Mikko J Köykkä

Serial-ata?

15 viestiä aiheessa

Uusi kone tuli hurraa!!!

Mutta vanhant levykeasemat eivät suostu viriämään tulille, joten tietäisikö joku foorumilainen jonkun keinon, millä winXP:n asennusohjelman saa tajuamaan Serial-Atojen päälle? Nyt on vähän myöhä lähteä uutta dinosaurus-korppuasemaa ostammaan. Kuinka nörtti viritys tahansa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kovalevyn mukana pitäisi tulla ajurilevyke. Asennuksessa paina sitä nappia mitä käseketään kun kysytään haluatko asentaa kolmannen osapuolen RAID-tms. ohjaimen...

[EDIT] Muistaakseni F6, ja se tulee sinisen ruudun aikana melko alkuvaiheessa...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitokset, ongelmana oli ettei levykeasema toiminut, mutta onglma ratkesi, nyysin sen aseman systerin koneesta kjäh kjäh

Itselläni ei ole ollut kahteen vuoteen diskettiasemaa koneessa. Paitsi silloin kun asensin käyttiksen SATA-levylle. Eipä ole tullut ikävä aina hajoilevia diskettejä ;).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vielä kun joku keksisi kuinka XP saadaan asennettua ilman levykkeitä hautaisin koko levykehärvelin. Enkä itksi perään. Nytkin kaapeissa lojuu 3kpl toimimattomia asemia, sekä n kpl levykkeitä...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vielä kun joku keksisi kuinka XP saadaan asennettua ilman levykkeitä hautaisin koko levykehärvelin. Enkä itksi perään. Nytkin kaapeissa lojuu 3kpl toimimattomia asemia, sekä n kpl levykkeitä...

Kyllä tuokin onnistuu, mutta on asetta vaikeampi ja hitaampi operaatio. Windowssin asennus cd:tä pitää muokata niin, että siellä on nuo ajurit mukana. Itse en ole tähän jaksanut tehdä, sillä tuon diskettiasemankin saa kiinni kahdella johdolla...

Tässä olisi yksi ohje tuon CD:n mokkaukseen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Windowssin asennus cd:tä pitää muokata niin, että siellä on nuo ajurit mukana.

Onko nyt ihan noin? Itse ostin puolitoista vuotta sitten koneen, johon otin sata-kovalevyn. Minua neuvottiin asentamaan Wintoosa siihen niin, että kun XP:n asennus kyselee levyn perään, ruudun alareunasta löytyy vaihtoehtoinen valinta normaalin levyn sijaan (vaikea huomata, mutta siellä se on). Ainoa seuraus tuosta on se, että kovalevyni (Maxtor) näkyy scsi:nä, mutta toimii siis ihan normaalisti. En edes muista, että minun kovalevyni mukana olisi tullut mitään levykettä.

- Ville -

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä en ole kyllä vieläkään nähnyt yhtään emoa, jossa SATA-levylle asentamisen takia tarvittaisiin ajurilevy. Paitsi jos laittaa ne levyt SATA-RAIDiin. Tavallinen SATA-levyhän pitäisi järjestelmälle näkyä IDE-levynä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä en ole kyllä vieläkään nähnyt yhtään emoa, jossa SATA-levylle asentamisen takia tarvittaisiin ajurilevy. Paitsi jos laittaa ne levyt SATA-RAIDiin. Tavallinen SATA-levyhän pitäisi järjestelmälle näkyä IDE-levynä.

Ok, voin olla väärässä. Useissa varsinkin vanhemmissa emolevyissä SATA-levyt on vain RAID-piirin takana. Itselläni ei ole kokemusta kuin juuri näistä tällaisista emoista...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko nyt ihan noin? Itse ostin puolitoista vuotta sitten koneen, johon otin sata-kovalevyn. Minua neuvottiin asentamaan Wintoosa siihen niin, että kun XP:n asennus kyselee levyn perään, ruudun alareunasta löytyy vaihtoehtoinen valinta normaalin levyn sijaan (vaikea huomata, mutta siellä se on). Ainoa seuraus tuosta on se, että kovalevyni (Maxtor) näkyy scsi:nä, mutta toimii siis ihan normaalisti. En edes muista, että minun kovalevyni mukana olisi tullut mitään levykettä.

- Ville -

Ajurilevyke tulee emolevyn eikä kovalevyn mukana.

//Juha

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä tuokin onnistuu, mutta on asetta vaikeampi ja hitaampi operaatio. Windowssin asennus cd:tä pitää muokata niin, että siellä on nuo ajurit mukana. Itse en ole tähän jaksanut tehdä, sillä tuon diskettiasemankin saa kiinni kahdella johdolla...

Tässä olisi yksi ohje tuon CD:n mokkaukseen.

Ja tässä oikein ohjelma tuohon muokkailuun:

http://nuhi.msfn.org/

Tuolla saa WXP:n asennus-CD:lle mm. uusia ajureita, korjauspaketteja ja jonkinlaisen "älä kysele tyhmiä" -asennuksen, jonka kanssa ei ilmeisesti tarvi istua koneen ääressä asennuksen aikaan.

En ole kylläkään itse vielä testannut tuolla tehtyä levyä, mutta kaipa se toimii :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja tässä oikein ohjelma tuohon muokkailuun:

http://nuhi.msfn.org/

Eli tuolla ilmeisesti saisi korvattua kloonaussoftat ja tehtyä semmoisen buuttilevyn jossa olisi Winukan lisäksi kaikki tarvittavat ajurit asennettua ja ehkä muutama pikkusovellus mitä tulee jatkuvasti käytettyä.

Parashan olisi se, että softa tukisi myös suurta datamäärää=DVD-levyä eli saisi tehtyä imagen valmiista asennuksesta...

Siis asentaa kaikki softat mitä käyttelee ja siitä tekisi sitten imagen...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitokset vielä kerran, nyt toimii hyvin ja näyttää hyvältä, kun vapaata tilaa on 222GB, mutta siinä onkin uusi onglma, pitäisi näyttää lähemmäs 250GB...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eli tuolla ilmeisesti saisi korvattua kloonaussoftat ja tehtyä semmoisen buuttilevyn jossa olisi Winukan lisäksi kaikki tarvittavat ajurit asennettua ja ehkä muutama pikkusovellus mitä tulee jatkuvasti käytettyä.

Parashan olisi se, että softa tukisi myös suurta datamäärää=DVD-levyä eli saisi tehtyä imagen valmiista asennuksesta...

Siis asentaa kaikki softat mitä käyttelee ja siitä tekisi sitten imagen...

Ei taida nLitellä saada Windowsin ulkopuolisia ohjelmia mukaan, mutta Norton Ghostia monet ovat kai käyttäneet tuohon hommaan.

Itse en ole kokeillut, joten tarkempaa en tiedä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitokset vielä kerran, nyt toimii hyvin ja näyttää hyvältä, kun vapaata tilaa on 222GB, mutta siinä onkin uusi onglma, pitäisi näyttää lähemmäs 250GB...

Kiintolevyjen koot ilmoitetaan nykyään jokseenkin poikkeuksetta tahallaan väärin niin, että gigatavu olisi muka miljardi tavua. Oikea gigatavu on kuitenkin 1 073 741 824 tavua. Muutakin "optimistista" pyöristämistä harrastetaan. Mullakin on nimellisesti 200 GB levyt oikeasti 186.31 GB.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään