kun johtaja Lucander kuoli 10.8.-29 ja tilalle tuli uusi toimitusjohtaja Ståhle. Lucanderin kuoleman jälkeen Ståhlen tullessa johtoon myös Junkersin ja Aeron yhteistyö edelleen vahvistui, vaikka Ståhle joutui selvittämään ”pesää”. Junkers omisti Aerosta suurimman osan, mutta lopulta osakkeiden järjestelyn ja riitelynkin kautta Aerosta tuli täysin suomalainen lentoyhtiö 1930.

Nämä kuviot saattavat selittää, miksi kone ei tullutkaan Suomeen.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luin aikoinaan kirjan Fordin maailmankiertueesta, en vain muista mitään siitä, onkohan siinä mainintoja asiasta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan tässä herkistyy muistellessa vanhoja, hyviä perämiesaikoja Ford Trimotorissa. Huomaa oikean kyynärpään oikea, rento asento!;)

DSC01386 - Copy.JPG

6 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno kuva Osmo! :thmbup::)

Vaikka amerikkalaiskoneen kiertue ei mikään menestys entuudestaan lentokoneteollisuudessa omavaraisessa ja perivanhoillisessa Englannissa ollutkaan, niin loppujen lopuksi Englantiin rekisteröitiin peräti viisi Tri-Motoria, joista 2 kpl 4-AT-E mallia: Brittiläinen "agentti" H.S. Cooper rekisteröi G-ABEF:n esittelykoneeksi syyskuussa 1930 ja osti G-ACAK:in Espanjasta syyskuussa 1930. Koneet myytiin Australiaan (G-ABEF) 1935 ja (G-ACAK) 1934. Sama mies osti suurempaa mallia 5-AT-C/D olevan G-ABFF:n Yhdysvalloista tammikuussa 1931. Sekin myytiin Australiaan syyskuussa 1934. 5-AT-C/D-mallia oli myös Earl of Lovelacen Yhdysvalloista tammikuussa 1934 tuoma G-ABHO joka lensi "British Navigation Company" nimen alla. Se oli ainoa kaupallinen yhtiö joka lensi reittejä Tri Motorilla Hestonista Englannissa. Kone myytiin Australiaan kesäkuussa 1935. 5-AT-C/D-mallia oli myös A.E. Guinnessin vuonna 1933 Yhdysvalloista tuoma G-ACAE. Tämä kone meni RAF:lle 1940. Ohessa vielä muutama sivu Flight-lehden arkistoista, koskien Lontoon näyttelyä ja G-ABEF-konetta.

Jukka

Ford Tri Motor.jpg

OLympia.jpg

G-ABEF.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulla on kirjahyllyssä koneen rakennetta, käyttöä ja huoltoa erinomaisesti kuvaava "Book of Instruction Ford TRI-MOTOR All-Metal Monoplane" kirja, ISBN911160-71-X. Se on uudelleen toimitettu versio alkuperäisistä,Fordin 1929 julkaisemista käsikirjoista.

Kirjaan on lisätty myös tietoja joidenkin yksilöiden historiasta kuvien kera. Yksi näistä on Jukan viestissä mainittu G-ABFF. Alkuperäinen rekisteri oli kirjan mukaan NC-409H. Englannissa se toimi yhtiön esittelykoneena 1929-1934, ensin rekisterillä G-ABFF mutta tunnukseksi vaihdettiin myöhemmin G-ABHF Henry Fordin mukaan.

 

IMG_4510.JPG

IMG_4511.JPG

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään